Laivue 2020

Rauma tahmoo! Härreguud! :eek:

Muistatteko kun silloin kerroin valintojen aikataulusta. Nyt selvisi miksi ne paukkui ja meikäläinen sai lällätykset palstalta. Telakka kusi muidenkin aikataulut. "Nyt myös taistelujärjestelmän kilpailutus on myöhässä, koska rakennuttamissopimusta Rauman telakan kanssa ei ole saatu solmittua." MTO olisi varmasti myös jo selvillä ilman tätä.

No, pääasia tosiaan että löytyy varmuus. Pitää saada tehtyä kohtuullisessa ajassa ja ei kovaan ylihintaan.

Lieneekö syynä tosiaan liian heikko taloudellinen liikkumavara (aka konkurssiuhka) kuten kommentit vihjaa?

Jos tämä meno jatkuu, niin meille tilataan kohta Freedom-luokan LCS:ää USA:sta samassa konfiguraatiossa kuin Ruotsi helikopterinsa:

“I don’t care if it reads ‘US ARMY’ on their sides, just get them here!” -Corporal Frisk


Ei vaan, esität hyvän kysymyksen! Onko tässä sitten kuitenkin huolestuttu mahdollisuudesta, että LV2020, HX-hanke ja maavoimat ovat mahdoton yhtälö seuraavan hallituksen mielestä?
 
Suomen ainoa valtti merivoimien osalta piti olla kyky rakentaa edistyksellisiä laivoja, vaikka aseet ja hallintajärjestelmät tulisivatkin ulkomailta.

Midäs viddua Rauma?
Turun telakka oli liian kiireinen alkuperäiseen aikatauluun, mutta kohta ollaan pisteessä jossa Turun alunperin myöhäinen tyhjä kalenterimerkintä olisikin ollut ennen päivää kun RMC saa mitään aikaan.

Ps. Etenkin nyt kun Turku sai uuden pukkinsa. 1200+600=1800 tonnisen lohkon voi nostaa kerrallaan altaaseen. Eli Pohjanmaan voisi tehdä kahdessa kappaleessa, nostaa altaaseen, nussia puolet toisiinsa ja siirtää varustelulaituriin risteilijän tieltä. Asia jota ei tiedetty pari vuotta sitten.
 
Suomen ainoa valtti merivoimien osalta piti olla kyky rakentaa edistyksellisiä laivoja, vaikka aseet ja hallintajärjestelmät tulisivatkin ulkomailta.

Midäs viddua Rauma?
Turun telakka oli liian kiireinen alkuperäiseen aikatauluun, mutta kohta ollaan pisteessä jossa Turun alunperin myöhäinen tyhjä kalenterimerkintä olisikin ollut ennen päivää kun RMC saa mitään aikaan.

Etsin Meyerin tilauskirjoja. Löytyi syypää täyttymiseen: Saksa, vanha vihollinen! Taas ne jälleenvarustautuvat, ihan kuten sukellusveneidenkin kanssa aikanaan...

Meyer Turun telakka sai ison risteilijätilauksen Saksasta

Kysymys: Miksi Meyer ei laajenna Raumalle? Eikö se olisi mahdollista? Siinä olisi ainakin vakavaraisuutta...
 
Tilaako Saksa taas taisteluristeilijöitä? :eek:

Eiväthän ne ole muuta tilanneetkaan vähään aikaan. Aluksia toki kutsutaan aina vain vähemmän uhkaavilla nimillä, ne ovat fregatteja, korvetteja ja kohta varmaan ohjusveneitä... Tosin Suomikin on kuulemma tilaamassa "korvettien" jälkeen raskaita miinalauttoja, jotka ovat de facto helikopteritukialuksia.
 
Meyer ei laajenna laajentamisen ilosta, heillä on jo pieniä telakoita, Turku tarvittiin maailman suurimpien risteilijöiden rakentamiseen. Rauma olisi heille jotain mitä on jo.

Hmm... Rostockissa rakennetaan pieniä aluksia, mutta Papenburgissa rakennetaan suunnilleen samaa kokoluokkaa olevia kuin Turussakin. Raumaa voitaisiin käyttää Turun parina, runko voitaisiin hinata varusteltavaksi Raumalle, kuten M/S Color Magicin kanssa tehtiin.

(En tiedä, olen pysynyt tähän mennessä kaukana telakkateollisuudesta. Opiskelin 10 minuuttia Wikipediaa. :giggle:)
 
Eiväthän ne ole muuta tilanneetkaan vähään aikaan. Aluksia toki kutsutaan aina vain vähemmän uhkaavilla nimillä, ne ovat fregatteja, korvetteja ja kohta varmaan ohjusveneitä... Tosin Suomikin on kuulemma tilaamassa "korvettien" jälkeen raskaita miinalauttoja, jotka ovat de facto helikopteritukialuksia.
Ja Enterprise muka romutettiin. Ei mainita korkeaa saarta joka on ilmestynyt Kihdin länsilaidalle...
 
