Laivue 2020

Jääosaminen, kotimaisuus, huoltovarmuus.


Jos nuo ottaa pois, niin mitäs sille ulkomaiselle ostajalle jää käteen?

Suomessa on siviilipuolten erikoisalusten suunnittelu ollut vuosikymmeniä maailman huippuluokkaa: jäänmurtajat, risteilyalukset, tutkimusalukset ym. Tässä on varmasti muodostunut sellaista insinööripuolen osaamista jota kyetään soveltamaan sotalaivasuunnitteluun. Vanhoilla toimittajilla voi olla luutuneita ajatusmalleja, vanhentuneita prosesseja jotka eivät ole koskaan kohdanneet todellista kilpailua ym. Voihan yhtä hyvin kysyä, että jos vaikkapa Gibbs & Cox (USA:n sotalaivojen merkittävä suunnittelija) on niin älyttömän hyvä insinööritoimisto, miksi ainoat siviilialukset joita he ovat päässeet suunnittelemaan ovat jotain pieniä huvialuksia, ja miksi heidän vientimenestyksensä on ollut aika kehnoa? Suomalaiset laivanrakennusinsinöörit taas ovat joutuneet kohtaamaan armotonta kansainvälistä kilpailua kolmen vuosikymmenen ajan, ja kilpailua on varmasti terävöittänyt toimintaa.
 
Viimeksi muokattu:
@Hanski toivotaan kaikki että suomalaisilla telakoilla käy risteilijöiden valmistus kuumana tästä ikuisuuteen. Se on on se mikä pitää Suomen isolta osalta pinnalla taantuman kourissa. Laivue2020 kaupat olisivat pelkkiä pähkinöitä Suomen taloudelle.
 
Sotalaivamarkkinat ovat erittäin kilpailtuja, kilpailijoilla on vuosikymmenien kokemus sotalaivasuunnittelusta. Toki perässäjuoksijallakin on omat etunsa kun prosessi on jouduttu käynnistämään puhtaalta pohjalta. Esimerkiksi Tanskan Odense Maritime Technology on onnistunut myymään Ivar Huitfeldt -pohjaisen aluksen UK:lle (erittäin kova meriitti) ja Indonesialle.
Siis sotalaivamarkkinat ovat vain näennäisesti erittäin kilpailtuja. Perinteisesti kukin maa ostaa oman maan telakoilta tai telakkakonsortiolta. Mahdollisesti kilpailua ei ole lainkaan tai sitten siihen laitetaan semmoiset elementit, jotka sulkevat tehokkaasti ulkomaiset kilpailijat pois. Tanskan esimerkki on tosiaan tässä kohtaa relevantti hyvin onnistuneesta murtautumisesta vaikeille markkinoille. Mutta on muistettava, että IH ei ole täysiverinen taistelualus monessa kohtaa. Tämänkaltaisia kompromisseja on britit ennenkin joutuneet tekemään, esim Type-21.

