Laivue 2020

Toisaalta niin paljon maailmalla puljaillaan valtiontukien parissa, että tavallaan hienoa että tämä korvamerkattiin pienelle suomalaistelakalle. Toisaalta tässä on tosiaan nyt se varjopuoli, että se korvamerkattiin pienelle suomalaistelakalle... Toivottavasti lopussa kiitos seisoo!

Valtiolla pitäisi olla oma telakka, suomi on riippuvainen merenkulusta ja valtiolla on paljon aluksia.
Tämä ei ole sosialismia, niin muuallakin toimitaan.
 
Valtiolla pitäisi olla oma telakka, suomi on riippuvainen merenkulusta ja valtiolla on paljon aluksia.
Tämä ei ole sosialismia, niin muuallakin toimitaan.

Minulla oli viime vuonna tämä idea päässä mutta en uskaltanut sanoa, kun arvelin että joku poliittinen pommi räjähtää kasvoille ja se on suuri häpeä jos valtiolla olisi joku telakka. Homma kuitenkin että tulevaisuuteen kun mennään niin valtiolla on yhä enemmän ja enemmän vehkeitä mitä pitää huoltaa, taikka kasata taikka valmistaa kokonaan uusiksi. Utopiassa sitä ei tarvita ollenkaan, koska homma hoituu vain tilaamalla ja mikään ei ole ongelma.
 
Helsingissä on yksi kaupan. Tuorein Kauppalehti Optio kertoo kiinnostavasti.
Onhan näistä kokemuksia Suomellakin, taloudellisesti kannattamattomia räpellyksiä laidasta lukien.
Sitäpaitsi kun viimeksi tuolla syrjäkylällä kävin (Helsinki siis) niin kyllä tuli selväksi, ettei Hernesaarenrannan telakalla mitään tehdä nyt, eikä tulevassakaan. Nimittäin kerrostaloja näyttää nousevan jo toimihenkilöportille... Se menee kohta käyttökieltoon ja tulee tönöjä tilalle.
 
Tässä on vielä todella pitkä tovi kunnes havaitaan sen proto-2020 aluksen ongelmat meritesteissä ja tuskaillaan ne valmiiksi. Voi tulla susi vaikka kuinka hartaasti on suunniteltu. Hinnasta ja toimitusaikataulusta en olisi valmis lyömään vetoa. Rahat ja aikomus voi olla neljään, mutta vasta sen ensimmäisen ollessa operatiivisessa käytössä selviää kannattaako kaikki paalu käyttää aiotusti.

Meillä ei nimittäin ole kokemusta tämän kokoluokan aluksista ja kyvyistä. Oppirahat tulee maksuun moneen kertaan.

Rakentamisaikataulu oli kunnianhimoinen. Laivue 2020 aiottiin rakentaa suhteellisen nopeassa jatkumossa.

Tämä poikkeaa jonkin verran menneisyydestä. Miinalaivoista rakennettiin ensin miinalaiva Pohjanmaa ja vuosia myöhemmin kaksi paranneltua Hämeenmaa-luokan miinalaivaa. Samoin Hamina-luokan ensimmäisen ja toisen aluksen rakentamisen välillä meni viitisen vuotta, ja ohjusvene Haminaan kai tehtiin melko isojakin muutoksia. Laivue 2020:n kohdalla tähän ei ole mahdollisuutta, vaan suunnittelun pitää osua justiinsa eikä melkein tai muutoin ongelmakohdat joudutaan myöhemmin korjaamaan kovalla rahalla tai elämään niiden kanssa.
 
Tämä poikkeaa jonkin verran menneisyydestä. Miinalaivoista rakennettiin ensin miinalaiva Pohjanmaa ja vuosia myöhemmin kaksi paranneltua Hämeenmaa-luokan miinalaivaa. Samoin Hamina-luokan ensimmäisen ja toisen aluksen rakentamisen välillä meni viitisen vuotta, ja ohjusvene Haminaan kai tehtiin melko isojakin muutoksia. Laivue 2020:n kohdalla tähän ei ole mahdollisuutta,
Näin on siitä syystä, että sarjatyönä alusten rakentaminen tulee halvemmaksi. Tilaamalla "esisarjaa" ensi 1 kpl ja sen jälkeen kolmen "lopullinen" sarja olisi paketin hinta pompannu varmaan puoleentoista miljardiin. Onhan suunnittelussa tahoja joilla on kokemusta tällaisista aluksista, mutta kuvaamasi riski on tosiaan mahdollinen.
 
