Näin on siitä syystä, että sarjatyönä alusten rakentaminen tulee halvemmaksi. Tilaamalla "esisarjaa" ensi 1 kpl ja sen jälkeen kolmen "lopullinen" sarja olisi paketin hinta pompannu varmaan puoleentoista miljardiin. Onhan suunnittelussa tahoja joilla on kokemusta tällaisista aluksista, mutta kuvaamasi riski on tosiaan mahdollinen.
Riskinhallinta on ollut tähän mennessä laput silmillä (vuosi sitten eivät tienneet merkittäviä asioita, miten mahdollista?), joten saa vähän pelätä tuleeko iso vahinko. Ekassa ei saisi olla mitään uudelleen suuunnittelua vaativaa rakenteellista ongelmaa, koska nähtävästi jokainen laitetaan aluille ennen ensimmäisen käyttöönottoa. Rakennusvaiheen säästöä vastaan otetaan 3x riski. Tästäkin olisi mielellään nähnyt julkista keskustelua. Eli onko oikein hakea säästöä tai lisärahoituksen saannin varmuutta sillä, että tehdään kaikki kerralla. Kun se ei ole erityisen yleistä ja mittakaavan kasvattaminen tekee homman vain vaikeammaksi RMC:lle.
Hyvin monessa uudessa alusluokassa on nykyään ongelmia. LCS, F125, Katanpää... meillä tehdään erityisosaamisen varjolla maailman ensimmäinen jäävahvistettu sota-alus. Telakalla, joka ei ole tehnyt sota-aluksia.
Jos hyvin käy niin tulee kohtuullinen paketti pienillä rahan ja ajan ylityksillä. Niin kova mäihä ei liene ensikertalaisilla, että kukaan muu ilmaantuisi näitä ostamaan. Päiväunet on jo unohdettu, mutta painajaisista ei päästä vielä aikoihin.
Tämän jos munivat niin tulevaisuus menee katsoessa kiikareilla merta. Sikäli viivästyköön sopimus niin pitkään kunnes oikeasti uskaltavat vetää liipaisimesta. Otetaanko vielä vuosi sen varalta, että löytyy ”sellaisia riskejä, joita ei lähtökohtaisesti silloin reilu vuosi sitten tunnistettu"?
Eivät ole vieläkään valmiita puhumaan kuin RMC:n taloudellisesta riskistä vaikka myös "suunnitteluriski" on ilmeinen.