Asia on ihan päinvastoin. Nyt on itse asiassa hyvä, että alukset ovat tilattu Raumalta. Rauman telakan bisnesmalli on verkostotyyppinen, eikä sillä ole omaa isoa organisaatiota, vaan se tilaa työtä tilauskohtaisesti. Eli tavallaan työvoimaa kerätään sen verran kuin kukin projekti vaatii. Telakalla on hyvin pienet kiinteät kulut, jota kaikki projektit jakavat. Eli, jos sille jää vain Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen tilaus, se pitää verkostossaan tuotantovoimaa vain sen tilauksen tarvitseman määrän. Mitään ei siis tarvitse erikseen pönkittää, ei alussa eikä lopussa. Mikäli sopimuksessa oleva hinta kattaa rakentamisen kulut, homma on kunnossa. Mikäli ei, se on eri tilanne. Mutta silloin mokaajana on tarjoaja, tilaajan ei tarvitse sitä osata laskea. Asia jäänee firman ja valtion väliseksi siinä tapauksessa ja arvaan, että vaadittava raha löytyy. Ei tosin ole mitään merkkejä, että näinkään olisi käymässä.
Toistaiseksi ei raumalaisten tilausten perumisesti ole kukaan puhunut mitään, koska heiltä tilatut alukset menevät reittiliikenteeseen. Siellä ei pitkän tähtäimen näkymissä ole mitään ongelmia tulossa. Itse asiassa ei myöskään suuren maailman risteilybisneksessä pidemmällä kuin muutaman kuukauden aikavälillä. Olisi sijoittajilta aikamoista tyhmyyttä heittää kaikki menemään yhden kvartaalin takia. Mutta tietysti tyhmyys on nykyään ihmisten ehkä yleisin piirre, mikä näkyy kyllä monissa asioissa. Esim osakekursseissa.
Mitä tulee sitten Turun telakkaan, ei asia koske sota-alusten tilausta muuten kuin siten, että ammattitaitoista työvoimaa on sitten tarjolla, jos Turun telakka kaatuu. En kyllä usko siihenkään. Varustamobisnes on sen verran pitkän tähtäyksen hommaa, alus tilataan 30 - 40 palvelusta varten, ettei sitä vuodenkaan notkahdus siitä minnekään hävitä. Turun seudullekin merkitys on pienempi kuin luulisi, virolaiset ja puolalaiset työläiset elävät kituuttavat Lidlin halparuualla aina 10 ukkoa yksiössä ja vievät rahat viikonloppuisin kotimaihinsa. Ei paljon Turun seudulle jää eikä juuri kukaan tai mikään maksa enää verojakaan Suomeen. On jännä juttu, ettei ilmiöön kiinnitä huomiota esim ne jotka kitisevät maataloustuista. Niistä raha jää sentään Suomeen, mutta Etelä-Suomen teollisuuden ja rakennusalan palkkarahat virtaa Baltiaan ja Puolaan ja Suomi jää ihan mopen osille. Kyse on miljardeista.