Laivue 2020

Tilauksia ei ole peruttu - vielä. Laivoja tarvitaan aina, mutta telakkateollisuus on aika syklinen ala. Voipi olla, että risteilyteollisuudelle tämä kriisi on melkoinen mainehaitta pitkään. Talouden taantumassa taas aluskanta vanhenee. Meriklusterin pitää joka tapauksessa laajentua risteilyalusten ulkopuolelle. Toki suunnittelufirmat ja alihankkijat ovat näin tehneet, Wärtsilän dieseleitä löytyy sotalaivoista risteilyaluksiin ja suomalainen alussuunnittelutaito on kysyttyä. Aikoinaan suomalainen konepajateollisuus rakentui pikavauhtia sotatarviketeollisuuden pohjalta 1940-luvun lopulla. Nytkin kriisi pitää nähdä mahdollisuutena, syntyy uusia innovaatioita ja uusia mahdollisuuksia. Tuleen ei saa jäädä makaamaan.

Totta. Jokaisessa kriisissä kun palaset notkahtelee, niin on mahollisuus kehittää uutta. Ja ottaa aloite itelle.
 
Juuri näin :)
Onko muuten tuo kymjp kokonaan hiljentynyt? Ei tuota trollaamista ole näkynyt pitkään aikaan?

Pohjanmaat ovat kova juttu! Laivaston ystävien kannattaa odotella vesi kielellä...
 
Naval News-sivusto paljasti eilen Pohjanmaa-luokkaan tulevat sonarit (ei tarvitse varmaan hävetä?):

KONGSBERG to supply Sonar Systems For Finnish Navy Pohjanmaa corvettes

Kongsberg Maritime AS, Sensor & Robotics is celebrating the signing of a contract with Saab that will see KONGSBERG delivering its market-leading Anti-Submarine Warfare (ASW) and diver detection sonars for the Pohjanmaa-class corvettes currently being developed by the Finnish Navy under its Squadron 2020 project.
Xavier Vavasseur 15 Apr 2020

Kongsberg press release

Under the terms of the contract, which equates to approximately 100MNOK, KONGSBERG will equip the vessels with its SS2030 and SD9500 sonars, both of which boast acoustic properties which make them ideally suited for deployment in shallow-water environments.

The SS2030, principally devised for ASW operations and capable of detecting torpedoes or other small objects in the water column, is an active hull-mounted sonar which utilises sophisticated tracking algorithms. Its electronically-stabilised transmitting and receiving beams can be tilted to adjust to challenging sound speed profiles, with its integrated Sound Propagation Model determining the optimal tilt settings and enhancing the Probability of Detection (PoD) ratio. The SS2030 sonars will be delivered to the Finnish Navy complete with hoistable hull units and ice protection to ensure safe and efficient operation in the often harsh conditions of the Baltic Sea.

The SD9500, meanwhile, is a light and compact over-the-side dipping sonar with outstanding horizontal and vertical positioning capabilities for diver detection, ASW duties and volumetric survey assignments in shallow, reverberation-limited waters.
https://www.navalnews.com/naval-new...systems-for-finnish-navy-pohjanmaa-corvettes/


Eli kiinteä runkosonari on ilmeisesti laskettavalla sensorikupolilla ja jääsuojauksella. Lihavoin mielenkiintoiset kohdat, eli mm. SS2030:n täysin digitaalinen antenni ja pulssin vakautus. SD 9500 on laskettava sonari sukeltajien, s-veneiden ja pohjan kartoitukseen. Ei sanota että onko tuo hinattavissa perässä vai käytetäänkö valvomaan vain kun ollaan paikoillaan. Jos s-veneitä on tarkoitus bongailla, niin käsittääkseni TR-antennin on oltava kaukana moottoreista ja potkureista liikkeessä.
https://www.kongsberg.com/globalass...-for-asw-and-volume-survey-in-littoral-waters
https://www.kongsberg.com/globalass...cuments/anti-submarine-warefare-sonar-ss-2030

Sivustolla oli listaa muistakin sensoreista Saabilta, jotka eivät ole suuria yllätyksiä. Pieni lisäuutinen on tuo laservaroitusjärjestelmä tosin.
Saab will provide a wide range of systems and solutions for the Pohjanmaa corvettes, including:

  • Trackfire Remote Weapon Station
  • TactiCall integrated communication system
  • Saab Lightweight Integrated Mast (SLIM)
  • Sea Giraffe 4A Fixed Face radar
  • Sea Giraffe 1X radar
  • Saab’s new lightweight torpedo
  • Ceros 200 radar and electro-optical director
  • Saab Naval Laser Warning System
Samalla sivulla esitettiin "varmana tietona" nuo speksit:
Length: 114 m (374 ft)
Beam: 16 m (52 ft)
Displacement: 3,900 tonnes (3,800 long tons; 4,300 short tons)
Crew: 70 to 120 sailors
 
Eikös jo aiemmin uutisoitu, että Patria olisi toimittanut jotkin sonar systeemit?
Joo, löytyi tuo Patrian tuote eli Sonac DTS. Se on se hinattava eli kolmas sonari joka täydentää nyt paletin.

