Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Taloussota ei ole ainakaan vielä ratkaissut mitään. Ratkaiseeko, sen tulee näyttämään todennäköisesti Trump. Miltä näyttää mielestänne?
Taloussota on kaatanut Venäjän jo useasti. Taloussodan aikajänne on 10+ vuotta, eli tämä on hidas, mutta 100% varma tapa vaihtaa hallinto Venäjällä. Lähinnä täällä on vakava ymmärryksen vajaus itse aikajänteestä.

Asia erikseen on että mitä se muutti kun Tsaari vaihtui bolsevikkeihin tai Nevostoliitto lilliputteliin. Lähinnä noissa ryssän hyökkäysinto laantui seuraavaksi vuosikymmeneksi, ei muuta.

Ne todelliset vaikutukset alkaa siis aikajänteellä 5-10 vuotta pakotteiden alusta historian mukaisesti ryssälässä. Ensimmäisiä merkkejä siis on tullut jo mutta 2026-2027 on se käännekohta ja joskus 2030 sitten naksahtaa. Tämähän se on lilliputtelin neuvotteluinnon syy, eli jos homma ei korjaannu vuoden sisällä niin nykymafia menettää otteensa lähivuosina.

Akuutti ryssäongelma ratkeaa kun parempia ryssiä on se +1milj. Pitempiaikainen ratkaisu on taloudellinen ja sen vaikutus alkaa vuosikymmenessä ja kestää sitten seuraavan vuosikymmenen.
 
Vertailu neuvostoliiton kaatumiseen on käyty läpi jo lukemattomia kertoja. Aika ja olosuhteet olivat monessa suhteessa toisenlaiset, mutta harvat uskoivat romahdukseen vielä hetkeä ennen.

Varmaa on, että ryssältä on moni tukijalka nitkahtanut, eikä isoa helpotusta ole näkyvissä oikein millään suunnalla.

Ainoa lienee rumppa, joka purkanee pakotteet yhdysvaltain osalta sekä niiltä mailta, joihin sillä on vaikutusvaltaa, Rubio vahvisti pakotteiden purkamisen eilen :rolleyes:
Yhdysvaltain ulkoministeri Marco Rubio on torstaina kiistänyt, että Yhdysvallat harkitsisi Venäjään kohdistettujen energiapakotteiden purkamista osana Ukrainan kanssa tehtävää sopimusta.
Rubion mukaan sen enempää hän itse kuin erityislähettiläs Steve Witkoffkaan ei ole käynyt keskusteluja Venäjän vastaisten pakotteiden poistamisesta osana sopimusta Ukrainan kanssa.
 
Taloussota on kaatanut Venäjän jo useasti. Taloussodan aikajänne on 10+ vuotta, eli tämä on hidas, mutta 100% varma tapa vaihtaa hallinto Venäjällä. Lähinnä täällä on vakava ymmärryksen vajaus itse aikajänteestä.

Asia erikseen on että mitä se muutti kun Tsaari vaihtui bolsevikkeihin tai Nevostoliitto lilliputteliin. Lähinnä noissa ryssän hyökkäysinto laantui seuraavaksi vuosikymmeneksi, ei muuta.

Ne todelliset vaikutukset alkaa siis aikajänteellä 5-10 vuotta pakotteiden alusta historian mukaisesti ryssälässä. Ensimmäisiä merkkejä siis on tullut jo mutta 2026-2027 on se käännekohta ja joskus 2030 sitten naksahtaa. Tämähän se on lilliputtelin neuvotteluinnon syy, eli jos homma ei korjaannu vuoden sisällä niin nykymafia menettää otteensa lähivuosina.

Akuutti ryssäongelma ratkeaa kun parempia ryssiä on se +1milj. Pitempiaikainen ratkaisu on taloudellinen ja sen vaikutus alkaa vuosikymmenessä ja kestää sitten seuraavan vuosikymmenen.


20140322_WWD000_0.webp
 
Ainoa lienee rumppa, joka purkanee pakotteet yhdysvaltain osalta sekä niiltä mailta, joihin sillä on vaikutusvaltaa, Rubio vahvisti pakotteiden purkamisen eilen :rolleyes:
Ei ole jenkeistä Zenäjän pelastajaksi, jos vaan Euroopan rivit pysyvät suorina. Toki jos Trump saa Intiat ja muut isot ostajat palaamaan kaupoille normihinnoilla, niin sillä voi olla jo vaikutustakin. Mutta Eurooppaa ostajana on todella vaikea korvata siinäkin tapauksessa, arvaisin. Kalliit kuljetuskustannukset kaukomarkkinoille isolle osaa hiilivetyjä, jotka aiemmin kuskattiin tänne lähistölle.
 
Ei ole jenkeistä Zenäjän pelastajaksi, jos vaan Euroopan rivit pysyvät suorina. Toki jos Trump saa Intiat ja muut isot ostajat palaamaan kaupoille normihinnoilla, niin sillä voi olla jo vaikutustakin. Mutta Eurooppaa ostajana on todella vaikea korvata siinäkin tapauksessa, arvaisin. Kalliit kuljetuskustannukset kaukomarkkinoille isolle osaa hiilivetyjä, jotka aiemmin kuskattiin tänne lähistölle.

Onhan se selvää, jos katsoo Venäjältä Eurooppaan tulevien kaasu- ja öljyputkien määrää ja volyymia, että sitä ei korvata mitenkään laivoilla eikä muihin suuntiin menevillä putkilla.

