Laivue 2020

Muistaakseni tapaus Ins Hanitiin liittyen:

-Tapauksesta on kirjoitettu artikkeli ja kirjoittaja olisi ollut kommodori Raimo Pyysalo?
-Julkaisiva lehti olisi ollut Suomen sotilas?

-Hizbollah vahvistettuna Iranilaisilla asiatuntijoilla olisi seurannut hyvän aikaa ins Hanitin liikkeitä, joka purjehti alle 20km etäisyydellä Libanonin rannikosta tapahtuma-aikaan. Kun ohjusoperaattorit havaitsivat, että helikopteri oli laskeutumassa alukselle, oli heillä myös tieto siitä, että automaattiset omasuojajärjestelmät kytketään pois päältä laskeutuvan helikopterin suojelemiseksi.

-Kun aluksen EW-upseeri oli kytkenyt laitteet pois päältä/automaatilta, oli hän poistunut hakemaan kahvia tms. tauolle. Samaan aikaan Hizbollah olisi laukaissut kaksi ohjusta kohti Ins Hanitia. Toinen lensi korkealta yli ja onkin esitetty arvailuja siitä olisiko se laukaistu tahallaan huomion kiinnittämiseksi helpommin havaittavaan uhkaan. Epäonnistunutta laukaisua pidettiin toisena vaihtoehtona.
Toinen laukaistuista ohjuksista hakeutui tunnetusti Ins Hanittiin osuen nosturiin, samalla säästäen aluksen täystuholta.

Ken löytää alkuperäisen kirjoituksen, korjatkoon muistin puutteet ja virheet. Kuitenkin, suurena oivalluksena ohjusoperaattoreilta on pidetty ohjuksen laukaisun ajoittamista hetkeen, jolloin omasuojajärjestelmät olisivat todennäköisesti sammutettu. Pitäisin menettelyä varsin loogisena toimenpiteenä, sillä pelkkien omasuojasilppujen laukaisu helikopterin ollessa laskeutumassa olisi arvatenkin äärimmäisen vaarallista kopterille?

Luulisi, että kopteria varten konfiguroitaisiin tietyt asetukset eikä kytkettäisi pois käytöstä kaikkea mahdollista. Esim. elektroninen omasuojahäirintä jätettäisiin päälle ja harhamaaliheittimet disabloitaisiin vain tarpeellisin osin (takasektori).

Toinen munaus on tuo kahville lähteminen. Jos automatiikka ei ole päällä, sitä kiihkeämmin ihmisen pitäisi tarkkailla tilannetta ja olla valmiina reagoimaan. (Tosin onhan sitä meikäläisissäkin panssarijoukoissa jäänyt viestipäivystys väliin lounaan vuoksi, että kai sen ymmärtää lämpimien vesien laivastolta...)
 
DpPhJSzWkAEOp_r.jpg


Laiton suurempi kuvan siitä
 
Ei varmasti ole pelkkä Harpoon Sa'ar 6 ja Sa'ar 72 aluksilla, laitan kivekseni vetoa siitä ja grillaan ne vielä itse kaupan päälle. Sa'ar 5 on virallisesti Harpoon aseistettu, ja silti ei ole mikään salaisuus että käyttää myös uusinta Gabrielia. Eivät edes salaile sitä, eivät vain vahvistakaan vaikka netti on täynnä kuvia Gabriel 5 laukaisimista, ja video laukaisustakin on ihan valoisan webin puolella. Kuten ydinohjukset ja kaikki muukin IDF:llä, mitään ei myönnetä vaikka kaikki tietäisivätkin jo. Puhumattakaan paremmin pidetyistä salaisuuksista ihan päivänvalossa,, kuten Pereh ohjusvaunu jolla kruisailivat 25 vuotta tyytyväisenä tositoimissa, ennenkuin kertoivat että juu, tämä ei ole perus Merkava, siinä on 12 NLOS-spikeä.
 
Kun se tulee parin vuoden päästä meille niin selvinnee onko se Harpoonin korvike vai jotain muuta.
Senkin jälkeen ei ole varmuutta onko iipoilla käytössä eri variantteja kuin meillä. Mutta bisneksen lait tarkoittanee, että Suomeen myytyä tyrkytetään kovasti myös muualle.
 
Mites tuo Rauman telakan saama Tallinkin tilaus vaikuttaa korvetteihin? Valmistus alkaa 2020 ja on suurin koskaan Raumalla valmistettu matkustaja-alus. Taitaa olla telakalle mielekkäämpi hanke kuin sotapaatit.
 
