Laivue 2020

Olipas typerä vertaus. Nyt lipsautit ilmoille lähinnä oman pöhköytesi.

Voitko perustella? Kyllä minä sain aidosti viestistäsi sen kuvan että pitää olla pieni ja halpa, isompi alus tietty pystyy paljon muuhunkin mihin ohjusvene ei taivu, mutta jos pitää olla pieni ja halpa :p
 
Fleet 15 submarines
12 destroyers
13 frigates
16 corvettes
86 patrol craft
12 amphibious warfare ships
10 mine warfare ships
16 auxiliary ships

Ja kymmenestä miinasodankäynnin aluksesta on miinanlaskijoita 2 kpl? Loput on raivaajia. Varsin ympäripyöreä otsake.
 
Totta. Itsekkin joskus luin ja hämmästyin kun Venäläisillä on saaristossa mökkejä. Ajattelin heti, että tulee Venäläisille tietoon merivoimien laivareitit ja yhteiskunnalle tärkeiden kaapeleiden kulkureitit.

Luulis olevan venäläisillä alueen väylistä ihan riittävästi tietoa jo itsenäisyyttä edeltävältä ajalta? Kerkesivät kuitenkin runsaan 100 vuotta veneillä alueella vähän isommillakin paateilla...

Muutenkin epäilen, että ei niitä kovin ahkerasti tiedustella. Georgiassakin pommitettiin neuvostoaikaisilla kartoilla maaleja... ja nykyiset resurssit ulkomaiden tiedusteluun lienevät huomattavasti heikommat kuin 1900-luvulla.
 
Jos korealaisilla olisi vain kourallinen aluksia kuten meillä niin joukossa tuskin olisi miinalaivoja.

En muista ulkoa mutta Korealla lienee yli 20 fregattia ja hävittäjää. Siinä kyljessä vielä isompi määrä korvetteja ja ohjusveneitä yms. Pari miinalaivaa on tuossa kokonaisuudessa sangen mitätön murunen.

Ei kai se oikeuta tehottomuutta, että on muutenkin iso laivasto? Tuolla suunnalla on muitakin voimatekijöitä, joten amerikkalaistyyppiseen ylimielisyyteen ja tuhlaavaisuuteen ei ole varaa.
 
Luulis olevan venäläisillä alueen väylistä ihan riittävästi tietoa jo itsenäisyyttä edeltävältä ajalta? Kerkesivät kuitenkin runsaan 100 vuotta veneillä alueella vähän isommillakin paateilla...
Merivoimat on sotien jälkeen ruopannut useita kulkuväyliä omaan käyttöönsä. Eivät näy yleisissä merikartoissa. Ovat tarkasti varjelleet paljastamasta näitä omia k
arttoja ja väylien sijainteja.
 
Merivoimat on sotien jälkeen ruopannut useita kulkuväyliä omaan käyttöönsä. Eivät näy yleisissä merikartoissa. Ovat tarkasti varjelleet paljastamasta näitä omia k
arttoja ja väylien sijainteja.

Mahdollisesti. Mutta tokkopa niitä väyliä sitten myöskään käytetään rauhan aikana, ts. aluksia tarkkailemalla ei saa selville yhtään mitään.

"Huvivene" sonarin kanssa on toki toinen asia, mutta ei kai huviveneily vaadi massamaista rantatonttien hankintaa? Eli en nyt ihan suoraan usko, että venäläisten mökit Turun saaristossa olisivat suurelta osin tiedustelutarkoitukseen hankittuja.
 
Jos katsoo muita sota-aluksia, niissä ole liikaa ylimääräistä tilaa. Jos miinakannella ei ole mitään muuta käyttöä, se on muussä käytössä tuhjää/turhaa tilaa ja sekään ei ole ilmaista.

Miinoitus kyky saattaa hyvinkin olla ominaisuus joka tarvitaan koska rahat eivät riitä erillisiin miinoituskykyisiin aluksiin. Raha on ihan hyvä syy mielestäni, mutta kunhan pohdiskelin...

Menneissä konflikteissa on usein havaittu että taistelualuksella on hyödyllistä olla toissijainen miinoituskyky. Toisessa maailmansodassa hävittäjät ja joskus risteilijätkin laskivat paljon miinakenttiä.
Kokonaan toinen juttu sitten kannattaako miinanlaskukin keskittää pelkästään päätaistelualuksiin, mielestäni ei ja tuskin se on tarkoituskaan. Miinalautat ja tilapäisalukset todennäköisesti suorittavat merkittävän osan miinoituksesta jatkossakin.
 