Eurooppa on myös maksanut kaasusta ja raakaöljystä parempaa hintaa kuin ne muut suunnat.

Uusien putkien rakentaminen on hidasta ja kallista, mistä syystä sitä ei tehdä kuin pakkotilanteessa. Pitää olla suuri ja hyvin maksava markkina sen putken toisessa päässä, ennen kuin tällaista kannattaa edes harkita - toki erilaiset pienet paikalliset putket ovat asia erikseen, ne ovat niitä hirttosilmukoita joilla ryssä on laittanut painetta erilaisten pienten naapurimaiden päälle. Ne on rakennettu poliittisista, ei taloudellisista syistä ja siten niiden kannattavuus on toissijainen asia.

Kyllä tämä vuosi 2025 näyttää olevan merkittävä vuosi ryssän talouden näkökulmasta: kansallinen hyvinvointirahasto tulee todennäköisesti käytettyä loppuun likvidien varojen osalta ja samaan aikaan raakaöljyn ja kaasun maailmanmarkkinatilanne näyttää vaikealta. Ennusmerkit kertovat että hinnat tulisivat joko alas tai pysyisivät nykyisellä, ryssän näkökulmasta liian alhaisella tasolla. Yleinen nyrkkisääntö Venäjän barrelin tuotanto- ja siirtokustannuksiksi on ollut 40-45 dollaria, joten teoriassa kaikki tämän yli menevä on kotiinpäin. Pitemmässä juoksussa yhtiön pitäisi kuitenkin tuottaa voittoa eikä vain nollata menonsa tuloillaan, koska muuten ei kyetä kasvamaan, eikä investoimaan uusiin tuotantokoneisiin (vanhat kuluvat käytössä joten investointi on välttämätöntä pelkästään tuotannon jatkuvuuden näkökulmasta, kasvusta puhumattakaan) - tai saamaan lainaa (kukaan ei anna lainaa jos ei ole kykyä maksaa sitä takaisin).

Valtioilla on hyvin paljon erilaisia toinen toistaan huonompia keinoja pitää ns. pää pinnalla eli sotaa kyetään kyllä jatkamaan jos niin ehdottomasti päätetään, mutta siitä tulee kokoajan kivuliaampaa. Uhrataan siis tulevaisuus nykyhetken takia, tulevat sukupolvet joutuvat kärsimään näistä päätöksistä. Putinia ei välttämättä kiinnosta tämä, mutta vaikeat taloudelliset ajat poikivat kansan sisällä eripuraa ja siinä on aina potentiaalia vallankumouksellisille ajatuksille. Perinteisesti venäläiset ovat olleet laiskoja ja huonoja nousemaan kapinaan, vaikka olisi ollut syytä, mutta jokainen sukupolvi on aina erilainen kuin aikaisemmat joten historiaa ei välttämättä voi käyttää 100% pitävänä ennusteena tulevaisuudelle.

Minä uskon tietäväni että Venäjä ei koskaan tee mitään, jos se ei koe että on pakko tai sille on painavat syyt. Putin on myös kuuluisa vetkuttelija eli lykkää vaikeiden päätösten tekemistä viimeiseen asti. Tämänhetkinen neuvotteluhalukkuus, jonka he tietysti kiistävät ja vähättelevät tarvetta ja kiirettä, kertoo siitä että ylimmässä johdossakin ollaan tietoisia lähitulevaisuuden ongelmista ja etsitään ulospääsyä (eli sodan päättymistä tai jonkinlaista jäädyttämistä). Arvaan että laskettu aikaikkuna olisi 6-12 kuukautta eli touhu on aloitettu ennen kuin rotkon reuna tulee vastaan, pyritään siis löytämään jonkinlainen suotuisa ratkaisu ennen sitä. Tällä logiikalla he siis katsoisivat että vuoden 2025 loppuun asti pärjättäisiin, mutta mieluiten sota pitäisi päätellä ennen sitä, jotta päästään tästä kustannustekijästä eroon. Joku, en muista oli GUR tai joku muu, taisi arvioida että sota maksaisi Venäjälle noin miljardi dollaria per päivä. Vaikka tuossa olisikin jonkin verran liioittelua, niin 300-350 miljardia per vuosi on iso menoerä kaiken muun valtion pyörittämisen rinnalla.

Valtion kokoisten toimijoiden kanssa olen vähän varovainen arvailemaan, milloin "konkurssi" odottaa, koska niillä on tosiaan kaikenlaisia temppuja joilla kyetään jatkamaan toimintaa monien "punarajojen" ylittämisen jälkeen.
 
Vtb vetelee viimesiä naruja. ihan mitätön pankki. no ryssän toiseksi suurin. Mitäs läksit.

en itse ryssälässä asu, mutta miltä tuntus kun pankki sanos että ei meillä ole rahaa ja tili näytää 100000. no nyky mailmassa ne on 1 ja 0 mutta jossain pitäs olla ihan oikeaakin rahaa mutta en täs kun sitä ei ole. yhdyn itseeni aikasempiin kommenteihin taipuu mutta millon katkee. Voin sanoa jos perho vavasta puhutaan niin on se jo kelassa kiinni tai pito tupissa kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Vtb vetelee viimesiä naruja. ihan mitätön pankki. no ryssän toiseksi suurin. Mitäs läksit.

en itse ryssälässä asu, mutta miltä tuntus kun pankki sanos että ei meillä ole rahaa ja tili näytää 100000. no nyky mailmassa ne on 1 ja 0 mutta jossain pitäs olla ihan oikeaakin rahaa mutta en täs kun sitä ei ole. yhdyn itseeni aikasempiin kommenteihin taipuu mutta millon katkee. Voin sanoa jos perho vavasta puhutaan niin on se jo kelassa kiinni tai pito tupissa kiinni.
Sanoisin romahtamisen tapahtuvan kun ruoka loppuu kaupoista eli riippuu täysin minkälainen kesän satokausi on...
 
