Pullakahvit neukkariin?
Kakku kahveja minäkin ajattelin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pullakahvit neukkariin?
Paljonko luulet Amerikkalaisilla olevan kokemusta ja osaamista jäissä kulkevan miinalaivan suunnittelusta?Eiköhän Amerikkalaisilta tuollaisen suht perusmallisen korvetin suunnittelu ja valmistus onnistuisi.
Ongelmia on tullut sitten "vähän" isompien ja kunnianhimoisempien projektien kanssa.
Täytyy muistaa, että ne alukset olivat 1960-luvun tuotteita. Loppupuolelta tosin
Koulupoikana luin innnolla lehdistä kuinka meille valmistui kaksi maailman moderneinta sota-alusta. Kun sitten paljon myöhemmin pääsin alukselle rauhassa tutustumaan, kerrottiin ja huomasin kyllä itekin ettei se niin ollutkaan:. Jos Turunmaa-luokasta mennään 30 vuotta taaksepäin, niin ollaan vuodessa 1937-1938. Miltäs vuodelta Keihässalmi oli...
Nyt pistät sanoja suuhuni, en väittänyt että Amerikkalaiset selviytyisivät korvetin suunnittelusta paremmin, saati epäillyt suomalaisten kykyjä siinä suunnittelussa/rakentamisessa.Paljonko luulet Amerikkalaisilla olevan kokemusta ja osaamista jäissä kulkevan miinalaivan suunnittelusta?
Entä kokemusta automaation avulla pienelle miehistölle suunnitellun 100 metrisen korvetin?
Jälkimmäinen onnistusi varmaan siinä missä kotimaisiltakin, oli siitä sitten yhtään enempää kokemusta tai ei. Edellisessä veikkaan kotimaisten pärjäävän olennaisesti paremmin.
Käytin isääni kesällä katsomassa museotykkivenettä. Hän kun on ollut telakalla rakentamassa sen keulaosaa. Opas mainitsi, että konepuoli oli Martin Saarikankaan suunnittelema, ja jos en ihan nyt väärin muista, niin vaihtoehtoisia malleja oli piirtänyt peräti 30 kpl, ennen kuin rakennettuun oli päädytty! Niitä oli vino pino esilläkin.Koulupoikana luin innnolla lehdistä kuinka meille valmistui kaksi maailman moderneinta sota-alusta. Kun sitten paljon myöhemmin pääsin alukselle rauhassa tutustumaan, kerrottiin ja huomasin kyllä itekin ettei se niin ollutkaan:
Voidaan aloittaa aseistuksesta. Turunmaa-luokkaa varten tilattiin Boforsilta varta vasten meille suunniteltu tykkitorni, jota ruotsalaiset kutsui nimellä "Finntolv". Kun sotalaivan suunnittelu kesti silloin kuten nytkin kymmenkunta vuotta, niin en osaa sanoa olisiko pitänyt huomata, että ohjusten aikakausi oli jo menossa. Israel alkoi kuitenkin Gabriel-ohjuksen suunnittelun jo 1950-luvun jälkipuoliskolla ja meillä oli silloin sinne hyvät suhteet ja asealan yhteistyötäkin. Joka tapauksessa saimme asejärjestelmän, jota ikinä käyttivät ainoastaan Indonesian ja Suomen merivoimat. Kun eka Turunmaa luovutettiin olivat egyptiläiset edellisenä vuonna upottaneet Styx-ohjuksella israelin hävittäja Eilatin ja tykki laivojen pintataisteluvälineenä siten förbi. Olihan tykki komean näköinen mutta ylisuuri näin pieneen alukseen. Kaliberiksi valittiin 120 mm, jotta voitaisiin tukea maataisteluja. Laivan alkuperäinen tulenjohtojärjestelmä ei kuitenkaan tukenu tällaista käyttöä vaan oli tarkoitettu merimaalien ammuntaan. Siis siten että maalin suunta mitataan suuntaimella ja etäisyys sekä korjaukset tutkalla. Briteillä oli 1982 erinomaiset maa-ammuntajärjestelmät ja modernisoinnissa sellaiset ehkä tuli meillekin, mutta alusten tehtävät oli silloin jo muuttuneet johtoaluksiksi.