Ei kai se oikeuta tehottomuutta, että on muutenkin iso laivasto? Tuolla suunnalla on muitakin voimatekijöitä, joten amerikkalaistyyppiseen ylimielisyyteen ja tuhlaavaisuuteen ei ole varaa.

Eikö tuo ole pikemminkin tehokkuutta kun on erikoisalukset joka hommaan? Ei tarvitse tehdä kompromisseja alusten ominaisuuksissa. Miinalaivojen määrästä päätellen kyseessä ei ole samanlainen kärkihomma kuin meillä mutta rajoitetulle alueelle saadaan tarvittaessa kohtuullisen reilusti miinoja jo yhdellä reissulla.
 
Mahdollisesti. Mutta tokkopa niitä väyliä sitten myöskään käytetään rauhan aikana, ts. aluksia tarkkailemalla ei saa selville yhtään mitään.

"Huvivene" sonarin kanssa on toki toinen asia, mutta ei kai huviveneily vaadi massamaista rantatonttien hankintaa? Eli en nyt ihan suoraan usko, että venäläisten mökit Turun saaristossa olisivat suurelta osin tiedustelutarkoitukseen hankittuja.

Työkaverini oli varusmiesaikanaan laivastossa ja sai SUTO-koulutuksen. Olivat ajaneet myös jotain merivoimien omaa reittiä pitkin joka ei näkynyt perus merikartoissa. Sai olla tarkkana kun väylä oli hyvin kapea. Ei olisi suurta ohjausvirhettä antanut anteeksi. Eli jonkin verran näitä salaisia väyliä ainakin harjoitusmielessä rauhan aikanakin käytetään. Tuskin kuitenkin kaikkia. Saattaa olla, että osa on jätetty tahalleen vähemmälle käytölle.

En minäkään usko, että kaikkia saaristomökkejä olisi tiedustelu mielessä hankittu. Mutta aina hälytyskellot alkaa kilkattamaan kun lukee noista Venäläisten mökki- ja maahankinnoista.
 
Eikö tuo ole pikemminkin tehokkuutta kun on erikoisalukset joka hommaan? Ei tarvitse tehdä kompromisseja alusten ominaisuuksissa. Miinalaivojen määrästä päätellen kyseessä ei ole samanlainen kärkihomma kuin meillä mutta rajoitetulle alueelle saadaan tarvittaessa kohtuullisen reilusti miinoja jo yhdellä reissulla.

Incheon-luokan fregattien kanssahan tuolla Nampo-luokalla näyttää olevan kovasti yhteistä. Suurimpina eroina kaasuturbiinien puuttuminen ja miinakansi. Koreassa näyttää olevan myös omaa älymiinojen tuotantoa, esim. Wan Xiang Captor-miina ja uusia pohjamiinoja.

Jokunen vuosi sitten oli keskustelua Japanin Uraga-luokan aluksista. Ne kun rakennettiin isoiksi (5700 tonnia) johtoaluksiksi miinasodankäynnin osastoille ja siinä sivussa tuli miinakiskot 230 miinalle. Luokitus näyttää olevan englanniksi ”mine-countermeasures support ship” ja aseistus on jäänyt vähän aneemiseksi.

PS Liittyen edelliseen keskusteluun moni meriveneilijä tuntee jonkun "salaisen väylän". Asiaan kuuluu laittaa vieras auttamaan merikartan lukemisessa ja sitten ajaa tyynesti itse siitä mistä ei pitäisi kartan mukaan pystyä navigoimaan. Tiettyjä riskejähän tuohon tietysti liittyy.
 
Työkaverini oli varusmiesaikanaan laivastossa ja sai SUTO-koulutuksen. Olivat ajaneet myös jotain merivoimien omaa reittiä pitkin joka ei näkynyt perus merikartoissa. Sai olla tarkkana kun väylä oli hyvin kapea. Ei olisi suurta ohjausvirhettä antanut anteeksi. Eli jonkin verran näitä salaisia väyliä ainakin harjoitusmielessä rauhan aikanakin käytetään. Tuskin kuitenkin kaikkia. Saattaa olla, että osa on jätetty tahalleen vähemmälle käytölle.
Ihan yleisessä tiedossa on että sotilasväyliä käytetään myös rauhan aikana. Pakko niillä on henkilökunnan harjoitella jotta osaavat sitten tositarpeen tullen.
 