Sanoisin romahtamisen tapahtuvan kun ruoka loppuu kaupoista eli riippuu täysin minkälainen kesän satokausi on...
Bank run voi alkaa mistä tahansa laukaisevasta asiasta. Ison maan bank run voi tarttua muuallekin, vaikka Suomeen.
 
Eurooppa on ostanut huhtikuussa 80 % USA:n LNG:stä ja vauhdissa on kasvua 20 % viime vuotiseen verrattuna. Samaan aikaan ryssien LNG kaasua on tuotu 35 % vähemmän Eurooppaan, myös kokonaisvolyymi on ollut 23 % laskussa koska Kiina tarvitsee vähemmän, Yamalin laitoksella on ollut teknisiä ongelmia ja Venäjä joutuu turvautumaan laivasta laivaan siirtoihin, jotka vaikeuttavat logistiikkaa melkoisesti.

Mikäli trendi säilyy pitkin vuotta saman tyyppisenä niin taas murenee yksi hauraista tukijaloista, koska kyseinen ala elää korkeista volyymeista sekä alhaisista kuluista eikä ryssä nyt saavuta kumpaakaan.

 
Hesarissa povataan rahan loppumista. Jopa Suomen pankki, joka yleensä ennustaa vakaata talouskasvua, on vähän pakittanut.

Putin ja hupeneva sotakassa​

Venäjä|Venäjä keräsi vuosikausia mahtavaa öljyrahastoa. Rahoilla on viime vuodet maksettu sotaa, mutta rahaston huvetessa Venäjän into jatkaa hyökkäystä on koetuksella.

Tilaajille
Öljyjalostamo Volgogradissa vuonna 2022.

Öljyjalostamo Volgogradissa vuonna 2022. Kuva: Reuters

Kuuntele juttu
Harri Pietarinen HS
2:00
Venäjän öljyrahaston hupeneminen sotamenoihin lisää maan presidentti Vladimir Putinin painetta lopettaa hyökkäyssota Ukrainassa, arvioivat asiantuntijat.

Mahtavan öljyrahaston likvidit eli helposti käteiseksi muutettavat varat uhkaavat loppua Suomen Pankin nousevien talouksien tutkimuslaitoksen (Bofit) arvion mukaan jopa kuluvana vuonna, jos rahastosta siirretään varoja valtion budjetin täytteeksi samalla tavalla kuin aikaisemmin eikä öljy kallistu.

Putinin hallinto on käyttänyt vuosia koottua öljyrahastoa sodan aikana revenneen budjettialijäämän rahoittamiseen. Jos rahaston varat ehtyvät, hallinto joutuu kaivamaan varat sodankäyntiin lainaamalla, menoja karsimalla tai veroja korottamalla.

Sodan alusta lähtien likvidit varat ovat supistuneet kaikkiaan kaksi kolmasosaa.
Toimet iskisivät tavallisiin venäläisiin, arvioi Venäjän ympäristöpolitiikan professori Veli-Pekka Tynkkynen Helsingin yliopistosta.

Veli-Pekka Tynkkynen

Veli-Pekka Tynkkynen Kuva: Eriika Ahopelto / Aamulehti
”Putinin hallinnon pyrkimyksenä on ollut hyökkäyssodan aikana eristää keskivertovenäläiset sodan taloudellisilta vaikutuksilta”, Tynkkynen sanoo.

”Jos rahaston likvidit loppuvat ja hallinto joutuu turvautumaan kalliimpiin ratkaisuihin, tavalliset venäläiset havaitsisivat sodan arjessaan ja omassa taloudessaan.”

Putin väläytti viime viikolla venäläismedialle kahdenkeskisiä neuvotteluita Ukrainan kanssa ja brittilehti Financial Times uutisoi nimettömien lähteiden perusteella, että Putin on tarjoutunut lopettamaan sodan nykyiselle rintamalinjalle.

Kari Liuhto

Kari Liuhto Kuva: Ivan Bessedin
Professori Kari Liuhto arvioi, että ”talousihmiset ovat taitaneet kuiskailla Putinin korviin”, koska häneltä on viime aikoina tullut neuvottelualoitteita.

”Vaikka Putin on suuri huiputtaja, taustalla taitaa nyt olla sitä, että sotaa on alettu miettiä talouden kannalta”, Liuhto sanoo.

Liuhto toimii Maanpuolustuskorkeakoulun ja Turun yliopiston kauppakorkeakoulun tiedustelututkimuksen professorina.


Venäjän öljyrahasto eli virallisesti Kansallinen hyvinvoinnin rahasto on hyökkäyssodan aikana muuntautunut työkaluksi, jolla hallinto rahoittaa kasvaneita sotamenojaan.

Rahasto luotiin helmikuussa vuonna 2008, jolloin Venäjän hallitus jakoi neljä vuotta aikaisemmin perustetun Stabilisaatiorahaston kahtia. Idean öljyvarojen rahastoimisesta pahan päivän varalle esitti alun perin Putin puheessaan vuonna 2002.

