Kyllä vain! Kysymysvuoro siirtyy sinulle.
Utön linnake pysäytti 15.9. torpedoverkon nostoon ja laskuun soveltuvia aluksia.
Utön yli väitetään lentäneen Prinz Eugenin Arado 196 -tiedustelukoneen ja pudottaneen viestin (saksalaiset lähteet ja muutamat muistelijat), mutta Utön ja Merivoimien esikunnan stpk:t kertovat radioyhteydestä.
Utön päällikkö, kapteeni Sven Ramström, oli varmuudella radioyhteydessä risteilijään.
Kampfgruppe Thiele (Prinz Eugen lippulaivana) ilmoitti aamulla 16.9., että tulitus alkaisi, jos aluksia ei vapauteta. Tämä tapahtui jo kauempaa mutta saattue tuli myös linnakkeen kantaman piiriin.
Klo 06.10 Utön sotapäiväkirjaan merkittiin: “Eversti Heiron määräyksestä alukset päästettiin esteettä poistumaan.”
Tuossa on pitempi rapsa, jossa tulkitaan tätä vielä asevelihengen kautta. Muuten se on kohdallaan, mutta tukeutuu vain suomalaisiin lähteisiin. Saksalaiset olivat ihan tosissaan.
"Edellytyksenä rauhansopimusneuvotteluille Neuvostoliiton kanssa Suomi katkaisi diplomaattisuhteensa Saksaan 3. syyskuuta. Saksalaisten tuli poistua Suomen alueelta viimeistään 14.9. kello 24.00. Siihen mennessä heidän tuli siirtää joukkonsa ja tavaransa pois. Etelä-Suomessa tämä onnistuikin hyvin, mutta kuten tunnettua pohjoisessa tilanne oli toinen. Poikkeuksena etelässä olivat Saksan laivaston suorittamat Suomen satamiin johtavien väylien miinoittamiset ja Suursaareen tehty maihinnousuyritys.
Aspön tukikohdan lopullista purkamista alettiin suunnitella vasta 11.9. Saarille sijoitetut it-tykit oli toki jo 3.9. lastattu hävittäjiin Z 25 ja Z 36, jotka silti vielä jäivät »Rotbucheen». Torpedoverkkojen nostoon ryhdyttiin kuitenkin aivan viime hetkillä.
Netzleger VIII (Eggeroe), hinaaja (Netztender) NT 25 (Hugo) sekä NT 2427 lähtivät 13.9. Paldiskista kohti Nötötä, jossa nostotyöt päästiin alkamaan 14.9. Nosto alettiin pohjoisemmasta, Stora Hummelskärin altaasta ja ilmoituksen mukaan se saatiinkin nostetuksi ajoissa. Tieto tosin tuntuu utopistiselta, sillä alkuun päästiin vasta puolen päivän jälkeen. Saksalaiset elättivät toivoa, että työ olisi suomalaisten suostumuksella voinut jatkua myös 14. päivän jälkeen.
Verkonlaskuosaston komentaja, komenta-
jakapteeni Lutherer, joka oli valinnut »lippulaivakseen» NT 25:n, kyseli vielä kello 13.15 ohjeita siitä, mihin heidän piti lähteä, jos työ jouduttaisiin keskeyttämään. Suomalaiset eivät suostuneet määräajan pidentämiseen ja nosto keskeytyi 14. päivän iltana.
Verkonlaskuosasto lähti kohti Saksaa vasta syyskuun 15. päivän aamuna, jolloin sen olisi jo pitänyt olla Suomen aluevesien ulkopuolella. NT 25 hinasi Netzleger VIII:aa kohti Utötä. Merivoimien komentaja määräsi, että saksalaissaattueen poistuminen Suomesta oli estettävä. Luutnantti Fuchs lähti Utön linnakkeelta vartioalus Nyyrikillä saksalaisaluksia vastaan ja vaati niitä palaamaan Aspöön. Kello 12.30 saksalaisalukset kääntyivätkin takaisin kohti pohjoista. Kello 14.35 ne kääntyivät kuitenkin uudelleen kohti etelää kääntyäkseen kymmenen minuuttia myöhemmin uudelleen pohjoiselle kurssille. Saattue pysähtyi Aspön tasalle ja ankkuroitui sinne. Aliluutnantti Aallon saattaja Turku oli hälytetty Maarianhaminasta apuun viemään saksalaisalukset Korppooseen internoitaviksi. Turku saapui Aspöön puoli yhdeksältä illalla. Suomalaiset olivat sammuttaneet Utön väylän loistot ja linjava-
lot. Ne oli päätetty sytyttää vain saattueen ohituksen ajaksi, niin ettei väylää olisi voitu kulkea etelään päin.
