Laivue 2020

Nythän nauratat, vai vielä Göteborgiin rajoittuisi Ruotsin tarpeet. Tukholman saaristo, Gotlanti, Tanskan salmien eteläpuoli. Idän puolinen rannikko on kuin meillä läntinen ja sitä on paljon.

Toki ulkomaankaupan/huoltovarmuuden osalta on heillä huomattavasti helpompi tilanne. Mutta se on sitä jo Oslon ja Narvikin takia.

Visby jäi puutteelliseksi suunnitelmiin nähden. Sinänsä ruotsalaisten tarkoituksiin riittää varmasti Pohjanmaa-luokkaa vähemmän yhteen ahtava lotja.
Juuri tätä. Alunperin suunnitelmat olivat aivan toisenlaiset toteutumaan nähden. Rahaa olisi ollut varustaa alukset suunnitellusti mutta kun piti leikata.
 
Nythän nauratat, vai vielä Göteborgiin rajoittuisi Ruotsin tarpeet. Tukholman saaristo, Gotlanti, Tanskan salmien eteläpuoli. Idän puolinen rannikko on kuin meillä läntinen ja sitä on paljon
Nyt @magitsu opettelemaan sisälukutaitoa! @StmSvejk totesi selvästi että Ruotsin tarpeet on Itämeren puolella. Göteborg taas nimenomaan rajautuu heidän tarpeidensa ulkopuolelle, koska venäjä ei kovin vahvasti uhkaa sillä puolella maata. Meriliikenteen suojaus ei siksi ole Ruotsille ja Visbyille niin tärkeä tehtävä kuin Suomelle ja Pohjanmaille. Ihan niin kuin itsekin totesit.
 
Nyt @magitsu opettelemaan sisälukutaitoa! @StmSvejk totesi selvästi että Ruotsin tarpeet on Itämeren puolella. Göteborg taas nimenomaan rajautuu heidän tarpeidensa ulkopuolelle, koska venäjä ei kovin vahvasti uhkaa sillä puolella maata. Meriliikenteen suojaus ei siksi ole Ruotsille ja Visbyille niin tärkeä tehtävä kuin Suomelle ja Pohjanmaille. Ihan niin kuin itsekin totesit.
No joo, niin oli näköjään Göteborgin sulkenut tarpeiden ulkopuolelle. Sen sijaan Itämeren ohjusalus saattaa olla turhan epämääräinen kuvaus. On saaristoa vaikka kuinka ja se ilmatorjunnan puute on aikamoisen paha puute "pätevälle". Sitä ei mielellään luulisi laitettavan Itämerelle oman it:n kantamattomiin.
 
Nythän nauratat, vai vielä Göteborgiin rajoittuisi Ruotsin tarpeet. Tukholman saaristo, Gotlanti, Tanskan salmien eteläpuoli. Idän puolinen rannikko on kuin meillä läntinen ja sitä on paljon.

Toki ulkomaankaupan/huoltovarmuuden osalta on heillä huomattavasti helpompi tilanne. Mutta se on sitä jo Oslon ja Narvikin takia.

Visby jäi puutteelliseksi suunnitelmiin nähden. Sinänsä ruotsalaisten tarkoituksiin riittää varmasti Pohjanmaa-luokkaa vähemmän yhteen ahtava lotja.

Ruotsin merkittävin vientisatama on Göteborg, lopuilla ei ole elintärkeää merkitystä, varsinkin kun yhteys Tanskaan on helposti varmistettavissa. Göteborgin kautta kulkee 30% Ruotsin ulkomaankaupasta. Tässä on tilastolinkki josta voit tarkastella Ruotsin eri satamien merkitystä:


Ruotsin maantieteestä Suomessa on ylipäätään aika hassuja käsityksiä. Ruotsin väestö asuu käytännössä kokonaan Suomen eteläpuolella, siitä pohjoiseen olevalla alueella on täysin marginaalinen merkitys. Samoin Itämerellä on hyvin pieni merkitys Ruotsin kaupalle.

Visby jäi toki puutteelliseksi suunnitelmiin nähden, mutta mikäs on realistinen merellinen uhka Ruotsille mahtavan Itämeren laivaston osalta?
 
Ilmeisesti on sitten kaikilta osiltaan tarpeeton?