Hyvinvointirahasto saa varoja Venäjän öljyviennin vientitulleista ja raaka-aineiden kaivosverosta. Rahastoon on siirretty vuosittain etenkin ylimääräisiä öljytuloja, joita kertyy Venäjän Urals-viitelaadun hinnan ylittäessä tietyn viitehinnan. Rikkauksien rahastoimisen tarkoituksena on estää niiden talouteen aiheuttamia kuplia ja suojata Venäjän taloutta raaka-aineiden hinnanvaihteluilta.

Muillakin mailla on samanlaisia raaka-aineiden viennistä varansa saavia valtiollisia sijoitusrahastoja. Niistä tunnetuin on Norjan öljyrahasto. Myös Suomen valtion sijoitusyhtiö Solidiumia on pidetty sellaisena, vaikka sen varat eivät ole peräisin raaka-aineista.

Perustettaessa hyvinvointirahaston tavoitteena oli varautua Venäjän eläkemenojen kasvuun ja paikata valtion budjetin ajoittaisia alijäämiä. Rahaston oli määrä sijoittaa varoja korkeatuottoisiin sijoituskohteisiin ja Venäjän infraprojekteihin.

Venäjän taloudesta on tullut entistä haavoittuvaisempi raaka-aineiden hintojen vaihteluille.
Melko pian rahaston perustamisen jälkeen sen varoja alettiin käyttää venäläisten pankkien ja yritysten tukemiseen talouden laskukausina, ja siitä muodostui eräänlainen kriisirahasto.

Rahastoa käytettiin Venäjän osakemarkkinoiden tasapainottamiseen ja se tuki venäläisyrityksiä taloustaantuman aikana vuosina 2008–2009. Se tuki myös pankkeja vuonna 2014, jolloin ne olivat vaikeuksissa Krimin miehityksen takia asetettujen pakotteiden takia.

Rahasto sijoitti venäläislehti The Moscow Timesin mukaan vuonna 2014 myös ydinvoimalayhtiö Rosatomiin. Varoja oli korvamerkitty käytettäväksi sittemmin kuopattuun Pyhäjoen ydinvoimalahankkeeseen Suomessa.




Rahaston toimintaperiaate meni perustavanlaatuisesti uusiksi Venäjän hyökättyä Ukrainaan vuonna 2022. Sen sijaan, että ylimääräisiä energiatuloja olisi pelkästään siirretty rahastoon, sieltä on nostettu varoja kasvavien sotamenojen rahoittamiseen.

Rahaston huvetessa Venäjän taloudesta on tullut entistä haavoittuvaisempi raaka-aineiden hintojen vaihteluille.

Rahaston varat ovat laskeneet hyökkäyssodan aikana, mutta vielä nopeampaa tahtia ovat laskeneet rahaston likvidit varat. Ne muodostuvat kotimaan ja ulkomaan valuutasta sekä kullasta. Ennen sotaa likvidien varojen määrä nousi öljyn kallistumisen seurauksena.

Rahastossa on likvidien varojen lisäksi varoja, joita on mahdoton myydä nopeasti. Niistä tärkeimmät ovat venäläisen suurpankki Sberbankin osakkeet ja erilaiset pitkäaikaiset sijoitukset infrahankkeisiin.

Uutistoimisto Bloombergin mukaan kahden ensimmäisen sotavuoden aikana likvidit varat lähes puolittuivat ja viime vuonna ne hupenivat edelleen lähes neljänneksen.

Sodan alusta lähtien likvidit varat ovat supistuneet kaikkiaan kaksi kolmasosaa noin 9 700 miljardista ruplasta (noin 100 miljardia euroa). Rahastosta on sodan aikana nostettu varoja ja tuettu Venäjän taloutta siten, että nykyisin enää vain kolmannes sen varoista on likvidejä.

Rahaston jäljellä olevat likvidit varat olivat maaliskuun lopussa noin 3 300 miljardia ruplaa (noin 35 miljardia euroa). Summa voi kulua Bofit-tutkimuslaitoksen arvion mukaan loppuun jo tänä vuonna.



Venäjän hallitus on suunnitellut kuluvan vuoden budjettiin noin 1 700 miljardin ruplan alijäämää, mutta budjetti on laadittu oletuksella, että Urals-öljylaadun keskimääräinen vientihinta olisi tänä vuonna noin 70 dollaria barrelilta.

Maan valtiovarainministeriö laski uutistoimisto Reutersin mukaan viime maanantaina Uralsin kuluvan vuoden hintaennustetta 56 dollariin.

Bofit-tutkimuslaitoksen vanhempi ekonomisti Heli Simola sanoo, että budjetti oli alun perin laadittu aika optimistisesti.

”Alijäämä näyttää nyt olevan paljon suunniteltua suurempi. On mahdollista, että se on niin suuri, että rahaston likvidit varat voivat loppua tänä vuonna, jos Venäjä käyttää alijäämään pelkästään rahastoa. Hallinnolla on toki muita budjetin rahoitusmahdollisuuksia, jos se haluaa säästellä rahastoa”, Simola sanoo.
 