Mutta sovitaan että pääaseistus oli vaan huonoa tuuria. Muistetaan samalla, ettei meillä 1960 luvun ekoina vuosina vielä ollut nykyaikaista telakkateollisuutta eikä mitään kokemusta länsimaisesta merisotatekniikasta. Niinpä kun levyt oli hitsattu paikoilleen eli laiva rakenteiltaan valmis ja järjestelmäasennukset alkoi, kävi ilmi ettei kaapelireiteille oltu huomattu varata lainkaan tiloja. Niitä sitten kulkee pitkin kattoja ja seiniä niin ettei meikäläinenkään, joka ei ole pisimpiä, mahdu kulkemaan kun kumarassa. Tositilanteessa tarvisi vielä 5 cm lisää kun on kypärä päässä. Suojattomat kaapelit on syttyessään hyvin vaikeasti sammutettavia ja palon aikana osa järjestelmiä saattaa lakata toimimasta. Vaikuttaa pikkujutulta mutta ei ehkä ole sitä. Kaapelipalon takia hävittäjä Sheffieldkin upposi 1982.
Tilankäytöltään alus tuo mieleen lähinnä sukellusveneen kun se on ahdettu täyteen kaikkea mahdollista. Tästä asiasta voi olla muitakin mielipiteitä, mutta kuinka tavallista on sijoittaa miehistötiloja kuuman konehuoneen viereen? Lämpöeristyslevytkin tuli vasta modernisoinnissa. Lehtitietojen mukaan alusta koetettiin kovasti kaupata ulkomaille 1970-luvun kuluessa. Tuntuikohan kauppamiehistä joskus vähän nololta? Tästä ei ole tietoa mutta ehkä hekin pääsivät osille asekauppoihin ainakin silloin kuuluneista runsaista tarjoiluista. Avokomentosillasta on myös sanottu, että se oli tarpeen kun laivoilla ajettiin torpedoveneen nopeudella ahtailla saaristoväylillä.
En yhtään epäile että konepuolen britit ihaili alusta. Sen risteily- ja kaasuturbiinikoneiden yhteiskäyttö oli aikanaan jonkinlainen uutuus maailmassa, en enää muista tarkemmin. Kaasuturbiinitkin oli silloin uutta tekniikkaa. Jossain siis myös onnistuttiinkin ja varmaan opittiin sitäkin enemmän.
Mitä tulee ml Keihässalmeen niin alus rakennettiin 1930-luvun ml Ruotsinsalmen suunnitelmilla niitä vähän suurentaen. Ohessa Forum Marinumin hyvä pätkä, jossa laivaa esittelee Forum Marinumin tutkija Tuomas Värjö.
Kaliberiksi valittiin 120 mm, jotta voitaisiin tukea maataisteluja. Laivan alkuperäinen tulenjohtojärjestelmä ei kuitenkaan tukenu tällaista käyttöä vaan oli tarkoitettu merimaalien ammuntaan. Siis siten että maalin suunta mitataan suuntaimella ja etäisyys sekä korjaukset tutkalla. Briteillä oli 1982 erinomaiset maa-ammuntajärjestelmät ja modernisoinnissa sellaiset ehkä tuli meillekin, mutta alusten tehtävät oli silloin jo muuttuneet johtoaluksiksi.
Ahtaitahan ne Turunmaa luokan tykkiveneet olivat, en minä sitä kiellä. Mutta eivät ne kaapeliradat muissakaan laivoissa niin kauhean hyvin ole suunniteltu. Sama juttu on putkistojen laita, laivoissa ne näyttävät aaina sekamelskalta. Lähinnä sen ahtauden takia minäkin siellä koeajolla kämmeneni poltin. Toki haasteellinen palontorjunnalle ja myös taistelukestävyydelle. Niitä ei kuitenkaan suunniteltu aavoille ulapoille vaan tänne meille pikkulätäkölle käytettäväksi. Ohjuksia ei voitu ottaa aseistukseen, juurikin ehkä noista @fulcrum:in mainitsemista poliittisista syistä. Ehkä siitä tuli sitten siltä osin kompromissi. Moderni propulsiokoneisto ( josta muuten julkisuudessa esiintyy aika paljon hiukan harhaanjohtavaa tietoa ), moderni ammuntahallintajärjestelmä ja taisivat ne venäläiset sutoraketinheittimetkin olla aikanaan ihan modernia varustusta. Avobryga oli se moka. Siellä ei marraskuun tuulissa ollut kivaa kun mentiin reippaasti yli 35 solmua Turun saaristossa. Sen modernisoinnin aikana keskusteluissa ilmeni, että noille olisi varattu mahdollisuus ottaa merimaaliohjuksia myös. Tällöin toinen 40 mm Bofors olisi poistettu. En tiedä, oliko tornihuhu
Käytin isääni kesällä katsomassa museotykkivenettä. Hän kun on ollut telakalla rakentamassa sen keulaosaa. Opas mainitsi, että konepuoli oli Martin Saarikankaan suunnittelema, ja jos en ihan nyt väärin muista, niin vaihtoehtoisia malleja oli piirtänyt peräti 30 kpl, ennen kuin rakennettuun oli päädytty! Niitä oli vino pino esilläkin.