Merten seriffi -nimimerkki (ja jotkut muutkin) on kyllä malliesimerkki erittäin negatiivisesti ja erittäin merivoimavastaisesti kirjoittavasta henkilöstä. Se on vähän ikävää, ettei oman maan osaamiselle ja tekijöille ymmärretä antaa arvoa ja erittäin vajavaisin tiedoin torpataan aina kaikki.
Ja nämä jäävahvistus- ja miinakansijutut voi jättää ihan omaan arvoonsa. Vaikka kuinka moni maa tarvitsee tuon verran jäävahvistusta: Ruotsi, Norja, Uusi-Seelanti, Argentiina, Chile... jne jne. Saatavilla ei vain ole ollut hyvää tuotetta, jossa jäissätoimintakelpoisuus on yhdistetty hyvään avomerikäyttäytymiseen ja tehokkaaseen runkoon. Nyt on. Noilla seikoilla ei ole millään tavalla negatiivista vaikutusta aluksen haluttavuuteen, vaan pikemminkin päinvastoin. Monitoimikansi mahdollistaa tulevina vuosikymmeninä semmoistenkin suorituskykyjen lisäämisen, joita ei voida edes aavistaa nyt.
Todellisuudessa juuri tuollaista alusta tulee moni laivasto haluamaan lähivuosina. Suurten merivaltojen fregatit ovat kasvaneet valtaviksi möhkäleiksi ja hinta sen mukana. Toisessa päässä on sitten erittäin kehittymättömät ja halvat korvetit, joiden käyttöarvo tosisodassa on kyseenalainen. Tietenkin sekin monelle maalle, jolla ei oikeasti juuri uhkaa ole, riittää. Kompakti, mutta riittävän suorituskykyinen design on erittäin harvinainen ja se on myös heidän suhteellisen vaikea rakentaa. Suomessa taas on totuttu siihen, ettei uppoumaa ja tilaa ole ylettömästi, eikä sitä voida noin vain lisätä. Pohjanmaa-lk on kokoonsa nähden todella kova luu. Siellä on myös epäilemättä asioita, joita ei julkisteta. Suomessa ei ihan USA-tyyliin kaikkea huudella lehtien palstoilla.
Etelä-Amerikan mailta vanhenee tulevina vuosina runsaasti saksalaisperäiseen suunnitteluun perustuvia aluksia. Saksan teollisuus on vain tänä päivänä monelle noista maista kertakaikkiaan liian kallista, eivätkä he pysty enää jatkamaan Meko-konseptilla. Joka ei esim 200-sarjassa edes ole Pohjanmaa-lk:n veroinen. Siinä on saumaa myös.
Eli jos jäävahvistusta, huoltovarmuutta ja kotimaisuutta ei oteta lukuun, ostajalle jää suorituskykyinen, taistelunkestävä mutta kohtuuhintainen sota-alus, jossa on toteutettu alan uusimpia innovaatioita, joita ei mistään vastaavalla rahalla löydy. Sillä luulisi kauppoja syntyvän. Mutta siis 2020-luvun puolenvälin jälkeen, kun tuotetta voidaan livenä esitellä. Tuskin tietenkään on kyse mistään tilauskirjojen "täyttymisestä", mutta jonkilainen määrä aluksia on kyllä mahdollista myydä. Jos tössitä asiaa Suomesa ihan tahallaan.
 
Siis sotalaivamarkkinat ovat vain näennäisesti erittäin kilpailtuja. Perinteisesti kukin maa ostaa oman maan telakoilta tai telakkakonsortiolta. Mahdollisesti kilpailua ei ole lainkaan tai sitten siihen laitetaan semmoiset elementit, jotka sulkevat tehokkaasti ulkomaiset kilpailijat pois. Tanskan esimerkki on tosiaan tässä kohtaa relevantti hyvin onnistuneesta murtautumisesta vaikeille markkinoille. Mutta on muistettava, että IH ei ole täysiverinen taistelualus monessa kohtaa. Tämänkaltaisia kompromisseja on britit ennenkin joutuneet tekemään, esim Type-21.