On yksi asia mihin tilaan Venäjän energian vienti on nyt sodan kuluessa päätynyt ja kuinka paljon se menettää sen vuoksi viikko viikolta ja kuukausi kuukaudelta. Sitten on toinen asia millaiset mahdollisuudet sillä on lyhyellä tai keskipitkällä aikavälillä palata edes osittain kohti samaa asemaa, jonka se on menettänyt. Aiemmin tänne laitettiin se ryssien ministeriön oma skenaario, jossa etenkin pitkällä aikavälillä, lähemmäs 2040-2050 lukua mentäessä öljyn ja kaasuntuotanto ehtyy tyhjeneviltä kentiltä ja jatkuvasti nousevat kustannukset tekevät ainakin arktisella alueella tuotannosta heikosti kannattavaa. Se vaatisi kymmenien ja todennäköisimmin satojen miljardien investointeja korvata uusilla kentillä piakkoin hiljenevät ja etenkin rakentaa infrastruktuuri uusien alueiden käyttöönottoon sekä energian siirtoon tapahtuu se sitten putkissa tai laivoilla.

Sen sijaan parhaillaankin on käynnissä melkoinen investointiaalto mm. Pohjoisen-Afrikan öljy- ja kaasutuotannon lisäämiseksi ja siirtokapasiteetin laajentamiseksi. Pelkästään Italian ENI investoi 24 miljardia euroa Libyaan, Algeriaan ja Egyptiin, 8 miljardia kuhunkin. Ja kyseessä on vain yksi yritys. Algerian valtionyhtiö Sonatrach investoi kymmeniä miljardeja ja tavoitteena on tuplata kaasuntuotanto, toki siihen menee vuosia vielä, samalla maan omaa sähköntuotantoa muutetaan aurinko&tuuliperusteiseksi osittain, koska se vapauttaa edelleen kaasua vientiin enemmän.

Muistetaan, että Israel on lisäämässä tuotantoaan, USA haluaa täyttää kaikki Euroopan satamat LNG:llään ja tätä varten useita vastaanottoterminaaleja on otettu käyttöön ja lisääkin on vielä tulossa, Romania tulee uutena tuottajana markkinoille, Puola lisää kaasun tuotantoaan, Norja investoi myös raskaasti pitääkseen tuotantonsa korkeana ainakin tämän vuosikymmenen loppuun, Tanskan kaasukentät otettiin uudestaan käyttöön ja niiden tuotantoa lisättiin, Turkki nostaa omaa tuotantoaan ja haluaa siirtää Azerbaidžanin ja Irakin ja mahdollisesti myös Syyrian kaasua Euroopan markkinoille ja täten luoda itselleen todella vahvan neuvotteluaseman Venäjän vastaan sekä omiin että kauttakulkutoimituksiin.

Jokerikorttina vielä on sodan päättymisen jälkeen Ukrainan tuotanto sekä mahdolliset siirtoreitit. Heillä on mahdollisuus pelata ryssää ulos markkinoilta sekä omalla tuotannollaan, käyttämällä laajoja varastojaan Euroopan puskurina ja suosimalla sekä vahvistamalla siirtoreittejä, joita ryssä on vuosikausia yrittänyt blokata.

Biometaanin tuotanto syö myös samaa tasaisesti pienenevää kakkua ja erityisesti 2030-luvulla volyymeilla alkaa olla jo merkitystä.

The European Commission has requested Baku to double the gas supply to Europe by 2027, a goal outlined in the declaration signed by the President of the European Commission Ursula von der Leyen and President Aliyev in 2022.

Starting December 1, 2024, Azerbaijan’s state oil company SOCAR began supplying natural gas to Slovakia. With this, Slovakia has joined Türkiye, Georgia, Italy, Greece, Bulgaria, Romania, Hungary, Serbia, Slovenia, Croatia, and North Macedonia as buyers of Azerbaijani gas.

Currently, the European market accounts for the largest portion of daily gas exports from Azerbaijan, with approximately 35 million cubic meters of Azerbaijani gas supplied to European consumers each day.

Ei kannata ihmetellä miksi ryssillä on jonkin verran haluja lopettaa sota, jos vähänkin pystyvät sen tekemään omilla ehdoillaan. Toisaalta Ukrainakin tietää Venäjän hankalan aseman eikä ajan pelaaminen tässä tilanteessa ole heille yhtään haitaksi, ryssien kuoppa vain syvenee ja tilanne rintamalla on jumissa. Vielä ei ole kuultu mitään Ukrainan vaatimuksia rauhanneuvotteluihin eikä niitä vaikutakaan esittää vielä tässä vaiheessa, jotain sieltä kuitenkin tulee ja siinä on Putlerilla nieleksimistä kun vaakakupissa on sitten kalliin sodan jatkaminen ja samalla pidempiaikainenkin energiatulojen hautaaminen.






 
Bank run voi alkaa mistä tahansa laukaisevasta asiasta. Ison maan bank run voi tarttua muuallekin, vaikka Suomeen.
Bank run on osittain estetty jo ryssälässä. Pankkiautomaatit saa kiinni, korttien käyttö voidaan estää ja pankin ovelle voi laittaa pamputtajat. Erilaiset valuutan rajut nostorajoitukset on myös olleet jo pitkään voimassa.

Kyllä tuolla ryssälässä on talous ns. sementoitu ponkkien osalta paikoilleen. Tällä saadaan pelattua nätisti aikaa ja pidettyä rupla toimivanoloisena rahana. Asia erikseen on sitten se että saako sillä ruplalla mitä sieltä kaupasta. Suljettu komentotalous ei käyttäydy kuin vapaa markkinatalous, totuudet tulee ilmi vain ja ainoastaan tavarapulana kaupoissa.
 
