Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hyvin kuvattu inflaation vaikutus, samoja kiinalaisia autoja ryssä ostaa jopa kaksi kertaa kalliimmalla kuin ennen sotaa...

Virallinen tilasto ei näe inflaatiota, aito kuin auto summa sama laadulla ei väliä....

 
Lisää pakotteita varjolaivastolle, vientikieltoja Venäjälle päin kemikaaleille ja tuontilkieltoa ryssän alumiinille hyvä hyvä. 👌


Sielläpä on ovela pikku täky. Mikäli LNG sopimuksia USAn kanssa syntyy riittävästi niin ryssien LNG menee pannaan, tuo pikku koukku pitää USA:n myös pelissä mukana kun heidän hyötynsä on asiasta riippuvainen.

Alumiiniteollisuudessa alkaa myös mennä kannattamattomia yrityksiä nurin kun Euroopan markkinat sulkeutuvat ryssiltä.
 
Viimeksi muokattu:
Turkin suurin jalostamoyritys lopettaa veriöljyn vastaanoton helmikuuhun.

Se on melkoisen suuri paukku tuo, viime vuonna keskimääräinen tahti on ollut 225 tuhatta tynnyriä päivässä eli n. 100000 t tankkerilasti joka kolmas päivä.


Tuon lystin lisäksi G7 maat miettivät öljypakotteiden ja erityisesti hintakaton kiristämistä. Hyvin on ryssillä pullat uunissa.

 
Guyanan öljyntuotanto oli n. 100 000 tynnyriä päivässä kun ryssä aloitti hyökkäyssodan Ukrainaan, nykyisellään se on noin 650 000 tynnyriä ja vuoden 2027 loppuun mennessä sen suunnitellaan olevan 1.3 miljoonaa tynnyriä päivässä, kaksinkertainen nykyiseen verrattuna. Lisäksi Exxon lähtee puuhaamaan kumppaneidensa kanssa maahan lannoitetuotantoa.


Puolassa ollaan tyytyväisiä tähän tuoreimpaan pakotepakettiin, joka heidän mukaansa tulisi voimaan ennen sodan kolmatta vuosipäivää.

 
ryssälässä viime maaliskuussa aloitettua polttoaineiden vientikieltoa on jatkettu kerran syksyllä. Vienti on ollut rajoitetusti sallittua kuitenkin tietyille suuren volyymin toimijoille. ryssän energiaministeriö ja kilpailuvirasto ovat nyt erimielisiä pitäisikö kaikki vienti pysäyttää.

Kilpailuvirasto pelkää hintojen nousua kevään ja viljelykauden alkaessa kun jalostamoja yhä korjataan. Bensan hinta nousi tammi- ja helmikuun puolivälien välillä yli 20%. odessajournal

The Russian Ministry of Energy wants to extend the permit for gasoline exports for large producers until the end of August.​
This was reported by the Ukrainian Foreign Intelligence Service.​
Recall that Russia imposed a gasoline export ban for the first time from March 1 to August 31, 2024. In September, the ban on gasoline exports was extended. It was initially expected that the restrictions would last until the end of 2024, but the Russian government allowed exports for large companies producing more than 1 million tons of gasoline per year until January 31, 2025. The permit was later extended until the end of February.​
Meanwhile, the Federal Anti-Monopoly Service of Russia has proposed banning gasoline exports in March for all producers to stabilize domestic prices ahead of the spring sowing season and spring repairs at refineries.​
The FAS's proposal to reinstate the full embargo comes amid a sharp increase in gasoline prices at the end of January and early February. From January 22 to February 10, the price of A-92 gasoline rose to $632.5 per ton (+22.5%), and A-95 to $654.5 per ton (+20.3%).​
The opposing proposals from the Ministry of Energy and the Federal Anti-Monopoly Service highlight the dilemma faced by the Russian government — the need to generate revenue from large oil companies while simultaneously containing domestic fuel prices amidst the intensifying attacks from Ukraine's Defense Forces and Western sanctions.​
 
Jos tuon 20% hinnannousun suhteuttaa suomalaisiin bensan hintoihin niin nousu olisi 1,75€ /litra -> 2,10 € / litra.
Vastaava nousu koettiin täälläkin vuonna -22 ja se syletti silloinkin.
 