Merten seriffi -nimimerkki (ja jotkut muutkin) on kyllä malliesimerkki erittäin negatiivisesti ja erittäin merivoimavastaisesti kirjoittavasta henkilöstä. Se on vähän ikävää, ettei oman maan osaamiselle ja tekijöille ymmärretä antaa arvoa ja erittäin vajavaisin tiedoin torpataan aina kaikki.
Ja nämä jäävahvistus- ja miinakansijutut voi jättää ihan omaan arvoonsa. Vaikka kuinka moni maa tarvitsee tuon verran jäävahvistusta: Ruotsi, Norja, Uusi-Seelanti, Argentiina, Chile... jne jne. Saatavilla ei vain ole ollut hyvää tuotetta, jossa jäissätoimintakelpoisuus on yhdistetty hyvään avomerikäyttäytymiseen ja tehokkaaseen runkoon. Nyt on. Noilla seikoilla ei ole millään tavalla negatiivista vaikutusta aluksen haluttavuuteen, vaan pikemminkin päinvastoin. Monitoimikansi mahdollistaa tulevina vuosikymmeninä semmoistenkin suorituskykyjen lisäämisen, joita ei voida edes aavistaa nyt.
Todellisuudessa juuri tuollaista alusta tulee moni laivasto haluamaan lähivuosina. Suurten merivaltojen fregatit ovat kasvaneet valtaviksi möhkäleiksi ja hinta sen mukana. Toisessa päässä on sitten erittäin kehittymättömät ja halvat korvetit, joiden käyttöarvo tosisodassa on kyseenalainen. Tietenkin sekin monelle maalle, jolla ei oikeasti juuri uhkaa ole, riittää. Kompakti, mutta riittävän suorituskykyinen design on erittäin harvinainen ja se on myös heidän suhteellisen vaikea rakentaa. Suomessa taas on totuttu siihen, ettei uppoumaa ja tilaa ole ylettömästi, eikä sitä voida noin vain lisätä. Pohjanmaa-lk on kokoonsa nähden todella kova luu. Siellä on myös epäilemättä asioita, joita ei julkisteta. Suomessa ei ihan USA-tyyliin kaikkea huudella lehtien palstoilla.
Etelä-Amerikan mailta vanhenee tulevina vuosina runsaasti saksalaisperäiseen suunnitteluun perustuvia aluksia. Saksan teollisuus on vain tänä päivänä monelle noista maista kertakaikkiaan liian kallista, eivätkä he pysty enää jatkamaan Meko-konseptilla. Joka ei esim 200-sarjassa edes ole Pohjanmaa-lk:n veroinen. Siinä on saumaa myös.
Eli jos jäävahvistusta, huoltovarmuutta ja kotimaisuutta ei oteta lukuun, ostajalle jää suorituskykyinen, taistelunkestävä mutta kohtuuhintainen sota-alus, jossa on toteutettu alan uusimpia innovaatioita, joita ei mistään vastaavalla rahalla löydy. Sillä luulisi kauppoja syntyvän. Mutta siis 2020-luvun puolenvälin jälkeen, kun tuotetta voidaan livenä esitellä. Tuskin tietenkään on kyse mistään tilauskirjojen "täyttymisestä", mutta jonkilainen määrä aluksia on kyllä mahdollista myydä. Jos tössitä asiaa Suomesa ihan tahallaan.

Noh, äläs nyt. En minä ole ainakaan havainnut tällä foorumilla mitään esimerkkejä negatiivisesti tai merivoimavastaisesti kirjoittavista henkilöistä. Jopa kenraalikuntakin on jo saatu ymmärtämään ajatus monitoimikorvettien tarpeesta ja taustalla olevasta käyttökonseptista.

Suurimpia ajatuksia jakaneista kysymyksistä ovat olleet tulevan alusluokan rakentaja, sen kyvyt viedä projekti loppuun tai sitoutua elinjakson aikaiseen ylläpitoon hinnasta puhumattakaan. Jälkimmäiset mm syynä koko hankkeen vuoden viivästykseen. RMC nyt vain sattuu olemaan ohjusveneitä rakentaneen vanhan Rauman telakan jonkinlainen Fenix-lintu. Jo entisessä elämässä telakan kyvyt ja rajat tulivat hyvin nopeasti vastaan. RMC:n haasteeseen tarttuminen on toki ilahduttavaa, mutta pitää toisaalta muistaa, että se ei ole sotalaivatelakka, tai meillä ei ylipäätään ole ollut Suomessa sellaisia. Toisin kuin esim Kockums, DCN, tai TKMS (Hampuri, Kiel ja Bremen yms).

Jos ajattelee P-maa lkan kaupallista hyödyntämistä, niin en ole täysin varma, kuka edes solmitun sopimuksen mukaan omistaa alusluokan suunnitteluoikeudet. Sen ainakin tiedän, ettei alusta ole RMC:lla suunniteltu, vaan ovat osallistuneet yksityiskohtien tarkennuksiin ja teknisen eritelmän laadintaan.

