Laivue 2020

Hrmmm... Isompi alusmäärä ei suinkaan tuo isompaa taistelukestävyyttä, eikä toisaalta myöskään päinvastoin... Riippuu miten varustettuja ja miten rakennettuja alukset ovat.
Miksei tuo? Fakta on, että kahdeksan maalia on enemmän kuin neljä. Totta kai sillä on merkitystä miten alukset on varustettu ja rakennettu. Nythän ilmeisesti on lähdetty siitä näiden neljänkin kanssa, että saaristo ja piilottelu antaa niin hyvän suojan, että ei tarvita kuin harhamaaliheittimet. Aktiivisestä lähipuolusutsjärjestelmästä en ole juttaja nähnyt ellei tarkoitus ole hoitaa sitä kansitykillä. Se ei kuitenkaan ole hommaan paras mahdollinen vaikka siihenkin se ilmeisesti erikoisammuksin taipuu.

Omasta mielestä näyttää pahasti siltä, että piilottelusta tehdään hyvä joka tarkoittaa, että siitä 250milj€ vehkeestä ei saada kaikkea hyötyä irti jos sitä ei uskalleta ensinkään käyttää. Nyt niistä näyttää tulevan hemmetin kalliita mto laukaisu alustoja. Samalla hinnalla olisi saanut 10kpl F-35:sta. Tai sitten todella suuren määrän maalaukaisimia.
 
Miksei tuo? Fakta on, että kahdeksan maalia on enemmän kuin neljä. Totta kai sillä on merkitystä miten alukset on varustettu ja rakennettu. Nythän ilmeisesti on lähdetty siitä näiden neljänkin kanssa, että saaristo ja piilottelu antaa niin hyvän suojan, että ei tarvita kuin harhamaaliheittimet. Aktiivisestä lähipuolusutsjärjestelmästä en ole juttaja nähnyt ellei tarkoitus ole hoitaa sitä kansitykillä. Se ei kuitenkaan ole hommaan paras mahdollinen vaikka siihenkin se ilmeisesti erikoisammuksin taipuu.

Omasta mielestä näyttää pahasti siltä, että piilottelusta tehdään hyvä joka tarkoittaa, että siitä 250milj€ vehkeestä ei saada kaikkea hyötyä irti jos sitä ei uskalleta ensinkään käyttää. Nyt niistä näyttää tulevan hemmetin kalliita mto laukaisu alustoja. Samalla hinnalla olisi saanut 10kpl F-35:sta. Tai sitten todella suuren määrän maalaukaisimia.
Vastasitkin itse omaan kysymykseesi.
 
Nythän ilmeisesti on lähdetty siitä näiden neljänkin kanssa, että saaristo ja piilottelu antaa niin hyvän suojan, että ei tarvita kuin harhamaaliheittimet. Aktiivisestä lähipuolusutsjärjestelmästä en ole juttaja nähnyt ellei tarkoitus ole hoitaa sitä kansitykillä. Se ei kuitenkaan ole hommaan paras mahdollinen vaikka siihenkin se ilmeisesti erikoisammuksin taipuu.

Kyllä niissä rendauksissa ollut Millennium Gun hangaarin päällä. Ilmatorjuntaohjus on kuitenkin ensisijainen omasuoja meritorjuntaohjuksia vastaan.
 
Hei Ainola!

Onko jo selvitetty, voisiko Suomikin osallistua kadonneen San Juanin kaltaisten vedenalaisten etsintöihin Laivue 2020:lla? Sehän olisi mahtava KV-tehtävä ja tuottaisi myös arvokasta kokemusta!

Juttua odottaen,

Lukijasi
 
Hei Ainola!

Onko jo selvitetty, voisiko Suomikin osallistua kadonneen San Juanin kaltaisten vedenalaisten etsintöihin Laivue 2020:lla? Sehän olisi mahtava KV-tehtävä ja tuottaisi myös arvokasta kokemusta!

Juttua odottaen,

Lukijasi

Miina-alukset käsittääkseni etsivät miinan kokoisia esineitä meren pohjasta, joten ne varmaan soveltuisivat tehtävään, mutta olettaisin että noilla ei kerkeä kovin kauas seikkailemaan, jos siis suklarista on ilma loppumassa. Itse en ole kovin innostunut KV-tehtävistä.
 
