Laivue 2020

Kyllä tuo käytännössä on aika Star Wars -juttuja vielä muutaman vuosikymmenen. Kyllä siellä luodolla samoin kuin maarintamalla poterossa tarvitaan ihmisiä.
Jos pohtii viimeistä 20 vuotta taaksepäin teknologian kehityksen kannalta niin jos pitäisi pohtia 20 vuotta eteenpäin millaista teknologia on esim. militääri puolella niin ei varmaan paljon väärin mene jos sanon, että voimme kaikki yllättyä sen suhteen miten sodan käynti on muuttunut. Varsinkin mitä tulee droneihin ja tekoälyyn.
 
Jos pohtii viimeistä 20 vuotta taaksepäin teknologian kehityksen kannalta niin jos pitäisi pohtia 20 vuotta eteenpäin millaista teknologia on esim. militääri puolella niin ei varmaan paljon väärin mene jos sanon, että voimme kaikki yllättyä sen suhteen miten sodan käynti on muuttunut. Varsinkin mitä tulee droneihin ja tekoälyyn.

Terminator kertoo todellisesta uhkakuvasta.
 
Jos pohtii viimeistä 20 vuotta taaksepäin teknologian kehityksen kannalta niin jos pitäisi pohtia 20 vuotta eteenpäin millaista teknologia on esim. militääri puolella niin ei varmaan paljon väärin mene jos sanon, että voimme kaikki yllättyä sen suhteen miten sodan käynti on muuttunut. Varsinkin mitä tulee droneihin ja tekoälyyn.
Mitä merkittävää kehitystä viimeisen 20-vuoden sisällä on tapahtunut?
 
Mitä merkittävää kehitystä viimeisen 20-vuoden sisällä on tapahtunut?
Onhan tässä kaikkea tapahtunut. Kännykässä on laskentatehoa enemmän mitä 2000 vuoden pc:ssä. On tullut dronet yms. Aika huimaa vauhti on ollut. Monessa mielessä on muutosta on tapahtunut myös sotimisen puolella. Entistä pienemmistä joukoista saadaan entistä enemmän irti. Johtamis- ja tiedustelujärjestelmät ovat kehittyneet.
 
Onhan tässä kaikkea tapahtunut. Kännykässä on laskentatehoa enemmän mitä 2000 vuoden pc:ssä. On tullut dronet yms. Aika huimaa vauhti on ollut. Monessa mielessä on muutosta on tapahtunut myös sotimisen puolella. Entistä pienemmistä joukoista saadaan entistä enemmän irti. Johtamis- ja tiedustelujärjestelmät ovat kehittyneet.
Reaperit taisi tulla käyttöön jo ysärillä.
 
Laitan tänne

Olen jo maininnut, että noiden risteilijöiden runkomitat ovat suuremmat kuin Ford-luokan tukialuksen.... wink wink...
 
Joku oli vielä hetki sitten huolissaan työvoiman saatavuudesta RMC:lle... :ROFLMAO:

No, tässä tilanteessa oli ihan sama keneltä tilattiin. RMC:tä saa varautua pönkittämään alusta loppuun saakka.
 
Viimeksi muokattu:
Joku oli vielä hetki sitten huolissaan työvoiman saatavuudesta RMC:lle... :ROFLMAO:

No, tässä tilanteessa oli ihan sama keneltä tilattiin. RMC:tä saa varautua pönkittämään alusta loppuun saakka.
Asia on ihan päinvastoin. Nyt on itse asiassa hyvä, että alukset ovat tilattu Raumalta. Rauman telakan bisnesmalli on verkostotyyppinen, eikä sillä ole omaa isoa organisaatiota, vaan se tilaa työtä tilauskohtaisesti. Eli tavallaan työvoimaa kerätään sen verran kuin kukin projekti vaatii. Telakalla on hyvin pienet kiinteät kulut, jota kaikki projektit jakavat. Eli, jos sille jää vain Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen tilaus, se pitää verkostossaan tuotantovoimaa vain sen tilauksen tarvitseman määrän. Mitään ei siis tarvitse erikseen pönkittää, ei alussa eikä lopussa. Mikäli sopimuksessa oleva hinta kattaa rakentamisen kulut, homma on kunnossa. Mikäli ei, se on eri tilanne. Mutta silloin mokaajana on tarjoaja, tilaajan ei tarvitse sitä osata laskea. Asia jäänee firman ja valtion väliseksi siinä tapauksessa ja arvaan, että vaadittava raha löytyy. Ei tosin ole mitään merkkejä, että näinkään olisi käymässä.

