Laivue 2020

Aikanaan Tuima luokasta tehtiin nopeita miinoittajia. Kahdesta täysiverisiä ja kahdesta muusta hieman kevyemmin varustettuja. Kävi vaan mielessä, että eikö Rauma luokasta voisi tehdä myös tämän tyyppisiä miinoittajia palveluksensa ehtoopuolelle?

Eikös Raumoihin saa jo nykyisellään miinakiskot? Joka tapauksessa ohjusveneen kyky liikkua jäissä ei ole järin hyvä, ja alukset tulevat olemaan poistuessaan n. 30-vuotiaita (ts. vanhempia kuin Tuimat aikoinaan konversion hetkellä). Eiköhän ne Raumat laiteta paaliin tai myydä nimellisellä hinnalla jollekin sopivan köyhälle valtiolle.
 
BTW, yksi parhaita näkemiäni juttuja Jehusta: http://www.rannikonpuolustaja.fi/archive/2015_2.pdf

Varsin alokasmainen virhe Komentaja Kotilaisen jutussa sivulla 26:

"Huoltotilaus: Ohjusvene Naantali tilaa huoltotäydennyksen. Ampumatarvikkeet: 2x ohjus ja 100 kpl 57mm. Polttoainetäydennys 35 tn. Täydennyspaikka Utön pohjoispuolelle klo 1200 alkaen. Täydennyksen yhteydessä suoritetaan henkilön evakuointi (ei kiireellinen)…."

1549368039720.png
 
Eikös Raumoihin saa jo nykyisellään miinakiskot? Joka tapauksessa ohjusveneen kyky liikkua jäissä ei ole järin hyvä, ja alukset tulevat olemaan poistuessaan n. 30-vuotiaita (ts. vanhempia kuin Tuimat aikoinaan konversion hetkellä). Eiköhän ne Raumat laiteta paaliin tai myydä nimellisellä hinnalla jollekin sopivan köyhälle valtiolle.

Raumassa on poikittainen miinakisko jolla pituutta ilmeisesti noin 8 metriä. Jos ohjukset poistaisi voisi niitä kaiketi jonkin verran lisätä. Kovin huimaa miinamäärää ei kyytiin saisi.

Kaiken kaikkiaan tällaiset patentit ovat mennyttä maailmaa. Sitä tervehdin ilolla että jopa foorumin ykkösänkyrä @Merten sheriffi on valmis panostamaan Merivoimien miinoituskykyyn ;)

Edit

Otan takaisin. Näyttää olevan kaksi kiskoa. Takimmaisessa kiinni syvyyspommien pudottimet. Eteen mahtuisi mahdollisesti vielä kolmas jos ohjukset eivät olisi kyydissä. Miinoja menisi kahdelle kiskolle kyytiin sellaiset 8-16 kpl mallista riippuen. Miinat painaisivat enimmillään kymmenisen tonnia eli suunnilleen saman kuin MTO:t.

1549368896528.png
 
Viimeksi muokattu:
Tilanne on joka tapauksessa sikäli onnellinen ettei meillä ainakaan heti ole varaa käyttää sitä tilaa mihinkään muuhun :p

Tuo tilakysymys on sikäli mielenkiintoinen että se panee kyllä miettimään. Kun sanotaan että alusten uppouma tulee jatkossa kasvamaan ja niiden muodostavan koko meripuolustuksemme rungon niin onko tässä tarkoituskin lähteä liikkeelle budjettiversiolla ja vaikkapa Hamina-luokan poistuessa käyttää korvaavat panokset korvettien lisävarustamiseen? Siinä kohdin Strike-pituiset siilot yms. saisivat olemassaololleen tarkoituksen jota ESSM ei tarjoa.

Sekin askaruttaa että miinanlaskujärjestelmien on mainittu olevan yksi korveteille kierrätettävä järjestelmä. Niitä on kuitenkin tarjolla vain kaksi. Tuleeko kaikkiin aluksiin edes miinanlaskusysteemejä?