Marine Trafficilla pystyy aika hyvin näkemään missä etsintäalue on. 550-650 km itään Comodoro Rivadavia nimisestä paikasta. Sinisiä aluksia (Special Vessel) jotka näkyvät satelliitti AIS palvelun kautta eli tarkemmat alustiedot ovat maksullisia. Syvyys on tuolla alueella 100-1500 m välillä. Sukellusveneen reitti on ilmeisesti kulkenut tuon matalan (<100 m) vyöhykkeen reunalla, josta sitten merenpohja lähtee nopeasti syvenemään.
 
https://www.hs.fi/talous/art-2000005467749.html
Ylin johto vaihtoon Rauman telakalla Puolustusvoimien tilauksen takia – ”Paljon turvallisuuteen ja huoltovarmuuteen liittyviä haasteita”

RAUMAN telakkayhtiö Rauma Marine Constructions (RMC) pistää ylimmän johtonsa uusiksi vain kolme vuotta toimittuaan. Toimitusjohtajaksi Heikki Pöntysen tilalle tulee Jyrki Heinimaa, jolla on takanaan pitkä ura Suomen telakoiden ja laivateollisuuden johtotehtävissä.

Kymmenen vuotta sitten Heinimaa veti silloisessa Aker Yardsissa Suomen telakoita, yhtiöön kuului silloin myös Rauman telakka.

Samalla pitkän varustamoalan uran tehnyt Mikko Niini nousee hallituksen puheenjohtajaksi ja hallitukseen tulee ulkopuolelta myös rahoitusalan osaamista.

Niinen mukaan valmistautuminen puolustusvoimien isoon laivatilaukseen ja muut telakan tavoittelemat isot hankkeet vaativat johdon ja rahoitusosaamisen vahvistamista.

”SEKÄ Heinimaa että varatoimitusjohtajaksi tuleva Timo Suistio ovat kasvaneet telakkaympäristössä ja ovat laivanrakennuksen kokeneita konkareita. Heidät saatiin nyt takaisin”, Niini sanoo.

RMC on valmistautunut puolustusvoimien neljän sotalaivan eli niin sanotun Laivue 2020 -hankkeen tilaukseen huolella. Telakka sai runsas vuosi sitten puolustusvoimilta aiesopimuksen neljän korvetin rakentamisesta ja myöhemmin seurasi sopimus laivojen suunnittelusta.

Puolustusvoimat voi tehdä varsinaisen tilauksen vasta ensi vuoden puolella ja määrärahat laivojen rakentamiseen on tarkoitus myöntää vuoden 2019 valtion budjettiin. Niinen mukaan ”mikään ei olekaan varmaa ennen kuin nimi on paperissa”.

Käytännössä tilaus on kuitenkin Raumalle menossa, koska muitakaan vaihtoehtoja ei kotimaassa ole.

SOTALAIVOJEN rakentaminen on kokonaisuudessaan yli miljardin euron urakka, mutta rahasta yli puolet kulunee käytännössä ulkomailta hankittavien asejärjestelmien ostamiseen.

”Tähän liittyy vielä paljon turvallisuuteen ja huoltovarmuuteen liittyviä haasteita”, Niini sanoo. Telakan pitää pystyä esimerkiksi varmistamaan, että laivat pystytään kaikissa tilanteissa myös huoltamaan Suomessa.
 
Nyt kun englantilaisten uusi valtamerifregatti on menossa mukaan kisaan vastaavista USAssa ja Kanadassa, alkaa hintaero je sen syyt rannikkokorvettiin hahmottua mukavasti, tama ote breakingdefence:

The Type 26’s big problem may be the big price tag. The Royal Navy is initially paying almost US$1.7 billion a frigate (it’s a £3.7 billion, three-ship contract). That’s nearly as much as the US Navy pays for a much larger and more powerful Arleigh Burke-class destroyer. While the Pentagon expects to pay more for a frigate than the approximately $568.1 million it’s currently shelling out for LCS, it probably won’t pay three times as much.
- tuon LCS-korvetin hinnan piti painua alunperin alle $500 milj (erikoisasesysteemit on kontitettu niin etta niita teorissa voi siirrella laivojen valilla ja eivat sisally yksittaisen aluksen hintaan, vahan niinkuin meilla tuo uusvanha-kierratys alentaa kpl-hintaa)
- mutta pienta fiin-sliippausta on pitanyt tehda (esim. pysyvaa aseistusta parantaa), joten ollaan joku 10-15% yli tavoitteesta
 
Kanadasta pain tamakin, eli LM Canada tarjoaa yhden kolmesta lyhytlistalle paasseesta CMS vaihtoehdosta:
- asennettu Halifax class modernisation/frigate life extension (7 completed by end 2016),
- ja Uuden Seelannin fregatteihin 2014 (updates to the two anzac meko 200 frigates),
- ja Chile entisiin Royal Navy type 23 fregatteihin 2017 (updating its three with cms330)

Lisaksi se on tyrkylla (kanadalaisuus-astetta nostamaan) UK:n tarjoamiin, uusiin type 26 fregatteihin
 
Louhi taitaa olla ainut isompi alus, joka on luokitettu?
Mutta kummilla luokituksilla/ standardeilla, naillako?
suunnitteluaineiston tarkastamisen kansainvälisiä sotalaivasääntöjä käyttäen sekä laivojen rakennusvaiheen valvonnan.
- vai tavallisilla?
 