Ja Enterprise muka romutettiin. Ei mainita korkeaa saarta joka on ilmestynyt Kihdin länsilaidalle...

Eikä ARA San Juan oikeasti uponnut vaan sukelsi vaivihkaa Saimaalle asti.
 
Todella yllättävää jos Rauma Marine Constructions + Patria -kombo sakkaa. Eihän tässä pitäisi olla mitään uutta alkuperäisiin tietoihin nähden. Vai onko alkanut lypsy kun kisassa on ollut pitkän aikaa vain yksi toimittaja? Jos ei, nin silloin on hankeväki arvioinut aiemmin väärin ja nyt jännittää uskaltaako asiasta sopia. https://rmcfinland.fi/fi/patria-ja-rmc-yhteistyohon-laivue-2020-hankkeen-toteuttamiseksi/

Kai se jossain kuosissa täytyy kuitenkin olla kun PTO valinta etenee. Tosin se pitää tehdä jo Haminankin takia. Sillehän torpedo jo valittiin, mikä tulee myös molempiin.

Luojan kiitos HX:ssä on lukuisia. Nistä pidettävä kiinni loppuun asti.
 
Viimeksi muokattu:
Todella yllättävää jos Rauma Marine Constructions + Patria -kombo sakkaa. Eihän tässä pitäisi olla mitään uutta alkuperäisiin tietoihin nähden. Vai onko alkanut lypsy kun kisassa on ollut pitkän aikaa vain yksi toimittaja? Jos ei, nin silloin on hankeväki arvioinut aiemmin väärin ja nyt jännittää uskaltaako asiasta sopia. https://rmcfinland.fi/fi/patria-ja-rmc-yhteistyohon-laivue-2020-hankkeen-toteuttamiseksi/

Kai se jossain kuosissa täytyy kuitenkin olla kun PTO valinta etenee. Tosin se pitää tehdä jo Haminankin takia. Sillehän torpedo jo valittiin, mikä tulee myös molempiin.

Luojan kiitos HX:ssä on lukuisia. Nistä pidettävä kiinni loppuun asti.

Vai onko hankkeen määrittely muuttunut matkan varrella sen verran, että nyt ei yhteisymmärrystä hinnasta yhtäkkiä löydykään?

Tai joku demariammattiliitojyrä uhannut telakkaa lakolla jos saatte sovitut rahat riittämään enempään kolmeen paattiin...
 
Vai onko hankkeen määrittely muuttunut matkan varrella sen verran, että nyt ei yhteisymmärrystä hinnasta yhtäkkiä löydykään?

Tai joku demariammattiliitojyrä uhannut telakkaa lakolla jos saatte sovitut rahat riittämään enempään kolmeen paattiin...
Tai sitten pitää valvonta ja rahoitus hoitaa kuten eräässä taksiautoihin erikoistuneessa kolarikorjaamossa aikanaan. Kun korjaamon omistajalla oli taipumus siirtyä toiseen kohteeseen jollei häntä valvottu, niin kolariauton omistajan tuli ottaa telttatuoli mukaan ja istua valvomassa että auton kimpussa työskernneltiin. Asiaa auttoi jos oli laukussa rahaa ja sitä maksettiin sitä mukaa kuin työ edistyi ;)
 
Mitenkäs täällä nyt näin hiljaista on? Nythän olisi kuumin aika arpoa mitkä PTO-mallit kirivät juuri loppusuoran maalikameraan ministerien tarkasteltavaksi?

Tuleeko esimerkiksi mieleen mitä muita on voinut olla mukana NSM, RBS, Harpoon ja Exocetin lisäksi?

Ohjuksiahan maailmalla piisaa, mutta esim. Otomatin kaltainen tuskin on ollut kisassa. https://en.wikipedia.org/wiki/Otomat
Vaikka siitäkin on vasta tänä vuonna kerrottu kehitettävän uusi Teseo Mk2E versio 2022-23 toimituksella. http://www.defense-aerospace.com/ar...velopment-of-new-teseo-anti_ship-missile.html
Olisi ollut myös rannikkoversio. "The only other variant in service is a coastal defense version bought by Egypt and Saudi Arabia, and ordered by Iraq but never delivered to that country. All necessary electronics are trailer-mounted as well as twin missile launchers, which makes it a high mobility system."
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kuitenkin aselajit ovat Ruotsissa jostain syystä perinteisesti ajatelleet omaa aselajiaan, ja varsinkin merivoimat tekee näin. Tuo merivoimien komentaja ei ole ainoa joka haluaa noita Visby 2.0 aluksia, vaan myös blogaaja ja twitterissä toimiva Skipper, joka ainakin noin vuosi sitten oli Visbytä edeltävän alusluokan aluksen kippari kertoi ettei hän halua "jäänsärkijöitä" vaan lisää aluksia.

