Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kirjoitus Venäjän maatalouden tilasta ja erityishuomio kannattaa kiinnittää tuohon vientitullien osuuteen. Se on nimittäin nyt kuuma peruna Venäjän valtiolle. Se tuottaa vuodesta riippuen noin kaksi miljardia tuloja valtiolle, mutta kurittaa maataloutta kun vientikään ei ole enää juuri kannattavaa tai se on sitä harvoille tuottajille. Viljelytiloja on mennyt konkurssiin 35000 viimeisen 5 vuoden aikana. Se on melkoinen vähennys ja ehkä haastavin aika on vasta edessä.

Palataan tuohon vientitulliin, jos sitä vähennetään niin maatalous voi helpommin viedä viljaa ulos, jolloin sen tulot kasvavat, mutta suoraan saman verran lähtee valtion budjetista. Toisaalta nouseva vienti vähentää viljaa kotimaan markkinoilla ja automaattisesti nostaa tavallisen ryssän ruokakorin hintaa ja vastaavasti venäläisen viljan lisätonnit globaaleilla markkinoilla laskevat hintatasoa ja siten KAIKKIEN muiden maiden ruokaperusteinen inflaatio laskee mikäli ryssät laskevat vientitulleja, paitsi heidän omansa.

Miettikääpä nyt kuinka helvetin vaikea sitä liikkua on oikeasti tehdä ja siksipä oletankin, että jotain muita keinoja yritetään ensin siitä huolimatta, että viljelijät ja teollisuus tietävät mikä olisi oikea ratkaisu.

Alamäki jatkuu koska heikkeneviä osatekijöitä riittää vaikka joku noista kolmesta isosta helpottaisikin: korkea korkotaso, matala viljan hinta ja vientitullit

 
Irak ottaa vähän samanlaisen linjan kuin Kazakstan, että pumppaa lisää öljyä ja noudattaa OPEC kiintiöitä vain juhlapuheissa. Potentiaalia on reilusti enemmän ja budjetissa ammottavia aukkoja. Hommahan voi helposti lipsahtaa ylituotannon puolelle, mutta se tuskin näitä muutamaa maata haittaa.

Ryssä on jo käyttänyt kaikki Lähi-Idän korttinsa: Hamasin hyökkäys Israeliin, Syyrian sisällissota, Huthien hyökkäykset Punaisella merellä ja Iranin ohjushyökkäys Israeliin.

Öljyn hintaa on pyritty saamaan ylöspäin kaikin keinoin, mutta eipä näytä onnistuvan. Laskevalla trendillä mennään ja etenkin Uralsiin kohdistuu alennuksia. Ei ehkä ihan toiveiden mukaisesti ole mennyt ja pelikirjan sivut uhkaa loppua.

 
Biometaanin tuotanto Euroopan kaasuverkkoon on ennusteiden mukaan kymmenkertaistumassa vuoteen 2030 mennessä, siis hieman reilussa neljässä vuodessa.


Ranska, Hollanti, Italia ja Puola etenevät eniten ja aiemmin kärkipaikkaa pitänyt Saksa nyt muuttaa tukipolitiikkaansa, koska se ei ole johtanut tuotantomäärien kasvuun samaan tapaan kuin naapurimaissa.


Myös Suomeen investoidaan biokaasusektorilla ja tässä jää sitten euroja kotimaahankin ja syntyy työpaikkoja maakuntiin samalla kun huoltovarmuus paranee pienin askelin.

 
Jälleen vähän pessimistisempää mietettä ryssien taloudesta.

– Näin Venäjä on joutunut ”sotilaalliseen korkoloukkuun”. Kreml ei voi leikata jyrkästi sotilasmenoja ilman romahdusta, mutta sodan rahoittamisen jatkaminen on yhä vaikeampaa. Tämä tarkoittaa, että uusi talouskriisi on Venäjälle väistämätön, ja sen voittaminen vaatii koko järjestelmän pitkän ja tuskallisen uudelleenjärjestelyn, tiedustelupalvelu toteaa.

 
Stanimir Dobrev jakoi numeroita ryssän öljyverosta elokuussa ja syyskuussa 2025 (sekä alkuvuoden muut kuukaudet):

Russian oil taxes for September came in at 12 009 rubles per ton and 1 638 rubles per barrel.

Lower than both July and August but not yet as low as May and June.


