Laivue 2020

Miten siellä Gdanskin telakalla mahtaa olla tuon ammattitaidon laita?

Ei varmaan ihmeellinen, ovat onnistuneet kaatamaan kommunismin ja silleen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gdańsk_Shipyard

Ruotsin SIGINT-rungon rakentaja on ymmärtääkseni eri telakka, Gdyniassa sijaitseva (samaa taajamaa Gdanskin kanssa) Puolan sotateollisuuskonsernin, Polish Armaments Groupin (PGZ) omistama telakka.

"Polish Navy Shipyard (Polish: Stocznia Marynarki Wojennej) is a Polish shipyard company located in Gdynia. It primary responsibility is the construction and repair of the Polish Navy ships. The shipyard founded in 1922, it is faced a bankruptcy and liquidation before it was bought out. In 2017, Polish Navy Shipyard took over by Polish Armaments Group"

https://en.wikipedia.org/wiki/Polish_Navy_Shipyard

"The ceremony was also attended by officials from Saab, the Swedish defence group, which awarded the ship construction contract to the Nauta Shipyard, a part of the Polish Armaments Group (PGZ), in 2017."

Swedish-Navy-SIGINT-Ship.jpg


https://defpost.com/polish-nauta-shipyard-conducts-steel-cutting-ceremony-swedish-navys-sigint-ship/

Korvaaja on havainnekuvan perusteella ulkonäöltään lähes identtinen nykyisen HMS Orionin kanssa, tosin hieman suurempi 74 metriä ja 2200 tonnia (Saabin tiedotteesta), Orion 61 metriä ja 1400 tonnia.

HMS_Orion_%28A201%29.jpg


https://en.wikipedia.org/wiki/HSwMS_Orion_(A201)
 
Sveitsistähän löytyy erittäin menestynyt America's Cup -tiimi, Alinghi. Jos tuossa skabassa pärjää niin joku fregatin turjake ei voi olla ylettömän haastava suunnitella?

America's Cupiin osallistuminen syö rahaakin yli ohjusveneen... 2013 Larry Ellison käytti 155 mUSD veneeseen.... ;)
 
America's Cupiin osallistuminen syö rahaakin yli ohjusveneen... 2013 Larry Ellison käytti 155 mUSD veneeseen.... ;)
OFF Topic jatkuu ...
Ja raporttien mukaan Rising Sun veneeseen 200 miljoonaa vuonna 2004, sekä 130 miljoonaa Musashiin 2010.
Jos viittasit AC72 purjeveneisiin, niin niitähän tehtiin 2 eikä 1. Ja osia molempiin enemmän kuin kerralla oli käytössä. Koko budjetti ei siis suinkaan ollut edes lähellä yhden veneen hintaa missään kokonaisuudessa jona sitä purjehdittiin, vaan valtavasti sitä suurempi. 2010 AC vene maksoi taatusti enemmän kuin 2013, ja viimeisin AC50 selvästi vähiten.
 
Ei varmaan ihmeellinen, ovat onnistuneet kaatamaan kommunismin ja silleen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gdańsk_Shipyard

Ruotsin SIGINT-rungon rakentaja on ymmärtääkseni eri telakka, Gdyniassa sijaitseva (samaa taajamaa Gdanskin kanssa) Puolan sotateollisuuskonsernin, Polish Armaments Groupin (PGZ) omistama telakka.

"Polish Navy Shipyard (Polish: Stocznia Marynarki Wojennej) is a Polish shipyard company located in Gdynia. It primary responsibility is the construction and repair of the Polish Navy ships. The shipyard founded in 1922, it is faced a bankruptcy and liquidation before it was bought out. In 2017, Polish Navy Shipyard took over by Polish Armaments Group"

https://en.wikipedia.org/wiki/Polish_Navy_Shipyard

"The ceremony was also attended by officials from Saab, the Swedish defence group, which awarded the ship construction contract to the Nauta Shipyard, a part of the Polish Armaments Group (PGZ), in 2017."