On yksi asia mihin tilaan Venäjän energian vienti on nyt sodan kuluessa päätynyt ja kuinka paljon se menettää sen vuoksi viikko viikolta ja kuukausi kuukaudelta. Sitten on toinen asia millaiset mahdollisuudet sillä on lyhyellä tai keskipitkällä aikavälillä palata edes osittain kohti samaa asemaa, jonka se on menettänyt. Aiemmin tänne laitettiin se ryssien ministeriön oma skenaario, jossa etenkin pitkällä aikavälillä, lähemmäs 2040-2050 lukua mentäessä öljyn ja kaasuntuotanto ehtyy tyhjeneviltä kentiltä ja jatkuvasti nousevat kustannukset tekevät ainakin arktisella alueella tuotannosta heikosti kannattavaa. Se vaatisi kymmenien ja todennäköisimmin satojen miljardien investointeja korvata uusilla kentillä piakkoin hiljenevät ja etenkin rakentaa infrastruktuuri uusien alueiden käyttöönottoon sekä energian siirtoon tapahtuu se sitten putkissa tai laivoilla.

Sen sijaan parhaillaankin on käynnissä melkoinen investointiaalto mm. Pohjoisen-Afrikan öljy- ja kaasutuotannon lisäämiseksi ja siirtokapasiteetin laajentamiseksi. Pelkästään Italian ENI investoi 24 miljardia euroa Libyaan, Algeriaan ja Egyptiin, 8 miljardia kuhunkin. Ja kyseessä on vain yksi yritys. Algerian valtionyhtiö Sonatrach investoi kymmeniä miljardeja ja tavoitteena on tuplata kaasuntuotanto, toki siihen menee vuosia vielä, samalla maan omaa sähköntuotantoa muutetaan aurinko&tuuliperusteiseksi osittain, koska se vapauttaa edelleen kaasua vientiin enemmän.

Muistetaan, että Israel on lisäämässä tuotantoaan, USA haluaa täyttää kaikki Euroopan satamat LNG:llään ja tätä varten useita vastaanottoterminaaleja on otettu käyttöön ja lisääkin on vielä tulossa, Romania tulee uutena tuottajana markkinoille, Puola lisää kaasun tuotantoaan, Norja investoi myös raskaasti pitääkseen tuotantonsa korkeana ainakin tämän vuosikymmenen loppuun, Tanskan kaasukentät otettiin uudestaan käyttöön ja niiden tuotantoa lisättiin, Turkki nostaa omaa tuotantoaan ja haluaa siirtää Azerbaidžanin ja Irakin ja mahdollisesti myös Syyrian kaasua Euroopan markkinoille ja täten luoda itselleen todella vahvan neuvotteluaseman Venäjän vastaan sekä omiin että kauttakulkutoimituksiin.

Jokerikorttina vielä on sodan päättymisen jälkeen Ukrainan tuotanto sekä mahdolliset siirtoreitit. Heillä on mahdollisuus pelata ryssää ulos markkinoilta sekä omalla tuotannollaan, käyttämällä laajoja varastojaan Euroopan puskurina ja suosimalla sekä vahvistamalla siirtoreittejä, joita ryssä on vuosikausia yrittänyt blokata.

Biometaanin tuotanto syö myös samaa tasaisesti pienenevää kakkua ja erityisesti 2030-luvulla volyymeilla alkaa olla jo merkitystä.

The European Commission has requested Baku to double the gas supply to Europe by 2027, a goal outlined in the declaration signed by the President of the European Commission Ursula von der Leyen and President Aliyev in 2022.

Starting December 1, 2024, Azerbaijan’s state oil company SOCAR began supplying natural gas to Slovakia. With this, Slovakia has joined Türkiye, Georgia, Italy, Greece, Bulgaria, Romania, Hungary, Serbia, Slovenia, Croatia, and North Macedonia as buyers of Azerbaijani gas.

Currently, the European market accounts for the largest portion of daily gas exports from Azerbaijan, with approximately 35 million cubic meters of Azerbaijani gas supplied to European consumers each day.

Ei kannata ihmetellä miksi ryssillä on jonkin verran haluja lopettaa sota, jos vähänkin pystyvät sen tekemään omilla ehdoillaan. Toisaalta Ukrainakin tietää Venäjän hankalan aseman eikä ajan pelaaminen tässä tilanteessa ole heille yhtään haitaksi, ryssien kuoppa vain syvenee ja tilanne rintamalla on jumissa. Vielä ei ole kuultu mitään Ukrainan vaatimuksia rauhanneuvotteluihin eikä niitä vaikutakaan esittää vielä tässä vaiheessa, jotain sieltä kuitenkin tulee ja siinä on Putlerilla nieleksimistä kun vaakakupissa on sitten kalliin sodan jatkaminen ja samalla pidempiaikainenkin energiatulojen hautaaminen.






Ukraina rakentaa aseteollisuutta niin nopealla volyymin kasvatuksella kuin vuosien tähtäimellä. Erityisesti pitkät hankkeet Eurooppalaisten asejättien kanssa kertoo siitä että tähtäin ei ole nopeassa voitossa. Jo melkoinen osa raskaasta asetuotannosta näyttää kasvavan 2026-27 akselille julkistusten pohjalta, eli Ukrainan asevoimien suorituskyky olisi tuolta pohjalta nouseva vielä 2028.

Kyllä tässä ollaan kremliä kaatamassa oikeasti ja tosissaan. Moskova tulessa ja piiritettynä 2028. Kyllä se on tämä uhkakuva mikä alkaa kremliä ensin huolestuttaa ja sitten pelottaa että se rauha saadaan aikaiseksi pysyvämmin.
 
