…meillä tehdään erityisosaamisen varjolla maailman ensimmäinen jäävahvistettu sota-alus. Telakalla, joka ei ole tehnyt sota-aluksia.
Eipä ole ihan ensimmäinen. Norjalla ja Tanskalla on, Venäjällä on rakenteilla ja Kanadalla tulossa
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
…meillä tehdään erityisosaamisen varjolla maailman ensimmäinen jäävahvistettu sota-alus. Telakalla, joka ei ole tehnyt sota-aluksia.
Tuossahan tunnustetaan se oman pääoman pienuus.
Eipä ole ihan ensimmäinen. Norjalla ja Tanskalla on, Venäjällä on rakenteilla ja Kanadalla tulossa
Niin ja Suomellakin on ihan kaksin kappalein.
Toihan riippuu ihan mitä tarkoitetaan sota-aluksella tai jäävahvistuksella
Nämä nyt ainakin
Miinalaiva Pohjanmaa
Hämeenmaa-luokka
Pansio-luokka ei ehkä ole taistelualus, mutta sota-alus kuitenkin.
Hamina-luokka pystyy ajamaan kiintojäässä sekä tietysti huolto/kuljetusaluksia. Lisäksi jotkin aikaisemmat alusluokat ovat todennäköisesti olleet jäissäkulkukykyisiä.
Ruotsalaisten nykyään käytössä olevista sekä jo poistuneista aluksista löytyy myös aivan varmasti "jäävahvistettuja".
Hamina luokalla on kyky kulkea 10 solmun nopeudella 10cm jäissä, eteenpäin. Tietty voidaan sanoa että se on jäävahvistettu ja pystyy kulkemaan kiintojäässä, mutta...Hamina-luokka pystyy ajamaan kiintojäässä sekä tietysti huolto/kuljetusaluksia.
Hamina luokalla on kyky kulkea 10 solmun nopeudella 10cm jäissä, eteenpäin. Tietty voidaan sanoa että se on jäävahvistettu ja pystyy kulkemaan kiintojäässä, mutta...
10 solmun? Jotain lähdettä tälle?
Muistan nähneeni samat lukemat jossain opinnäytteessä. Sen parempaa lähdettä ei välttämättä ole tarjolla. 10 solmua oli muistaakseni maksimi ja suositus 5 solmua. Opinnäytteessä oli pureskeltu kaikkien alusluokkien jäissäkulku-ominaisuuksia etu- ja takaperin.
E... varmaankin tästä: MERIVOIMIEN ALUSTEN TOIMINTAKYKY TALVIOLOSUHTEISSA
Kappas, kaikkea sitä oppii. Vaikutti vain kovin korkealta...
Tuo on merelle ja jopa sisävesille aneeminen kyky. Jalankulkija pystyy juuri tuossa paksuudessa kulkemaan turvallisesti. Lisäksi kevyen Haminan polttoaineen kulutus ja toimintasäde lyhenee varmasti melkoisesti. Aluksia ei voi pitää realistisestiHamina luokalla on kyky kulkea 10 solmun nopeudella 10cm jäissä, eteenpäin. Tietty voidaan sanoa että se on jäävahvistettu ja pystyy kulkemaan kiintojäässä, mutta...
Tuo on merelle ja jopa sisävesille aneeminen kyky. Jalankulkija pystyy juuri tuossa paksuudessa kulkemaan turvallisesti. Lisäksi kevyen Haminan polttoaineen kulutus ja toimintasäde lyhenee varmasti melkoisesti. Aluksia ei voi pitää realistisesti
AS Tallink Grupp ja Rauma Marine Constructions (RMC) ovat allekirjoittaneet sopimuksen uuden Shuttle-pikalaivan rakentamisesta Helsinki–Tallinna-reitille.Sopimus astuu voimaan tänään keskiviikkona. Aluksen suunniteltu valmistumisaika on tammikuussa 2022.
Uusi Shuttle-pikalaiva käyttää Helsingin ja Tallinnan välillä nykyisin liikennöivän Megastarin tavoin kaksoispolttoainemoottoreita. Tämän lisäksi hyödynnetään akkuteknologiaa. Laivan kokonaispituus on noin 212 metriä, ja se voi kuljettaa 2 800 matkustajaa. Alus maksaa noin 250 miljoonaa euroa, ja se rakennetaan Rauman telakalla. Työllisyysvaikutus telakalle on noin 1 500 henkilötyövuotta.Kyseessä on telakan toistaiseksi suurin tilaus.
Uuden laivan matkustajatilat ovat suuremmat ja istumapaikkoja ja miehistön hyttejä on enemmän kuin yhtiön uusimmassa laivassa Megastarissa.
Tallink Siljan mukaan uudessa laivassa on tehokkaat maasähköliitännät sekä Megastariin verrattuna 30 prosenttia suuremmat LNG-säiliöt, jotka vähentävät tankkauksen tarvetta. Tämän lisäksi laivan hiilidioksidipäästöjä pystytään Tallink Siljan mukaan vähentämään entisestään 10 prosenttia uudenlaisen muotoilun myötä.
Uusi laiva hyötyy Tallinnan teknillisen yliopiston kanssa äskettäin allekirjoitetusta yhteistyösopimuksesta, jonka tavoitteena on kehittää innovatiivisia älykkäitä autokansiratkaisuja yhtiön aluksille.
Ratkaisuilla voidaan tehostaa lastausta ja purkua ja saada ne yhteensopiviksi Tallinnan satamassa jo käytössä olevien älykkäiden satamaratkaisujen kanssa.
Sopimuksen mukaan 30 prosenttia kokonaiskustannuksista maksetaan rakennusaikana ja loput laivan valmistumisen jälkeen. Tallink-konserni suunnittelee rahoittavansa 70 prosenttia uuden laivan kustannuksista pitkäaikaiselle lainalla vuonna 2022. Lainaehdot päätetään lähitulevaisuudessa.
Jaahas, lisää tilauksia RMC:lle - Pohjanmaata odotellessa...
Rauman telakalle jättitilaus: Tallink hankkii uuden pikalaivan Helsinki–Tallinna-reitille
https://www.iltalehti.fi/talous/a/4cf66709-0e9f-441c-aaeb-c9d7d9cd1ede
Taidat olla oikeassa. Näistä aluksista telakka hyötyy varmasti enemmän kuin outolintu korveteista.Hyvää: Rauman telakan tilauskanta kasvaa (ja vakavaraisuus paranee). Huonoa: Uuden korvetti-laivueen käyttöönotto siirtynee yhä lähemmäksi vuotta 2030...
Tämä nyt ei ollut varsinaisesti uusi laivatilaus, vaan se sama joka aiesopimuksen muodossa julkaistiin jo viime syksynä.
Hyvää: Rauman telakan tilauskanta kasvaa (ja vakavaraisuus paranee). Huonoa: Uuden korvetti-laivueen käyttöönotto siirtynee yhä lähemmäksi vuotta 2030...
Tuo ilmoitettu hinta, 250 miljoonaa euroa 212 metrisestä aluksesta joka on myös teknisesti edistyksellinen, saa Pohjanmaa luokan rungon 150 M€ hinta-arvion näyttämään realistiselta.