Huhta
Greatest Leader
Muistaakseni tapaus Ins Hanitiin liittyen:
-Tapauksesta on kirjoitettu artikkeli ja kirjoittaja olisi ollut kommodori Raimo Pyysalo?
-Julkaisiva lehti olisi ollut Suomen sotilas?
-Hizbollah vahvistettuna Iranilaisilla asiatuntijoilla olisi seurannut hyvän aikaa ins Hanitin liikkeitä, joka purjehti alle 20km etäisyydellä Libanonin rannikosta tapahtuma-aikaan. Kun ohjusoperaattorit havaitsivat, että helikopteri oli laskeutumassa alukselle, oli heillä myös tieto siitä, että automaattiset omasuojajärjestelmät kytketään pois päältä laskeutuvan helikopterin suojelemiseksi.
-Kun aluksen EW-upseeri oli kytkenyt laitteet pois päältä/automaatilta, oli hän poistunut hakemaan kahvia tms. tauolle. Samaan aikaan Hizbollah olisi laukaissut kaksi ohjusta kohti Ins Hanitia. Toinen lensi korkealta yli ja onkin esitetty arvailuja siitä olisiko se laukaistu tahallaan huomion kiinnittämiseksi helpommin havaittavaan uhkaan. Epäonnistunutta laukaisua pidettiin toisena vaihtoehtona.
Toinen laukaistuista ohjuksista hakeutui tunnetusti Ins Hanittiin osuen nosturiin, samalla säästäen aluksen täystuholta.
Ken löytää alkuperäisen kirjoituksen, korjatkoon muistin puutteet ja virheet. Kuitenkin, suurena oivalluksena ohjusoperaattoreilta on pidetty ohjuksen laukaisun ajoittamista hetkeen, jolloin omasuojajärjestelmät olisivat todennäköisesti sammutettu. Pitäisin menettelyä varsin loogisena toimenpiteenä, sillä pelkkien omasuojasilppujen laukaisu helikopterin ollessa laskeutumassa olisi arvatenkin äärimmäisen vaarallista kopterille?
Luulisi, että kopteria varten konfiguroitaisiin tietyt asetukset eikä kytkettäisi pois käytöstä kaikkea mahdollista. Esim. elektroninen omasuojahäirintä jätettäisiin päälle ja harhamaaliheittimet disabloitaisiin vain tarpeellisin osin (takasektori).
Toinen munaus on tuo kahville lähteminen. Jos automatiikka ei ole päällä, sitä kiihkeämmin ihmisen pitäisi tarkkailla tilannetta ja olla valmiina reagoimaan. (Tosin onhan sitä meikäläisissäkin panssarijoukoissa jäänyt viestipäivystys väliin lounaan vuoksi, että kai sen ymmärtää lämpimien vesien laivastolta...)