Visby luokan HMS Karlstadin kapteeni oli Turun Sanomien haastattelussa "varsin luottavainen" aluksensa kykyyn suojautua ohjuksilta nykyiselläänkin, mutta haluaisi it-ohjukset MLU:n yhteydessä, jotta voisi suojata muitakin aluksia, ja kaupunkeja, eikä vain itseään. Voisiko tästä päätellä MK3 Boforssin olevan kuitenkin varsin pätevä laite ohjusten torjuntaan omasuojana yhdessä MASSien kanssa? Ohjukset mukaan tietenkin myös, mutta vain muiden kohteiden suojaukseen ja lentokoneita vastaan. Vai tunsiko hän vain velvollisuudekseen sanoa olevansa luottavainen omasuojaansa, todellisuuden ollen jokin aivan muu.

Jutussa taas mainittiin 2020 korvettien painoksi 3000t... Vaikea uskoa, mutta olisipahan Suomella ainakin lähes maailman suurimmat "korvetit" siinä tapauksessa :sneaky:

Jutun kuvassa näkyi Karlstad Karlskronan tukikohdassa, mutta sen takana kuvatekstin mukaan "Visby luokan prototyyppialus"? Onko se ihan vain kelluva runko, toimintakuntoinen, vai mikä ihme? En löydä netistä mitään tietoa siitä vehkeestä.
 
Visby luokan HMS Karlstadin kapteeni oli Turun Sanomien haastattelussa "varsin luottavainen" aluksensa kykyyn suojautua ohjuksilta nykyiselläänkin, mutta haluaisi it-ohjukset MLU:n yhteydessä, jotta voisi suojata muitakin aluksia, ja kaupunkeja, eikä vain itseään. Voisiko tästä päätellä MK3 Boforssin olevan kuitenkin varsin pätevä laite ohjusten torjuntaan omasuojana yhdessä MASSien kanssa? Ohjukset mukaan tietenkin myös, mutta vain muiden kohteiden suojaukseen ja lentokoneita vastaan. Vai tunsiko hän vain velvollisuudekseen sanoa olevansa luottavainen omasuojaansa, todellisuuden ollen jokin aivan muu.

Jutussa taas mainittiin 2020 korvettien painoksi 3000t... Vaikea uskoa, mutta olisipahan Suomella ainakin lähes maailman suurimmat "korvetit" siinä tapauksessa :sneaky:

Jutun kuvassa näkyi Karlstad Karlskronan tukikohdassa, mutta sen takana kuvatekstin mukaan "Visby luokan prototyyppialus"? Onko se ihan vain kelluva runko, toimintakuntoinen, vai mikä ihme? En löydä netistä mitään tietoa siitä vehkeestä.
Kyseisen päällikön luotto aluksensa kykyihin oli puhdasta ruotsalaista sinisilmäisyyttä. Koska Visbyt saavat MLU päivityksen?
 
Jutussa taas mainittiin 2020 korvettien painoksi 3000t... Vaikea uskoa, mutta olisipahan Suomella ainakin lähes maailman suurimmat "korvetit" siinä tapauksessa

Ilman lahdetta tuskin kannattaa suurempaa huolta tuosta kantaa, mutta monitoimisuudella on kylla taipumusta kasvattaa uppoumaa. Verrokkina
- kun Royal Navyn tulevaa T26 fregattia ruvettiin suunnittelemaan, oli se 4,2 kt ja selkeasti SUTOon keskittyva
- matkan varrella siita tuli monitoimialus ja rakenteilla olevat ovat 7,4 kt (!)

Jos joku kauhistelee muutosprosenttia, niin hintalapun muutos oli viela mojovampi:
- paatos £250-350 milj./ kpl arvioon perustuen
- tulema kaksin- tai kolminkertainen tuohon verrattuna, riippuen siita, kumpaa paata vaihteluvalissa kayttaa vertailuun
 
Jutun kuvassa näkyi Karlstad Karlskronan tukikohdassa, mutta sen takana kuvatekstin mukaan "Visby luokan prototyyppialus"? Onko se ihan vain kelluva runko, toimintakuntoinen, vai mikä ihme? En löydä netistä mitään tietoa siitä vehkeestä.