Lienee luultavaa, että pohdintasi vuodelta 2017 on paikkansapitävä, eli että nykyisiä järjestelmiä ei kierrätetä kokonaisuudessaan. Miksipä ei sitten samalla tilattaisi vähän lisää komponentteja? Muutama sata metriä kiskoa ja pari Toughbookia lisää ei maksa juuri mitään, ei vaikka otettaisiin mukaan uutta nosturia tms. välinettä miinojen käsittelyyn. Miinoitusjärjestelmässä ohjelmisto lienee se, joka maksaa.

Lisäksi voi kysyä, että mitä miinalaiva Pohjanmaan miinoitusvarustukselle tapahtui.

Tuo Hämeenmaa-luokan miinoitusjärjestelmäkään ei varmaan ihan nahkoineen siirry korveteille. En tunnista nimikkeitä mutta todellista reliikkiteknologiaa lienee kyseessä :)
 
Raumassa on poikittainen miinakisko jolla pituutta ilmeisesti noin 8 metriä. Jos ohjukset poistaisi voisi niitä kaiketi jonkin verran lisätä. Kovin huimaa miinamäärää ei kyytiin saisi.

Kaiken kaikkiaan tällaiset patentit ovat mennyttä maailmaa. Sitä tervehdin ilolla että jopa foorumin ykkösänkyrä @Merten sheriffi on valmis panostamaan Merivoimien miinoituskykyyn ;)

Edit

Otan takaisin. Näyttää olevan kaksi kiskoa. Takimmaisessa kiinni syvyyspommien pudottimet. Eteen mahtuisi mahdollisesti vielä kolmas jos ohjukset eivät olisi kyydissä. Miinoja menisi kahdelle kiskolle kyytiin sellaiset 8-16 kpl mallista riippuen. Miinat painaisivat enimmillään kymmenisen tonnia eli suunnilleen saman kuin MTO:t.

Katso liite: 27423
Täällä on jo seuraava änkyrä sukupolvi olemassa. 5 vuotias poikani haluaa katsella padilla Google Earthista pelkästään sotasatamia. Eilen ihaili Norfolkissa olevaa sairaalalaivaa mutta hetken päästä taas zoomaili jälleen kerran aurajoessa makaavaa Karjalaa. Jokin vanhassa aina parempi.
 
Lienee luultavaa, että pohdintasi vuodelta 2017 on paikkansapitävä, eli että nykyisiä järjestelmiä ei kierrätetä kokonaisuudessaan. Miksipä ei sitten samalla tilattaisi vähän lisää komponentteja? Muutama sata metriä kiskoa ja pari Toughbookia lisää ei maksa juuri mitään, ei vaikka otettaisiin mukaan uutta nosturia tms. välinettä miinojen käsittelyyn. Miinoitusjärjestelmässä ohjelmisto lienee se, joka maksaa.

Lisäksi voi kysyä, että mitä miinalaiva Pohjanmaan miinoitusvarustukselle tapahtui.

Pohjanmaan systeemi oli joka tapauksessa erilainen kuin nykyisissä miinalaivoissa. Eikä sen kierrätyskään nosta määrää kuin kolmeen.

Kun kyseessä ei ilmeisesti ole kovin ihmeellinen kuljetinsysteemi niin hieman ihmettelen miksi vanhoja kierrätetään ja päivitetään mikäli kaikkiin korvetteihin kaavaillaan miinoitusjärjestelmää. Hommaan tulee järkeä jos ne asennetaankin vain kahteen. Muussa tapauksessa pitäisi rakentaa kaksi erilaista päivitysjärjestelmää ja lisäksi vielä yksi kokonaan uusi. Kolme erilaista käkätintä neljällä aluksella ei kuulosta järkevälle.
 
Pohjanmaan systeemi oli joka tapauksessa erilainen kuin nykyisissä miinalaivoissa. Eikä sen kierrätyskään nosta määrää kuin kolmeen.