Kauanko menee, että amerikkalaiset yhtiöt palaa ryssälään? Veikkaan perässä tulevan myös isoimpien EU maiden.. Taisi olla jo juttua aiheesta. Alkaa kilpajuoksu kun amerikka nostaa ryssän aseteollisuutta ylös ja Eurooppa omaa.
Tietenkin olisit voinut jutun laittaa, mutta kun se on alunperin Kremlistä lähtöisin niin et laittanut?

Uutinen oli alunperin Reutersilla, mutta tässä alla on sama sisältö. Sinne on hävinnyt kolmessa vuodessa 324 miljardia dollaria niin epäillä sopii halutaanko kaataa lisää rahaa perään. Ja etenkin tuo uutisen pihvi on siinä, että se on ryssien hyvinvointirahaston näkemys, heidän joilta puuttuu muutama sata miljardia rahaa joka nyt pitäisi olla, että saisivat tulevaisuudessa edes eläkkeet maksettua. Länsimaissa rahalla ei ole moraalia, mutta sillä on muisti. Sijoittajat muistavat kenen toiminnan vuoksi rahat menetettiin ja kuinka häikäilemättömästi omistuksia siellä on siirrelty venäläisten käsiin.


Tässä on vähän kypsempää analyysia asiasta ja mikäli sinne jotain palaa niin ovat mm. ruoan tuotantoon ja myyntiin liittyviä yrityksiä ja tuokin on vielä epävarmaa.




Tässä on eräs näkemys, jonka mukaan Ukrainan tekemä päätös kaasutoimitusten katkaisemisesta oli sellainen vedenjakaja historiassa, joka tarkoittaa pysyvää irtautumista Venäjän kanssa tehtävästä yhteistyöstä monella muullakin saralla. Tarve on oikeastaan poistumassa hyvin nopeasti ja katse on jo aivan muualla.


Lisäksi yksi selkeästi tuota vastaan puhuva fakta on, että mm. BRICS mailla on ollut loistava tilaisuus investoida Venäjälle kun läntiset maat ovat sieltä poistuneet, mutta siitä huolimatta ne eivät ole sitä tehneet vaan heidänkin suorat sijoitukset ovat laskeneet. Ryssää hyödyntää Intia, Kiina ja Turkki sekä muutamat Keski-Aasian maat, muilta osin se on aika yhdentekevä maailmantaloudessa.

 
Japani on tosissaan leikannut hiilen tuontia Venäjältä.

26000 tonnia ei ole oikeastaan mitään, se on 0.16 % 2025 tammikuun kulutuksesta.

Russian coal receipts decreased 45.4% from the previous year to 26,000 tonnes, which was worth 476 million yen, a 60.8% year-on-year tumble.

 
Palatakseni tuohon Venäjälle investoimiseen. Kiina, jolla on "kaikki rajat ylittävä ystävyys ja avunanto sopimus" ryssälän kanssa ei investoi sinne vaan päinvastoin harkitsee investoivansa jopa 60 miljardia Venäjän ikiaikaisen vihollisen, Turkin, tie ja rautatieverkkoon.

Miettikääpä miksi se ei investoi mitään vastaavaa Venäjälle?

Ja miksi Erdogan onkin lähestulkoon kääntänyt kelkkansa sodan aikana.

Türkiye is looking to claim its spot as an important rail hub for Eurasian traffic. The development of the Middle Corridor is offering it new opportunities, and one such opportunity may come from China. It is considering a 60 billion dollar investment in Turkish rail, to boost capacity for Eurasian traffic not transiting Russia.

 
Back
Top