Laivue 2020

120mm Bofors olisi nykyaikaiseen tietokoneeseen ja tulenjohtoon kytkettynä ehkä maailman paras laivatykki.

Kevyt ja nopealiikkeinen jopa 70 luvun tekniikalla, mitä sitten 2020 tekniikalla saisi aikaan.

Mount/Turret Data

Designation
  • Single Mounting:
    • Turunmaa (1), Pohjanmaa (1) 1aand Fatahilla (1): TAK120 L/46
Weight28 tons (28.5 mt) not including flare rails and ammunition
Elevation-10 / +80 degrees
Elevation Rate32 degrees per second, acceleration 40 degrees per second squared
Trainunlimited
Train Rate40 degrees per second, acceleration 50 degrees per second squared
Gun recoil18.5 in (47 cm) nominal
Loading Angle+80 degrees

Meinaatko, että amerikkalaiset rakensivat huonomman, kun AGS:ää tekivät?
 
No niin nojatuoliamiraalit. Viikkoja menee eikä uutisen uutista laivueesta. Alkaako olla jo huolestuttavaa?
 
Kauppaan liittyy erityisiä maksamiseen ja rahoitukseen liittyviä järjestelyjä, jotka poikkeavat tavanomaisista asekapoista. Järjestelyillä valtio haluaa varmistaa, että telakka pystyy toimittamaan tilatut alukset.
Laivatilauksessa valtio aikoo ottaa itse kannettavakseen tavanomaista suuremman riskin asekauppojen normaaliin käytäntöön verrattuna.
Valtio varautuu maksamaan telakalle etupainotteisesti suuremman osan kuin yleensä vastaavissa tilauksissa. Lisäksi kaupan vakuusjärjestelyissä valtion riski on tavanomaista suurempi.

Kuten arvelinkin niin Raumantelakalla ei riittänyt kykyä ottaa uuden alusluokan rakentamiseen liittyviä riskejä kannettavakseen ja nyt valtio kantaa riskin. Täytyy toivoa, että suunnittelu on hyvällä tasoalla ja samoin toteutus.
 


Kuten arvelinkin niin Raumantelakalla ei riittänyt kykyä ottaa uuden alusluokan rakentamiseen liittyviä riskejä kannettavakseen ja nyt valtio kantaa riskin. Täytyy toivoa, että suunnittelu on hyvällä tasoalla ja samoin toteutus.

Toivottavasti tuossa on sitten joku takaportti valtion ottaa osaomistukseen RMC jos perustukset heilahtaa kesken kaiken.. ettei vaan hövelinä sitten makseta ylimääräistä.
 
Toivottavasti tuossa on sitten joku takaportti valtion ottaa osaomistukseen RMC jos perustukset heilahtaa kesken kaiken.. ettei vaan hövelinä sitten makseta ylimääräistä.
Mikäli telakkaa oltaisiin myymässä sotalaivojen rakennusaikana ulkomaiseen omistukseen, voisi valtio lain mukaan kansallisen turvallisuuden nojalla tulla halutessaan väliin kaupassa.
Eiköhän pieneen konkurssiuhkaankin löydy sitten pykälät, jos kerran kovaa rahaa maksava ostajakin voidaan viskata syrjään...
 
Hesarin vuoro:
Hallitus päättää uusien sotalaivojen kohtalosta syyskuun aikana, rakentamissopimuksen allekirjoitus on yli vuoden myöhässä
Tappiollisesta Rauman telakasta on tehty useita riskiarvioita.
Jarmo Huhtanen HS3.9. 19:32
0a17d811c0fd4cbb96f7f8bd2e1a5fb8.jpg


Uudet sotalaivat on tarkoitus luovuttaa Merivoimille vuosina 2023–2025. (KUVA: Puolustusvoimien havainnekuva)

Merivoimien neljän uuden sotalaivan rakennuttamisesta Rauman telakalla ei ole vielä päätetty, mutta hanke on tarkoitus viedä valtioneuvoston päätettäväksi syyskuun aikana, kertoo strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja Lauri Puranenpuolustusministeriöstä.

Sopimuksen allekirjoittaminen on viivästynyt useasta syystä. Kesäkuun lopulla Puranen arveli, että sopimukset saadaan esittelyvalmiiksi ”lähiaikoina”.

