Joo- ei.Onka tällä nyt niin paljon väliä.
Korvetteja kaikki, mikä nyt muuttuisiItse alusluokan suorituskyky ei kyllä muutu luokituksesta huolimatta!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Joo- ei.Onka tällä nyt niin paljon väliä.
Korvetteja kaikki, mikä nyt muuttuisiItse alusluokan suorituskyky ei kyllä muutu luokituksesta huolimatta!
Kuin missä maissa(merillä)?Miksi täällä ei voida käyttää samaa terminologiaa ja alusten luokitusta?
Alusluokkien suorituskyky ei muutu ei. Mutta kun heidän kanssaan kuitenkin koko ajan Suomen Merivoimat asioi, niin sekaannuksen mahdollisuudet vähenee, kun siirrytään samaan terminologiaan. En käsitä lainkaan, mikä tässä on niin vaikeaa? Miksi täällä ei voida käyttää samaa terminologiaa ja alusten luokitusta?
Kuin käytännössä kaikissa länsimaissa tai niissä maissa, joissa on oikeat laivastoperinteet.Kuin missä maissa(merillä)?
Ollaanko mahdollisesti täällä lainattu Krimin sodan aikaista terminologiaa esim tykkiveneen kohdalla?Kuin käytännössä kaikissa länsimaissa tai niissä maissa, joissa on oikeat laivastoperinteet.
Hyvänä esimerkkinä juuri "tykkivene" Turunmaa-luokka. Maailmalla tykkivene, "Gunboat" on semmoinen pieni vene kk- ja 20 mm tykkiaseistuksella. Sitten kun suomalaiset, jotka ei osaa kääntää laivastotermejä, menee vielä sanomaan heille, että "gunboat", niin metsään menee ja reippaasti.
Ollaanko mahdollisesti täällä lainattu Krimin sodan aikaista terminologiaa esim tykkiveneen kohdalla?
En tiedä mistä kaukaa tuo on lähtöisin mutta Merivoimilla edelliset tykkiveneet olivat olleet käytössä kai 50-luvulle saakka joten tyypitys oli tuoreessa muistissa vielä 60-luvulla. Sodanaikaiset tykkiveneet olivat kyllä ”hieman” eri tyypin aluksia kuin 60-lukulaiset.
Minusta nämä uudet Pohjanmaat olisi hyvin voinut tyypittää saattajiksi. Kuvaa hyvin alusten yhtä tärkeää tehtävää ja on mukavan ympäripyöreä joten kukaan ei pääse irvimään koosta tai vatustuksesta
Kuin käytännössä kaikissa länsimaissa tai niissä maissa, joissa on oikeat laivastoperinteet.
Hyvänä esimerkkinä juuri "tykkivene" Turunmaa-luokka. Maailmalla tykkivene, "Gunboat" on semmoinen pieni vene kk- ja 20 mm tykkiaseistuksella. Sitten kun suomalaiset, jotka ei osaa kääntää laivastotermejä, menee vielä sanomaan heille, että "gunboat", niin metsään menee ja reippaasti.
Eli väitätkö että suomessa ei ole laivastoperinteitä? Jos näin väität, niin tutustuppa suomen historiaan ennenkuin analysoit asioita tyystin päin persettä.Kuin käytännössä kaikissa länsimaissa tai niissä maissa, joissa on oikeat laivastoperinteet.
Hyvänä esimerkkinä juuri "tykkivene" Turunmaa-luokka. Maailmalla tykkivene, "Gunboat" on semmoinen pieni vene kk- ja 20 mm tykkiaseistuksella. Sitten kun suomalaiset, jotka ei osaa kääntää laivastotermejä, menee vielä sanomaan heille, että "gunboat", niin metsään menee ja reippaasti.
Ei tuosta noin paljon kannata hermostua. Mutta kyllä Suomen laivastoperinteet ovat huomattavasti heikommat kuin jo ihan seuraava maa länteen. Se on sangen luonnollista; laivastomme on vain vähän yli 100 v vanha. Se on aina tähän saakka ollut se selkeä kolmonen puolustushaarojen järjestyksessä ja aluskalusto pientä ja vaatimatonta. Ei ole ollut edes raameja, joissa kulttuuria olisi syntynyt. Joitakin perinteitä tietenkin on, mutta... kaiken kaikkiaan.Eli väitätkö että suomessa ei ole laivastoperinteitä? Jos näin väität, niin tutustuppa suomen historiaan ennenkuin analysoit asioita tyystin päin persettä.
Eikös täällä olla valmistettu satoja vuosia erilaisia sota-aluksia. Esimerkiksi muistaakseni Krimin sodan aikana Ruissalon edustalla oli jonkinlaisia paatteja torjumassa engelsmanneja. Eihän nämä tietenkään mitään suurvaltojen lippulaivoihin verrattavia olleet mutta kuitenkin. Aurajoen rannoilla veneitä veistetty satoja vuosia. Osa näistä siis ollut myös sotaisempaan käyttöön. Emme olleet itsenäisiä tuolloin mutta samaa heimoa tästä huolimatta.Ei tuosta noin paljon kannata hermostua. Mutta kyllä Suomen laivastoperinteet ovat huomattavasti heikommat kuin jo ihan seuraava maa länteen. Se on sangen luonnollista; laivastomme on vain vähän yli 100 v vanha. Se on aina tähän saakka ollut se selkeä kolmonen puolustushaarojen järjestyksessä ja aluskalusto pientä ja vaatimatonta. Ei ole ollut edes raameja, joissa kulttuuria olisi syntynyt. Joitakin perinteitä tietenkin on, mutta... kaiken kaikkiaan.