Ei ole kyllä meikäläisen ukko tunnemiehiä. Ei noussut nostalgia pintaan, vaikka oli edellisen kerran astellut tykkiveneen kannella 21-vuotiaana. Halusi kyllä nähdä sen, mutta kun kysyin etä miltäs tuntuu, niin:
- Ei yhtään miltään.
Takakannella on joku iso metalliloota. Pysähtyi sen viereen ja totesi, että telakalla ei tuollaisia saumoja siihen aikaan hyväksytty. Kävikin ilmi, että iso boksi oli rakennettu jälkikäteen.
Ja oli se ahdas. Minä, joka taas kuulun pisimpien joukkoon, olin kyllä vaikeuksissa liikkumisessa.
Tykkiveneen alkuperäisenä asevaatimuksena oli 2*100mm tykkiä. Sopivia tykkimalleja ei ollut saatavilla, markkinoilla oli vain käsinladattavia tykkejä joita ei enää haluttu. 76-millistä tykkiä pidettiin liian pienenä. 2*120mm taas olisi vaatinut ison, lähemmäs 1500 tonnin aluksen. Päädyttiin siihen ettei kahta tykkiä tarvita kun on nopeasti ampuva automaattitykki modernilla ammunnanhallinnalla.
Ohjusten laittaminen 60-luvulla olisi varmasti ollut poliittinen mahdottomuus. Tuima-luokankin saaminen myöhemmin oli kovan vänkäyksen takana. Ei sopivia ohjuksia olisi ollut oikein saatavillakaan, Gabriel tuli käyttöön vasta 1970. Noiden varhaisten MTO:den kantama ei muuten ollut mitenkään huikea tykkeihin verrattuna, Termitin käytännön kantama jossain 30-40km paikkeilla ja Gabrielilla paljon vähemmän. Merimaaliohjuksia muutenkin laitettiin tuohon aikaan vain harvoin ohjusvenettä isompiin aluksiin. Ensimmäinen oikea ohjuskorvetti lienee ollut NL:n Nanutshka muutama vuosi meidän tykkiveneitämme myöhemmin.
Noista tykkiveneistä oli myös muita versioita suunniteltuna ( ei yksityiskohtaisesti ). Yksi oli muistaakseni 2x76mm + jotain it aseistusta + sutoraketit, eli aika lailla sellainen mitä @StmSvejk tuossa esitti. Niistähän kaavailtiin myyntimenestystä, mutta se kaatui sitten politiikkaan... Ainakin joidenkin artikkelien mukaan ostajia olisi ollut, painopisteenä Etelä-Amerikka.
Jälkikäteen on aina niin helppoa kertoa, mitä olisi pitänyt tehdä toisin...Koulupoikana luin innnolla lehdistä kuinka meille valmistui kaksi maailman moderneinta sota-alusta. Kun sitten paljon myöhemmin pääsin alukselle rauhassa tutustumaan, kerrottiin ja huomasin kyllä itekin ettei se niin ollutkaan:
Voidaan aloittaa aseistuksesta. Turunmaa-luokkaa varten tilattiin Boforsilta varta vasten meille suunniteltu tykkitorni, jota ruotsalaiset kutsui nimellä "Finntolv". Kun sotalaivan suunnittelu kesti silloin kuten nytkin kymmenkunta vuotta, niin en osaa sanoa olisiko pitänyt huomata, että ohjusten aikakausi oli jo menossa. Israel alkoi kuitenkin Gabriel-ohjuksen suunnittelun jo 1950-luvun jälkipuoliskolla ja meillä oli silloin sinne hyvät suhteet ja asealan yhteistyötäkin. Joka tapauksessa saimme asejärjestelmän, jota ikinä käyttivät ainoastaan Indonesian ja Suomen merivoimat. Kun eka Turunmaa luovutettiin olivat egyptiläiset edellisenä vuonna upottaneet Styx-ohjuksella israelin hävittäja Eilatin ja tykki laivojen pintataisteluvälineenä siten förbi. Olihan tykki komean näköinen mutta ylisuuri näin pieneen alukseen. Kaliberiksi valittiin 120 mm, jotta voitaisiin tukea maataisteluja. Laivan alkuperäinen tulenjohtojärjestelmä ei kuitenkaan tukenu tällaista käyttöä vaan oli tarkoitettu merimaalien ammuntaan. Siis siten että maalin suunta mitataan suuntaimella ja etäisyys sekä korjaukset tutkalla. Briteillä oli 1982 erinomaiset maa-ammuntajärjestelmät ja modernisoinnissa sellaiset ehkä tuli meillekin, mutta alusten tehtävät oli silloin jo muuttuneet johtoaluksiksi.