Kannattaa käydä katsomassa tälle sivulle luotuja interaktiivisia skenaarioita EU alueen kaasun kulutuksesta sekä tuotannon ja tuonnin tasapainosta. Kuvat sisältävät jo tehdyt LNG toimitussopimukset sekä ennakoidut kaasuputkien kautta tulevat määrät.

Yhtä lukuunottamatta kaikissa skenaarioissa EU alue ei tarvitse enää 2027 alkaen LNG spot ostoja, jo 2026 melko vähän. Venäjän kaasua ei ole tarvetta hankkia 2027 jälkeen enää ollenkaan. Vain siinä tapauksessa, että lähes kaikki ilmastotoimet jostain syystä hylättäisiin ja melkein kaikissa Euroopan maissa, kaasun kulutus olisi tasaista tai hieman kasvavaa. Poliittisesti lienee mahdottomuus ja etenkin kun huomioidaan tekniikan kehitys uusiutuvien energioiden, siirtokapasiteetin kasvun, lämpöpumppujen, lämmöntalteenoton, energiahukkien minimoinnin, energian varastoinnin jne. tiimoilta sekä ydinvoiman lisärakentamisen vaikutukset niin suunta säilyy samanlaisena isosti poliittisista virtauksista riippumatta siksi koska edullisempi tekniikka voittaa kilpailun useimmissa tapauksissa.


Aivan katastrofi ryssien taloudelle pitkässä juoksussa, mutta voi voi.

Ja USA haluaa tuosta LNG sopimuspiirakasta oman siivunsa, sen myötä aika odotettu päätös australialaiselta Woodside yhtiöltä tuli. Investoivat yli 17 miljardia Lousianaan LNG tuotantoon ja kasvuvaraakin jää tuleville vuosille. Kaasua alkaa tulemaan tuosta laitoksesta isosti vuodesta 2029 alkaen.

Aikaa on pelattu sen verran, että maailman energiamarkkinoilla ryssä saatiin ajettua rahattomana nurkkaan ja muut jakavat sitten heiltä jäävän osuuden keskenään. Ei varmasti ollut erikoisen operaation lähtöskenaarioissa mukana, mutta kun paska lentää tuulettimeen niin siivoa riittää sitten pidemmäksi aikaa.

 
Viimeksi muokattu:
Prunelta tullut uudet luvut Ketju on jälleen pitkä niin pitää vähän pureskella mitä tuo meinaa.

 
Prunelta tullut uudet luvut Ketju on jälleen pitkä niin pitää vähän pureskella mitä tuo meinaa.

Mielenkiintoisia lukuja. Ehkä se merkittävin on tuo kunkin lainapaperikierroksen lisäerän liikkeelle laskettu summa. Käytännössä tuo on aina korjaus menojen kasvuun tai tulojen kutistumiseen kun verrataan alkuperäiseen arvioon. Ilmeisesti kaikki lainapaperit myydään liikkeelle lasketulla määrällä ja oikea ostaja on keskuspankki käyttäen normaaleja pankkeja bulvaaneina.

Kun ottaa mukaan Inside russia VTB pankia koskevan tarinoinnin niin kokonaiskuva on se että ryssän pankkijärjestelmä on nyt pelkkä kulissi. Mitään normaaliin pankkijärjestelmään kuuluvaa vatallisuutta ei ole vaan kyseessä on vain keskuspankin setelipainon bulvaani. Pääosa pankista lähtevästä rahasta tulee suoraan setelipainosta ja tämä sitten työnnetään edelleen valtion pohjattomaan sotabudjettiin. Siinä sivussa sitten jos nostat käteistä niin nekin tulee keskuspankin setelipainosta suoraan.

Joten tilanne on se että oikeaa taloutta ei ole, kaikki on kulissia ja kaikki maksetaan setelipainon tuottamilla ruplilla. Toimii toistaiseksi kun lilliputteli voi käskyttää kaikkia rahankäsittelyn osasia käyttäytymään normaalisti. Öljynmyyntitulot (20% tuloista) vatkataan sekaisin painetun setelirahoituksen kanssa (80%) ja koko näin saatu tulovuo myydään valtionbudjettina vatnikille. Budjetin vat tulot muodostuu pääosin tuosta painetuilla seteleillä pyöritettävästä liikevaihdosta. Siksi tuo setelirahoitusosuus muodostuu noin korkeaksi todellisuudessa vaikka näyttää että velkaa on vain se 10% budjetista.

Aika himmeli. Tähän päälle sitten tiukka valuuttakontrolli niin saadaan näinnäisesti rupla-taala kurssi näyttämään halutulle.

Jep, ei se romahda..
 
Jälleen yksi pitkähkö LNG sopimus USA alkuperää olevasta kaasusta saksalaisen kemikaalialan yrityksen kanssa. Ineos on brittiläinen energiatreideri.

Pala palalta nakertuu.


Italian Ravennassa on toukokuussa FSRU yksikön käyttöön otto ja Saksan Wilhemshaveniin on juuri saapunut vastaava laitos, joka myös otetaan käyttöön parin seuraavan kuukauden aikana.



Kroatiassa oleva Krk:n LNG terminaalin kapasiteetti tuplaantuu lokakuusta eteenpäin, nykyinen kapasiteetti on täyteen buukattu seuraavaksi 12 vuodeksi.


Kreikassa Aleksandropoulissa otetaan LNG terminaali käyttöön toukokuun lopulla ja se saavuttaa täyden kapasiteetin lokakuussa.



Liettuassakin nähdään mahdolliseksi tuoda hiukan enemmän kaasua USA:sta Klaipedan terminaalin kautta markkinoille kuin viime vuonna.