Mistähän forumille on pesiytynyt merkillinen käsitys, että Eduskunta voi tehdä laivakauppoja tai toisessa langassa kirjoitettiin hävittäjäkauppojen siunaamisesta. Silmäys perustuslakiin selventäisi, että eduskunta säätää lakeja sekä hyväksyy budjetin. Tästä jälkimmäisestäkään ei vielä ole kyse.
Ei mistään.
https://yle.fi/uutiset/3-10695216
oikeuskansleri Tuomas Pöystin linjauksen mukaan Laivue 2020 -hankintapäätöstä ei voida tehdä toimitusministeristön toimikaudella.
Pöysti on kannanotossaan todennut, että toimitusministeristön katsotaan voivan hoitaa välttämättömät juoksevat rutiiniasiat ja sellaiset kiireelliset asiat, joiden ratkaisua ei voida siirtää uudelle hallitukselle.
Lisäksi toimitusministeristön edellytetään pidättäytyvän uusista tai laajakantoisista poliittisista aloitteista, jotka vaikuttaisivat uuden hallituksen toimintamahdollisuuksiin.
Tästä oli kyse.
Korvettien hankinta ei ole uusi poliittinen aloite, mutta se voidaan tulkita laajakantoiseksi.
Eduskunnalla on oikeus hyväksyä lisäbudjetti tiettyyn tarkoitukseen ja toimitusministeriön käytettäväksi, kun edukunta katsoo sen olevan tarpeen esimerkiksi pitäessään hankintaa kiireellisenä. Laki ei ota kantaa siihen onko se kiireellinen jonkin muun tahon mielestä. Jos siis nykyisen (toimikautensa päättäneen?) eduskunnan enemmistö olisi katsonut hankkeen vaarantuvan vaalien aiheuttamilla poliittisten voimasuhteiden muutoksilla, sillä olisi ollut täysi oikeus pitää hankintaa tästä syystä kiireellisenä ja valtuuttaa hankinta. Tällöin toimitusministeriöllä olisi ollut oikeus toteuttaa hankinta, kunhan itsekin pitää sitä kiireellisenä, kiireellisyyden syystä riippumatta.
Sillä ei siis ole mitään merkitystä onko hanke oikeuskanslerin mielestä kiireellinen vai ei. Kiireellisyys on aina mielipidekysymys, joten eri ihmisillä on eri käsityksiä siitä onko jokin kiireellistä vai ei. Oleellista on kuitenkin ymmärtää kenen mielipiteellä kiireellisyydestä on asiassa merkitystä ja kenen taas ei ole.

Myöhemmin osoittautui ettei hankintaprosessi muutenkaan ollut valmis päätettäväksi, mutta se ei ollut tiedossa aiemmin kun tuon uutisen tuoreeltaan luin ja siitä täällä keskusteltiin.
 
Viimeksi muokattu:
Näin on siitä syystä, että sarjatyönä alusten rakentaminen tulee halvemmaksi. Tilaamalla "esisarjaa" ensi 1 kpl ja sen jälkeen kolmen "lopullinen" sarja olisi paketin hinta pompannu varmaan puoleentoista miljardiin. Onhan suunnittelussa tahoja joilla on kokemusta tällaisista aluksista, mutta kuvaamasi riski on tosiaan mahdollinen.
Riskinhallinta on ollut tähän mennessä laput silmillä (vuosi sitten eivät tienneet merkittäviä asioita, miten mahdollista?), joten saa vähän pelätä tuleeko iso vahinko. Ekassa ei saisi olla mitään uudelleen suuunnittelua vaativaa rakenteellista ongelmaa, koska nähtävästi jokainen laitetaan aluille ennen ensimmäisen käyttöönottoa. Rakennusvaiheen säästöä vastaan otetaan 3x riski. Tästäkin olisi mielellään nähnyt julkista keskustelua. Eli onko oikein hakea säästöä tai lisärahoituksen saannin varmuutta sillä, että tehdään kaikki kerralla. Kun se ei ole erityisen yleistä ja mittakaavan kasvattaminen tekee homman vain vaikeammaksi RMC:lle.

