Laivue 2020

Tuolla Longbow'lla toki laivamaalit pystyisi havaitsemaan kaukaa, ja varustuksena on Hellfire ohjuksia (Norjan rannikkojaakarit ampuvat niilla seka maalta etta veneista: kannattaa etsia utube'sta kokeilu, etta millaistako jalkea tulee laivamaaliin).

Suomen oloissa tuo riittäisi maanpuolustuksen tarkoitukseen. Käytännössä aina ollaan alle 100 km päässä rannasta. Apachen tyyppisen kopterin kanssa tämä riittisi, koska sutoa sillä ei voida tehdä.
 
Over the horizon targeting ilmaan nostettavalla tutkalla ei ole mikään uusi juttu. Jo siitä on ollut merorosvoja vastaan etua että oma valvontatutka on ollut suhteellisen korkealla. Tosin korkealla olevasta tutkasta voi kait olla muita haittoja sotalaivassa. Tarvitaanko sitten Itämerellä aluksen orgaanista helikopteria tai lennokkia vai riittävätkö muut järjestelmät? Esim. hornettien korvaajien pitäisi teoriassa pystyä skannaamaan aika suuri merialue omilla sensoreillaan.

Sen verran todettakoon, että Suomella on tällainen merelle tehty tutkakopteri.
 
Sen verran todettakoon, että Suomella on tällainen merelle tehty tutkakopteri.
Missä koptereissa se tutka muuten nykyään on, ja millainen? Ennenhän ne olivat kolmessa Mi-8 kopterissa, en muista tutkien mallia mut länsimaisia kuitenkin, ja sitten luultavasti varmaan Super Pumissa.

Edit. Omera ORB (31/32?) ?
 
Viimeksi muokattu:
Missä koptereissa se tutka muuten nykyään on, ja millainen? Ennenhän ne olivat kolmessa Mi-8 kopterissa, en muista tutkien mallia mut länsimaisia kuitenkin, ja sitten luultavasti varmaan Super Pumissa.

Edit. Omera ORB (31/32?) ?
Olisiko sama kohtalo kuin Learjetien valvontatutkilla? Museokamaa.
 
Olisiko sama kohtalo kuin Learjetien valvontatutkilla? Museokamaa.
No se :) Kysehän ei ollut onko meillä relevanttia ja ajan hermolla olevaa tutkajärjestelmää koptereissa :D Noh, S/S Ukkopekkakin on sotalaiva kun siihen pulttaa vanhan Boforssin katolle ja laittaa tunnuksiin, se että tekeekö sillä sitten mitään onkin ihan eri juttu :);)
 
Tossa on visualisoitu (rauhan ajan) liikenneväylät. Kun ajatuksella katsoo, siellähän menee jo nyt seitinohuita viivoja Hanön lahdella sekä Tukholman ja Öölannin välisellä alueella ja ihan ilman mitään muuta syytä kuin, että etäisyys on lyhyin mahdollinen. Kriisissä tai sodassa varaa viedä enemmän länteen on:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=X9UtUzHDn4c

Suomen aluevedet ja EEZ:
http://www.msp-platform.eu/sites/default/files/country/finland.png
(Suomen EEZ ulottuu muuten yllättävän etelään!)

Aluevedet ja EEZ-alueet näkyy tässä:
http://www.nordregio.se/Global/JoN/JoN 2007/JoN 2 2007/Karta 5.jpg

Tässä on jonkun satunnaisen veneilijän piirtämä reitti moottoriveneellä, ei se laivaliikenteen kriisiajan reitti tuosta nyt ihan isosti eroasi...
https://www.marinerit.net/matkakertomukset/tanska-ja-rugen-2001/

Mielestäni laivue 2020-keskustelussa unohdetaan, että Itämeri on kokonaisuus eikä vain Suomen ja Venäjän välillä oleva merialue jossa kaikki suomalainen on Venäjän tulitettavissa. Venäjä on Itämeren piirissä underdog kahdella pistemäisellä tukikohdallaan NATO-valtioiden välissä. Näitä seikkoja vasten tuntuisi kummalliselta, miksi joku Suomen sota-alus mahdollisesti seikkailisi jossain Puolan ja Kaliningradin välisen alueen edustalla.