1758537987465.webp


-

Viestin kommenteissa häneltä kysyttiin tällaista: There was a change in tax rate this year wasn't it?

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: For the oil, yes they weighted the ESPO oil but the oil tax formula is unchanged, they just chaned the coefficient calculation.
 
Venäjän keskuspankki arvioi venäläisten palkkojen nousevan tänä vuonna 15%, viime vuonna palkat nousivat 19%. Kova työvoimapula mukavasti nostaa palkkoja ja samalla inflaatiota.

Central Bank: Average salary in Russia increased by 15% in 2025​


Kirill Tremasov, Advisor to the Chairman of the Central Bank, reported that Russians' incomes continue to grow at a "very fast" pace for the economy. According to him, the average salary in 2025 will increase by approximately 15%.

"Population incomes continue to grow at a very fast pace. Average salaries grew by 19% nationwide last year; this year, growth has slowed slightly, but is still very high," Kirill Tremasov told reporters (quoted by TASS).

The advisor added that the unemployment rate in Russia remains minimal. He explained that the lack of unemployment growth means that companies are not laying off large numbers of employees, as they did during the COVID-19 pandemic.

In June 2025, the average salary exceeded 100,000 rubles in 19 regions of Russia. A year earlier, there were 11 such regions. Over the past year, the Moscow, Arkhangelsk, Irkutsk, and Amur regions, Krasnoyarsk, Transbaikal, and Primorsky Krais, and the Komi Republic have all crossed the 100,000 ruble threshold.
https://www.kommersant.ru/doc/8059089
 
Venäjän keskuspankki arvioi venäläisten palkkojen nousevan tänä vuonna 15%, viime vuonna palkat nousivat 19%. Kova työvoimapula mukavasti nostaa palkkoja ja samalla inflaatiota.

https://www.kommersant.ru/doc/8059089
Saman aikaisesti saamme lukea, miten monella sotateollisuuden yrityksellä menee huonosti, koska valtio pakottanut pitkäaikaisiin, (liian) halpoihin toimituksiin. joista ei voi kieltäytyä tai ikkuna kutsuu. Vaikea yhtälö, jos saman aikaisesti palkkasumma kasvaa kasvamistaan.
 
Venäjän perseily Puolan rajalla sekä droonien lennättelyt aiheuttivat tämän rajaliikenteen pysäyttämisen joka sitten huolella kusee Kiinan ja Valko-Venäjän muroihin. Valko-Venäjän lannoitetoimitukset eivät pääse kulkemaan junilla kun tyhjiä kontteja ei ole tarpeeksi kun Kiinasta tuleva temupaska on pysähdyksissä. Mielestäni tilanne saisi jatkua tuollaisena toistaiseksi, suotta palata kummankaan osalta takaisin vanhaan tapaan.

Jännästi tulee jutussa ilmi, että Valko-Venäjän rautateilläkin on orastavaa diesel pulaa. Varmaankin niin suuri osuus lähtee ryssälään kuin vain ikinä kykenevät lähettämään ja sitten omassakin maassa on niukkuutta jakaa.

 
Sitähän sanotaan, että taksitolpalla kuulee totuuden talouden tilasta.

Ei ilmeisesti kovin ruusuisesti mene.

Halvat ulkomaalaiset kuljettajat potkitaan helvettiin, autokalusto pakotetaan vaihtamaan kotimaiseen kuraan joka on kaksi kertaa kalliimpi kuin korealaiset vaihtoehdot, polttoaineiden, varaosien, huoltojen sekä palkkojen nousu on sellaista, että juuri kenelläkään ei ole enää rahaa matkustaa taksilla. Jopa puoli miljoonaa kuljettajaa voi olla lopettamassa.

Menee just kuten Kremlissä on suunniteltu.

“We're witnessing the slow-motion collapse of an entire industry," said Daniil Kurashev, COO of Citimobil, a major taxi operator.

Across Russia, many taxi parks have already closed or are on the brink of closure, with vehicles sitting idle and generating losses.

In Moscow, residents increasingly share stories of waiting over an hour for a ride or paying more than their hourly wages for a short trip.

A metaphor for Russia

The taxi industry’s decline has become a parable of modern Russia: a system where control trumps efficiency, xenophobia trumps economic sense and monopolies replace competition.

The imagery is striking: empty taxi parks with idle vehicles, exhausted drivers working poverty wages, passengers unable to afford basic transportation and underground networks recreating Soviet-era informal economies.