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta käsitteli elokuun puolivälissä Laivue 2020 -nimellä kulkevaa hankintaa. Se päätti tuolloin jatkaa neuvotteluja näiden Suomen oloissa isojen eli noin satametristen alusten ostamiseksi.

”Talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa saatiin ohjeistus, miten jatketaan. Nyt olemme hoitaneet neuvottelut loppuun RMC:n kanssa”, sanoo Puranen.

Yle uutisoi tiistaina nimettömiin lähteisiin perustuen, että ”kauppa on nyt käytännössä selvä”, vaikka ”ei ole sataprosenttisen varma, mutta asiallisesti kyllä”.

Alusten rakentamissopimuksen allekirjoitus on yli vuoden myöhässä. HS uutisoi runsas vuosi sitten, että neuvottelun Rauman telakan kanssa olivat yllättäen tahmautuneet.

Ongelmia oli aiheuttanut Rauman telakan (Rauma Marine Constructions, RMC) pienuus. Puolustusvoimat on pelännyt, että telakka ei pysty kantamaan toimitusvastuutaan kaikissa olosuhteissa.

Huolta on aiheuttanut muun muassa se, että mitä tapahtuu, jos telakka menee nurin kesken alusten rakentamisen.

Telakka on perustettu vasta vuonna 2014, ja sen tilikauden tulokset ovat olleet miinuksella.

Rauman telakalla on ollut kuitenkin neuvotteluissa etulyöntiasema. Sotalaivat on päätetty huoltovarmuus- ja työllisyyssyistä rakentaa Suomessa, eikä muita mahdollisia rakentajia ole ollut tarjolla.

Turun telakkaa rakentaminen ei kiinnostanut ja Helsingin telakka on venäläisomistuksessa.

Purasen mukaan Rauman telakasta on tehty useita riskiarvioita. Niiden tekemisessä on käytetty apuna myös kansainvälistä KPMG-konsulttiyritystä.

”Tämä on yksi syy, miksi tämä on venynyt. Haluamme varmistaa, että tämä on toteuttamiskelpoinen”, Puranen sanoo.

Purasen mukaan hankinnan valmistelussa ovat olleet puolustusministeriön lisäksi mukana työ- ja elinkeinoministeriö ja valtiovarainministeriö.

”Meidän poliittinen johtomme on pidetty tästä hyvin tietoisena. Kun tuomme tämän valtioneuvoston päätettäväksi, niin kyllä uskomme vahvasti, että se on toteuttamiskelpoinen.”

Puranen vakuuttaa, ettei Merivoimien suorituskyky vaarannu siksi, että rakentamissopimuksen teko on myöhässä.

”Tavoitteemme on, että neljä laivaa olisi täydessä käytössä vuonna 2028. Kyllä me siihen pääsemme.”

Alusten hankintaa valmistellaan paraikaa Puolustusvoimien logistiikkalaitoksella. Sen valmistelema esitys menee ensin Pääesikunnan hyväksyttäväksi. Sieltä esitys jatkaa puolustushallinnon kaupalliseen johtoryhmään, jonka puollon jälkeen se vasta viedään valtioneuvoston ratkaistavaksi.

Varsinaisen rakentamissopimuksen lisäksi valtioneuvosto päättää samalla myös alusten taistelujärjestelmän hankinnasta. Sen toimittajaksi on jo valittu ruotsalainen asevalmistaja Saab.

Uusien sotalaivojen yhteenlasketuksi hinnaksi tulee noin 1,2 miljardia euroa. Pohjanmaa-luokaksi nimetystä alusluokasta tulee Merivoimien runko 2050-luvulle asti.
 
Eiköhän pieneen konkurssiuhkaankin löydy sitten pykälät, jos kerran kovaa rahaa maksava ostajakin voidaan viskata syrjään...

Eikä tässä iankaikkisuuden perspektiivistä puhuta mistään mahdottomista summista. Jos ei telakka muuten kestä tolpillaan niin kaivetaan sille työllisyyskassasta vähän lisää pääomaa ja tehdään paatit valmiiksi.
 
Tämä on mielenkiintoista Laivue 2020 kannalta:


The U.S. Navy awarded Raytheon Company a $190 million low-rate initial production contract for ESSM Block 2 missiles featuring a new guidance system with a dual mode active and semi-active radar.

..........................