Hyvin monessa uudessa alusluokassa on nykyään ongelmia. LCS, F125, Katanpää... meillä tehdään erityisosaamisen varjolla maailman ensimmäinen jäävahvistettu sota-alus. Telakalla, joka ei ole tehnyt sota-aluksia.

Jos hyvin käy niin tulee kohtuullinen paketti pienillä rahan ja ajan ylityksillä. Niin kova mäihä ei liene ensikertalaisilla, että kukaan muu ilmaantuisi näitä ostamaan. Päiväunet on jo unohdettu, mutta painajaisista ei päästä vielä aikoihin.

Tämän jos munivat niin tulevaisuus menee katsoessa kiikareilla merta. Sikäli viivästyköön sopimus niin pitkään kunnes oikeasti uskaltavat vetää liipaisimesta. Otetaanko vielä vuosi sen varalta, että löytyy ”sellaisia riskejä, joita ei lähtökohtaisesti silloin reilu vuosi sitten tunnistettu"?

Eivät ole vieläkään valmiita puhumaan kuin RMC:n taloudellisesta riskistä vaikka myös "suunnitteluriski" on ilmeinen.
 
Viimeksi muokattu:
Näin on siitä syystä, että sarjatyönä alusten rakentaminen tulee halvemmaksi. Tilaamalla "esisarjaa" ensi 1 kpl ja sen jälkeen kolmen "lopullinen" sarja olisi paketin hinta pompannu varmaan puoleentoista miljardiin. Onhan suunnittelussa tahoja joilla on kokemusta tällaisista aluksista, mutta kuvaamasi riski on tosiaan mahdollinen.

Näkisin suurimpien riskien liittyvän runkoon, ei niinkään taistelujärjestelmään, joka voidaan koostaa jo käytössä koetelluista komponenteista. Eli ainoastaan yksi runko olisi pitänyt tilata etupainotteisesti. En usko mihinkään massiiviseen hintaeroon, sillä tilataanhan kaupallisiakin aluksia yksittäiskappaleita, todennäköisemmin olisi puhuttu ehkä kymmenistä miljoonista euroista. Sekin on tietysti hyvä raha säästettäväksi, jos kaikki menee putkeen, mutta jos ei, niin...

Se on tosin myönnettävä, että monitoimialus voisi olla eri näköinen, jos projekti olisi aloitettu jo kymmenen vuotta sitten ennen miinalaiva Pohjanmaasta luopumista. Tutkana olisi ties mikä ja ilmatorjuntaohjuksenakin saattaisi olla Umkhonto, kun markkinat eivät pullistelisi aktiivitutkahakupäisiä ohjuksia...
 
Vähintään kirittäjänä alustilauksessa olisi voinut olla Odense Staalskibsværft, joka teki Tanskan laivastolle sota-aluksia, myös jäävahvistettuja. Harmi, että meni konkurssiin. Firmahan on tarjonnut Ivar Huitfeldt -pohjaisia aluksia ympäri maailmaa, olisiko sieltä irronnut konsepti Suomellekin?
 
Viimeksi muokattu:
Sinäänsä masentavaa, että Suomessa valitellaan prototyyppiongelmista samalla kun suomalaistelakoiden vahvuudeksi on nykyajan laivanrakennusmarkkinoilla laskettu vaikeiden prototyyppilaivojen rakentaminen. Helsingin telakka on toki tässä loistanut viime vuosina.
 
Ei kyse ole pelkästään semantiikasta. Museo tarkoitti ostajan velan takausta. Tuossa taas on kyse rakentajan vakuudesta. Molemmissa on kyse epävarmuuden hallinnasta ja vahinkojen minimoinnista, mutta kyse on täysin eri osapuolista ja järjestely muutenkin eri.

Käsittääkseni normaalisti rakentajan vakuutta ei tarvita, vaan telakka rahoittaa alun rakentamisesta, ja asiakas maksaa ennalta hyväksyttyjen etappimaksujen mukaan (teräslohkot leikattu, teräslohkot kasattu, laiva laskettu vesille, laiva hyväksytty jne).