Eikö tuo ole pikemminkin tehokkuutta kun on erikoisalukset joka hommaan? Ei tarvitse tehdä kompromisseja alusten ominaisuuksissa. Miinalaivojen määrästä päätellen kyseessä ei ole samanlainen kärkihomma kuin meillä mutta rajoitetulle alueelle saadaan tarvittaessa kohtuullisen reilusti miinoja jo yhdellä reissulla.

Jos ajatellaan korveteista isompiin meneviä aluksia niin eikö nuo kaikki ole "monitoimialuksia". Tottakai painotus saattaa olla "Ilmatorjuntafregatti", "SUTO-Fregatti", mutta aseistuksesta löytyy aina merimaaliohjukset, kauas kantava IT, suto-torpedot, usein helikopteri.
 
Jos ajatellaan korveteista isompiin meneviä aluksia niin eikö nuo kaikki ole "monitoimialuksia". Tottakai painotus saattaa olla "Ilmatorjuntafregatti", "SUTO-Fregatti", mutta aseistuksesta löytyy aina merimaaliohjukset, kauas kantava IT, suto-torpedot, usein helikopteri.

Ehkä pinta/ilmatorjunta ja suto pitääkin ymmärtää samoissa tehtävissä tarvittavina toisiaan täydentävinä ominaisuuksina eikä varsinaisena monitoimisuutena. Massamainen miinanlasku on sitten hiukan eri tyyppistä hommaa. Silti miinalaivakin taipuu moneen jos niin halutaan ja asia suunnittelussa huomioidaan.
 
Ehkä pinta/ilmatorjunta ja suto pitääkin ymmärtää samoissa tehtävissä tarvittavina toisiaan täydentävinä ominaisuuksina eikä varsinaisena monitoimisuutena. Massamainen miinanlasku on sitten hiukan eri tyyppistä hommaa. Silti miinalaivakin taipuu moneen jos niin halutaan ja asia suunnittelussa huomioidaan.

Tämä on aivan totta. Huomionarvoisaa tässä keskustelussa on mielestäni ollut että osa keskustelijoista on unohtanut että Pohjanmaan "miinakansi" on itseasiassa monitoimikansi, mistä suunnitellaan operoitavan vaikkapa autonomisia sukelluslaitteita tms. vastaavaa.
Tässä miinoituskyky ei siis ole välttämättä paljon pois muusta suorituskyvystä.
 
Tämä on aivan totta. Huomionarvoisaa tässä keskustelussa on mielestäni ollut että osa keskustelijoista on unohtanut että Pohjanmaan "miinakansi" on itseasiassa monitoimikansi, mistä suunnitellaan operoitavan vaikkapa autonomisia sukelluslaitteita tms. vastaavaa.
Tässä miinoituskyky ei siis ole välttämättä paljon pois muusta suorituskyvystä.

Jos ja kun laiva on tarpeeksi iso niin miinakansi/monitoimikansi ei tosiaan ole mistään pois. Aseita ei kuitenkaan saada ostettua niin paljoa että kaikki tila tulisi käyttöön.
 
Jos ja kun laiva on tarpeeksi iso niin miinakansi/monitoimikansi ei tosiaan ole mistään pois. Aseita ei kuitenkaan saada ostettua niin paljoa että kaikki tila tulisi käyttöön.

Kyllä, ja kun miehittämättömät härvelit kehittyvät vauhdilla niin tilaa on tulevaisuutta varten varmaan hyvä olla. Kohta saattaa joku keksiä niin hienon autonomisen sukellusveneentorjunta-dronen (tms) että se halutaan sitten hankkia sinne kannelle.

Sinällään itseäni kyllä kiinnostaisi tuollainen Taiwan-mallinen pikamiinoittajakonsepti. Mikäli miinat ovat vielä hyvin validi asejärjestelmä niin tuollaisia heikosti aseistettuja (mutta Pohjanmaiden suojaamia) nopeita rasseja vetämään äkkiä ne miinat vesille. En ole expertti mutta voisi kuvitella ettei tuollaisille paljon hintaa tulisi, kun yleensä taistelunjohto ja asejärjestelmät haukkaavat leijonanosan.
 
Back
Top