Swedish-Navy-SIGINT-Ship.jpg


https://defpost.com/polish-nauta-shipyard-conducts-steel-cutting-ceremony-swedish-navys-sigint-ship/

Korvaaja on havainnekuvan perusteella ulkonäöltään lähes identtinen nykyisen HMS Orionin kanssa, tosin hieman suurempi 74 metriä ja 2200 tonnia (Saabin tiedotteesta), Orion 61 metriä ja 1400 tonnia.

HMS_Orion_%28A201%29.jpg


https://en.wikipedia.org/wiki/HSwMS_Orion_(A201)
Miksi Suomi selviää ilman vastaavaa merellistä kykyä? Vai riittääkö erityisolosuhteissamme tiedustelu Casan koukkaus saaristossa aina silloin tällöin?
 
Miksi Suomi selviää ilman vastaavaa merellistä kykyä? Vai riittääkö erityisolosuhteissamme tiedustelu Casan koukkaus saaristossa aina silloin tällöin?

Tuskinpa Suomessa olisi tarvetta kun ei ole halua niin paljon maailman merillä huseerata eikä Kaliningradin edustalle ole resursseja. Toisaalta eppäillä soppii, että taistelualusten EW-kalusto sopii myös elektronisen tiedustelun tehtäviin.
 
Miksi Suomi selviää ilman vastaavaa merellistä kykyä? Vai riittääkö erityisolosuhteissamme tiedustelu Casan koukkaus saaristossa aina silloin tällöin?
Suomella oli oma SIGINT-alus Kustaanmiekka eli kyllä se on täälläkin nähty tärkeäksi. Eiköhän ne Kustaanmiekan kyvyt osittain löydy tst-alusten keskuksista mutta mitä kysymykseen tulee niin toisilla valtioilla on enemmän kyvykkyyksiä kuin toisilla.
 
Suomella oli oma SIGINT-alus Kustaanmiekka eli kyllä se on täälläkin nähty tärkeäksi. Eiköhän ne Kustaanmiekan kyvyt osittain löydy tst-alusten keskuksista mutta mitä kysymykseen tulee niin toisilla valtioilla on enemmän kyvykkyyksiä kuin toisilla.
Jostain muistaisin lukeneeni jenkkien maksavan Ruotsin tiedustelupaatin järjestelmät.
Suomen olemassa olevia EW systeemeitä aluksissa tuskin kannattaa verrata millään mittapuulla tähän Svenskien alukseen. Mopo ja Ferrari.
 
IMG_20181019_123843__01.jpg
En nyt haluaisi olla pessimisti. Mutta. Jos 2019 piti Pohjanmaa luokkaa alkaa rakentamaan, niin RMCllä ei tunnu olevan minkäänlaista velvollisuudentunnetta pysyä aikataulussa valtion tilauksen kanssa.

Edit. Ja Tallinkilla on ilmeisesti optio toisestakin laivasta. Eli laivueen tila käy ahtaaksi. RMCllä kun on tosiaan 80 työntekijää ja telakka itsessään ei ole mikään järin suuri laivatehdas. Paskaa haukkaa nyt joko RMC tai laivasto.
 
Katso liite: 24714
En nyt haluaisi olla pessimisti. Mutta. Jos 2019 piti Pohjanmaa luokkaa alkaa rakentamaan, niin RMCllä ei tunnu olevan minkäänlaista velvollisuudentunnetta pysyä aikataulussa valtion tilauksen kanssa.
Kannattaa olla väleissä enemmän Tallinkin kanssa kuin Suomen valtion. Suomelta tuskin on korvettien jälkeen mitään erikoisempaa tilausta odotettavissa. Tallinkilta taas saattaa hyvinkin olla tulossa lisää tilauksia. Serenade sekä Symphony ovat jo elinkaarensa ehtoopuolella. Kuten tiedämme, niin Turku ei kykene ottamaan tuollaista tilausta vastaan ennen kuin 2020- joskus jos silloinkaan.
 