Kun kyseessä ei ilmeisesti ole kovin ihmeellinen kuljetinsysteemi niin hieman ihmettelen miksi vanhoja kierrätetään ja päivitetään mikäli kaikkiin korvetteihin kaavaillaan miinoitusjärjestelmää. Hommaan tulee järkeä jos ne asennetaankin vain kahteen. Muussa tapauksessa pitäisi rakentaa kaksi erilaista päivitysjärjestelmää ja lisäksi vielä yksi kokonaan uusi. Kolme erilaista käkätintä neljällä aluksella ei kuulosta järkevälle.

Tai sitten kierrätyksen osuus on alhaisempi kuin uskot. Pelkät kiskot, kenties?
 
Tai sitten kierrätyksen osuus on alhaisempi kuin uskot. Pelkät kiskot, kenties?

Järjestelmän ydin on elektroniikalla ohjattu ja paikannuslaitteisiin yms. kytketty kuljetin jolla miinat otetaan kyytiin ja edelleen lasketaan. Pelkistä kiskoista ei voi olla kysymys jos puhutaan miinoitusjärjestelmästä..
 
Järjestelmän ydin on elektroniikalla ohjattu ja paikannuslaitteisiin yms. kytketty kuljetin jolla miinat otetaan kyytiin ja edelleen lasketaan. Pelkistä kiskoista ei voi olla kysymys jos puhutaan miinoitusjärjestelmästä..

Emmekö jo hyväksyneet, että osa miinoitusjärjestelmästä menee uusiksi? Nyt on kyse vain siitä, kuinka iso osa.

Kuljettimen(kin) osalta tulee väkisin mieleen kysymys, onko se ylläpidettävä. Saadaanko 30 vuotta vanhalle tekniikalle mielekkäästi lisävuosia, onko systeemi niin patarautaa, että hydrauliletkujen vaihto silloin tällöin riittää? Vai olisiko sittenkin tarve saada myös varaosia "liukuhihnan" valmistajalta?
 
Emmekö jo hyväksyneet, että osa miinoitusjärjestelmästä menee uusiksi? Nyt on kyse vain siitä, kuinka iso osa.

Kuljettimen(kin) osalta tulee väkisin mieleen kysymys, onko se ylläpidettävä. Saadaanko 30 vuotta vanhalle tekniikalle mielekkäästi lisävuosia, onko systeemi niin patarautaa, että hydrauliletkujen vaihto silloin tällöin riittää? Vai olisiko sittenkin tarve saada myös varaosia "liukuhihnan" valmistajalta?

Määritelmästähän tässä kai on kysymys. Kierrätetäänkö vai ei? Jos asennetaan vanha kokonaisuus mutta niin että sen jokseenkin kaikki osat vaihdetaan uusiin niin onko se enää kierrätystä? Olisiko ehkä helpompi vain hankkia uudet? Minusta vähintään kuljettimen pitää säilyä jos käytetään sanaa kierrätys. Ohjauspuoli menee joka tapauksessa sataprosenttisesti uusiksi.
 
Määritelmästähän tässä kai on kysymys. Kierrätetäänkö vai ei? Jos asennetaan vanha kokonaisuus mutta niin että sen jokseenkin kaikki osat vaihdetaan uusiin niin onko se enää kierrätystä? Olisiko ehkä helpompi vain hankkia uudet? Minusta vähintään kuljettimen pitää säilyä jos käytetään sanaa kierrätys. Ohjauspuoli menee joka tapauksessa sataprosenttisesti uusiksi.

En hämmästyisi mistään vaihtoehdosta. Onhan alusten nimellisbudjetti 1,2 miljardia euroa, vaikka todellinen kustannus on satoja miljoonia euroja enemmän. (Esim. virkatyönä tehty ja erillisillä sopimuksilla ostettu alussuunnittelu, kaluston kierrätys ja toiselta momentilta hankittavat pintatorjuntaohjukset.) Minusta samaan kuvioon sopii ihan hyvin se, että jotakin sanotaan kierrätettävän, vaikka kierrätys olisikin enemmän nimellistä.
 