Visby on ihan suorituskykyinen ohjusvene jonka ilmatorjunnan puutetta paikkaavat hyvät häiveominaisuudet. Aluksen sutokyky on myös hyvä. Ei Haminakaan ole tarpeeton, vaikka sillä esimerkiksi on puutteelliset häiveominaisuudet ja sutokyky oli puuttuva päivitykseen saakka.
 
Visby on ihan suorituskykyinen ohjusvene jonka ilmatorjunnan puutetta paikkaavat hyvät häiveominaisuudet. Aluksen sutokyky on myös hyvä. Ei Haminakaan ole tarpeeton, vaikka sillä esimerkiksi on puutteelliset häiveominaisuudet ja sutokyky oli puuttuva päivitykseen saakka.
Eikös osan Visbyistä pitänyt varustaa täysverisiksi suto korveteiksi? Nyt sekin osa-alue kevyempi mitä piti.
 
Visby on ihan pätevä ruotsalaisten tarkoituksiin. Ruotsin ulkomaankauppa kulkee Göteborgin kautta
Niin olet oikeassa, tässä kuva yhtestä kirjasta Sverige i krig mot Ryssland 2023
Tässä ne tärkeimmat puolustusalueet

333333959_8a943e56-dd74-48ee-bd72-d08e36d19f79.jpg
 
Visby jäi toki puutteelliseksi suunnitelmiin nähden, mutta mikäs on realistinen merellinen uhka Ruotsille mahtavan Itämeren laivaston osalta?

Ovat olleet aika huolissaan Gotlannista. Ja Ruotsilla on vankat intressit Itämerellä. Meriliiken on vain yksi asia.

Visby on ihan suorituskykyinen ohjusvene jonka ilmatorjunnan puutetta paikkaavat hyvät häiveominaisuudet. Aluksen sutokyky on myös hyvä. Ei Haminakaan ole tarpeeton, vaikka sillä esimerkiksi on puutteelliset häiveominaisuudet ja sutokyky oli puuttuva päivitykseen saakka.

Visbyn häiveominaisuuksista ei kovin hääppöistä suojaa ole ilmatähystykselle. Haminoille sukellusveneuhka on vakava mutta vähäisempi kuin Visbyjen ilmauhka.
 
Ruåttalaiset perustivat Gotlantiin uudestaan armeijan yksikönkin, en muista oliko vakituista vai Hemvärnet.
 
Rykmenttiä bygaavat sinne.

Ruotsilla on sinällään mukava asema kauppaliikenteen suhteen, että Norjassa riittää satamia, mistä kulkee kumipyörillä tavaraa koko maan mitalla.
Meillä tuon suunnan kumipyöräliikenne on rajoittunut pohjoiseen reittiin. Toki on sielläkin useampi paikka mistä pääsee. Siltikin pullonkaula.
Ruotsin on turvattava kauppamerenkulku myös itämerenpuolella, koska ei Göteborg pysty kaikkea käsittelemään, eikä kaikki ole mahdollista
Norjan satamien kauttakaan. Öölanti ja Gotlanti ovat etuvartioasemia. Olivat jo kylmän sodan aikanakin, mistä molemmissa vielä rannat täynnä
maihinnousua vastaan rakennettuja linnotteita.
 
Rykmenttiä bygaavat sinne.

Ruotsilla on sinällään mukava asema kauppaliikenteen suhteen, että Norjassa riittää satamia, mistä kulkee kumipyörillä tavaraa koko maan mitalla.
Meillä tuon suunnan kumipyöräliikenne on rajoittunut pohjoiseen reittiin. Toki on sielläkin useampi paikka mistä pääsee. Siltikin pullonkaula.
Ruotsin on turvattava kauppamerenkulku myös itämerenpuolella, koska ei Göteborg pysty kaikkea käsittelemään, eikä kaikki ole mahdollista
Norjan satamien kauttakaan. Öölanti ja Gotlanti ovat etuvartioasemia. Olivat jo kylmän sodan aikanakin, mistä molemmissa vielä rannat täynnä
maihinnousua vastaan rakennettuja linnotteita.

Niinpä.

Ja mitä mieltä sitten itse kukin on ruåttalaisista, niin me ollaan strategisesti niiden kanssa naimisissa niin menneisyydessä kuin tulevaisuudessakin.
 