Tässä on monia kohtia mitkä vaikuttavat kokonaisuuteen:

- Itämeren ilmatila ja sen hallinta
- Suomenlahden mahdollinen sulkeminen miinoituksilla (ja miten tää suhtautuu Tallinnan, =NATO, liikenteeseen ja kuljettuvuuteen)
- Kaikkien rantavaltioiden ohjusaseistus. Ei se ole vain Venäjä joka voi laukoa niitä ja kuinka ohjuksille osoitetaan maalit?
- Pohjanlahden sulkeminen miinoituksilla
- Meriliikenne, sen tiheys liikenteen solmukohdissa ja kapeikoissa (=tunnistaminen etäältä)
- NATO-maiden aluevedet
- NATO:n laivasto- ja muut joukot
- EEZ-alueet ja intressit
- Kaasuputki
- Ahvenanmaa
- Gotlanti
- Mutta myös Öölanti ja Gotska Sandön
- NATO-maa Tanskan Bornholm
- Tallinnan turvallisuus! Tällä on iso merkitys Suomellekin!
- Helsingin alueen turvallisuus
- Tukholman alueen turvallisuus
- Kööpenhaminan alueen turvallisuus, Kastrupin lentokenttä!
- Tanskan (ja Ruotsin) sillat
- Saksa on iso peluri eteläisellä Itämerellä
- Kielin kanava ja sinne johtavan liikenteen turvallisuus
- Ampuuko Venäjä NATO-alue Bornholmin yli ohjuksia tuosta vaan?

Venäjä ei niin vaan voi räiskiä ohjuksia Tanskan suurimman kaupungin, tärkeimmän lentokentän ja elintärkeiden siltayhteyksien lähistölle ilman seuraamuksia. Se ei voi sitä tehdä NATO-valtio Saksan tärkeän liikenneväylän Kielin kanavaan suuntautuvan liikenteen sekaan. Ruotsin aluevedet on suomalaisen merenkulun turva. Siihen, että Ruotsi sallii kauttakulun aluevesillään voi mielestäni luottaa. Samoin siihen, että Suomen Merivoimat saa tukea Ruotsin satamista. Siellä on koko etelä- ja itärannikko, eli Saksan lisäksi Puola ja Baltian maat mikä Venäjän on toimiessaan otettava lukuun. Itämerellä on valtavasti liikennettä. Ei voi lähteä siitä olettamasta, että venäläiset yksittäisen suomalaisen kauppa-aluksen tuhoamiseksi ammuskelevat sokkona satojen kilometrien päähän laivojen sekaan toivoen, että ohjus osuu juuri suomalaiseen siivili-alukseen. Mitäs jos se onkin amerikkalaisten tai brittien omistama?

Tässä muuten vielä kiinnostava ilmakuva eteläisestä Itämerestä ja valoista, Malmön-Köpiksen alue on aika valoisaa. Kyl toi alue suojataan isolla rahalla ja kalustolla jos jotakin syytä siihen on.
https://cdn.theatlantic.com/assets/...tem/s08_iss043e86375/main_1500.jpg?1435256891
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko sama kohtalo kuin Learjetien valvontatutkilla? Museokamaa.
Ei niita nyt loputtomasti kierrateta. Justhan vasta Dorniereihin tilattiin AESAt... ehtivat just siihen, kun:confused:koneet menevat vaihtoon
... kierratetaan taas
 
Ei niita nyt loputtomasti kierrateta. Justhan vasta Dorniereihin tilattiin AESAt... ehtivat just siihen, kun:confused:koneet menevat vaihtoon
... kierratetaan taas
Kyselin lentonäytöksessä niistä Learjettien merivalvontatutkista. Lentäjä siihen tyyliin muistaakseni kommentoi, että ei niitä olla enää käytetty.
 
Missä koptereissa se tutka muuten nykyään on, ja millainen? Ennenhän ne olivat kolmessa Mi-8 kopterissa, en muista tutkien mallia mut länsimaisia kuitenkin, ja sitten luultavasti varmaan Super Pumissa.

