Kyseessä on lisenssillä tehty Harley Davidson eli japanilainen Rikuo. Hyväksytään nyt, vaikka taas on googleteltu ylimalkaisesti.
Se kai pitäisi kirjoittaa Rikuō. Sinulla on heti pieni lipsahdus tuossa.
Sivuvaunullista sanotaan amerikkalaislähteissä tyypiksi 93 ja ilman vaunua olevaa tyypiksi 97, mutta periaatteessa 1200-kuutioinen Rikuo on aina tyyppi 97 pyöränä. Vaunu on vain kate.
HD toi tehtaan Japaniin jo 1929 mutta vasta 1935 nimeksi muutettiin japanilainen Rikuo ja lisenssivalmistus ja japanilaisten oma kehittäminen alkoi.
Japanilaiset tekivät sitä aina 1950-luvulle. Siitä alkoi Japanin moottoripyöräteollisuus, ja kaikki japanilaiset pohjautuvat tavalla tai toisella tähän Harley-Davidsoniin. Paitsi että japanilaiset eivät ruiski öljyä eikä niistä koko ajan irtoa osia ja ne menevät hemmetin paljon kovempaa kuin HD:t.
Lainaus:
Muutamassa vuodessa 1920-luvun lopulla amerikkalainen Harley-Davidson tuli Japanissa niin armeijan, laivaston, aluehallinnon kuin postinkin käyttöön. Parasta menekin edistämistä lienee kuitenkin ollut se, kun keisarillinen henkivartiosto tilasi 30 sivuvaunullista Harley-Davidsonia. Puolet näistä oli oikeakätisiä, puolet vasenkätisiä. Keisarin matkustaessa nämä Harley-Davidsonit ajoivat saattueen molemmin puolin.
Harley-Davidson ei ollut halpa. Kiitos jenin ja dollarin kurssien isosta Harley-Davidsonista oli maksettava liki 1900 jeniä. Kun korkeakoulututkinnon suorittaneen japanilaisen keskipalkka oli tuolloin noin 70 jeniä kuukaudessa, vaati sen ostaminen yli kahden vuoden palkan.
Kun Japanissa päästiin aloittamaan Harley-Davidsonin tuotanto lisenssillä vuonna 1935, se helpotti hintapaineita.
Ensin Harley-Davidsoneja myytiin kotimaisina (Japanissa valmistettuina) Rikuo-brandin kera. Rikuo-brandin kasvaessa yhä suositummaksi kautta Japanin vaihdettiin myös valmistajan nimeksi Rikuo vuonna 1936. Sen päätuotteeksi muodostui type-97 mallinimellä 1 200-kuutioinen armeijan käyttämä moottoripyörä.
Se on äärimmäisen harvinainen nykyään.
Suomen Moottoripyörämuseon kokoelmassa oleva 1 200-kuutioinen Rikuo on alun perin neuvostoliittolaisen sotilaan sotasaalista Sahalinin saarelta toisen maailmansodan ajoilta. Uralilta Rikuon osti pietarilainen Sergei Stepanenko.
Riku Routo tapasi Sergein Pietarin moottoripyörämessuilla vuonna 1996. Sergei tarjosi Rikulle ostettavaksi Harley-Davidsoniksi rekisteröityä sivuvaunullista moottoripyörää. Kaupat tehtiin, vaikka oli selvää, että kumpikaan ei pitänyt moottoripyörää Harrikkana.
Vuosi kaupanteon jälkeen ostos saatiin lopulta Pietarista Suomeen ja Lahteen moottoripyörämuseoon.
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/j...okiosta-uralin-kautta-lahteen-rikuo-1-200-35/