Yleisemmin pohdintaa malleista, joka olisi voinut mahdollistaa useamman tarjouksen saamisen.
Tuo tanskalainen StanFlex-kuvio vaikuttaa esim. hyvin mietityltä kun useat eri telakat ovat toimittaneet ihan erikokoisia aluksia, jotka syövät samoja moduuleja (Iverin 6:sta alaspäin, yhteensä Tanskalla vähän yli 100 moduulia ym. wikisivun mukaan). Meillä jos noudatettaisiin samaa ajattelua olisi voitu esim. "kontainerisoida" MTO:t, koska ne tulee sekä rannikolle että merelle. Suve, CIWS, tykki ja öljyntorjuntakamat myös. Mk41 ja tutkat -yhdistelmää ei toki olisi voitu.
Jäävahvistetun rungon kilpaileva tarjous Puolasta ei olisi ratkaissut RMC:hen liittyviä suurimpia riskejä.
Eihän tuo kuvio toki ole millään tapaa realistinen tilantessa, jossa hankkijat eivät osaa arvioida edes vuotta eteenpäin kaikkia merkittäviä riskejä. Tanskalla 80-luvulta asti kaukonäköisyyttä. Muistaako kukaan, että konseptin vaikutuksia olisi tarkasteltu kotimaisissa alan lehdissä? Tai muita jermujuoruja ("näkemättä paskaa" tms.)?