AS Tallink Grupp ja Rauma Marine Constructions (RMC) ovat allekirjoittaneet sopimuksen uuden Shuttle-pikalaivan rakentamisesta Helsinki–Tallinna-reitille.Sopimus astuu voimaan tänään keskiviikkona. Aluksen suunniteltu valmistumisaika on tammikuussa 2022.
Uusi Shuttle-pikalaiva käyttää Helsingin ja Tallinnan välillä nykyisin liikennöivän Megastarin tavoin kaksoispolttoainemoottoreita. Tämän lisäksi hyödynnetään akkuteknologiaa. Laivan kokonaispituus on noin 212 metriä, ja se voi kuljettaa 2 800 matkustajaa. Alus maksaa noin 250 miljoonaa euroa, ja se rakennetaan Rauman telakalla. Työllisyysvaikutus telakalle on noin 1 500 henkilötyövuotta.Kyseessä on telakan toistaiseksi suurin tilaus.
Uuden laivan matkustajatilat ovat suuremmat ja istumapaikkoja ja miehistön hyttejä on enemmän kuin yhtiön uusimmassa laivassa Megastarissa.
Tallink Siljan mukaan uudessa laivassa on tehokkaat maasähköliitännät sekä Megastariin verrattuna 30 prosenttia suuremmat LNG-säiliöt, jotka vähentävät tankkauksen tarvetta. Tämän lisäksi laivan hiilidioksidipäästöjä pystytään Tallink Siljan mukaan vähentämään entisestään 10 prosenttia uudenlaisen muotoilun myötä.
Uusi laiva hyötyy Tallinnan teknillisen yliopiston kanssa äskettäin allekirjoitetusta yhteistyösopimuksesta, jonka tavoitteena on kehittää innovatiivisia älykkäitä autokansiratkaisuja yhtiön aluksille.
Ratkaisuilla voidaan tehostaa lastausta ja purkua ja saada ne yhteensopiviksi Tallinnan satamassa jo käytössä olevien älykkäiden satamaratkaisujen kanssa.
Sopimuksen mukaan 30 prosenttia kokonaiskustannuksista maksetaan rakennusaikana ja loput laivan valmistumisen jälkeen. Tallink-konserni suunnittelee rahoittavansa 70 prosenttia uuden laivan kustannuksista pitkäaikaiselle lainalla vuonna 2022. Lainaehdot päätetään lähitulevaisuudessa.