Tossa on visualisoitu (rauhan ajan) liikenneväylät. Kun ajatuksella katsoo, siellähän menee jo nyt seitinohuita viivoja Hanön lahdella sekä Tukholman ja Öölannin välisellä alueella ja ihan ilman mitään muuta syytä kuin, että etäisyys on lyhyin mahdollinen. Kriisissä tai sodassa varaa viedä enemmän länteen on:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=X9UtUzHDn4c
Suomen aluevedet ja EEZ:
http://www.msp-platform.eu/sites/default/files/country/finland.png
(Suomen EEZ ulottuu muuten yllättävän etelään!)
Aluevedet ja EEZ-alueet näkyy tässä:
http://www.nordregio.se/Global/JoN/JoN 2007/JoN 2 2007/Karta 5.jpg
Tässä on jonkun satunnaisen veneilijän piirtämä reitti moottoriveneellä, ei se laivaliikenteen kriisiajan reitti tuosta nyt ihan isosti eroasi...
https://www.marinerit.net/matkakertomukset/tanska-ja-rugen-2001/
Mielestäni laivue 2020-keskustelussa unohdetaan, että Itämeri on kokonaisuus eikä vain Suomen ja Venäjän välillä oleva merialue jossa kaikki suomalainen on Venäjän tulitettavissa. Venäjä on Itämeren piirissä underdog kahdella pistemäisellä tukikohdallaan NATO-valtioiden välissä. Näitä seikkoja vasten tuntuisi kummalliselta, miksi joku Suomen sota-alus mahdollisesti seikkailisi jossain Puolan ja Kaliningradin välisen alueen edustalla.
Tässä on monia kohtia mitkä vaikuttavat kokonaisuuteen:
- Itämeren ilmatila ja sen hallinta
- Suomenlahden mahdollinen sulkeminen miinoituksilla (ja miten tää suhtautuu Tallinnan, =NATO, liikenteeseen ja kuljettuvuuteen)
- Kaikkien rantavaltioiden ohjusaseistus. Ei se ole vain Venäjä joka voi laukoa niitä ja kuinka ohjuksille osoitetaan maalit?
- Pohjanlahden sulkeminen miinoituksilla
- Meriliikenne, sen tiheys liikenteen solmukohdissa ja kapeikoissa (=tunnistaminen etäältä)
- NATO-maiden aluevedet
- NATO:n laivasto- ja muut joukot
- EEZ-alueet ja intressit
- Kaasuputki
- Ahvenanmaa
- Gotlanti
- Mutta myös Öölanti ja Gotska Sandön
- NATO-maa Tanskan Bornholm
- Tallinnan turvallisuus! Tällä on iso merkitys Suomellekin!
- Helsingin alueen turvallisuus
- Tukholman alueen turvallisuus
- Kööpenhaminan alueen turvallisuus, Kastrupin lentokenttä!
- Tanskan (ja Ruotsin) sillat
- Saksa on iso peluri eteläisellä Itämerellä
- Kielin kanava ja sinne johtavan liikenteen turvallisuus
- Ampuuko Venäjä NATO-alue Bornholmin yli ohjuksia tuosta vaan?
Venäjä ei niin vaan voi räiskiä ohjuksia Tanskan suurimman kaupungin, tärkeimmän lentokentän ja elintärkeiden siltayhteyksien lähistölle ilman seuraamuksia. Se ei voi sitä tehdä NATO-valtio Saksan tärkeän liikenneväylän Kielin kanavaan suuntautuvan liikenteen sekaan. Ruotsin aluevedet on suomalaisen merenkulun turva. Siihen, että Ruotsi sallii kauttakulun aluevesillään voi mielestäni luottaa. Samoin siihen, että Suomen Merivoimat saa tukea Ruotsin satamista. Siellä on koko etelä- ja itärannikko, eli Saksan lisäksi Puola ja Baltian maat mikä Venäjän on toimiessaan otettava lukuun. Itämerellä on valtavasti liikennettä. Ei voi lähteä siitä olettamasta, että venäläiset yksittäisen suomalaisen kauppa-aluksen tuhoamiseksi ammuskelevat sokkona satojen kilometrien päähän laivojen sekaan toivoen, että ohjus osuu juuri suomalaiseen siivili-alukseen. Mitäs jos se onkin amerikkalaisten tai brittien omistama?
Tässä muuten vielä kiinnostava ilmakuva eteläisestä Itämerestä ja valoista, Malmön-Köpiksen alue on aika valoisaa. Kyl toi alue suojataan isolla rahalla ja kalustolla jos jotakin syytä siihen on.
https://cdn.theatlantic.com/assets/...tem/s08_iss043e86375/main_1500.jpg?1435256891