Sitä on kyllä maailmalla käynyt, että telakka on rakentamisen aikana mennyt konkurssiin ja alus jäänyt keskeneräisenä telakalle. Usein kyse ollut erikoisprojekteista. Siinä ei mahdollinen panttikaan auta. Ostajan pitäisi lapioida lisää rahaa tiskiin.

Helsingin telakkahan tekee tällä hetkellä niin pahasti turskaa, että uskaltaako sieltä kukaan muu kuin venäläiset enää mitään tilatakaan? Suomihan tilasi sieltä vielä Polariksen.
 
En oikein pidä tästä laivue 2020-jutusta. Haisee nenääni kv-jutuilta, teollisuuspolitiikalta ja hippusen merivoimien suuruudenhulluudelta. Mutta olen vanhanaikainen enkä paremmasta tiedä joten voin olla totaalisen väärässä.

Se, mikä enemmän ihmetyttää on tasaisin väliajoin esiin nouseva unelma sukellusveneistä. Itämeri on matala meri eikä sukellusveneiden saldo ole mikään kaksinen näillä vesillä. Sukellusveneet ovat kaiken lisäksi pahuksen kallis aselaji enkä ainakaan itse näe mitä vastaavaa hyötyä ne toisivat suomen puolustukseen.

Sukellusvenehän on alivoimaisen osapuolen parhaita merellisiä aseita. Yksinäinen sukellusvene on vaikea havaita, se voi suorittaa jopa viikkojen tiedustelutehtäviä kaukana avomerellä, vaikka pinta-aluksella ei olisi sinne mitään asiaa. Sukellusvene voi laskea miinoja huomaamatta ja tukea erikoisjoukko-operaatioita.

Tokikaan oman rannikon puolustukseen sukellusvene ei toisi Suomen olosuhteissa kovin isoa kontribuutiota vaikutuskyvyn lisäämisen muodossa, mutta se voisi silti toimia huomaamattomasti esimerkiksi eteentyönnettynä tiedusteluasemana. Varsinkin Ahvenanmaan erityisolosuhteissa sukellusveneestä voisi olla iloa.
 
Onhan näistä kokemuksia Suomellakin, taloudellisesti kannattamattomia räpellyksiä laidasta lukien.
Sitäpaitsi kun viimeksi tuolla syrjäkylällä kävin (Helsinki siis) niin kyllä tuli selväksi, ettei Hernesaarenrannan telakalla mitään tehdä nyt, eikä tulevassakaan. Nimittäin kerrostaloja näyttää nousevan jo toimihenkilöportille... Se menee kohta käyttökieltoon ja tulee tönöjä tilalle.

Laivaston telakka ei voi nykyaikana sijaita Suomenlahdella muutenkaan.
 
Onhan näistä kokemuksia Suomellakin, taloudellisesti kannattamattomia räpellyksiä laidasta lukien.
Sitäpaitsi kun viimeksi tuolla syrjäkylällä kävin (Helsinki siis) niin kyllä tuli selväksi, ettei Hernesaarenrannan telakalla mitään tehdä nyt, eikä tulevassakaan. Nimittäin kerrostaloja näyttää nousevan jo toimihenkilöportille... Se menee kohta käyttökieltoon ja tulee tönöjä tilalle.

Ei mene, telakkatoiminta jatkuu kaupungin puolesta ainakin vuoteen 2035. Telakkakadun puoleiselle rannalle rakennetaan, mutta siitä Aker Masa Yards luopui jo aikoja sitten.
 
Helsingin telakkahan tekee tällä hetkellä niin pahasti turskaa, että uskaltaako sieltä kukaan muu kuin venäläiset enää mitään tilatakaan? Suomihan tilasi sieltä vielä Polariksen.
Uusimman Option mukaan hinta on niin alhainen, että kiinnostuneita on kun maailmanlaajuisesti telakat aika kuumassa vireessä.
Silti tappiobörsähän se. Ei välttämättä tarvi ainakaan kiinalaista ruoriin viemään jäänmurtajaosaaminen. Mutta onko kelpo maista ostajia venäläisten jäljiltä?
 
Back
Top