Jos kuitenkin nostetaan katse merivoimista, kuten kenraali evp. Nerekniets, joka oli aikanaan vastuussa Gotlannin puolustuksesta kun siellä oli sekä miestä että rautaa, teki eräässä tuoreessa artikkelissaan, niin Ruotsin intressissä ei ole että Suomen kyky taistella loppuu materiaalipulaan tai nälkään, jolloin Pohjanlahden liikenne nousee eri tärkeysluokkaan. Eli jos Ruotsi auttaa Suomea siinä liikenteessä, Ruotsi auttaa itseään. Pohjanlahti taas tuppaa jäätymään ja Visby:n teknologialla mennään läpi jostain sentistä tai kahdesta jäätä. Noilla Suomen rakentamilla "jäänsärkijöillä" sitten tekee jotain muutenkin kuin vain pursiseuran kesäpurjehduskauden.

Mutta tämä on tietenkin sekä poliittinen että strateginen kysymys. Annetaanko uutta huippulelua merivoimien toiveiden mukaan vai osaako Bydén ja staabinsa sekä Ruotsin valtionjohto syyskuun vaalien jälkeen nähdä isompaa kuvaa?

Pohjanlahti on jäätilanteen pohjalta tarkasteltavaksi liian pitkä alue. Selkämeri on jäiden suhteen ihan eri asia kuin Perämeri, ero on kuin yöllä ja päivällä. Pohjanlahdesta puhuttaessa tulisikin tarkentaa mitä aluetta tarkoitetaan. Oletan, että tärkein on tietenkin Selkämeri satamineen ja jossain määrin myös Merenkurkun alue. Uskon, että Pohjanlahdella Suomeen suuntautuva liikenne pitäisi kaiken järjen mukaan hoitua Suomen omilla toimilla. Siis uusien Pohjanmaa-lk alusten voimin ja tietysti jo olevilla resursseilla.

Pohjanlahden liikenne jääsesonkina ei mun mielestä oo riittävä perustelu muuttaa mahdollista Visby-hanketta. Selkämeri on useimpina talvina auki lähes merenkurkkuun saakka. Itämeren vallitsevat tuulet eli lounaiset ilmavirtaukset puhaltavat jäät Suomen rannikolle joten silloinkin, kun Suomessa on Selkämeren rannalla jäätä, samalla latitudilla Ruotsissa ei useimmiten ole. Laivalla on pitkä käyttöikä ja jos aattelee teoriassa, että ajallisesti ehkä reilusti alle 1% on sellaista aikaa, jolloin muutettua rakennetta voisi hyödyntää niin on minusta viisaampaa rakentaa korvetit niin kuin niiden meritaistelutaktinen etu vaatii ja hoitaa Pohjanlahden harvat jääpäivät jotenkin muuten. Eli esim. ilmavoimien avulla. Kuitenkin hyvä näkökulma!
 
Pohjanlahti on jäätilanteen pohjalta tarkasteltavaksi liian pitkä alue. Selkämeri on jäiden suhteen ihan eri asia kuin Perämeri, ero on kuin yöllä ja päivällä. Pohjanlahdesta puhuttaessa tulisikin tarkentaa mitä aluetta tarkoitetaan. Oletan, että tärkein on tietenkin Selkämeri satamineen ja jossain määrin myös Merenkurkun alue. Uskon, että Pohjanlahdella Suomeen suuntautuva liikenne pitäisi kaiken järjen mukaan hoitua Suomen omilla toimilla. Siis uusien Pohjanmaa-lk alusten voimin ja tietysti jo olevilla resursseilla.

Pohjanlahden liikenne jääsesonkina ei mun mielestä oo riittävä perustelu muuttaa mahdollista Visby-hanketta. Selkämeri on useimpina talvina auki lähes merenkurkkuun saakka. Itämeren vallitsevat tuulet eli lounaiset ilmavirtaukset puhaltavat jäät Suomen rannikolle joten silloinkin, kun Suomessa on Selkämeren rannalla jäätä, samalla latitudilla Ruotsissa ei useimmiten ole. Laivalla on pitkä käyttöikä ja jos aattelee teoriassa, että ajallisesti ehkä reilusti alle 1% on sellaista aikaa, jolloin muutettua rakennetta voisi hyödyntää niin on minusta viisaampaa rakentaa korvetit niin kuin niiden meritaistelutaktinen etu vaatii ja hoitaa Pohjanlahden harvat jääpäivät jotenkin muuten. Eli esim. ilmavoimien avulla. Kuitenkin hyvä näkökulma!
Ihan järkeviä näkökulmia . En minä väitä että olisin strateginen tai taktinen jeesus tai osaisin kelejä affenanmaasta pohjoiseen. Olenpa nyt vaan herättänyt keskustelua.
 