Kaikista kiemuroista huolimatta toivon telakalle ja sen henkilöstölle onnea ja menestystä projektin läpiviemiseksi sekä muutoinkin valoisaa tulevaisuutta alalla (y)
 
@Hanski toivotaan kaikki että suomalaisilla telakoilla käy risteilijöiden valmistus kuumana tästä ikuisuuteen. Se on on se mikä pitää Suomen isolta osalta pinnalla taantuman kourissa. Laivue2020 kaupat olisivat pelkkiä pähkinöitä Suomen taloudelle.
Millä suomalaisilla telakoilla ??
Tuo ajattelu on vähän nyt sellaista, että kun 90-luvulla ei Suomessa tehty tietokonepelejä, niin ei niitä tulla tekemään jatkossakaan - keskitytään siis puhelimiin. (ihan paskoja sukelluspallojakin mentiin tekemään - onneksi lopetettiin ajoissa, ennenkuin siitä tuli meriteollisuudelle uusi osaamisalue).

En toki ole erimieltä siitä että hienoa kun joku haluaa käyttää suomalaista työvoimaa ristelijöiden rakennukseen.
 
Eiköhän se putki laiteta kiinni Pietarin päässä ja sit kun alkaa Saksassa ja muualla läntisessä EU:ssa olla keskitalvella kylmä, niin käsketään meidän EU-tovereita painostamaan Suomea antautumaan ehdoitta
Kummassakohan päässä putkea mahtaa tulla ensin kylmä.
 
Mediassa on kenraalitason evp-henkilö esittänyt negatiivisen näkemyksen Laivue 2020 -hankkeen järkevyydestä. Tällä foorumilla on eräs ammattisotilas kritisoinut hanketta. Onko se sitten suurikin yllätys, että jotkut 'harrastelijat' saattavat suhtautua asiaan epäilyksellä, jos hankkeen järkevyys ei ole selvillä kaikille ammattisotilaille? Merten Sheriffi on vuosien ajan suhtautunut pessimistisesti about kaikkeen mitä PV tekee, ehkä siitä ei kannata hirveästi välittää? Ei taida olla ensimmäinen kerta, kun MS esittää negatiivisen mielipiteen, ja siitä sitten jotkut loukkaantuvat ajatellessaan että Sheriffi on joku foorumin kollektiivinen ääni.

(Jos jotain minun mielipiteeni kiinnostaa, niin minä suhtaudun Laivue 2020 -hankkeeseen positiivisesti ja ylipäätään en pidä Puolustuvoimia suomalaisen yhteiskunnan "heikoimpana lenkkinä")
 
Noh, äläs nyt. En minä ole ainakaan havainnut tällä foorumilla mitään esimerkkejä negatiivisesti tai merivoimavastaisesti kirjoittavista henkilöistä. Jopa kenraalikuntakin on jo saatu ymmärtämään ajatus monitoimikorvettien tarpeesta ja taustalla olevasta käyttökonseptista.

Suurimpia ajatuksia jakaneista kysymyksistä ovat olleet tulevan alusluokan rakentaja, sen kyvyt viedä projekti loppuun tai sitoutua elinjakson aikaiseen ylläpitoon hinnasta puhumattakaan. Jälkimmäiset mm syynä koko hankkeen vuoden viivästykseen. RMC nyt vain sattuu olemaan ohjusveneitä rakentaneen vanhan Rauman telakan jonkinlainen Fenix-lintu. Jo entisessä elämässä telakan kyvyt ja rajat tulivat hyvin nopeasti vastaan. RMC:n haasteeseen tarttuminen on toki ilahduttavaa, mutta pitää toisaalta muistaa, että se ei ole sotalaivatelakka, tai meillä ei ylipäätään ole ollut Suomessa sellaisia. Toisin kuin esim Kockums, DCN, tai TKMS (Hampuri, Kiel ja Bremen yms).

Jos ajattelee P-maa lkan kaupallista hyödyntämistä, niin en ole täysin varma, kuka edes solmitun sopimuksen mukaan omistaa alusluokan suunnitteluoikeudet. Sen ainakin tiedän, ettei alusta ole RMC:lla suunniteltu, vaan ovat osallistuneet yksityiskohtien tarkennuksiin ja teknisen eritelmän laadintaan.

Kaikista kiemuroista huolimatta toivon telakalle ja sen henkilöstölle onnea ja menestystä projektin läpiviemiseksi sekä muutoinkin valoisaa tulevaisuutta alalla (y)
Olen selvillä samasta asiasta. Voisi arvella, että oikeudet ovat valtiolla. Mutta valtio ei varmaan vientikauppoja vastusta, kun ehkä jotkut omat salaisuudet jätetään pois paketista.