Huomaatteko miksi Putlerilla on kiire saada sota jotenkin päätökseen? Seuraukset alkavat olla sellaisia, että kuoppa on liian syvä mitenkään kiivettäväksi ja syvenee koko ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoisia lukuja. Ehkä se merkittävin on tuo kunkin lainapaperikierroksen lisäerän liikkeelle laskettu summa. Käytännössä tuo on aina korjaus menojen kasvuun tai tulojen kutistumiseen kun verrataan alkuperäiseen arvioon. Ilmeisesti kaikki lainapaperit myydään liikkeelle lasketulla määrällä ja oikea ostaja on keskuspankki käyttäen normaaleja pankkeja bulvaaneina.

Kun ottaa mukaan Inside russia VTB pankia koskevan tarinoinnin niin kokonaiskuva on se että ryssän pankkijärjestelmä on nyt pelkkä kulissi. Mitään normaaliin pankkijärjestelmään kuuluvaa vatallisuutta ei ole vaan kyseessä on vain keskuspankin setelipainon bulvaani. Pääosa pankista lähtevästä rahasta tulee suoraan setelipainosta ja tämä sitten työnnetään edelleen valtion pohjattomaan sotabudjettiin. Siinä sivussa sitten jos nostat käteistä niin nekin tulee keskuspankin setelipainosta suoraan.

Joten tilanne on se että oikeaa taloutta ei ole, kaikki on kulissia ja kaikki maksetaan setelipainon tuottamilla ruplilla. Toimii toistaiseksi kun lilliputteli voi käskyttää kaikkia rahankäsittelyn osasia käyttäytymään normaalisti. Öljynmyyntitulot (20% tuloista) vatkataan sekaisin painetun setelirahoituksen kanssa (80%) ja koko näin saatu tulovuo myydään valtionbudjettina vatnikille. Budjetin vat tulot muodostuu pääosin tuosta painetuilla seteleillä pyöritettävästä liikevaihdosta. Siksi tuo setelirahoitusosuus muodostuu noin korkeaksi todellisuudessa vaikka näyttää että velkaa on vain se 10% budjetista.

Aika himmeli. Tähän päälle sitten tiukka valuuttakontrolli niin saadaan näinnäisesti rupla-taala kurssi näyttämään halutulle.

Jep, ei se romahda..
Erittäin hyvin puitu yhteen.

Itse keräyllyt rahoja aina kun käynyt matkoilla. Mitä luulette mitkä alla olevista valuutoista kestää sodan. Saatika jos sota sattuisi johonkin dumpin sopimukseen loppumaan. Eli ruplasta tulisi jonkin näköistä kansainvälistä valuuttaa. Sillä sen kurssi pysyy pystyssä kun ei saaada virallisia lukuja oikeastaan mistään. ruplan arvo oikeasti on käytännössä nolla tällä hetkellä. Ja jos se nyky tilaanteessa tuotaisiin takaisin kansanvälisille markinoille niin näinköhän kestäisi plussan puolella.(tosin tossa paska paperissa on useita kerroksia niin tolla palalla eläs viikon ryssälässä helposti)


WhatsApp-Kuva 2025-04-30 klo 22.41.34_b0a13a30.webp
 
IMG_4871.webp
Kiitämme:
• Saudien ”all in”-asennetta (https://www.reuters.com/business/en...with-lower-oil-prices-sources-say-2025-04-30/)
• Trumpin esikunnan kompetenssin puutetta (Ensimmäisen 100 päivän selväksi tullut epävarmuus ajaa markkinoiden mielestä maailman lamaan. Tullien poistaminenkaan ei enää auta, sillä suurinta myrkkyä markkinoille on epävarmuus ja se on varma tekijä Trumpin kabinetissa)p
Tällä foorumilla on esitetty paljon linkkejäp siitä, kuinka Venäjän hiilivetytalous joutuu hankalampaan ja kilpaillumpaan asemaan pitkällä tähtäimellä. Mutta lyhyellä tähtäimellä Uralsista katteet vie Saudit ja Trump. Juuri tällaisia hetkellisiä droppeja (jos tämä hintataso jatkuisi vaikka 9-12kk) vastaan rakennetaan puskurirahastot. Mutta entäs jos sieltä ei tulekaan apuja tällä kertaa?
 
Ei ole Putlerista Hitleriksi. Putin hyökkäsi Ukrainaan liian aikaisin. Nämä rahat jotka nyt kuluvat rintaman lihamyllyyn olisi pitänyt satsata Venäjän ja venäläisten hyvinvointiin. Putin lähti ensin sotaan ja sen jälkeen ryhtyi sotatalouteen. Olisi pitänyt ensin vahvistaa teollista tuotantoa ja työllisyyttä sekä kansalaisten tyytyväisyyttä. Nyt yhä vähentyvät rahat menevät sotilaisiin, aseisiin ja sotakalustoon ja kansakin pidetään vaivoin tyytyväisenä irroittamalla se kansainvälisesta todellisuudesta. Kansallisen isänmaallisuuden ja kansallisylpeyden rakentaminen oli kyllä hyvässä vaihdissa mutta sen ylläpitäminen on nyt vaikeaa ellei Putin keksi jostakin lisärahoitusta.

Sikäli tilanne on kyllä kriittinen koska Putinin vaihtoehdot vähenevät ja niistä yksi jäljelle jääneistä on sodan laajentaminen ja maailmantalouden kriisi ja sen kriisin sytykkeet.

 
Back
Top