Patria toimittaa kaikumittainjärjestelmän uusiin Pohjanmaa-luokan korvetteihin. Se on solminut sopimuksen toimituksesta Saabin kanssa, joka on valittu Laivue 2020 -hankkeen taistelujärjestelmän toimittajaksi.

Patria ei julkista sopimuksen arvoa, mutta sanoo sen työllistävän arviolta 50 henkilötyövuotta kotimaassa. Yhtiön mukaan uusi tuote myös vahvistaa sen tuotevalikoimaa sekä parantaa yhtiön kilpailukykyä ja asemaa kansainvälisillä puolustusvälinemarkkinoilla.

Patria on kehittänyt kevytrakenteisen kaksoishinattavan Sonac DTS -sonarjärjestelmä, joka sisältää sekä aktiivisen syvyytettävän kaikumittaimen että passiivisen hinattavan kuunteluantennin. Järjestelmä on tehty erityisesti Itämeren akustisiin oloihin.
https://www.hameensanomat.fi/kanta-...umittauslaitteet-uusiin-korvetteihin-1026567/
 
Joo, löytyi tuo Patrian tuote eli Sonac DTS. Se on se hinattava eli kolmas sonari joka täydentää nyt paletin.

Patria toimittaa kaikumittainjärjestelmän uusiin Pohjanmaa-luokan korvetteihin. Se on solminut sopimuksen toimituksesta Saabin kanssa, joka on valittu Laivue 2020 -hankkeen taistelujärjestelmän toimittajaksi.

Patria ei julkista sopimuksen arvoa, mutta sanoo sen työllistävän arviolta 50 henkilötyövuotta kotimaassa. Yhtiön mukaan uusi tuote myös vahvistaa sen tuotevalikoimaa sekä parantaa yhtiön kilpailukykyä ja asemaa kansainvälisillä puolustusvälinemarkkinoilla.

Patria on kehittänyt kevytrakenteisen kaksoishinattavan Sonac DTS -sonarjärjestelmä, joka sisältää sekä aktiivisen syvyytettävän kaikumittaimen että passiivisen hinattavan kuunteluantennin. Järjestelmä on tehty erityisesti Itämeren akustisiin oloihin.
https://www.hameensanomat.fi/kanta-...umittauslaitteet-uusiin-korvetteihin-1026567/
Vieläkö sitä kuulee sitä nojatuolistrategien "nälkäkurki" -vikinää? :) Vai joko on naurut juuttunut kurkkuun? Saamieni tietojen mukaan Punalippuisen Itämeren Laivaston Esikunnan jokapäiväinen vodka-tilaus on tuplaantunut sitten viime syyskuun...
 
@Einomies1 SS2030 ja SD9500 ovat aktiivisia kaikuluotaimia eli toimivat eri taajuuksilla kuin mitä voimalinja/potkurit tuottavat. Niiden sijoittelu ei ole siis niin merkityksellistä. Vaikuttaisi että tuo SD9500 on tarkoitettu käytettäväksi paikallaan/hitaasti liikuttaessa ja hyviä erityisesti näihin perinteisiin Ruotsin/Suomen "sukellusvenehavaintoihin". Patrian settiin kuuluu passiivinen kaapeli ja sitä hinataan kauempana omista herätteistä, koska sen tarkoitus on kuunnella juuri niitä voimalinjan ääniä.

Ihan vakuuttava setti tulossa Patrian syvyytettävän aktiivin sekä hinattavan passiivikaikuluotaimen kanssa.
 
@Einomies1 SS2030 ja SD9500 ovat aktiivisia kaikuluotaimia eli toimivat eri taajuuksilla kuin mitä voimalinja/potkurit tuottavat. Niiden sijoittelu ei ole siis niin merkityksellistä. Vaikuttaisi että tuo SD9500 on tarkoitettu käytettäväksi paikallaan/hitaasti liikuttaessa ja hyviä erityisesti näihin perinteisiin Ruotsin/Suomen "sukellusvenehavaintoihin". Patrian settiin kuuluu passiivinen kaapeli ja sitä hinataan kauempana omista herätteistä, koska sen tarkoitus on kuunnella juuri niitä voimalinjan ääniä.

Ihan vakuuttava setti tulossa Patrian syvyytettävän aktiivin sekä hinattavan passiivikaikuluotaimen kanssa.
Eli ilmeisesti suve-etsinnöissä käytetään Sonac DTS etsintään, SS2030:a haarukoidaan ja tunnistetaan maali sekä tuotetaan tj-data joka on linkitetty CMS:n? Torjuntatilanteessa torpedo ohjataan kiinteän sonarin avulla maalin lähelle.

Sd9500 on siis käytössä pääasiassa suojana vieraissa satamissa, suoja-asemassa, ankkurissa ja RAS-operaatiossa esim.?
 
