Kysymys- ja vastaustopiikki

Kyllä, Mustan Nuolen komentaja Nikke Pärmi. Olkaa hyvä, jatkakaa!

Muistelisin jostakin lukeneeni, että Pärmin kolleega oli luvannut syö hatullisen hevosen paskaa, jos Pärmi saa ev.lut napit. Pärmi oli heti ylennyksen jälkeen soittanut kyseiselle herralle, toisessa päässä oli ollut hiljaista.
Teen kysymyksen kohta.
 
Kysymys on vähän hatara ja perustuu vuosia sitten lukemaani kirjaan, muistelma kirja. Haetaan saksalaisen hävittäjälentäjän nimeä. Saksalaiset kokeilivat pommituslentojen torjunnoissa vaikka mitä. Esimerkiksi pudottaa hävittäjästä pommi vihollisen pommikone ryhmitykseen. Kuka oli tässä tehokkain ja ainakin kirjan perusteella häntä pidetään kyseisen torjunta muodon "isänä".
 
Paljon on näitä Saksalaisten hävittäjälentäjien muistelia julkaistu Suomeksi, mutta tämä varmaan vähiten tunnettuja. Kyseinen lentäjä lensi pelkästään länsirintamalla, runti 30 varmistettua pudotusta ja ritariristi kaulalla. Yksi kovimpia 4moottorisien pudottajia.
 
Paljon on näitä Saksalaisten hävittäjälentäjien muistelia julkaistu Suomeksi, mutta tämä varmaan vähiten tunnettuja. Kyseinen lentäjä lensi pelkästään länsirintamalla, runti 30 varmistettua pudotusta ja ritariristi kaulalla. Yksi kovimpia 4moottorisien pudottajia.

Heinz Knoke. Knoken osalta sotahommat päättyivät partisaanien väijytykseen maantiellä 9. lokakuuta 1944.
Elinikäiset vammat jalkoihin.


1521444727563.png
 
Saksalaiset kokeilivat pommituslentojen torjunnoissa vaikka mitä. Esimerkiksi pudottaa hävittäjästä pommi vihollisen pommikone ryhmitykseen. Kuka oli tässä tehokkain ja ainakin kirjan perusteella häntä pidetään kyseisen torjunta muodon "isänä".
Valtosen Hannu suomensi rivin hienoja saksalaisia lentäjämuistelmia II MS ajalta. Kannattaisi kuitenkin laatia kysymys vähän yleisemmäksi, niin ei tarvi vihjeenä antaa kirjan nimeä, jotta oikea vastaus löytyy. Halukkaita yrittäjiäkin olisi silloin luultavasti enemmän. Mitä taas tulee kyseiseen hävittäjätorjuntametodiin, niin sen keksivät britit jo I MS alussa, kun piti torjua zeppelinejä. Olikin varsin tehokas, kun ilmalaiva oli iso maali ja lensi hitaasti.
 
Katso liite: 20323
Kenen Heinz Knoken hyvin tunteman herrasmiehen kone on kuvassa?

Günther Specht ? Erikoinen kaveri siinä mielessä, että lensi sotalentoja yhden silmän varassa. Toinen sokeutui jo alkusodassa kun sai osuman RAF:n taka-ampujan tulituksessa. Lensi ilmeisesti pääsääntöisesti vain länsirintamalla. Joissain lähteissä sanotaan, että tuo siivekäs lyijykynä symboloi Spechtin pääsyä kirjoituspöytähommista takaisin Mersun ohjaamoon.
 
Kannattaisi kuitenkin laatia kysymys vähän yleisemmäksi, niin ei tarvi vihjeenä antaa kirjan nimeä, jotta oikea vastaus löytyy. Halukkaita yrittäjiäkin olisi silloin luultavasti enemmän.
Älä nyt jokaiseen kysymykseen anna ohjeita ja laatuarvioita. Eihän täällä kohta viitsi enää kysyä mitään, kun vanha palomestari on jakamassa tuomioita ja ohjeita. Taas on väärin sammutettu.

Olen kyllä ihan samaa mieltä kanssasi tästä kysymystenasettelun dilemmasta - kuten varmaan kaikki muutkin.
Herkullisin ketju. Mun mielestä keskustelu, kysymykset, vastaukset, väärät ja oikeat ratkaisut ovat kaikki upeita.
 
Günther Specht ? Erikoinen kaveri siinä mielessä, että lensi sotalentoja yhden silmän varassa. Toinen sokeutui jo alkusodassa kun sai osuman RAF:n taka-ampujan tulituksessa. Lensi ilmeisesti pääsääntöisesti vain länsirintamalla. Joissain lähteissä sanotaan, että tuo siivekäs lyijykynä symboloi Spechtin pääsyä kirjoituspöytähommista takaisin Mersun ohjaamoon.
Kyllä, Spechtin kone. Specht oli rykmentinkomentaja JG 11 eli Knoken esimies.
Specht ei ollut lainkaan huumorimies ja Knoke luonnehtii kirjassaan Spechtiä, että ellei häntä olisi kunnioitettu taistelu- ja johtamiskykynsä vuoksi, niin häntä olisi vihattu. Joitakin kertoja Knokekin ajautui Spechtin kanssa tiukkasävyiseen keskusteluun.
@tulikomento jatkaa.
 
