Kysymys- ja vastaustopiikki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuliasemasta puuttuu juonikkuus.
Niin. Ei se tosiaan ehkä ole kauhean seksikäs ratkaisu, mutta siltaa olisi hankala ylittää miesvoimalla. Minusta on riittävän juonikasta sitoa alivoimaisena kolme tukikohtaa, luoda asemalle uskottava paine ja estää kokonaisen pataljoonan eteneminen sillan yli... samalla kun kokonainen rykmentti ihan rauhassa kömpii kolmesta kauppalaivasta kaupungin eteläosien saaressa olevaan satamaan.

En edes yritä keksiä tätä. Sen tiedän, että Larjo naamioi aluksi kaikki toimensa evakuointitehtäviksi.

Larjon suunnitelman mukaan saksalaisten kolme tukikohtaa piti piirittää, ja tukikohtia vastaan sitten hyökättiinkin Tornion kaupungissa. Osan piti suunnata suoraan asemalle ja osan varmaankin sillan yli tai veneillä joen yli. Rautatieasema olisi sillanpää, jolla silta suojattaisiin.

Se juna siis tuli juuri taistelun alkaessa. Sen veturi voi myös hakea vahvistuksia. Asemalla täytyy silloin saksalaisilla olla yön aikana suurin voima.

Johtopäätös: Larjon on täytynyt määrätä yksi joukkue ja pari konekivääriä sillan penkereelle asemaan. Sillä on estetty saksalaisen jalkaväen rynnistys sillan yli.
Ei. KK:t olivat kyllä asemissa, mutta se ei hyökkäystä estänyt. Kyse on sotajuonesta ja yksittäisestä "tempusta".

Voe pärse. Joudunko minä nyt oikeasti kaivamaan lapinsotakirjani esille? Juuri sain gruuvin päälle litralla hyvää olutta! (3 to come)

Edit. Kertomus liittynee Osmo Hyvösen kirjaan (1991), jota minulla ei ole. Suomalaiset uhkasivat teloittaa sotavangit ja saksalaiset sotasairaat, jos…
Ei mitään noin brutaalia. Larjolla ei ollut neuvotteluita mantereen saksalaisten kanssa.

Majuri Thure Larjolle annettiin syksyllä 1944 erittäin haastava tehtävä. Hänen tuli koota Torniossa olevista toipilaista ja huollon miehistä osasto, jonka tehtävänä oli vallata Tornion kaupunki saksalaisilta, vallata Tornion rautatieaseman alue ja estää saksalaisia tuhoamasta etenkin Torniojoen ylittävää siltaa. Raskasta aseistusta hänen sekalaisella seurakunnallaan oli kaksi konekivääriä ja 50 kg trotyyliä. Tornion kaupunki on saaressa ja rautatieasema Torniojoen takana mantereella. Saksalaiset ajoivat juuri ennen Tornion taisteluiden alkua IT-junan asemalle sillan päähän, jolloin silta oli heidän tulensa alla ja toivat vahvistuksia, jolloin saksalaisten lukumäärä ylitti huomattavasti suomalaisten heikot voimat, tulivoimasta ja taisteluarvosta puhumattakaan. Millä juonikkaalla tempulla Larjo sekä pysäytti saksalaisten yritykset ylittää silta ja vallata Tornion kaupunki että sai pidettyä sillan ehjänä?
Panokset näkyville sopivaan paikkaan estäen sillan ylitys ja myöhempi tuhoaminen, kk:t estämässä purku (olisiko tuollainen määrä riittänyt sillan tuhoamiseen). Eli bluffi? Tämä menee aivan arvauksen puolelle.

Ei. KK:t olivat kyllä asemissa, mutta se ei hyökkäystä estänyt. Kyse on sotajuonesta ja yksittäisestä "tempusta".
No olisiko se sitten niin, että hän bluffasi vähän ja ryhmitti miehensä niin näyttävästi Tornion puoleiseen päähän, että saksalaiset näkivät ryhmityksen ja uskoivat sillan olevan vahvasti vartioitu ja puolustettu? Antoi ehkä jopa käskyn levittää sillalle käärittyjä räjähdepaketteja ja johtoja niin, että näytti siltä kuin koko silta olisi miinoitettu räjäytystä varten. Hänellähän oli kai vain noin 50 kiloa trotyyliä, mikä ei mitenkään olisi riittänyt. Hämäys sai saksalaiset epäröimään, eivätkä he uskaltaneet hyökätä sillalle riittävän aikaisin?

Vähän Hollywood-juttu tämä, mutta on joku tällainenkin tarina olemassa.

Ei voimaa, ei neuvotteluyhteyttä ja tarkoitus pitää tavoitteista kiinni?

Silloin pitää bluffata. Ennenwanhaa, silloin Hellaassa, armeijat ryhmittyivät tantereelle huutamaan. Se joka huusi huonommin, alistui. Kaikki ymmärsivät, ettei talonpoikia kasva puissa. Vielä silloin.

Veikkaan, että huudeltiin ”tredje komppaniet osv.”?

Panokset näkyville sopivaan paikkaan estäen sillan ylitys ja myöhempi tuhoaminen, kk:t estämässä purku (olisiko tuollainen määrä riittänyt sillan tuhoamiseen). Eli bluffi? Tämä menee aivan arvauksen puolelle.
Nyt on lähellä. Liittyy noihin juuri noihin räjähteisiin. Mutta silta piti pitää ehjänä, kuten tapahtuikin. Saksalaiset eivät tätä tienneet.

@Vonka samalla tavalla lähellä.

Antaa Pihkakosken keksiä. Minä menen nyt nukkumaan. En minä keksi kuin että saksalaiset uskoivat suomalaisten räjäyttävän sillan heidän hyökätessään. Koska saksalaiset eivät tienneet, että suomalaiset nimenomaan halusivat säilyttää sillan ehjänä, he eivät hyökänneet.

Antaa Pihkakosken keksiä. Minä menen nyt nukkumaan. En minä keksi kuin että saksalaiset uskoivat suomalaisten räjäyttävän sillan heidän hyökätessään. Koska saksalaiset eivät tienneet, että suomalaiset nimenomaan halusivat säilyttää sillan ehjänä, he eivät hyökänneet.
"Koska saksalaiset eivät tienneet, että suomalaiset nimenomaan halusivat säilyttää sillan ehjänä, he eivät hyökänneet".

Täsmälleen samaa olin näppäilemässä.

Hyvin keksitty @Vonka ja @Pihkakoski, mutta ei. Myös @TomiDude on oikeilla jäljillä, vaikka väärään asiaan viittaakin. Viimeisenä vinkkinä mainittakoon, että räjähteitä käytettiin, mutta yksikään saksalainen tai heidän kalustonsa ei vahingoittunut, eikä ollut tarkoituskaan.

Back