Ruåttalaiset perustivat Gotlantiin uudestaan armeijan yksikönkin, en muista oliko vakituista vai Hemvärnet.
Eli kun Ove pappa on verkkojen noston yhteydessä nähnyt jotain epäilyttävää, niin on vanhalla Eriksonillaan soittanut kylän ikämiehille. Nuorempia kun maanpuolustus ei kiinnosta siellä enää pätkääkään. Ikämiehet kaasuttavat sitten Saab 99 autollaan rantaan. Sprutan piippu suunnataan sinne päin missä Ove väitti ryssarnia näkyneen.
 
No niinkuin kaikki me tiedämme, kuinka alas tuo maanpuolustus ajettiin, niin vielä on varmasti matkaa uskottavaan puolustukseen.
Eikä Visby-luokan paattien puutteet sitä juurikaan nosta ylös.
 
Juuri tätä. Alunperin suunnitelmat olivat aivan toisenlaiset toteutumaan nähden. Rahaa olisi ollut varustaa alukset suunnitellusti mutta kun piti leikata.

Koska kansainväliset operaatiot ja sen myötäiset ongelmat firmassa rekryyn asti. Kallista on maailman halailu, mutta onneksi se on tuottanut turvallisuutta
kotimaassa aina Skånesta - Lappiin. Jätte kiva.
 
Ovat olleet aika huolissaan Gotlannista. Ja Ruotsilla on vankat intressit Itämerellä. Meriliiken on vain yksi asia.

Meriliikenteen suojaus ja mereltä tulevan hyökkäyksen torjunta painottavat eri kykyjä. Ruotsilla on sukellusvenease, ilma-ase, miina-ase, meritorjunta-ohjukset ja pinta-alukset kaikki merellistä uhkaa torjumaan.

Visbyn häiveominaisuuksista ei kovin hääppöistä suojaa ole ilmatähystykselle. Haminoille sukellusveneuhka on vakava mutta vähäisempi kuin Visbyjen ilmauhka.

? Toki venäläistä SUPER-tutkaa vastaan mistään ei ole hyötyä, mutta häiveominaisuudet tarkoittavat nimenomaisesti paljon pienempää havaintoetäisyyttä kuin vaikkapa Haminaa vastaan. Itämerellä apua on myös Ruotsin ilmavoimien ilmasuojasta,
 
Ruotsilla on sinällään mukava asema kauppaliikenteen suhteen, että Norjassa riittää satamia, mistä kulkee kumipyörillä tavaraa koko maan mitalla. Meillä tuon suunnan kumipyöräliikenne on rajoittunut pohjoiseen reittiin. Toki on sielläkin useampi paikka mistä pääsee. Siltikin pullonkaula. Ruotsin on turvattava kauppamerenkulku myös itämerenpuolella, koska ei Göteborg pysty kaikkea käsittelemään, eikä kaikki ole mahdollista
Norjan satamien kauttakaan.

Ei toki samalla intensiteetillä kuin rauhan aikana. Kuitenkin esim. konttiliikenteestä Göteborgin osuus oli 2016 800 000 konttia, Malmön ja muiden länsirannikoiden satamien osuus n. 300 000 ja koko Itämeren puolen satamien osuus 250 000 konttia. Kokonaistonnimäärissä suhdeluvut ovat erilaisia mihin vaikuttaa paljon vaikkapa Luulajan sataman malmivienti, Pohjanlahden rannikon metsäteollisuus ym.
 
Eikös osan Visbyistä pitänyt varustaa täysverisiksi suto korveteiksi? Nyt sekin osa-alue kevyempi mitä piti.

No käytännössä ei ole. Ensimmäiset neljä korvettia suunniteltiin ensisijaisesti SUTO- ja MITO-toimintaan, loput oli tarkoitus varustaa pintasodankäyntiin. Kaikilla on kuitenkin alkuperäisen suunnitelman mukainen integroitu HYDRA-järjestelmä. Ainoa järjestelmä, josta luovuttiin aikaisessa vaiheessa, oli yleiskäyttöinen ALECTO-raketinheitin, jota olisi voitu käyttää myös suto-raketinheittimenä. Alusluokan roolitus ja eriytyminen johtunee enimmäkseen asekannen pienuudesta: joko ROVit tai RBS-kalusto.

Alunperin Visby lkan kooksi kaavailtiin 10 alusta (4suto +6piso). Rahan vähetessä 4suto +2piso, ja näillehän tilattiin taistelujärjestelmä. Lopulta Uddevalla jäi tilaamatta, ja lopputuloksena oli 4suto+1piso sekä 1 täysi maasijoitteinen referenssitaistelujärjestelmä.
 
Back
Top