Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Okei, vedin väärät johtopäätökset kun sanoit että kreikkalainen tuli oli jo vähän "kuumilla jäljillä".En kyllä hoksaa mistä te antiikin vedätte tähän.
Avatarisi kivääristä.En kyllä hoksaa mistä te antiikin vedätte tähän.
Otetaan seuraavaksi teknillinen kysymys. Haetaan asetta, joka oli lajissaan suorituskyvyltään hirmuinen. Edullisissa olosuhteissa saattoi ratkaista koko taistelun käyttäjän voitoksi, mutta käyttäjälleen yhtä vaarallinen kuin viholliselle, jos tämä pääsi niskan päälle. Käydessään taisteluun komentaja joutui päättämään, että hylkääkö koko aseen taistelukosketuksen alkaessa. Mikä ase on kyseessä ja esimerkki niin onnistuneesta käytöstä, onnistuneesta päätöksestä hylätä ase ja seurauksista, jos asetta ei oltu hylätty?
Jäivät muutämää tuhatta separaattoria ja yhtä lopullista voittoa vajaaksi, mutta annoit ideaa joten siitä Prosit!Saksalainen hafthohlladung jota käytettiin toisessa maailmansodassa
Tulihan se sieltä. Kyseessä on tyypin 93 torpedo, joka käytti etanolin hapettimena puhdasta happea. Happitankit ja -generaattorit olivat hyvin alttiita tykkitulelle, ja 610 mm torpedon 500 kg taistelukärki teki simahtaessaan selvää suurestakin laivasta. Hävittäjäaluksella ei ollut toivoakaan, mikäli torpedomakasiiniin osuisi.
Tyypin 93 torpedot kantoivat 22 kilometriin 50 solmun vauhdilla ja 40 kilometriin 35 solmulla. Lisäksi happipropulsion ansiosta niistä ei koitunut kuplavanaa: palokaasut olivat vettä ja hiilidioksidia, joka liukenee helposti veteen. Torpedoja oli siis vaikea havaita, ja kaukana vihollismuodostelmasta räjähtelevä amerikkalaiskolonna luuli usein ajaneensa miinoihin. Amerikkalaisten omat torpedot eivät kantaneet kuin kolmannekseen moisesta matkasta, ja niiden nopeuskin jäi alle puoleen, puhumattakaan taistelukärjen tuhovoimasta. Yötaistelussa varsinkin ilman tutkaa (joiden kantama muuten oli vielä 1942 lyhyt, noin 10 km) japanilainen hävittäjäviirikkö erinomaisine optisine tähystyslaitteineen sai siis helposti vahvan yllätysiskun mahdollisuuden. Vaikka vihollinen saikin tutkahavainnon, se yleensä alkoi räiskiä silmittömästi tykistöllä jopa kantaman ulkopuolelta tarjoten itsestään helpon maalin kuin majakka yössä. 5 ja 6 tuuman tykkien kantama jäi kuitenkin puoleen tyypin 93 torpedoista. Jopa taistelulaivojen 14 tuuman tykeillä olisi ollut tekemistä.
@fulcrum osannee myös nakata esimerkin taistelusta, missä japanilaiset ajelivat amerikkalaisen viirikön kylmäksi, sekä ristelijän, joka kemahti yhdestä saattuetukialuksen (!) it-tykin osumasta? Merkittäviä voittoja ja menetyksiä?
Tassafarongan taistelussa Guadalcanalin liepeillä ainakin japanilainen hävittäjälaivue joutui amerikkalaisen risteilijäosaston väijytykseen. Jenkit olivat huolimattomia ja japsit lanasivat koko osaston torpedoilla: yksi raskas risteilijä upposi ja kolme vaurioitui pahasti. Aikaisemmassa Savo-saaren taistelussa amerikkalaiset menettivät kolme ja australialaiset yhden risteilijän japanilaisten tykki- ja torpedotulessa. Voe tokkiisa!