As one popular Moscow meme put it: “Moscow Never Sleeps — because nobody can afford the taxi home.”


 
Venäjällä suunnitellaan dieselin vientikieltoa vuoden loppuun saakka.

The Ministry of Energy is ready to take any necessary measures to stabilize the fuel market.​


MOSCOW, September 23. /TASS/. The Russian Ministry of Energy is ready to take any necessary measures to stabilize the fuel market, including restrictive ones. First Deputy Minister of Energy Pavel Sorokin told reporters this.

"All necessary measures to ensure the market is fully supplied will be taken. If any additional restrictions are required, these restrictions can also be adopted," he said.

TASS, citing a source, reported that the relevant agencies are discussing extending the ban on gasoline exports from Russia for all market participants and imposing a ban on diesel fuel exports for all market participants until the end of 2025.

The current ban on gasoline exports is in effect until September 30 for all market participants (including refineries), and until October 31 for non-producers.

Regarding measures already taken​


Oil companies were previously advised to maintain sufficient supply volumes to the domestic market and refrain from mutual purchases on the exchange.

Russian Deputy Prime Minister Alexander Novak also instructed the development of long-term measures to stabilize wholesale fuel prices and continue monitoring the profitability of gas stations. These measures were developed amid several consecutive record price increases on the St. Petersburg International Mercantile Exchange and at gas stations.

TASS sources previously reported that the government is preparing to raise the fuel price cutoff point so that oil companies can count on compensation payments, and this could be done retroactively, from August 1, 2025.
https://tass.ru/ekonomika/25133575
 
Sitähän sanotaan, että taksitolpalla kuulee totuuden talouden tilasta.

Ei ilmeisesti kovin ruusuisesti mene.

Halvat ulkomaalaiset kuljettajat potkitaan helvettiin, autokalusto pakotetaan vaihtamaan kotimaiseen kuraan joka on kaksi kertaa kalliimpi kuin korealaiset vaihtoehdot, polttoaineiden, varaosien, huoltojen sekä palkkojen nousu on sellaista, että juuri kenelläkään ei ole enää rahaa matkustaa taksilla. Jopa puoli miljoonaa kuljettajaa voi olla lopettamassa.

Menee just kuten Kremlissä on suunniteltu.

“We're witnessing the slow-motion collapse of an entire industry," said Daniil Kurashev, COO of Citimobil, a major taxi operator.

Across Russia, many taxi parks have already closed or are on the brink of closure, with vehicles sitting idle and generating losses.

In Moscow, residents increasingly share stories of waiting over an hour for a ride or paying more than their hourly wages for a short trip.

A metaphor for Russia

The taxi industry’s decline has become a parable of modern Russia: a system where control trumps efficiency, xenophobia trumps economic sense and monopolies replace competition.

The imagery is striking: empty taxi parks with idle vehicles, exhausted drivers working poverty wages, passengers unable to afford basic transportation and underground networks recreating Soviet-era informal economies.

As one popular Moscow meme put it: “Moscow Never Sleeps — because nobody can afford the taxi home.”


Tsaarillehan tämä on pelkästään hyvä uutinen, taas on puoli miljoonaa "vapaaehtoista" lisää Ukrainan lihahyökkäyksiin!
 
Kiinalainen konttialus on telakoitunut miehitetylle Krimille.
Guangxi Changhai Shippingin omistama ja Panaman lipun alla purjehtiva Hen Yang 9 saapui Sevastopoliin syyskuussa.
Alus peitti reittinsä väärillä transponderisignaaleilla, jotka osoittivat Venäjän satamiin, mutta satelliitit sijoittivat sen miehitetylle Krimille.

Viittaa siihen, että Peking testaa pakotejärjestelmän rajoja ja että Moskovan rooli Kiinan sodanaikaisena liittolaisena
syvenee myös kaupankäynnissä.


 
Vahvistusta sille että polttoainepula ei koske yksistään itsenäisiä bensa-asemia ja ketjuja:

In Central Russia, the Volga region and the Russian Far East, gas stations en masse are selling only diesel or rationing gasoline to 10-20 liters per buyer according to the Russian Fuel Union, the association of gas station owners.

https://iz.ru/1960004/pavel-vikhrov/svernuli-na-bak-azs-stali-ogranichivat-obemy-otpuska-benzina

This was confirmed by business owners from Moscow, Leningrad Region and Nizhny Novgorod. Even vertically integrated chains like Lukoil have banned the sale in cans in Moscow region and canceled servicing of fuel cards in Nizhny Novgorod region.