Mutta sovitaan että pääaseistus oli vaan huonoa tuuria. Muistetaan samalla, ettei meillä 1960 luvun ekoina vuosina vielä ollut nykyaikaista telakkateollisuutta eikä mitään kokemusta länsimaisesta merisotatekniikasta. Niinpä kun levyt oli hitsattu paikoilleen eli laiva rakenteiltaan valmis ja järjestelmäasennukset alkoi, kävi ilmi ettei kaapelireiteille oltu huomattu varata lainkaan tiloja. Niitä sitten kulkee pitkin kattoja ja seiniä niin ettei meikäläinenkään, joka ei ole pisimpiä, mahdu kulkemaan kun kumarassa. Tositilanteessa tarvisi vielä 5 cm lisää kun on kypärä päässä. Suojattomat kaapelit on syttyessään hyvin vaikeasti sammutettavia ja palon aikana osa järjestelmiä saattaa lakata toimimasta. Vaikuttaa pikkujutulta mutta ei ehkä ole sitä. Kaapelipalon takia hävittäjä Sheffieldkin upposi 1982.
Tilankäytöltään alus tuo mieleen lähinnä sukellusveneen kun se on ahdettu täyteen kaikkea mahdollista. Tästä asiasta voi olla muitakin mielipiteitä, mutta kuinka tavallista on sijoittaa miehistötiloja kuuman konehuoneen viereen? Lämpöeristyslevytkin tuli vasta modernisoinnissa. Lehtitietojen mukaan alusta koetettiin kovasti kaupata ulkomaille 1970-luvun kuluessa. Tuntuikohan kauppamiehistä joskus vähän nololta? Tästä ei ole tietoa mutta ehkä hekin pääsivät osille asekauppoihin ainakin silloin kuuluneista runsaista tarjoiluista. Avokomentosillasta on myös sanottu, että se oli tarpeen kun laivoilla ajettiin torpedoveneen nopeudella ahtailla saaristoväylillä.
En yhtään epäile että konepuolen britit ihaili alusta. Sen risteily- ja kaasuturbiinikoneiden yhteiskäyttö oli aikanaan jonkinlainen uutuus maailmassa, en enää muista tarkemmin. Kaasuturbiinitkin oli silloin uutta tekniikkaa. Jossain siis myös onnistuttiinkin ja varmaan opittiin sitäkin enemmän.
Mitä tulee ml Keihässalmeen niin alus rakennettiin 1930-luvun ml Ruotsinsalmen suunnitelmilla niitä vähän suurentaen. Ohessa Forum Marinumin hyvä pätkä, jossa laivaa esittelee Forum Marinumin tutkija Tuomas Värjö.
Niin, Suomestahan myytiin R-luokan veneitä Kolumbiaan 3 kappaletta ja Ruotsista oli myyty myös kaksi hävittäjää Kolumbiaan. Myyntimenestys kaatui varmasti jo alusten vanhentuneeseen konseptiin.
Tykkiveneisiin ei voinut suunnitella myöskään torpedoja pääaseeksi, tämä olisi ollut hyvin lähellä rauhansopimuksen moottoritorpedoveneiden kieltoa. Tällöin ainoaksi pääaseeksi jää tykki ja ilmeisesti edelleen tämä Boforsin Fintolv on alallaan parhaita maailmassa - se oli 1960-luvulla todella edistyksellinen.
Kyllähän tykkiveneisiin olisi voitu torpedot varata, olivathan ne saattajissakin aseena, Nuolissa pääaseena, näin sivuhuomautuksena. Ehkäpä mtv:t katsottiin lähinnä paremmiksi torpedolaveteiksi?
Tuota noin, ei ollut tarkoitus myydä noita meidän tykkiveneitämme vaan niitä oli suunniteltu rakennettavaksi siinä -60 ja -70 taitteessa enemmänkin ja juuri vientiin. Siksi niistä oli tehty eri versioiden malleja. Sen aikaisten juttujen mukaan juurikin Etelä-Amerikassa olisi ollut kiinnostusta tuon tyyppisiin aluksiin.
Nuo R-luokan veneiden ja ruotsalaisen hävittäjän myyntihän tapahtui paljon myöhemmin. En siis tarkoittanut modernisointiaikaa vaan tykkiveneiden valmistumisajankohtaa silloin 1968. Silloin se konsepti ei ollut vanhentunut....
Käsittääkseni niin R:t kuin Hallanditkin olivat kyllä tykkiveneiden valmistuessa jo Kolumbiassa käytössä