Kysymys- ja vastaustopiikki

Sulkupallotyyppejä?
 
Elvi tai uuno saattoi antaa fervindungia, tehdä glisaadin ja spinnin, pitäen mm. huolen että streevat olivat kunnossa.
Lentämiseen tämä liittyy mutta en näillä tiedoilla osaa tarkempaa selitystä antaa.

On kumma ettei ole patruunaa jolla 5,7mm luodin käyttäytymistä ole voitu kokeilla.
Varsikin kun kyseessä on koe-erä, joka on ladattu tarkoitusta varten.
Mitä taas tulee tähän vanhaan kyssäriin niin se ei enää ansaitsisi kommentointia. Mutta kun oikein punaisella boldataan (tulkitsen tällaisen huutamiseksi!) niin tässä vielä kaksi lähdettä 1950-luvulla suoritetuista käsiasekokeiluista. Näissä kummassakaan ei ole kuultukaan 7.62 pienemmistä kalibereista. Mutta esitä toki lähteitä väitteiden tueksi, se olisi hyödyllisempaa kun huutaminen.
http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/Selaus.action?kuvailuTaso=AY&avain=3737948.KA
http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/Selaus.action?kuvailuTaso=AY&avain=3738000.KA
 
Lisää vihjeitä.

Ensin kaikki olivat uunoja, sitten he muuttuivat elviksi. Ja pitihän elvi koristellakin.
 
Streeva on siipituki, glisaadit ja spinnit viittaisivat jonkinlaisiin kierteisiin ja pyörähdyksiin. Jotain varhaisiin ilmavoimiin liittyvää?

Ohjaajaoppilaita..
 
Streeva on siipituki, glisaadit ja spinnit viittaisivat jonkinlaisiin kierteisiin ja pyörähdyksiin. Jotain varhaisiin ilmavoimiin liittyvää?

Ohjaajaoppilaita..
Olet erittäin hyvin jäljillä. Juurikin 20-luvun ilmavoimiin liittyvää.
Toinen haettu termi on ohjaajaoppilas, mutta kumpi, ja mitä tarkoittaa se toinen nimitys?
 
20 luvun ilmailusanastoa, taitolentoliikkeitä, streeva on siipituki nykyäänkin.
Arvaan Uuno ohjaajaoppilas, Elvi sama 1. yksinlennnollaan, konessa nauhat streevoissa, varoitukseksi muille.
 
@Ikarus korjasi potin.
Termit juuri noin, paitsi että nauhoja oli yksi punainen, kiinni kannuspyörässä. Mutta streevaahan ei kysytty.

20-luvun alussa ei ollut vielä kehittynyt ilmailusanastoa. Joten lainattiin muista kielistä (esim. saksasta), ja lainauksiakin sovellettiin. Sanasto vakiintui vuosikymmenen lopulla.

Siivekkeet = elerongit (myös annettiin fervindungia - siivekettä)
Vakaajat = stabilisaattorit
Tuet = streevat
Laskuteline = faargestelli
Kellukkeet = ponttoonit
Moottorin runko = fundamentti
Kaasutin = karponaattori
Potkuri = propelli
Kaarto = kurva
Silmukka = loopinki tai kuolemanrengas
Vaakakierre = tonoo tai tynnyri
Pystykäännös = travesmangi
Syöksykierre = spinni
Sivuluisu = glisaadi
Lasku = landunki

Lähde:
http://koalakustannus.fi/kirjat/kirja.php?id_prd=216

1022_0043840.jpg

Suosittelen lämpimästi.
Ikarus, jatka ole hyvä!

Ai niin, entä se huutaminen?
No, ennen kuin putkipuhelimet tulivat etu- ja takaohjaamojen välille, malli haettiin RAF:stä, opettaja huusi ohjeet oppilaille. Kerrotaan, että Utissakin oli opettaja, jonka ääni kuului maahan asti matalalla lennettäessä. Kun putkipuhelimet sitten tulivat, vanhat jermut eivät halunneet käyttää niitä, vaan heittivät nurkkaan. Ja kun vaihtoehtoja ei ollut enää, niin unohtivat ilmassa, että putkipuhelimeen ei tarvinnut karjua yhtä kovaa kuin ennen vanhaan....
 
Viimeksi muokattu:
Kädessä pitelin kirjaa taannoin, mutta en sitten ostanut.. olisi pitänyt. Aivan valloittavan hauskaa sanastoa, taidankin vetäistä nyt glisaadin tohon soffalle.
 
Jatketaan ilmailun parissa.
Mikä oli paras (WW2) Twin Wasp moottorilla varustettu hävittäjä maailmassa.
 
F4U Corsair ?
 
No, VL Myrsky..
 
Mun ääni menee CAC Boomerang koneelle. Ensimmäinen ausseissa tehty hävittäjä. Ei sekään ollu mikään menestys, mutta rakennettiin kuitenkin 250 kpl. Aseistus parempi kun muissa verrokeissa. Sitäpaitsi veli @JR49:n J22 vs. Mustang tieto on liioittelua.
 
Mun ääni menee CAC Boomerang koneelle. Ensimmäinen ausseissa tehty hävittäjä. Ei sekään ollu mikään menestys, mutta rakennettiin kuitenkin 250 kpl. Aseistus parempi kun muissa verrokeissa. Sitäpaitsi veli @JR49:n J22 vs. Mustang tieto on liioittelua.
Kaikkitietävä wikipedia siteeraa aikalaispilottia:
In mock dogfights with P-51 Mustangs (called J 26 in Swedish service) it was able to "hold its own" up to 5,000 metres (16,000 ft) although, above 6,000 m (19,000 ft), without a good high altitude supercharger, it became sluggish. J 22 pilot Ove Müller-Hansen: "This was one of the finest aircraft that I have ever flown. The responsiveness of the controls and overall handling was exceptionally nice. It was not a high altitude fighter but up to about 5000 m (16,000 ft) it could hold its own very well. We flew mock dog fights with P-51 Mustangs and they could not catch us below 4000 m (13,000 ft) but if the fight was higher than that we had to be very careful. At altitudes above 6000 m (19,500 ft) it was getting sluggish and at 9000 m (29,000 ft) it was not much power left. Stalls in turns and straight forward were usually not a problem. If you pulled really hard in turn it would sometime flip over on its back.

Joten en luovuta ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/FFVS_J_22
 
No sitten koetan ruotsalaisten J 22:lla, jossa laiton kopio haetusta moottorista.
https://fi.wikipedia.org/wiki/FFVS_J_22
Perustelen:
Kone saavutti 575 km/h nopeuden 795 kW (1065 hv) moottorilla, joka oli erinomainen saavutus niin pienellä moottorilla.

Tässä taulukkoa:
https://www.vlmyrsky.fi/historia/13

Niin joo, pystyi panemaan kampoihin Mustangille!
J22%20F9%20bA.jpg

Oikein!
Ruotsalaisten ''Zero''. Pärjäsi tosiaankin P-51 D:lle alakorkeuksissa ja se on paljon Twin Wasp moottoroidulle se.
@JR49 ole hyvä ja jatka.:)
 
Back
Top