Sen verran on kommentoitava, että jopa yli 10 000 tn uppoumalla AB:t ovat melko suuria fregatiksi. Se on myös oikeastaan tehty risteilijän runkoon ja koneistolle. Lisäksi Arleigh Burket ovat alusta saakka suunniteltu sotimaan kaikissa kolmessa dimensiossa, omaa vahvan ELSO-kyvyn ja sopii myös tulitukeen maalle sekä ohjuksin, että tykistöllä. Nykyään tälläistä alusta sanotaan hävittäjäksi, vaikka risteilijä olisi ehkä oikeampi. Fregattikin kyllä voi olla kaikkiin dimensioihin taisteleva, mutta lyhyempi toiminta-aika ja -matka sekä kaikin tavoin kevyempi rakenne (uppoma alle 7000 tn). No nykyään alkaa olemaan jo 8000 - 9000 tn "fregatteja" siellä ja täällä, ettei se yli 3900 tn Pohjanmaa "korvettina" nyt ihan huonossa seurassa seilaa.Minä olen mieltänyt ennen ohjusaikakautta käytetyn laivojen luokittelun seuraavasti
Taistelulaiva = toisten taistelulaivojen tuhoamiseen tarkoitettu isoin luokka
Risteilijä = iso sota-alus, joka voi toimia itsenäisesti tai laivasto-osastossa puolustaa taistelulaivoja hävittäjiä ja muita pienempiä aluksia vastaan. Myöhemmin myös lentokoneita vastaan.
Hävittäjä = nopea alus, jonka tarkoitus on torpedosyöksyllä upottaa taistelulaivoja. Myöhemmin myös sukellusveneiden torjunta. Valtamerikelpoinen.
Fregatti = itsenäiseen toimintaan avomerellä kykenevä sotalaiva. Risteilijää pienempi. Laivasto-osastossa ennemmin puolustuksellinen kuin hyökkäävä. Hävittäjää tasapainoisempi kokonaisuus.
Korvetti = pienin avomerellä toimimaan tarkoitettu alus. Tyypillisesti tehtävänä sukellusveiden torjunta tai saattuetehtävät vähäisempää vastusta vastaan.
Näin ollen amerikkalaiset AB:t ovat lähinnä fregatteja tai IT-risteilijöitä. Pohjanmaa-lka:lta puuttunee kysy itsenäisiin valtamerioperaatioihin, joten korvetti on ihan hyvä luokka.