According to Izvestia I should update my map with Leningrad region, Magadan Region, Yakutia and Chukotka. We're at over half of Russia's regions and both Moscow and the area around St Petersburg are included.


 
ryssäpankit ovat ennakkoilmoittamatta muuttaneet luottokorttien luottorajan kortin oletusarvoon tai ainakin pienemmäksi. Kommenteissa eräs kertoo, että mm. Barclay-pankki lännessä teki saman 2008 finanssikriisin alla.
Russia: “Major Russian banks have begun massively reducing credit card limits” And without warning!​
“Complaints from customers of VTB, Pochta Bank, and Renaissance Bank indicate that limits are being reset suddenly, without prior notice or explanation…”​
“…In some cases, cards were blocked after the limit was changed, making it difficult to pay even everyday expenses, despite complying with all the bank's terms.”​
“Banks explain the limit reduction by the need to align financial indicators and reduce reserves—funds that are not actually used. According to Freedom Finance Global analyst Vladimir Chernov, this is being done to reduce the risk of a shortage of funds as overdue debt increases”​

--

moskovan pörssin arvo on sukeltanut 10% elokuusta.

Syinä nähdään tuleva arvonlisäveron korotus, yritysten talousnäkymät ja järjestelemättömien luottojen kasvu, heikko rupla, inflaatio, korkotaso, trumpin nopean rauhan epäonnistuminen - jotka eivät vakuuta sijoittajia.

Lisäksi duma esittelee budjettisuunnitelmiaan 29. pvä; ammattimaisilla sijoittajilla on varmaankin ennakkotietoa tulevasta. Valuuttarajoituksista huolimatta sijoitusrahaa valuu kiihtyvästi ulkomaille.

 
Useita viikkoja sitten Putin lupasi että ei veronkorotuksia.

Nyt sellainen on sitten tiedossa, alkaen 1.1.2026:

Several weeks ago, Putin said there would be no increase in taxes in Russia.

Today, the Russian government officially announced that the VAT will grow from 20 to 22% in Russia starting on January 1, 2026.

This money will go towards war.

Each Russian will pay more for any purchase.

VAT is just a name. In reality, that's a military tax in Russia.


 
Polttoainetta on kerätty varastoihin ja kaikki tarvittavat toimenpiteet ajantasaiselle ja keskeytyksettömälle polttoaineen jakelulle on tehty kautta maan.

Polttoaineesta ei siis ole pulaa ja jos joku muuta väittää, niin se on vihollisen propagandaa:

The Russian Federal government has nothing to offer, this is the official announcement of the Russian ministry of Energy on the gasoline crisis:

https://kp.ru/online/news/6587574/

1758737904778.webp

 
ryssäpankit ovat ennakkoilmoittamatta muuttaneet luottokorttien luottorajan kortin oletusarvoon tai ainakin pienemmäksi.
Lainojen irtisanominen josta tässä siis on kyse tarkoittaa aina että joko pankki ei saa rahoitusta tai sitten pankki joutuu lainaamaan merkittävän summan toisaalle. Pankkien rahoitukseen tuolla ei ole tullut muutosta joten eiköhän se ole keskushallinto joka imee nyt lainaa markkinoilta. Olisiko juuri nyt tullut se hyvinvointirahaston pohja vastaan. Keskushallinnon rahankulutus on ennallaan niin jostain se raha pitää imaista joka kuukausi.

Eiköhän se tule pian selväksi kaikille että vatnikki tämän sotimisen oikeasti maksaa. Ennemmin tai myöhemmin.
 
Pari arkunnaulaa taas lisää. Turkin BOTAS on tehnyt 20 vuoden LNG sopimuksen amerikkalaisen toimittajan kanssa alkaen ensi vuodesta ja volyymiltaan noin 4 miljardia kuutiota per vuosi. Lisäksi alustava 9 vuoden sopimus on tehty australialaisen toimittajan kanssa alkaen vuodesta 2030, kaasu tulisi tässäkin tapauksessa USA:sta.

Sopimusten joustot on merkittäviä eli Turkki voi helposti jälleenmyydä kaasun mikäli ei sitä itse tarvitse.

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top