Kuten toisessa ketjussa totesin, "saadun tiedon mukaan" Barak 8 nopeus on alussa 2.2 Mach ja sen jälkeen "up to 4 Mach".

Kyseessä on keskustelu, joten linkkejä justiinsa nyt on ihan turha odottaa.
 
Mites tuo Rauman telakan saama Tallinkin tilaus vaikuttaa korvetteihin? Valmistus alkaa 2020 ja on suurin koskaan Raumalla valmistettu matkustaja-alus. Taitaa olla telakalle mielekkäämpi hanke kuin sotapaatit.
Rauman telakka paistatteli perustamisestaan lähtien jatkuvasti julkisuudessa. Kunnes eka projekti, matkustajalautta Tanskaan myöhästyi kai jotain pari kuukautta. Toimarille kenkää, ilmeisesti kun projektin kivilleajo alkoi varmistua ja radiohiljaisuus on ollu siitä asti. Lautta luovutettiin loppukesällä ja lähti asiakkaalle mutta ilman otsikoita. Välissä lohkotilaus Meyeriltä levypuolen työllisyyden ylläpitämiseksi. Kannattaa huomata, että Tallink-kauppa on vasta aiesopimus; homma voi vielä kaatua esimerkiksi rahoitukseen. Joka tapauksessa eka positiivinen uutinen RMC:lta varmaan vuoteen.
 
Taitaa olla telakalle mielekkäämpi hanke kuin sotapaatit.

Kumpi opettaa enemmän, matkustaja-alus vai sotapaatti? En osaa sanoa kumpi on mielekkäämpi, mutta luulen että ei kaikilla ole mahdollisuus väsätä sotavaltion tuotteita ja ottaa niistä oppia muuhun rakentamiseen, taikka näyttää kilpailijoille mihin se pystyy. Tosin nuo on ylpeys asioita, mitkä luontaisesti ei sovi suomalaisten jurolle luonnolle.
 
Uutisissa oli että valmistuu 2020 loppuun mennessä.
Pohjanmaa luokan rakentamisen pitäisi olla täydessä käynnissä ensi vuoden aikana. Ja Rauman telakka on pieni. Ainoastaan Turun telakka pystyy rakentamaan useampaa isoa alusta kerrallaan aikataulun kärsimättä. Mutta niitä on jo rakenteilla monta kerrallaan joten siksihän kieltäytyivät laivueesta. Toivottavasti RMC ei haukkaa liian isoa palaa kokemattomana pienenä telakkana, yrittäessään rakentaa yli satametrisiä all-in-one korvetteja ja isoa teknisesti kehittynyttä autolauttaa samaan aikaan.
 
Pohjanmaa luokan rakentamisen pitäisi olla täydessä käynnissä ensi vuoden aikana. Ja Rauman telakka on pieni. Ainoastaan Turun telakka pystyy rakentamaan useampaa isoa alusta kerrallaan aikataulun kärsimättä. Mutta niitä on jo rakenteilla monta kerrallaan joten siksihän kieltäytyivät laivueesta. Toivottavasti RMC ei haukkaa liian isoa palaa kokemattomana pienenä telakkana, yrittäessään rakentaa yli satametrisiä all-in-one korvetteja ja isoa teknisesti kehittynyttä autolauttaa samaan aikaan.

Joo, eipä Raumalle molemmat mahdu samaan aikaan. Saa nähdä miten käy.
 
Kumpi opettaa enemmän, matkustaja-alus vai sotapaatti? En osaa sanoa kumpi on mielekkäämpi, mutta luulen että ei kaikilla ole mahdollisuus väsätä sotavaltion tuotteita ja ottaa niistä oppia muuhun rakentamiseen, taikka näyttää kilpailijoille mihin se pystyy. Tosin nuo on ylpeys asioita, mitkä luontaisesti ei sovi suomalaisten jurolle luonnolle.
Kiinan pojat vääntää sotalaivaa liukuhihnalta mutta risteilylaivoja he eivät ole rakentaneet koskaan. Vikingin projekti tullee olemaan täysi katastrofi.
 