Komentajakapteeni Lutherer oli saanut suomalaisilta ohjeet lähteä kello 24.00 kohti Korppoota ja niin tapahtuikin. Turku asettui saattueen viimeiseksi valvoakseen, että saksalaiset noudattivat annettua kurssia. Kello 1.45 saksalaisalukset kuitenkin yhtäkkiä kääntyivät uudelleen kohti etelää ja Utötä lisäten samalla vauhtiaan. Vidskärin selällä ne pimeyden tähden pysähtyivät uudelleen odottamaan päivän valkenemista. Aliluutnantti Aalto vei laivansa saksalaisen johtoaluksen kylkeen ja vaati komentajakapteeni Luthereria nousemaan alukseensa
Lutherer kieltäytyi kunniasta ja samalla havaittiin, että saksalaisaluksissa oli kaikki aseet miehitetty. Turun aseistuksena oli vain 40 mm:n Vickers ja 20 mm:n Madsen, saksalaisaluksilla 40 mm:n Bofors ja peräti
17 kpl 20 mm:n putkea. Näin ollen suomalaisaluksella ei ollut reaalisia mahdollisuuksia pakottaa saksalaisia noudattamaan tahtoaan. Saattueen oli kuitenkin kuljettava Utön linnakkeen ohi päästäkseen avomerelle. Aalto pani nyt toivonsa Utön linnakkeeseen. Siellä oli kuuden tuuman Canet-patteri, joka kyllä saattoi estää kauttakulun.
Kello 5.00 16. päivän aamuna Saaristomeren Rannikkoprikaati ilmoitti Merivoimien Esikunnalle, että Utön eteläpuolelle oli saapunut saksalainen laivasto-osasto. johon kuului raskas risteilijä »Admiral Hipper» sekä kymmenen torpedovenettä. Kyseessä oli »Kampfgruppe Thiele», eli Prinz Eugen, joka suojavoimineen oli saapunut vapauttamaan verkonlaskuosastoa. Utön linnakkeen päällikön, kapteeni Sven Ramströmin otettua radioteitse yhteyttä risteilijään ja vaadittua aluksia pysähtymään ne alkoivat risteillä edestakaisin suomalaisessa karttaruudussa 112 C 26, joka on noin viiden meripeninkulman päässä Utöstä etelään. Vara-amiraali Thiele otti yhteyttä linnakkeeseen, eräiden tietojen mukaan radiolla, toisten tietojen mukaan pudotuttamalla aluksen lentokoneesta viestin, ja vaati verkonlaskuosastolle vapaata pääsyä avomerelle. Utö luonnollisesti ilmoitti tästä edelleen Merivoimien Esikunnalle, ja merivoimien komentaja, kenraaliluutnantti Valve antoikin »tarpeettoman verenvuodatuksen välttämiseksi» luvan päästää osasto esteettä avomerelle. Kyseessä saattoi sittenkin olla jonkinlainen aseveljeyden osoitus, sillä saksalainen laivasto-osasto, joka tulivoimaltaan oli ylivoi-mainen Utön kolmeen Canet-tykkiin verrattuna, oli niiden kantaman sisäpuolella. Verkonlaskuosasto oli tietenkin myös saanut tiedon Kampfgruppen saapumisesta. Ne jättivät luotsin Utöön kello 6.12 ja suuntasivat kulkunsa kohti avomerta. Läpikulkuluvan ei ajateltu koskevan pelkästään verkonlaskuosastoa, sillä vielä 18.9. kello 10.00 mainitaan Utön linnakkeen sotapäiväkirjassa linnakkeiston komentajalta tullut käsky, jonka mukaan »pohjoisesta saapuvat saksalaiset kauppa- ja sota-alukset saadaan laskea ulos, vaan ei laskea sisään etelästä tulevia."
Juhani Lievonen: "Rotbuche - sotilastukikohta Aspössa". Sotahistoriallinen aikakauskirja 31.