Hanski
Ylipäällikkö
Minusta on aivan itsestään selvää, että uusiin korvetteihin tulee tuki Block 2 -versiolle. Se tulee kuitenkin olemaan jatkossa tuotannossa oleva versio.Olisi varsin idioottimaista hankkia tst-järjestelmä sensoreineen, joka tukee vain nykyistä tekniikkaa (block 1).
Mikäli ymmärrän oikein, aktiivitutkaa käyttävä block 2 ei tarvitse välttämättä tj-seurainta lainkaan ohjaukseen, vaan sen voi hoitaa monitoimi(dual band)tutka. Se linkittää tietoa ohjukselle, joka suuntii lähelle maalia ja käynnistää oman tutkansa maaliin hakeutumista varten, aivan kuten AMRAAM. Maalia ei siis todennäköisesti tarvitse lukita tutkalla.
Saabilla on tarjota kyllä Ceros 200 tj-sensorissakin ESSM-versio.
Se alkaa olla kyllä jo vähän eilispäivän tuote, jos verrataan 2030- eteenpäin sea-skimmereitä. Ne tulevat Pohjanmaiden valmistuttua jopa mach 5-8 nopeuksilla ja sihen pitäisi valmistautua.
Olisin mielelläni nähnyt Thalesin Laivue 2020:lle tarjotun järjestelmän meillä. Vaiheohjattu, kiinteä ja täysdigitaalinen AESA ilman mekaanisia toimintoja olisi jo todellista huipputekniikkaa.
An inherent long time-on-target and multi-mode radar performance, the Thales fixed panel S-band radar suite will match the complicated post-2025 operational environment. Integrated with STIR 1.2 EO mk 2 dual-band (X/Ka-band) fire control radars , it supports ESSM Block 2 firepower against saturation attacks.
The fixed panel S-band radar is fully scalable and reconfigurable, both in hardware and software, supporting periodic functionality upgrades through-life. In what can be called AESA 2.0, it introduces the very latest in transmission and receive technology with fully digital radar front-ends, based on high bandwidth receivers that deliver digital video on element level for digital beam forming on receive. This unique feature, not offered by regular AESA radars, provides total flexibility in electronic beam forming and beam steering, a key enabler for future growth to match threat developments.
The radar also includes system management functions for improved availability. Size, weight and power consumption are significantly reduced when compared to earlier surveillance radars. https://www.thalesgroup.com/en/thales-s-band-fixed-panel-radar
Mielenkiintoisempi kysymys on, pitäisikö korvettien olla myös Block 1 -yhteensopivia? Ylivoimaisesti suurin osa ESSM-ohjuksista on maailmalla vielä pitkään Block 1 -tasolla ja mahdolliset ohjustäydennykset olisivat tiukan paikan tullen todennäköisesti ykkösiä.