1933927-730x411.jpg

http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sanomat/ulkomaat/haivekorvetin-komentaja-toivoo-uusia-ohjuksia/

Computer Sweden lehdessä on 2014 ollut kaksiosainen pitkä tarina Visby-luokan tekniikasta.
(Computer Sweden är en svensk webbtidning, inriktad på informationsteknik, affärer och verksamhetsutveckling. Den gavs ut som papperstidning fram till 2015. Tidningen ges ut av International Data Group (IDG) och är den svenska motsvarigheten till Computerworld, som IDG ger ut i flera länder.)

Kuvien perusteella taustalla on mielestäni testialus "Smyge". "Som inledning på detta arbete tog man fram en ”provplattform” kallad Smyge, där nya idéer och teknik utvärderades, såsom sidokölssvävare, radarsignaturer, integrerade antenner och andra nya system."

1755321313.jpg


Osa 1: https://www.idg.se/2.1085/1.567321/att-se-utan-att-synas--korvett-typ-visby--del-1

Osa 2: https://www.idg.se/2.1085/1.567480/att-se-utan-att-synas--korvett-typ-visby--del-2
 
monitoimisuudella on kylla taipumusta kasvattaa uppoumaa...

Jos joku kauhistelee muutosprosenttia, niin hintalapun muutos oli viela mojovampi:

Aika moni on kauhistellut Laivue 2020:n kokoa.

Joku totesi fiksusti että teräs on halpaa ja ilma ilmaista. Tämä näkemys tuntuu paljon perustellummalta kuin koon kauhistelu.

Laivalla on pitkä elinkaari. Sen toiminnot ja varusteet muuttuvat elinkaaren aikana. Jos laivaan luodaan jo suunnittelussa ja rakentamisessa sekä tilaa että modulaarisuutta tulevia muutoksia, vaihdoksia, varusteita jne. varten, niin elinkaaripäivitykset ovat helpompia ja halvempia + laivan tehtäväkirjosta ei suljeta turhaan etukäteen pois sellaisia myöhemmin aukeavia mahdollisuuksia, joita ei ole järkeä yrittää ihan vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Aika moni on kauhistellut Laivue 2020:n kokoa.

Joku totesi fiksusti että teräs on halpaa ja ilma ilmaista. Tämä näkemys tuntuu paljon perustellummalta kuin koon kauhistelu.

Juuri näin. Ainoa ongelma isommissa aluksissa on niiden piilottaminen saaristoon. Jos alus ei mahdu kunnolla saariston suojiin tarvitsee se paremman ilmatorjunnan ihan omasuojaan. Se taas maksaa.
 
1933927-730x411.jpg

http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sanomat/ulkomaat/haivekorvetin-komentaja-toivoo-uusia-ohjuksia/

Computer Sweden lehdessä on 2014 ollut kaksiosainen pitkä tarina Visby-luokan tekniikasta.
(Computer Sweden är en svensk webbtidning, inriktad på informationsteknik, affärer och verksamhetsutveckling. Den gavs ut som papperstidning fram till 2015. Tidningen ges ut av International Data Group (IDG) och är den svenska motsvarigheten till Computerworld, som IDG ger ut i flera länder.)

Kuvien perusteella taustalla on mielestäni testialus "Smyge". "Som inledning på detta arbete tog man fram en ”provplattform” kallad Smyge, där nya idéer och teknik utvärderades, såsom sidokölssvävare, radarsignaturer, integrerade antenner och andra nya system."

1755321313.jpg


Osa 1: https://www.idg.se/2.1085/1.567321/att-se-utan-att-synas--korvett-typ-visby--del-1

Osa 2: https://www.idg.se/2.1085/1.567480/att-se-utan-att-synas--korvett-typ-visby--del-2
Tuo Smyge muistuttaa hyvin paljon Skjold ohjusveneitä muodoltaan.

@Merten sheriffi 2020 luvulla tapahtuvan MLUn mainitsi, tarkempaa vuotta en löydä. Pitäisi kai osata ruotsia mutta olen vain juntti :sneaky:
 
Ilman lahdetta tuskin kannattaa suurempaa huolta tuosta kantaa, mutta monitoimisuudella on kylla taipumusta kasvattaa uppoumaa. Verrokkina
- kun Royal Navyn tulevaa T26 fregattia ruvettiin suunnittelemaan, oli se 4,2 kt ja selkeasti SUTOon keskittyva
- matkan varrella siita tuli monitoimialus ja rakenteilla olevat ovat 7,4 kt (!)
Ihan vaan tiedoksi että tuo kt-lyhenne tarkoittaa kilotonnia, jota harvemmin näkee käytettävän alusten uppouman mittayksikkönä.
 
Back
Top