Ehkäpä nyt koittaa tällekin alalle uusi nousu?
Niin, sitä rannikkotykistöä ei enää paljon ole ja kohta ei sitäkään vähää. Tosin muut maat poistivat moisen jo viimeistään 1980-luvulla, kun oli selvää, ettei esim kiinteällä tykistöllä ollut mitään elämisen mahdollisuuksia täsmäaseiden vaikutuksessa (Vietnamin opetuksia). Rannikkojääkärit ovat asia, jota en ole kovin paljo vaivautunut tutkimaan.
En tiedä mistä kaukaa tuo on lähtöisin mutta Merivoimilla edelliset tykkiveneet olivat olleet käytössä kai 50-luvulle saakka joten tyypitys oli tuoreessa muistissa vielä 60-luvulla. Sodanaikaiset tykkiveneet olivat kyllä ”hieman” eri tyypin aluksia kuin 60-lukulaiset.
Minusta nämä uudet Pohjanmaat olisi hyvin voinut tyypittää saattajiksi. Kuvaa hyvin alusten yhtä tärkeää tehtävää ja on mukavan ympäripyöreä joten kukaan ei pääse irvimään koosta tai vatustuksesta
Ei tuosta noin paljon kannata hermostua. Mutta kyllä Suomen laivastoperinteet ovat huomattavasti heikommat kuin jo ihan seuraava maa länteen. Se on sangen luonnollista; laivastomme on vain vähän yli 100 v vanha. Se on aina tähän saakka ollut se selkeä kolmonen puolustushaarojen järjestyksessä ja aluskalusto pientä ja vaatimatonta. Ei ole ollut edes raameja, joissa kulttuuria olisi syntynyt. Joitakin perinteitä tietenkin on, mutta... kaiken kaikkiaan.
Ehkäpä nyt koittaa tällekin alalle uusi nousu?
Niin, sitä rannikkotykistöä ei enää paljon ole ja kohta ei sitäkään vähää. Tosin muut maat poistivat moisen jo viimeistään 1980-luvulla, kun oli selvää, ettei esim kiinteällä tykistöllä ollut mitään elämisen mahdollisuuksia täsmäaseiden vaikutuksessa (Vietnamin opetuksia). Rannikkojääkärit ovat asia, jota en ole kovin paljo vaivautunut tutkimaan.
Eikös täällä olla valmistettu satoja vuosia erilaisia sota-aluksia. Esimerkiksi muistaakseni Krimin sodan aikana Ruissalon edustalla oli jonkinlaisia paatteja torjumassa engelsmanneja. Eihän nämä tietenkään mitään suurvaltojen lippulaivoihin verrattavia olleet mutta kuitenkin. Aurajoen rannoilla veneitä veistetty satoja vuosia. Osa näistä siis ollut myös sotaisempaan käyttöön. Emme olleet itsenäisiä tuolloin mutta samaa heimoa tästä huolimatta.
Historia
Historia Laivanrakennus Turussa 1700-1800 LUKU Laivanrakennuksen tai suurtelakkatoiminnan historia Turussa alkaa 1700 luvulta. Sotalaisten kylän maalle jossa venäläiset olivat rakentaneet kaleereja…www.tyohuonekunta.fi
osin offtopic
Korona runnoo telakoita – Suomen valtio antanut varustamoille jättitakuut, miljardien riski veronmaksajille
Finnveran mukaan varustamojen maksukykyä on tässä vaiheessa vaikeaa ennakoida.suomenkuvalehti.fi
Osa HX-rahoista voitaisiin käyttää telakoiden elvyttämiseen. Ei tietenkään Helsingin, mutta Turun. Pohjanmaalle lisää sisaria?
Miksi suomalaisen veronmaksajan pitäisi kustantaa rikkaille amerikkalaisille risteilyaluksia? Jos aikanaan hallitus teki päätöksen, että näin ei tehdä ja Turun telakan toimintakin pelastui ihan kannattavalla kaupallisella pohjalla. Muutaman kuukauden kriisi ei vaikuta tuon taivaallista näihinkään hankkeisiin (ainoa juttu on ehkä pieni viivästyminen jos komponentteja ei saa maailmalta tai ulkomaalaiset laivanrakentajat ei pääse tänne töihin esim kuukauteen). Nämäkin hommat kuuluvat sarjaan tehdään 30 - 40 vuoden aikajänteellä. Ei niihin parin kuukauden aikajänteen tapahtumat vaikuta. En ole ainakaan kuullut, että yhtäkään laivanrakennusta oltaisiin nyt pysäyttämässä. En ole kuullut myöskään, että myöhempiä tilauksia olisi peruttu. Sekin tulee kalliiksi.Osa HX-rahoista voitaisiin käyttää telakoiden elvyttämiseen. Ei tietenkään Helsingin, mutta Turun. Pohjanmaalle lisää sisaria?
On aistittavissa että sarkatakkireserviläiset koittaa keksiä kaikki mahdollisuudet, millä hävittäjäohjelma hankaloituisi. Näin hallinto ei kuitenkaan toiveistanne huolimatta päästä käymään. Hävittäjät ja Ilmavoimien suorituskyky ovat Suomen puolustuksen lukko, ei sarkatakkireserviläinen kivääreineen. Se on tyly totuus.