Edit. Omera ORB (31/32?) ?
Tuskin AS 332L1e pitää sisällään muuta kuin korkeintaan säätutkan ja samalla jonkin estevaroitusjärjestelmän matalalentoa ja nousuja/laskuja varten.
Turvalla sitten on varmaan oma heko-toimintaa tukeva lähestymistutkansa noihin huonon kelin/pimeän olosuhteissa tapahtuviin operaatiohin mutta se on sitten eri tarina. http://www.raja.fi/tietoa/tiedottee...nottanut_uudet_meripelastushelikopterit_64580

NH-90 ei myöskään kuvien perusteella sisällä tutkaa. Jonkinlainen LADAR eli laseriin perustuva estevaroitusjärjestelmä on asennettu tietääkseni FOC-tason suomen NH-koneisiin. Todennäköisesti se on tämä: http://www.defenseworld.net/news/14...lled_On_Italian_NH90_Helicopters#.WgAnt4hx3IV
 
"Puolustusvoimien komentaja Jarmo Lindberg kuvasi uusien monitoimikorvettien ominaisuuksia 223. valtakunnallisen maanpuolustuskurssin avajaisissa pitämässään puheessaan maanantaina"

"Tehtävien toteuttaminen neljällä samanlaisella monitoimikorvetilla on kompromissi tavoiteltavan suorituskyvyn ja investointiin varattujen resurssien kesken. Tutkimusten mukaan Meripuolustuksen tarve olisi kuudesta kahdeksalle alukselle. Neljän aluksen ratkaisu täyttää kuitenkin asetetut tehtävät, ja se on toteuttamiskelpoinen. Ratkaisu ottaa huomioon niin hankintaresurssit, elinjaksokustannukset kuin henkilöstön määrän ja käytettävyydenkin"
 
Tuohon samaan @magitsu :n painottamaan kohtaan omakin huomioni kiinnittyi. Raha rajoitteena, näillä mennään.

Edit. Korjattu autocorrect-muutos. Oikea sana siis rajoitteena.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko raadin mielestä mahdollista, että ohjusveneiden mennessä paaliin, korvaavat alukset ovat rungoltaan ja merenkulkujärjestelmiltään yhteneväiset tulevien fregattikorvettien kanssa?

Tyyliin laivaston tulevaisuuden kuva olisi 6 - 8 kpl korvettirunkoa ja x kpl yleis/yhteys/lauttarunkoa.
 
. Itämerellä on valtavasti liikennettä. Ei voi lähteä siitä olettamasta, että venäläiset yksittäisen suomalaisen kauppa-aluksen tuhoamiseksi ammuskelevat sokkona satojen kilometrien päähän laivojen sekaan toivoen, että ohjus osuu juuri suomalaiseen siivili-alukseen. Mitäs jos se onkin amerikkalaisten tai brittien omistama?

Laittamalla pari fregattia ja suven vastaanottamaan tulijoita, ei tarvitse sokkona räiskiä ohjuksia sinne tänne.

Jos konflikti on jo Venäjä vs. NATO, niin Suomen kauppamerenkulun turvaaminen eteläisellä Itämerellä, on pieni murhe siinä vaiheessa.
 
Laittamalla pari fregattia ja suven vastaanottamaan tulijoita, ei tarvitse sokkona räiskiä ohjuksia sinne tänne.

Jos konflikti on jo Venäjä vs. NATO, niin Suomen kauppamerenkulun turvaaminen eteläisellä Itämerellä, on pieni murhe siinä vaiheessa.

Ei muuten ole ainakaan suomalaisten näkökulmasta. Täällä loppuu rauta ja ruoka jos laivat ei kulje, ei se sen monimutkaisempi asia ole.
 
@Einomies1 Suomen NH-90 on säätutka ja se näkyy kyllä kuvissa aivan selkeästi, jos sitä pohdit. Voisi kuvitella että Rajan Super Pumissakin on vastaavanlainen, ainakin tehtävät ja toimintaympäristö puoltaisi tätä.


MD500 voi asentaa kevyen valvontatutkan, netistä löytyy kuviakin tutkavarustellusta kopterista.
 
Back
Top