Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jotakin yllättävää on tullut vastaan koska hanketta on väännetty nyt keväästä eikä vieläkään ole valmista. Luulisi tosiaan että merivoimat ja RMC olisivat todenneet vakavaraisuuden jo aiesopimusta vääntäessään eikä vasta sen jälkeen kun kilpailu rakentajasta on ratkennut. Toisaalta julkisesti sanottiin että muitakaan vaihtoehtoja ei ollut koska miinoituskykyisiä korvetteja ei muut tee lännessä.Toisaalta yritysmaailmassa varsinkin isonrahan maailmassa sillä miten sopimuksista pitää kiinni on suuri merkitys. Ei kamalan hyvää kuvaa anna jos on aie sopimus olemassa ja aikataulu alkaa sitten rahan perässä ahneuksissaan viilaamaan niitä.
Hyvä kysymys!Onko pienintäkään mahdollisuutta siihen, että Tallinkin taustalla olisi venäläistä omistajuutta? Tällä hetkellä vetelevät naruista taustalla vaatien matkustajalautan nopeaa aikataulua sekä lupaillen optioita seuraavista aluksista?
Tällä tavoin hankaloittavat merivoimien projektia.
Jotakin yllättävää on tullut vastaan koska hanketta on väännetty nyt keväästä eikä vieläkään ole valmista. Luulisi tosiaan että merivoimat ja RMC olisivat todenneet vakavaraisuuden jo aiesopimusta vääntäessään eikä vasta sen jälkeen kun kilpailu rakentajasta on ratkennut. Toisaalta julkisesti sanottiin että muitakaan vaihtoehtoja ei ollut koska miinoituskykyisiä korvetteja ei muut tee lännessä.
Emme tietysti tiedä miten asiat todellisuudessa ovat, joten on siksi turha haukkua jompaakumpaa hankalaksi. Yhtä hyvin on voinut käydä niin että logistiikkalaitos tai merivoimat ovat unohtaneet "jonkin tärkeän seikan" sopimuksesta. Sotilaat eivät ole bisnesmiehiä, vaikka tietysti luulisi että moiseen sopimukseen selvitetään etukäteen asiat rahoituksesta ja elinkaaresta, sekä piilokustannuksien+yllättävien muutosten osuus. Ministeriössä lienee kuitenkin virkamiehiä, joilla on pätevyys ja kokemus isoista diileistä, vaikka niitä tehdään melko harvoin, näin otaksuisin.
Nimim. "Pasi" voi olla oikeassa siinä että ehkä muualta tullut tilaus on pikemminkin hyvä kuin paha juttu, koska käsittääkseni PV:n tahmeus liittyy telakan heikkoon tilauskantaan ja elinvoimaisuuteen aina 30 vuoden päähän katsottuna. Asiat on muuttuneet koska valtio ei voi tukea telakoita enää EU-säädösten vuoksi kuten kultaisella 80-luvulla ja jos Rauman kaupunki tai muut omistajat joutuvat vaikeuksiin, voi telakan osuuksia mennä minne vaan suomen ulkopuolelle (pahimmillaan venäjälle).
voisiko olla kyseessä niinkin yksinkertainen juttu kuin raha... On haluttu jotain ja siihen varattu xx summa ja ne ei nyt kohtaa. Nyt sitte mietitään että mistä karsitaan.Jotakin yllättävää on tullut vastaan koska hanketta on väännetty nyt keväästä eikä vieläkään ole valmista.
Mä en usko yläpuoliseen teoriaan. Kyllä tässä on kyse siitä, että kotimainen persjalkainen morsian heivataan kun pitkäsäärinen baltti tulee kuvioihin.Jos tilanne olisi ^yläpuolinen^, niin mistäköhän karsittaisiin? Rungosta lienee paha karsia enää tässä vaiheessa.
Onko aluksen välttämättä oltava liikkuva ilmatorjuntapatteri? Ahvenanmaan tai rannikon kaupunkien ilmapuolustusta voidaan vahvistaa muillakin keinoin. Pohjanlahti taas on vihollisen kannalta enemmän tai vähemmän umpiperä, alue on hyvin helposti suljettavissa vihollisen pinta-aluksilta ja melko helposti myös ilma-aluksilta. Jos meriliikenne ohjataan sinne, mikä todella on alusilmatorjunnan rooli? Vähemmän mustassa vaiheessa vihollisen keinovalikoimaan taas ylipäätään tuskin kuuluu massiiviset saturaatiohyökkäykset.
Vähemmän mustassa vaiheessa vihollisen keinovalikoimaan sen sijaan kuuluisi todennäköisesti erilainen pinnanalainen toiminta, joka on helpommin kiistettävissä ja jota vastaan tarvittaisiin uskottavaa suorituskykyä. Toisaalta Haminoille on tulossa pelit ja vehkeet; voisivatko ne riittää?
Entäpä pintatorjuntakyky, voitaisiinko ohjuksista karsia? Saattotehtävissä Pohjanlahdella niitä tuskin tarvitaan, välttämättä alukset eivät edes ole kantamalla. Sikäli kuin monitoimialuksille tulevat ohjukset ovat Gabriel-kaupan option takana, tässä voisi ehkä olla hyväkin säästökohde?
Ehdotan siis etupäässä pintatorjuntakyvystä säästämistä, toissijaisesti ilmatorjunnasta säästämistä ja vasta viimesijaisesti vedenalaisen vaikutuskyvyn karsintaa.
Mä en usko yläpuoliseen teoriaan. Kyllä tässä on kyse siitä, että kotimainen persjalkainen morsian heivataan kun pitkäsäärinen baltti tulee kuvioihin.
RMC käy ahneeksi kun ei tarvitsekaan valtion tilausta elääkseen, Tallinkin rahojen kiiluessa silmissä. Luulisin että tätä tarkoitettiin
Miksi Suomi selviää ilman vastaavaa merellistä kykyä? Vai riittääkö erityisolosuhteissamme tiedustelu Casan koukkaus saaristossa aina silloin tällöin?
Tuskinpa Suomessa olisi tarvetta kun ei ole halua niin paljon maailman merillä huseerata eikä Kaliningradin edustalle ole resursseja. Toisaalta eppäillä soppii, että taistelualusten EW-kalusto sopii myös elektronisen tiedustelun tehtäviin.
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1074284586/Tarkoin+varjeltu+veteraaniSuomella oli oma SIGINT-alus Kustaanmiekka eli kyllä se on täälläkin nähty tärkeäksi. Eiköhän ne Kustaanmiekan kyvyt osittain löydy tst-alusten keskuksista mutta mitä kysymykseen tulee niin toisilla valtioilla on enemmän kyvykkyyksiä kuin toisilla.
Kunhan ei lopputulos vastaa tätä
edit. tarkoitus siis näyttää että homma onnistuu kuivalla ja sitten plumps laituriin!
Kanadahan on hyvä esimerkki siitä, miten laivoja hankitaan hillittömään hintaan telakoilta, joilla ei ole kaupallista kilpailukykyä.
https://www.ctvnews.ca/mobile/canad...t-crack-to-design-60b-warship-fleet-1.4141429
11-15 fregattia 60 miljardilla Kanadan dollarilla. Ensimmäinen laiva vuosikymmenen puolivälissä ja viimeinen 40-luvun lopussa.
Tuossa alus liutetaan veteen aika smoothisti.Tähän tyyliin:
edit. tarkoitus siis näyttää että homma onnistuu kuivalla ja sitten plumps laituriin!