Toistaiseksi ei raumalaisten tilausten perumisesti ole kukaan puhunut mitään, koska heiltä tilatut alukset menevät reittiliikenteeseen. Siellä ei pitkän tähtäimen näkymissä ole mitään ongelmia tulossa. Itse asiassa ei myöskään suuren maailman risteilybisneksessä pidemmällä kuin muutaman kuukauden aikavälillä. Olisi sijoittajilta aikamoista tyhmyyttä heittää kaikki menemään yhden kvartaalin takia. Mutta tietysti tyhmyys on nykyään ihmisten ehkä yleisin piirre, mikä näkyy kyllä monissa asioissa. Esim osakekursseissa.

Mitä tulee sitten Turun telakkaan, ei asia koske sota-alusten tilausta muuten kuin siten, että ammattitaitoista työvoimaa on sitten tarjolla, jos Turun telakka kaatuu. En kyllä usko siihenkään. Varustamobisnes on sen verran pitkän tähtäyksen hommaa, alus tilataan 30 - 40 palvelusta varten, ettei sitä vuodenkaan notkahdus siitä minnekään hävitä. Turun seudullekin merkitys on pienempi kuin luulisi, virolaiset ja puolalaiset työläiset elävät kituuttavat Lidlin halparuualla aina 10 ukkoa yksiössä ja vievät rahat viikonloppuisin kotimaihinsa. Ei paljon Turun seudulle jää eikä juuri kukaan tai mikään maksa enää verojakaan Suomeen. On jännä juttu, ettei ilmiöön kiinnitä huomiota esim ne jotka kitisevät maataloustuista. Niistä raha jää sentään Suomeen, mutta Etelä-Suomen teollisuuden ja rakennusalan palkkarahat virtaa Baltiaan ja Puolaan ja Suomi jää ihan mopen osille. Kyse on miljardeista.
 
Asia on ihan päinvastoin. Nyt on itse asiassa hyvä, että alukset ovat tilattu Raumalta. Rauman telakan bisnesmalli on verkostotyyppinen, eikä sillä ole omaa isoa organisaatiota, vaan se tilaa työtä tilauskohtaisesti. Eli tavallaan työvoimaa kerätään sen verran kuin kukin projekti vaatii. Telakalla on hyvin pienet kiinteät kulut, jota kaikki projektit jakavat. Eli, jos sille jää vain Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen tilaus, se pitää verkostossaan tuotantovoimaa vain sen tilauksen tarvitseman määrän. Mitään ei siis tarvitse erikseen pönkittää, ei alussa eikä lopussa. Mikäli sopimuksessa oleva hinta kattaa rakentamisen kulut, homma on kunnossa. Mikäli ei, se on eri tilanne. Mutta silloin mokaajana on tarjoaja, tilaajan ei tarvitse sitä osata laskea. Asia jäänee firman ja valtion väliseksi siinä tapauksessa ja arvaan, että vaadittava raha löytyy. Ei tosin ole mitään merkkejä, että näinkään olisi käymässä.

Toistaiseksi ei raumalaisten tilausten perumisesti ole kukaan puhunut mitään, koska heiltä tilatut alukset menevät reittiliikenteeseen. Siellä ei pitkän tähtäimen näkymissä ole mitään ongelmia tulossa. Itse asiassa ei myöskään suuren maailman risteilybisneksessä pidemmällä kuin muutaman kuukauden aikavälillä. Olisi sijoittajilta aikamoista tyhmyyttä heittää kaikki menemään yhden kvartaalin takia. Mutta tietysti tyhmyys on nykyään ihmisten ehkä yleisin piirre, mikä näkyy kyllä monissa asioissa. Esim osakekursseissa.

Mitä tulee sitten Turun telakkaan, ei asia koske sota-alusten tilausta muuten kuin siten, että ammattitaitoista työvoimaa on sitten tarjolla, jos Turun telakka kaatuu. En kyllä usko siihenkään. Varustamobisnes on sen verran pitkän tähtäyksen hommaa, alus tilataan 30 - 40 palvelusta varten, ettei sitä vuodenkaan notkahdus siitä minnekään hävitä. Turun seudullekin merkitys on pienempi kuin luulisi, virolaiset ja puolalaiset työläiset elävät kituuttavat Lidlin halparuualla aina 10 ukkoa yksiössä ja vievät rahat viikonloppuisin kotimaihinsa. Ei paljon Turun seudulle jää eikä juuri kukaan tai mikään maksa enää verojakaan Suomeen. On jännä juttu, ettei ilmiöön kiinnitä huomiota esim ne jotka kitisevät maataloustuista. Niistä raha jää sentään Suomeen, mutta Etelä-Suomen teollisuuden ja rakennusalan palkkarahat virtaa Baltiaan ja Puolaan ja Suomi jää ihan mopen osille. Kyse on miljardeista.
Onhan täällä toimihenkilöitä nyt aivan pilvin pimein meriteollisuuden palveluksessa. Turun telakka on vain yksi telakka minne on projekteja. Se sentään on ainakin edelleen auki. Kaikki muut on kiinni maailmalla Kiinaa lukuunottamatta. Kiina taas sulkenut rajansa joka estää ja häiritsee työntekoa.
 