Minäkin toivotan onnea Suomelle sen saadessa moiset alukset turvakseen ja myös sen tekijöille ja tilaajille voimaa ja kestävyyttä vaativassa hankkeessa.
 
Siis sotalaivamarkkinat ovat vain näennäisesti erittäin kilpailtuja. Perinteisesti kukin maa ostaa oman maan telakoilta tai telakkakonsortiolta. Mahdollisesti kilpailua ei ole lainkaan tai sitten siihen laitetaan semmoiset elementit, jotka sulkevat tehokkaasti ulkomaiset kilpailijat pois.

Toki jos mietitään taloustieteellisessä mielessä niin sotalaivamarkkinoita ei voi luonnehtia kilpailluiksi. Reaalimaailmassa ne ovat kuitenkin hyvin kilpailtuja ja tosiaan markkinoilla vaikuttavat enemmän erinäiset taustatekijät kuin pelkästään arvioidut suorituskykytekijät. Sinänsä jopa USA on näemmä FFG(X) kisassa ottanut ulkomaisia toimijoita mukaan yhteistyössä paikallisten laivanrakentajien kanssa.
 
Mediassa on kenraalitason evp-henkilö esittänyt negatiivisen näkemyksen Laivue 2020 -hankkeen järkevyydestä. Tällä foorumilla on eräs ammattisotilas kritisoinut hanketta. Onko se sitten suurikin yllätys, että jotkut 'harrastelijat' saattavat suhtautua asiaan epäilyksellä, jos hankkeen järkevyys ei ole selvillä kaikille ammattisotilaille? Merten Sheriffi on vuosien ajan suhtautunut pessimistisesti about kaikkeen mitä PV tekee, ehkä siitä ei kannata hirveästi välittää? Ei taida olla ensimmäinen kerta, kun MS esittää negatiivisen mielipiteen, ja siitä sitten jotkut loukkaantuvat ajatellessaan että Sheriffi on joku foorumin kollektiivinen ääni.

(Jos jotain minun mielipiteeni kiinnostaa, niin minä suhtaudun Laivue 2020 -hankkeeseen positiivisesti ja ylipäätään en pidä Puolustuvoimia suomalaisen yhteiskunnan "heikoimpana lenkkinä")
No onneksi noista asioista päättää muut kuin minä jolla pelkästään muutamien kuukausien kokemus perunoiden kuorinnasta sekä Sergein lataajana toimimisesta muutamalla veneellä. Älkää siis ottako niin tosissaan mitä raapustan.
 
Olen selvillä samasta asiasta. Voisi arvella, että oikeudet ovat valtiolla. Mutta valtio ei varmaan vientikauppoja vastusta, kun ehkä jotkut omat salaisuudet jätetään pois paketista.

Minäkin toivotan onnea Suomelle sen saadessa moiset alukset turvakseen ja myös sen tekijöille ja tilaajille voimaa ja kestävyyttä vaativassa hankkeessa.

No ei varmaankaan vastusta, ja muistaakseni vuosituhannen alkupuolella päätettiin, että että yritys saa automaattisesti PV:n tuoteoikeudet toimiessaan toimittajana tms...
 
No onneksi noista asioista päättää muut kuin minä jolla pelkästään muutamien kuukausien kokemus perunoiden kuorinnasta sekä Sergein lataajana toimimisesta muutamalla veneellä. Älkää siis ottako niin tosissaan mitä raapustan.
Tarkoituksenani ei suinkaan ole mitenkään vähäksyä mielipiteitäsi. Mutta kieltämättä olen pannut merkille, että mielipiteesi PV:n kalustosta ovat usein kovin negatiivisia. Mutta ei tästä sen enempää, takaisin laivoihin.
 