Pohjanmaa luokan rakentamisen pitäisi olla täydessä käynnissä ensi vuoden aikana. Ja Rauman telakka on pieni. Ainoastaan Turun telakka pystyy rakentamaan useampaa isoa alusta kerrallaan aikataulun kärsimättä. Mutta niitä on jo rakenteilla monta kerrallaan joten siksihän kieltäytyivät laivueesta. Toivottavasti RMC ei haukkaa liian isoa palaa kokemattomana pienenä telakkana, yrittäessään rakentaa yli satametrisiä all-in-one korvetteja ja isoa teknisesti kehittynyttä autolauttaa samaan aikaan.
Kävi vaan mielessä, että ne merivoimien ja telakan erimielisyydet taisivat jotenkin liittyä tuohon Tallinkin tilaukseen.
Pitäisin sitä varmana ettei Turun telakka tule ottamaan mitään merivoimien tilauksia vastaan. Tilauskirjat täynnä ja uutta pukkaa kunhan telakka kykenee ottamaan lisää vastaan.
Markkinat ovat tulikuumat vielä pitkäksi aikaa tulevaisuuteen.
 
Kävi vaan mielessä, että ne merivoimien ja telakan erimielisyydet taisivat jotenkin liittyä tuohon Tallinkin tilaukseen.
Pitäisin sitä varmana ettei Turun telakka tule ottamaan mitään merivoimien tilauksia vastaan. Tilauskirjat täynnä ja uutta pukkaa kunhan telakka kykenee ottamaan lisää vastaan.
Markkinat ovat tulikuumat vielä pitkäksi aikaa tulevaisuuteen.
Joo ei, Turun telakka olisi paras mutta kun ei ole tilaa niin ei ole tilaa. Saksassa olisi varsinaisia laivastotelakoita, mutta niiden laatu ei viime aikoina ole oikein vakuuttanut :geek:
 
Joo ei, Turun telakka olisi paras mutta kun ei ole tilaa niin ei ole tilaa. Saksassa olisi varsinaisia laivastotelakoita, mutta niiden laatu ei viime aikoina ole oikein vakuuttanut :geek:
Ruotsalaisethan esim. rakennuttavat uuden SIGINT-aluksensa rungon puolalaisella telakalle ja viimeistelevät sen sitten Karlskronassa.

Swedish Navy SIGINT ship construction starts in Poland
https://navaltoday.com/2018/03/02/swedish-navy-sigint-ship-construction-starts-in-poland/
Keel-Laying Ceremony for Swedish SIGINT Ship Built at Nauta Shiprepair Yard
https://saabgroup.com/media/news-pr...h-sigint-ship-built-at-polish-naval-shipyard/
 
Ruotsalaisethan esim. rakennuttavat uuden SIGINT-aluksensa rungon puolalaisella telakalle ja viimeistelevät sen sitten Karlskronassa.

Swedish Navy SIGINT ship construction starts in Poland
https://navaltoday.com/2018/03/02/swedish-navy-sigint-ship-construction-starts-in-poland/
Keel-Laying Ceremony for Swedish SIGINT Ship Built at Nauta Shiprepair Yard
https://saabgroup.com/media/news-pr...h-sigint-ship-built-at-polish-naval-shipyard/
Miten siellä Gdanskin telakalla mahtaa olla tuon ammattitaidon laita? Voisi kuvitella, että osaavat miehet lentävät wizzillä leveämmän leivän perässä Turkkusse.
 
Miten siellä Gdanskin telakalla mahtaa olla tuon ammattitaidon laita? Voisi kuvitella, että osaavat miehet lentävät wizzillä leveämmän leivän perässä Turkkusse.
Jos työn jälki on perseestä niin voihan sen aina jättää hyväksymättä, kuten tekivät saksalaiset kun huomasivat että uusi (saksalaisella telakalla rakennettu) fregatti oli lähes puoltoista astetta kallellaan paarpuuriin. Mutta jos tyyliin alus suunnitellaan Suomessa, rakennetaan toisessa ja vielä taistelujärjestelmien integroija on kolmannesta maasta, niin saahan siinä jo olla tarkkana oli se telakka sitten Puolassa taikka vaikka Sveitsissä*.

https://navaltoday.com/2017/12/22/germany-returns-lead-f125-frigate-to-builder-report/

*(Sveitsi oli vitsi. Ymmärrän että sieltä voi olla vaikea löytää telakkaa, mutta jos löytyy niin minun puolesta Pohjanmaa voidaan rakentaa vaikka sit siellä. Palkatkin siellä varmaan olis paremmat kuin Turus, joten kelpais puolalaisille ammattimiehillekkin työskennellä siellä.)
 
Sveitsistähän löytyy erittäin menestynyt America's Cup -tiimi, Alinghi. Jos tuossa skabassa pärjää niin joku fregatin turjake ei voi olla ylettömän haastava suunnitella?
 
Back
Top