Pohjanlahti on jäätilanteen pohjalta tarkasteltavaksi liian pitkä alue. Selkämeri on jäiden suhteen ihan eri asia kuin Perämeri, ero on kuin yöllä ja päivällä. Pohjanlahdesta puhuttaessa tulisikin tarkentaa mitä aluetta tarkoitetaan. Oletan, että tärkein on tietenkin Selkämeri satamineen ja jossain määrin myös Merenkurkun alue. Uskon, että Pohjanlahdella Suomeen suuntautuva liikenne pitäisi kaiken järjen mukaan hoitua Suomen omilla toimilla. Siis uusien Pohjanmaa-lk alusten voimin ja tietysti jo olevilla resursseilla.

Pohjanlahden liikenne jääsesonkina ei mun mielestä oo riittävä perustelu muuttaa mahdollista Visby-hanketta. Selkämeri on useimpina talvina auki lähes merenkurkkuun saakka. Itämeren vallitsevat tuulet eli lounaiset ilmavirtaukset puhaltavat jäät Suomen rannikolle joten silloinkin, kun Suomessa on Selkämeren rannalla jäätä, samalla latitudilla Ruotsissa ei useimmiten ole. Laivalla on pitkä käyttöikä ja jos aattelee teoriassa, että ajallisesti ehkä reilusti alle 1% on sellaista aikaa, jolloin muutettua rakennetta voisi hyödyntää niin on minusta viisaampaa rakentaa korvetit niin kuin niiden meritaistelutaktinen etu vaatii ja hoitaa Pohjanlahden harvat jääpäivät jotenkin muuten. Eli esim. ilmavoimien avulla. Kuitenkin hyvä näkökulma!
Saaristomeri jäätyy. Reitti tukikohtiin kun on jäässä, ja alus ei kestä siinä ajoa, ei hyvä.
 
Mitenkäs täällä nyt näin hiljaista on? Nythän olisi kuumin aika arpoa mitkä PTO-mallit kirivät juuri loppusuoran maalikameraan ministerien tarkasteltavaksi?

Tuleeko esimerkiksi mieleen mitä muita on voinut olla mukana NSM, RBS, Harpoon ja Exocetin lisäksi?

Ohjuksiahan maailmalla piisaa, mutta esim. Otomatin kaltainen tuskin on ollut kisassa. https://en.wikipedia.org/wiki/Otomat
Vaikka siitäkin on vasta tänä vuonna kerrottu kehitettävän uusi Teseo Mk2E versio 2022-23 toimituksella. http://www.defense-aerospace.com/ar...velopment-of-new-teseo-anti_ship-missile.html
Olisi ollut myös rannikkoversio. "The only other variant in service is a coastal defense version bought by Egypt and Saudi Arabia, and ordered by Iraq but never delivered to that country. All necessary electronics are trailer-mounted as well as twin missile launchers, which makes it a high mobility system."

Oma paranoiani:

Koska meritorjuntaohjuksen valintaa pitkitetään, niin se on sidottu korvetin taistelujärjestelmään. Muuten en keksi, miksi pintatorjuntaohjuksen valintaa olisi pitänyt pitkittää Rauman ongelmien vuoksi...

Eli Atlaksen kalut valittaessa meille tulee NSM, LM Canadan tapauksessa Harpoon ja Saabin tapauksessa RBS-15. Näin mie pelkään.
 
Saaristomeri jäätyy. Reitti tukikohtiin kun on jäässä, ja alus ei kestä siinä ajoa, ei hyvä.

Onko Ruotsin merivoimien operointi Saaristomerellä niin tiheää, että heidän kannattaa olla rakentamatta komposiittirunkoisia sota-aluksia joita ne muuten haluaisivat ja tästä syystä tehdäkin teräksiset?
 
Onko Ruotsin merivoimien operointi Saaristomerellä niin tiheää, että heidän kannattaa olla rakentamatta komposiittirunkoisia sota-aluksia joita ne muuten haluaisivat ja tästä syystä tehdäkin teräksiset?
No en minä tiedä miksi hurrit saaristoaan kutsuu. Tuskin alukset eteläisessä tukikohdassa kaikki istuisivat kuin kalkkunat odottamassa ampujaa.
 
Back
Top