Toinen esimerkki viittaa Surigao-salmen taisteluun jossa japanilaiset yllättivät saattuetukialuslaivaston. Siinä ainakin yksi risteilijä vaurioitui kuolettavasti kun joko saattotukialuksen tai hävittäjän 5 tuuman kranaatti räjäytti torpedot. Toisin kuin yleensä, japanilaisissa risteilijöissä saattoi olla torpedoille myös varalaukauksia. Putkien tyhjiksi ampuminen jätti siis vielä torpedoja aluksille.
Torpedoputkien tyhjentämistä räjähdysvaaran vuoksi harrastettiin toki myös muissa laivastoissa satunnaisesti. Ja esimerkiksi saattohävittäjillä ei välttämättä ollut torpedoja ollenkaan.
Varmaan olikin panssaroitu siinä missä nuo muutkin, mutta olivat torpedot vaan niin pirun herkkiä että lähti jo kunnon täräyksestä, jossa tavallisilla polttoaineilla ei olisi olisi ollut mitään hätää. Pari kertaa olen happea tehnyt kemiallisesti ihan kokeilun ilosta, ja se on puhtaana kyllä jännää tavaraa kun vaikka tupakin tulipään laittaa reaktioastian ylle niin se leimahtaa koko kessu ilmiliekkeihin. Sitten kun sitä siirtää hieman syrjään niin liekki sammuu ja normaali kyteminen jatkuu. Kummallista juurikin miten kovaa kamaa happi voi palamisreaktiolle olla, vaikka itsessään se ei ole palava kaasu vaan vaatii sen liekin toisaalta ja reaktioastian happi toimii vain lisänä siihen mitä ilmassa jo valmiiksi on. Kymmenenkin prosenttia happea enemmän ilmakehässä tekisi metsäpalot miltei mahdottomiksi ihmisen sammuttaa.Mulle on jääny vähän epäselväksi, että miksi japanilaisissa risteilijöissä torpedoja ei säilytetty panssarikuoren sisällä makasiinissa kuten tykistön ammuksia ja miksi laukaisulavetti ei ollut panssaroitu torni kuten tykit olivat, tai laukaistu vedenalaisista putkista panssarikuoren sisältä. Ehkä ne lisättiin jälkikäteen jo rakenteilla olleisiin aluksiin?
@fulcrum jatkaa.
Kummallista juurikin miten kovaa kamaa happi voi palamisreaktiolle olla, vaikka itsessään se ei ole palava kaasu vaan vaatii sen liekin toisaalta ja happi toimii vain katalyyttinä. Kymmenenkin prosenttia happea enemmän ilmakehässä tekisi metsäpalot miltei mahdottomiksi ihmisen sammuttaa.
Niin siis ei katalyyttinä. Ihan hapettumisesta on palamisessa kysymys. Toki siinä tarvitaan jokin aine joka hapettuu. Vaikka vety (H), joka hapettuu varsin herkästi. Tai rauta (Fe), joka hapettuu huomattavasti rauhallisemmin.happi toimii vain katalyyttinä.
Nimenomaan. Ruostuminen on raudan reagoimista hapen kanssa ja lahoaminen taas puun yhtymistä hapen kanssa. Mitä enemmän happea sen nopeampi reaktio. Siksi räjähteet on vain jotain palavaa ainetta johon lisätään se tarvittava happilähde eli hapetin joka saa sen palamisreaktion kiidytettyä räjähdysmäiseksi. Räjähteen luonne taas riippuu lähtöpolttoaineesta ja hapettimen hapentuottokyvystä ja nopeudesta.Siis palaminen on nimenomaan aineen reagointia hapen kanssa.
Mulle on jääny vähän epäselväksi, että miksi japanilaisissa risteilijöissä torpedoja ei säilytetty panssarikuoren sisällä makasiinissa kuten tykistön ammuksia ja miksi laukaisulavetti ei ollut panssaroitu torni kuten tykit olivat, tai laukaistu vedenalaisista putkista panssarikuoren sisältä. Ehkä ne lisättiin jälkikäteen jo rakenteilla olleisiin aluksiin?
@fulcrum jatkaa.