According to open sources, the RIM-162 Evolved SeaSparrow Missile (ESSM) has a range of about 27 nautical miles (50 Km) and a top speed of Mach 4+.

Unlike Block 1, Block 2’s active radar homing seeker will support terminal engagement without the launch ship’s target illumination radars. The improved ESSM Block 2 will be fielded by the US Navy from 2020.
 
Tämä on mielenkiintoista Laivue 2020 kannalta:


The U.S. Navy awarded Raytheon Company a $190 million low-rate initial production contract for ESSM Block 2 missiles featuring a new guidance system with a dual mode active and semi-active radar.

..........................

According to open sources, the RIM-162 Evolved SeaSparrow Missile (ESSM) has a range of about 27 nautical miles (50 Km) and a top speed of Mach 4+.

Unlike Block 1, Block 2’s active radar homing seeker will support terminal engagement without the launch ship’s target illumination radars. The improved ESSM Block 2 will be fielded by the US Navy from 2020.
Ja hinta pompsahti....?
 
Ja hinta pompsahti....?

Olisikin mielenkiintoista verrata hintaa per kpl nyt. Toisaalta kyseessä on LRIP, joka vähän kuin F-35:n tapauksessa, ei vielä täysin korreloi lopullisen hinnan kanssa.
 

ITO20-järjestelmä asennetaan jokaiselle neljälle Pohjanmaa-luokan alukselle.
Kaupassa hankittava ohjusmäärä ei ole julkista tietoa.
Hankinta toteutetaan valtioiden välisellä kaupalla Yhdysvaltojen puolustushallinnolta ja sen arvonlisäveroton arvo on 83 miljoonaa euroa.
 
Onhan noissa meidän vermeissä kyky block 2 versioon?

Kyllä niitä saadaan ammuttua, mutta vielä ei tiedetä, saadaanko niitä ohjattua. Viimeinen kokonaisuus puuttuu vielä (tutkat ym).
 
Kyllä niitä saadaan ammuttua, mutta vielä ei tiedetä, saadaanko niitä ohjattua. Viimeinen kokonaisuus puuttuu vielä (tutkat ym).
Olisi varsin idioottimaista hankkia tst-järjestelmä sensoreineen, joka tukee vain nykyistä tekniikkaa (block 1).

Mikäli ymmärrän oikein, aktiivitutkaa käyttävä block 2 ei tarvitse välttämättä tj-seurainta lainkaan ohjaukseen, vaan sen voi hoitaa monitoimi(dual band)tutka. Se linkittää tietoa ohjukselle, joka suuntii lähelle maalia ja käynnistää oman tutkansa maaliin hakeutumista varten, aivan kuten AMRAAM. Maalia ei siis todennäköisesti tarvitse lukita tutkalla.

Saabilla on tarjota kyllä Ceros 200 tj-sensorissakin ESSM-versio.
image00031.jpg

Se alkaa olla kyllä jo vähän eilispäivän tuote, jos verrataan 2030- eteenpäin sea-skimmereitä. Ne tulevat Pohjanmaiden valmistuttua jopa mach 5-8 nopeuksilla ja sihen pitäisi valmistautua.

Olisin mielelläni nähnyt Thalesin Laivue 2020:lle tarjotun järjestelmän meillä. Vaiheohjattu, kiinteä ja täysdigitaalinen AESA ilman mekaanisia toimintoja olisi jo todellista huipputekniikkaa.
An inherent long time-on-target and multi-mode radar performance, the Thales fixed panel S-band radar suite will match the complicated post-2025 operational environment. Integrated with STIR 1.2 EO mk 2 dual-band (X/Ka-band) fire control radars , it supports ESSM Block 2 firepower against saturation attacks.

The fixed panel S-band radar is fully scalable and reconfigurable, both in hardware and software, supporting periodic functionality upgrades through-life. In what can be called AESA 2.0, it introduces the very latest in transmission and receive technology with fully digital radar front-ends, based on high bandwidth receivers that deliver digital video on element level for digital beam forming on receive. This unique feature, not offered by regular AESA radars, provides total flexibility in electronic beam forming and beam steering, a key enabler for future growth to match threat developments.

The radar also includes system management functions for improved availability. Size, weight and power consumption are significantly reduced when compared to earlier surveillance radars. https://www.thalesgroup.com/en/thales-s-band-fixed-panel-radar

 
Back
Top