Merivoimien neljä uutta laivaa rakennetaan turvallisuussyistä Raumalla – luvassa satoja uusia työpaikkoja: ”laidasta laitaan väkeä”
Pohjanmaa-luokan alukset rakennetaan Raumalla. (KUVA: Puolustusvoimat)
Julkaistu: 19.9. 20:31
”Tässä on se turvallisuuteen liittyvä erikoispiirre, että kaikki tapahtuu keskitetysti Raumalla.”
Maanpuolustus on maanpuolustusta, meripuolustusta unohtamatta, joten ei ole aiheellista puhua lottovoitosta, vaikka monitoimikorvettien vaikutus onkin täsmälleen sama.
Se jalostaa paatuneestakin telakkamiehestä hankolaisen keksin.
– Uskon, että länsirannikolla hymyillään nyt leveästi, sanoo toimitusjohtaja
Jyrki Heinimaa.
Syynä on Laivue 2022.
Heinimaa johtaa raumalaista telakkaa Rauma Marine Constructions, joka lyhennetään RMC, josta tulee mieleen rockyhtye. Rokki soi Raumalla, kun ensin tuumataan insinöörivetoisesti vuoteen 2022 asti ja sitten höylätään ja fiilataan kuin vain duunarit osaavat.
Se tarkoittaa, että Raumalle tarvitaan vahvistuksia: ensin lisää diplomi-insinöörejä ja insinöörejä suunnittelemaan, sitten hitsareita, sähkömiehiä, ilmastointiasentajia ja sisustusvarustajia.
– Laidasta laitaan väkeä, Heinimaa tiivistää tarpeen telakkakielellä.
– Kun suunnittelu päättyy vuonna 2022 ja rakentaminen alkaa, täällä on varsin paljon kiireistä väkeä, Heinimaa uskoo.
Valtioneuvosto valtuutti torstaina yleisistunnossaan Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen solmimaan merivoimien Pohjanmaa-luokan alusten laivanrakennussopimuksen ja taistelujärjestelmän hankintasopimuksen.
RMC sai edellisen. Se ei ollut yllätys, sillä taustalla olivat jo aiesopimus ja suunnittelusopimus. Kysymys oli vain siitä, kestävätkö pienehkön RMC:n rahkeet.
Taistelujärjestelmä hankitaan Ruotsista Saab AB:ltä eli Suomen potentiaaliset viholliset saavat tuta ”saabismin” sen kaikessa viheliäisyydessä.
Mutta laivat ruotsalaisia aseita uittamaan suunnittelee ja rakentaa suomalainen RMC Oy ja RMC Defence Oy Raumalla. Määräksi on ajateltu neljää, ja varsinainen rakentaminen ajoittuu porrastetusti vuosille 2022–2025.
Suunnittelutyö alkaa eli jatkuu heti.
RMC:n lisäksi työtä saavat osajärjestelmätoimittajat ja alihankkijat, joissa on suomalaisia ja ulkomaisia yrityksiä. RMC kokoaa sotalaivatyömaan äärelle Raumalle laajan verkoston osaamista.
Ja se tarkoittaa todellakin Raumalle.
– Tässä on se turvallisuuteen liittyvä erikoispiirre, että kaikki tapahtuu keskitetysti Raumalla, Heinimaa sanoo.
Turvallisuus tarkoittaa sotasalaisuuksien turvaamista, koska nyt rakennetaan sotalaivoja, ei ruotsinlaivoja, joissa lähtökohtaisesti mikään ei pysy salassa, syrjähypytkään.
Hankkeen hinta veronmaksajille on 1,3 miljardia euroa.
Mutta se myös tuo, työtä.
– Työllistävä vaikutus on 3 600 henkilötyövuotta, Heinimaa laskee.
– Jos se jaetaan kuudelle vuodelle, se tarkoittaa noin 600 hengen tasaista kuormaa. Omaa väkeä meillä on tällä hetkellä 120, vähän reilut.
– Tarkoitus on, että oma väki karttuu 150–200:lla.
Toimintamalli on siis niin sanotusti ”verkottunut”.
– Me (RMC) keskityimme kaupantekemiseen, hankkeen konseptin kehittämiseen ja perussuunnitteluun, Heinimaa selittää.
– Suunnittelun nyt jatkuessa meillä on verkostossa suomalaisia suunnittelutoimistoja, jotka osallistuvat suunniteluun, oli se sitten perussuunnittelua tai valmistussuunnittelua.
Heinimaan mukaan suunnittelu on niukkuusresurssi. Siellä tarvitaan koulutusta uusille ihmisille, muuntokoulusta toisilta aloilta tuleville, ja Heinimaa haluaa nähdä myös ”aitojen osaajien” palaavan alalle.
– Kivijalka on tietysti omat suunnittelijamme, jotka ovat tätä jo tehneet.
Kun varsinainen laivanrakentaminen alkaa, RMC:llä on omaa osavalmistusta, mutta painopiste siirtyy verkostoihin.
– Kun mennään lohkovalmistukseen ja runkoon, suomalaiset verkostoyrityksen huolehtivat niistä. Siellä on töissä suomalaista hitsaria ja varmasti myös muita EU-kansalaisia.
Varusteluvaihe on samanlainen.
– Sota-aluksessa kun ollaan, niin toimijat ovat kotimaisia, Heinimaa sanoo.
Hän muistuttaa sotalaivojen erityispiirteestä, tilojen ahtaudesta.
– Yksittäisellä hetkellä väkeä voi olla töissä rajoitetusti.
Alkuvaiheessa työllistävä vaikutus on matalampi, mutta kun valmistus alkaa, työntekijöitä tulee olemaan noin 500, ja parhaimmillaan 800.
– Länsirannikolla on verkostoyhtiöitä, ja pääkaupunkiseudulta saadaan lisää, Heinimaa sanoo.
Koska työ tapahtuu keskitetysti Raumalla RMC:n tiloissa, ja projekti kestää vuosikausia, tarvitaan asuntoja.
Tuomas Manninen