Mediassa on kenraalitason evp-henkilö esittänyt negatiivisen näkemyksen Laivue 2020 -hankkeen järkevyydestä. Tällä foorumilla on eräs ammattisotilas kritisoinut hanketta. Onko se sitten suurikin yllätys, että jotkut 'harrastelijat' saattavat suhtautua asiaan epäilyksellä, jos hankkeen järkevyys ei ole selvillä kaikille ammattisotilaille? Merten Sheriffi on vuosien ajan suhtautunut pessimistisesti about kaikkeen mitä PV tekee, ehkä siitä ei kannata hirveästi välittää? Ei taida olla ensimmäinen kerta, kun MS esittää negatiivisen mielipiteen, ja siitä sitten jotkut loukkaantuvat ajatellessaan että Sheriffi on joku foorumin kollektiivinen ääni.

(Jos jotain minun mielipiteeni kiinnostaa, niin minä suhtaudun Laivue 2020 -hankkeeseen positiivisesti ja ylipäätään en pidä Puolustuvoimia suomalaisen yhteiskunnan "heikoimpana lenkkinä")

Evp:nä voivat kenraalitkin purkaa loukattuja tuntojaan. Kaikki eivät koskaan oppineet ymmärtämään, että heidän edustamansa puolustushaara ja sen vanhenevat kertasingot eivät kerta kaikkiaan olleet puolustussuunnittelun keskiössä (ripaus sarkasmia :giggle:). Nykyinen amiraali-/kenraalikunta on jo paljon paremmalla tasolla.
 
Evp:nä voivat kenraalitkin purkaa loukattuja tuntojaan. Kaikki eivät koskaan oppineet ymmärtämään, että heidän edustamansa puolustushaara ja sen vanhenevat kertasingot eivät kerta kaikkiaan olleet puolustussuunnittelun keskiössä (ripaus sarkasmia :giggle:). Nykyinen amiraali-/kenraalikunta on jo paljon paremmalla tasolla.
Nimenomaan. On mielenkiintoinen havainto, kuinka suppeasta reiästä asioita saatetaan katsoa jopa kenraalitasolla. Ainakin joskus. Hävittäjä- ja laivahankkeita on aina joku harmaa "veli" vastustanut, mutta on pakko sanoa, etten ole meri- tai ilmavoimien taustalla olevien koskaan mollaneen onnistuneita maavoimien hankkeita. Mutta nyt tilanne on paljon parempi, kuten sanoit. Koko PV:n johto näyttää olevan strategisten hankkeiden takana ja ministeriön panos asioihin on kerrassaan mainio.

Ja merten seriffille sen verran, ettei tuossakaan taustassa asian suhteen ole yhtään mitään vikaa, mutta tilaa tulee jättää sillekin, että jospa meripuolustuksen ammattilaiset sittenkin onnistuivat? Eikös vaan? Suomen puolustusvoimien rakentajat joutuvat toimimaan harvinaisen kapeissa taloudellisissa raameissa. Nykyisen tilanteen aikaansaaminen ei olisi ihan kyvyttömiltä onnistunut, sanon minä.
 
Nimenomaan. On mielenkiintoinen havainto, kuinka suppeasta reiästä asioita saatetaan katsoa jopa kenraalitasolla. Ainakin joskus. Hävittäjä- ja laivahankkeita on aina joku harmaa "veli" vastustanut, mutta on pakko sanoa, etten ole meri- tai ilmavoimien taustalla olevien koskaan mollaneen onnistuneita maavoimien hankkeita.

Ja merten seriffille sen verran, ettei tuossakaan taustassa asian suhteen ole yhtään mitään vikaa, mutta tilaa tulee jättää sillekin, että jospa meripuolustuksen ammattilaiset sittenkin onnistuivat? Eikös vaan? Suomen puolustusvoimien rakentajat joutuvat toimimaan harvinaisen kapeissa taloudellisissa raameissa. Nykyisen tilanteen aikaansaaminen ei olisi ihan kyvyttömiltä onnistunut, sanon minä.
Saanut sivun nyt wikipedassa

Jännästi tuossakin suuren palstatilan saan ihan epäolennainen jänkkäys. Itse alusluokkahan tuon sivun tarkoitus on. Sivu pitäisi rakentaa lähes kokonaan uudelleen ja keskittyä asiaan. Kertomaan alusluokasta olennainen ja se mitä sen suorituskyvystä julkisuuteen on tiedotettu. Tuollainen viimeinen kappale ei kuulu mielestäni alusluokan wiki-sivulle.