Kerropa vielä, miten tämä liittyy Laivue200:een?
No ei juurikaan liity sen suuremmin. Ainakaan jos Rauma ei menetä tilauksiaan. @Analysti hyvin kirjoittikin, että reittiliikenteeseen tuskin tulossa katkoja. Laivueelle hyvä asia jos työmarkkinoilla on tarjontaa. Kädet ristiin kuitenkin kaikki jotta Turku ei menetä tilauksiaan. Noilla isoilla laivoilla on jättimäinen merkitys Suomen taloudelle sanoi kuka mitä tahansa.
 
No ei juurikaan liity sen suuremmin. Ainakaan jos Rauma ei menetä tilauksiaan. @Analysti hyvin kirjoittikin, että reittiliikenteeseen tuskin tulossa katkoja. Laivueelle hyvä asia jos työmarkkinoilla on tarjontaa. Kädet ristiin kuitenkin kaikki jotta Turku ei menetä tilauksiaan. Noilla isoilla laivoilla on jättimäinen merkitys Suomen taloudelle sanoi kuka mitä tahansa.
Vaikka Raumakin menettäisi (siviili)tilauksensa, niin telakan toimintatapamallin ansiosta sillä ei olisi mitään merkitystä sota-alustilaukseen. Telakka vain karsii alihankintaverkostostaan sen työn, mikä lauttoihin menisi ja sotalaivoihin tilattu työ jää. Ei siinä sen kummempaa. Hyvä toki yhtiölle, että sillä on työtä, mutta sotalaivatkin riittää pitämään ydinorganisaation työn touhussa. Siellä taitaa olla alle 100 henkilöä omilla listoilla...

Totta kai telakalla on merkitystä Turun seudulle ja koko Suomellekin, mutta kuten todettiin, koko Turun seudun ja Suomenkin meriklusteri tekee paljon työtä muuallekin ja itse laivojen hitsaamisen merkitys ei ole kriittinen. On harmillista, että iso osa laivan miljardin tilaushinnasta päätyy tavalla tai toisella lopulta Suomesta ulos. Soisin sen olevan toisin, eli kotimaiset ihmiset sinne töihin kortistossa makaamisen sijaan, verokeinottelu kuriin jne jne...
 
Vaikka Raumakin menettäisi (siviili)tilauksensa, niin telakan toimintatapamallin ansiosta sillä ei olisi mitään merkitystä sota-alustilaukseen. Telakka vain karsii alihankintaverkostostaan sen työn, mikä lauttoihin menisi ja sotalaivoihin tilattu työ jää. Ei siinä sen kummempaa. Hyvä toki yhtiölle, että sillä on työtä, mutta sotalaivatkin riittää pitämään ydinorganisaation työn touhussa. Siellä taitaa olla alle 100 henkilöä omilla listoilla...

Totta kai telakalla on merkitystä Turun seudulle ja koko Suomellekin, mutta kuten todettiin, koko Turun seudun ja Suomenkin meriklusteri tekee paljon työtä muuallekin ja itse laivojen hitsaamisen merkitys ei ole kriittinen. On harmillista, että iso osa laivan miljardin tilaushinnasta päätyy tavalla tai toisella lopulta Suomesta ulos. Soisin sen olevan toisin, eli kotimaiset ihmiset sinne töihin kortistossa makaamisen sijaan, verokeinottelu kuriin jne jne...
Ehkä näet pelkästään sen, että rahat valuvat Saksaan ja pähkinät itäblokkiin. Muista, että toimihenkilöt elättää perheensä ja lyhentävät asuntolainaansa myös. Maksavat hyvistä palkoistaan veroa. Nyt ovat monet lomautettuina ja ulos potkittuina.
 
No ei juurikaan liity sen suuremmin. Ainakaan jos Rauma ei menetä tilauksiaan. @Analysti hyvin kirjoittikin, että reittiliikenteeseen tuskin tulossa katkoja. Laivueelle hyvä asia jos työmarkkinoilla on tarjontaa. Kädet ristiin kuitenkin kaikki jotta Turku ei menetä tilauksiaan. Noilla isoilla laivoilla on jättimäinen merkitys Suomen taloudelle sanoi kuka mitä tahansa.

Ja Turun telakan takana on hyvin mittava alihankkijoiden verkosto Suomessa, ja sillä on käsittääkseni erittäin suuri merkitys ainakin Varsinaissuomen työllisyyteen ja taloudelliseen hyvinvointiin.
 
Back
Top