Matthias Rustin varhaisia edeltäjiä! Vuonna 1961 tapahtunu "Thundersreak Incident", jolloin kaksi Länsi-Saksan hävittäjää eksyi Itäpuolelle. Lennonjohto ohjasi ne Berliiniin suoran paluun sijasta jolloin Itä-Saksan hävittäjät eivät koneita löytäneet.
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjbj5S7mfjZAhXRbZoKHSWOAEEQFggpMAA&url=https://en.wikipedia.org/wiki/1961_F-84_Thunderstreak_incident&usg=AOvVaw0YhMA7snKAAv2Zh2BQ8cNt

Kyllä vaan. Ja skandaalihan tuosta aiheutui kun kv.sopimusten mukaan Länsi-Saksan Bundeswehrillä ei ollut oikeutta toimia Länsi-Berliinissä. Vain miehittäjä / suojelijavallat Ranska, Britannia ja USA saivat pitää joukkoja kaupungissa. Koneet laskeutuivat Tegelin lentokentälle, joka oli ranskalaisten hallinnoima. Nämä hautasivat koneet maahan. Löytyivät sitten vahingossa 70-luvulla.
 
Älä nyt jokaiseen kysymykseen anna ohjeita ja laatuarvioita. Eihän täällä kohta viitsi enää kysyä mitään, kun vanha palomestari on jakamassa tuomioita ja ohjeita. Taas on väärin sammutettu.
Mä kommentoin tätä siksi, että kysymyksen vastaus oli väärä: kyseinen metodi oli keksitty jo edellisessä sodassa. Tai tietysti, kysyjähän oikean vastauksen määrää aivan käytännön syistä. Nyt sitten nähdään miten itse onnistun.

Meillä on pitkään jatkunut käytäntö, että kansainvälisiin tehtäviin ylennetään sotilasarvoa yhdellä pykälällä; useinmiten tilapåäisesti. Tarkoituksena saada kotimaan sotilaalle enemmän arvovaltaa, kun joutuu asioimaan vieraan valtion sotilashenkilöiden kanssa. Milloin tämä tehtiin ensimmäisen kerran eli annettiin korkeampi sotilasarvo respectin vuoksi?
 
Jos aikajärjestyksessä käsitellään niin Suezin pataljoona oli ensimmäinen YK-operaatio. Tiedossa ei ole myönnettiinkö upseereille korkeampi palvelusarvo jo tällä kertaa; myöhemminhän se oli käytäntö. Häyhän vänr-ylennys oli puhdas Honorus Causa ylennys ilman RUK:n käymistä. Hänen osaltaan ei ole tiedossa oliko Häyhällä tehtäviä, joissa tapasi ulkomaisia upseereita. Jos oli niin ehto täyttyisi, mutta tämä ei ainakaan ollut ylennyksen syy. Oikea vuosi ja henkilö siis vielä löytämättä.
 
Jos aikajärjestyksessä käsitellään niin Suezin pataljoona oli ensimmäinen YK-operaatio. Tiedossa ei ole myönnettiinkö upseereille korkeampi palvelusarvo jo tällä kertaa; myöhemminhän se oli käytäntö. Häyhän vänr-ylennys oli puhdas Honorus Causa ylennys ilman RUK:n käymistä. Hänen osaltaan ei ole tiedossa oliko Häyhällä tehtäviä, joissa tapasi ulkomaisia upseereita. Jos oli niin ehto täyttyisi, mutta tämä ei ainakaan ollut ylennyksen syy. Oikea vuosi ja henkilö siis vielä löytämättä.
Hannes Ignatius henkilönä, vuotena oli 1918 ja paikkana valkoisen armeijan päämajana toiminut junanvaunu.
Ratsumestari I. joutui toimessaan esikunnassa olemaan tekemisissä nuorien ruotsalaisten ammattiupseerien kanssa, jotka hoitivat käytännössä esikunnan suunnittelutyöt. Ulkomuistista nyt Douglas tarkastamatta, niin olivatkohan nämä kaksi nyt kapteeneja tänne tullessaan tms. Ja kun Oulun valtauksen johtaminenkin oli mennyt I:ltä vähän penkin alle, niin olisihan nyt ollut noloa olla samanarvoisena osaavien kapteenien kanssa samassa esikunnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Nämä hautasivat koneet maahan. Löytyivät sitten vahingossa 70-luvulla.
Oho !! aikamoista, siis ranskalaiset piilottivat koneet ? hautaamalla ja varmuudeksi unohtamalla hautapaikan - aika vänkää. Tuliko niistä koneista isokin diplomaattinen savotta ?
 
Back
Top