En hämmästyisi mistään vaihtoehdosta. Onhan alusten nimellisbudjetti 1,2 miljardia euroa, vaikka todellinen kustannus on satoja miljoonia euroja enemmän. (Esim. virkatyönä tehty ja erillisillä sopimuksilla ostettu alussuunnittelu, kaluston kierrätys ja toiselta momentilta hankittavat pintatorjuntaohjukset.) Minusta samaan kuvioon sopii ihan hyvin se, että jotakin sanotaan kierrätettävän, vaikka kierrätys olisikin enemmän nimellistä.

Tuo on yksi vaihtoehto. Luodaan positiivista mielikuvaa siitä kuinka rahaa säästyy.
 
Tuo on yksi vaihtoehto. Luodaan positiivista mielikuvaa siitä kuinka rahaa säästyy.

Sinunkin vaihtoehtosi vain parin aluksen varustamisesta miinoitusjärjestelmällä on toki aivan realistinen. Ehkä jopa realistisempi, kun painopiste on meriliikenteen suojaamisessa ja kun rahaa ei ole paljon...
 
Tuo on yksi vaihtoehto. Luodaan positiivista mielikuvaa siitä kuinka rahaa säästyy.
Samaa mieltä. Jos TS toimittajilla olisi yhtään pelisilmää, niin korvetteihin liittyviin uutisjuttuihin kannattaisi aina etsiä arkistoista sopivaa uutiskuvaa. Esimerkiksi tykäri teräspotta päässä tähtäämässä ristikon läpi taivaalta uhkaavaa vihulaista.
 
Neljä monitoimi"korvettia" on kerrottu tulevan. Mutta missään ei ole sanottu että kaikilla on samat tehtävämoduulit/varusteet kyydissä. Strike VLS siilostojen vientiluvassa esiintynyt kokonaismäärä oli niin erikoinen, että se vaikutti sopivan kahden aluksen tarpeisiin. Miinalaivoilta on saatavana kaksi kelvollista miinoitusjärjestelmää. Neljä laivaa. Foliota vai ei?:unsure:
 
Voihan toki olla, että ( ainakin aluksi ) kaksi korvettia varustetaan pääasiassa miinoitusta varten ja kaksi pääasiassa saattotoimintaa/meritojuntaa varten. Tietty varaukset molemmille päätoiminnoille pitäisi olla kaikilla aluksilla, jotta ne voidaan myöhemmin varustella loppuun. Monitoimikorvettien käyttäminen laajempiin miinoituksiin on sikäli parempi vaihtoehto kuin esim. miinalauttojen käyttö siihen siksi, että korveteilla on ylivoimaisesti paremmat keinot ja välineet suojata itseään mahdollisilta hyökkäyksiltä kuin miinalautoilla. Niillähän ei oikeastaan ole minkäänlaista suojaa ( en laske sitä Sergeitä ja paria kk:ta suojaksi ). Mikäli miinoituksiin varustettavilta jätetään pitemmän kantaman it pois, heikkenee niiden kyky suojata toimintansa. Joten siksikin pitäisin tärkeänä, että kaikilla noilla aluksilla olisi valmius sekä miinoittamiseen että saattotoimintaan. Eli alussa jääneet puutteet korjattaisiin myöhemmin.
 
Neljä monitoimi"korvettia" on kerrottu tulevan. Mutta missään ei ole sanottu että kaikilla on samat tehtävämoduulit/varusteet kyydissä. Strike VLS siilostojen vientiluvassa esiintynyt kokonaismäärä oli niin erikoinen, että se vaikutti sopivan kahden aluksen tarpeisiin. Miinalaivoilta on saatavana kaksi kelvollista miinoitusjärjestelmää. Neljä laivaa. Foliota vai ei?:unsure:

Mikä kokonaismäärä? Tuohan ei ole mitenkään poikkeuksellista, että aluksella on tilaa ylimääräisille siiloille. Sakujen Brandenburg ja norjalaisten Fridtjof Nansen esimerkkeinä.

https://www.dsca.mil/major-arms-sales/finland-mk-41-vertical-launching-systems
 
Back
Top