Tuosta hiukan mallia: https://en.wikipedia.org/wiki/Arleigh_Burke-class_destroyer
 
Jännästi tuossakin suuren palstatilan saan ihan epäolennainen jänkkäys. Itse alusluokkahan tuon sivun tarkoitus on. Sivu pitäisi rakentaa lähes kokonaan uudelleen ja keskittyä asiaan. Kertomaan alusluokasta olennainen ja se mitä sen suorituskyvystä julkisuuteen on tiedotettu. Tuollainen viimeinen kappale ei kuulu mielestäni alusluokan wiki-sivulle.

Tuosta hiukan mallia: https://en.wikipedia.org/wiki/Arleigh_Burke-class_destroyer
No se on vaan alkusivu, updäitataan sitten kun ne saa uutta tietoa, mutta sen sensorit ja aseistus on kiinostavava
 
Nimenomaan. On mielenkiintoinen havainto, kuinka suppeasta reiästä asioita saatetaan katsoa jopa kenraalitasolla. Ainakin joskus. Hävittäjä- ja laivahankkeita on aina joku harmaa "veli" vastustanut, mutta on pakko sanoa, etten ole meri- tai ilmavoimien taustalla olevien koskaan mollaneen onnistuneita maavoimien hankkeita. Mutta nyt tilanne on paljon parempi, kuten sanoit. Koko PV:n johto näyttää olevan strategisten hankkeiden takana ja ministeriön panos asioihin on kerrassaan mainio.

Ja merten seriffille sen verran, ettei tuossakaan taustassa asian suhteen ole yhtään mitään vikaa, mutta tilaa tulee jättää sillekin, että jospa meripuolustuksen ammattilaiset sittenkin onnistuivat? Eikös vaan? Suomen puolustusvoimien rakentajat joutuvat toimimaan harvinaisen kapeissa taloudellisissa raameissa. Nykyisen tilanteen aikaansaaminen ei olisi ihan kyvyttömiltä onnistunut, sanon minä.
Siitä täydet pisteet Suomelle, että laivue on paljon uskottavampi kuin Svenskien Visbyt. Rahaa oli käytettävissä ettei paskalle taivu ja jopa saksalaista kultaakin holveissa mutta stealth korveteista tuli hampaattomat. Käsittämätöntä!
 
Siitä täydet pisteet Suomelle, että laivue on paljon uskottavampi kuin Svenskien Visbyt. Rahaa oli käytettävissä ettei paskalle taivu ja jopa saksalaista kultaakin holveissa mutta stealth korveteista tuli hampaattomat. Käsittämätöntä!

Visby on ihan pätevä ruotsalaisten tarkoituksiin. Ruotsin ulkomaankauppa kulkee Göteborgin kautta, tarve on Itämerellä operoiviin ohjusaluksiin. Meillä on tarve Selkämerellä operoiviin aluksiin. Erilaiset tarpeet, erilaiset alukset.
 
Visby on ihan pätevä ruotsalaisten tarkoituksiin. Ruotsin ulkomaankauppa kulkee Göteborgin kautta, tarve on Itämerellä operoiviin ohjusaluksiin. Meillä on tarve Selkämerellä operoiviin aluksiin. Erilaiset tarpeet, erilaiset alukset.
Nythän nauratat, vai vielä Göteborgiin rajoittuisi Ruotsin tarpeet. Tukholman saaristo, Gotlanti, Tanskan salmien eteläpuoli. Idän puolinen rannikko on kuin meillä läntinen ja sitä on paljon.

Toki ulkomaankaupan/huoltovarmuuden osalta on heillä huomattavasti helpompi tilanne. Mutta se on sitä jo Oslon ja Narvikin takia.

Visby jäi puutteelliseksi suunnitelmiin nähden. Sinänsä ruotsalaisten tarkoituksiin riittää varmasti Pohjanmaa-luokkaa vähemmän yhteen ahtava lotja.
 
Back
Top