Kannattaa olla väleissä enemmän Tallinkin kanssa kuin Suomen valtion. Suomelta tuskin on korvettien jälkeen mitään erikoisempaa tilausta odotettavissa. Tallinkilta taas saattaa hyvinkin olla tulossa lisää tilauksia. Serenade sekä Symphony ovat jo elinkaarensa ehtoopuolella. Kuten tiedämme, niin Turku ei kykene ottamaan tuollaista tilausta vastaan ennen kuin 2020- joskus jos silloinkaan.
Totta. Mutta olemalla hankala, RMC varmistaa ettei merivoimat käytä sitä uudelleen vaikka tarvitsisivatkin aluksia Haminoita ja Pansioita korvattaessa.
 
Totta. Mutta olemalla hankala, RMC varmistaa ettei merivoimat käytä sitä uudelleen vaikka tarvitsisivatkin aluksia Haminoita ja Pansioita korvattaessa.
Mitä vaihtoehtoja olisi? Teijo taitaa tehdä pelkästään vene luokan aluksia?
Jos Rauma alkaa saamaan joskus tulevaisuudessa isoja tilauksia, niin kilpailu osaajista tulee olemaan äärettömän kovaa. Mahtaako enää edes Baltiasta löytyä.
 
Minä näkisin Tallinkin tilauksen edellytyksenä sille että RMC voi selviytyä Laivue 2020 korvettien rakentamisesta ja tarvittavasta ylläpidosta. Telakalla pitää olla muutakin kannattavaa toimintaa kuin sotalaivojen teko.
 
Mitä vaihtoehtoja olisi? Teijo taitaa tehdä pelkästään vene luokan aluksia?
Jos Rauma alkaa saamaan joskus tulevaisuudessa isoja tilauksia, niin kilpailu osaajista tulee olemaan äärettömän kovaa. Mahtaako enää edes Baltiasta löytyä.

Uudenkaupungin työvene teki Louhen. Tai oikeastaan vain Louhen varustelun. Runko hitsattiin kasaan Rigassa
 
Eiköhän germaanit ole 2030 luvulle mennessä saaneet hommansa taas toimimaan. On ainakin sitten ässä hihassa merivoimilla, ettei RMC voi toimia miten sattuu luullessaan olevansa ainoa vaihtoehto.
 
Jostain muistaisin lukeneeni jenkkien maksavan Ruotsin tiedustelupaatin järjestelmät.
Suomen olemassa olevia EW systeemeitä aluksissa tuskin kannattaa verrata millään mittapuulla tähän Svenskien alukseen. Mopo ja Ferrari.
Ei, vaan jenkit maksavat uuden norjalaisen Marjata-aluksen järjestelmät.
 
Kannattaa olla väleissä enemmän Tallinkin kanssa kuin Suomen valtion. Suomelta tuskin on korvettien jälkeen mitään erikoisempaa tilausta odotettavissa. Tallinkilta taas saattaa hyvinkin olla tulossa lisää tilauksia. Serenade sekä Symphony ovat jo elinkaarensa ehtoopuolella. Kuten tiedämme, niin Turku ei kykene ottamaan tuollaista tilausta vastaan ennen kuin 2020- joskus jos silloinkaan.
Toisaalta yritysmaailmassa varsinkin isonrahan maailmassa sillä miten sopimuksista pitää kiinni on suuri merkitys. Ei kamalan hyvää kuvaa anna jos on aie sopimus olemassa ja aikataulu alkaa sitten rahan perässä ahneuksissaan viilaamaan niitä.
 
Mikähän mahtaa olla Rauman telakan vanhan slipin (kuvassa oikealla) tilanne? Onko korvetit pakko rakentaa isossa altaassa?

Ja eihän rakenteilla olevaa alusta tarvitse tehdä valmiiksi telakka-altaassa. Kun runko on vedenpitävä niin sen voi varmaankin siirtää (uittaa) laituriin viimeisteltäväksi. Eli jos työntekijöitä on, niin voivat rakentaa useampaa alusta samanaikaisesti.
 
Back
Top