Vieläkö sitä kuulee sitä nojatuolistrategien "nälkäkurki" -vikinää? :) Vai joko on naurut juuttunut kurkkuun? Saamieni tietojen mukaan Punalippuisen Itämeren Laivaston Esikunnan jokapäiväinen vodka-tilaus on tuplaantunut sitten viime syyskuun...
Jättävät ainakin Absolut vodkat kaupan hyllylle. Herraskansan ne pinnanalaiset pirulaiset kun ovat tulevaisuudessakin Itämeren suurin uhka punalaivastolle.
 
Jättävät ainakin Absolut vodkat kaupan hyllylle. Herraskansan ne pinnanalaiset pirulaiset kun ovat tulevaisuudessakin Itämeren suurin uhka punalaivastolle.
Voi herran tähden. En muuta sano. Kyllä se on vaikeaa, on se vaikeaa... hah hahhah. Minä nauran jo ääneen.

Jos Venäjän agressio kohdistuu yksin Suomeen, ei ne pinnanalaiset pirulaiset muodosta minkäänlaista uhkaa. Ehkä tervehtivät toisiaan keskellä Itämerta matkallaan omiin hommiinsa.

Lisäksi, vaikka palstalla näyttää tehdyn sukellusveneestä joku ihmease, niin voin kertoa ettei se semmoinen ole. Se on hidas. Se on kallis. Sillä on melko rajoittunut asevalikoima, useimmilla konventionaalisilla veneillä ainoastaan torpedot. Jotkut voi ampua joko risteilyohjuksia tai meritorjuntaohjuksia. Osa voi miinoittaa, sitäkään ei välttämättä ihan kaikki. Sitä voi käyttää käytännössä vain pintamaaleja vastaan (no, myös maamaalit, jos sattuu olemaan varusteltu siten). Sitä on vaikea pitää koko ajan käytettävissä. Ruotsilla on 5 venettä, niistä kolme, korkeintaan neljä kerrallaan on mahdollista saada operoimaan. Venäjällä on vain kaksi venettä. Sukellusveneillä on roolinsa ja tehtävänsä, mutta kaikkien Itämeren maiden laivastojen iskuvoima perustuu tällä hetkellä pinta-aluksiin. Suvet korkeintaan tukevat niitä. Tietenkin niillä voidaan teettää muutakin, esim tiedustelua tai erikoisjoukkojen operaatioita. Mutta silloin ne ovat poissa muista tehtävistä. Kun sukellusvene on havaittu pisteessä x, voidaan piirtää melkoinen alue missä se ei ainakaan x-tuntiin tule olemaan. Jne jne... sillä on hyvin suuria rajoitteita, vaikka on suuria etujakin. Mutta mikään kultainen luoti se ei ole. Ei ole koskaan ollut, ei ole nyt eikä tule olemaan.
 
Varsinkaan pohjoisen Itämeren olosuhteet eivät ole otollisimpia sukellusveneiden laajamittaiselle käytölle. Tiedustelu ja erikoisoperaatioiden tukeminen ovat todennäköisiä tehtäviä niille.
 
Varsinkaan pohjoisen Itämeren olosuhteet eivät ole otollisimpia sukellusveneiden laajamittaiselle käytölle. Tiedustelu ja erikoisoperaatioiden tukeminen ovat todennäköisiä tehtäviä niille.
Varmastikin Ruotsin veneet sopivat paremmin Itämeren eteläisiin osiin. Toki jo uudet korvettimme operoivat tuolla, niin saavat mielenrauhaa. ;)
 
Naval News-sivusto paljasti eilen Pohjanmaa-luokkaan tulevat sonarit (ei tarvitse varmaan hävetä?):

KONGSBERG to supply Sonar Systems For Finnish Navy Pohjanmaa corvettes

Kongsberg Maritime AS, Sensor & Robotics is celebrating the signing of a contract with Saab that will see KONGSBERG delivering its market-leading Anti-Submarine Warfare (ASW) and diver detection sonars for the Pohjanmaa-class corvettes currently being developed by the Finnish Navy under its Squadron 2020 project.
Xavier Vavasseur 15 Apr 2020

Kongsberg press release

Under the terms of the contract, which equates to approximately 100MNOK, KONGSBERG will equip the vessels with its SS2030 and SD9500 sonars, both of which boast acoustic properties which make them ideally suited for deployment in shallow-water environments.

The SS2030, principally devised for ASW operations and capable of detecting torpedoes or other small objects in the water column, is an active hull-mounted sonar which utilises sophisticated tracking algorithms. Its electronically-stabilised transmitting and receiving beams can be tilted to adjust to challenging sound speed profiles, with its integrated Sound Propagation Model determining the optimal tilt settings and enhancing the Probability of Detection (PoD) ratio. The SS2030 sonars will be delivered to the Finnish Navy complete with hoistable hull units and ice protection to ensure safe and efficient operation in the often harsh conditions of the Baltic Sea.

The SD9500, meanwhile, is a light and compact over-the-side dipping sonar with outstanding horizontal and vertical positioning capabilities for diver detection, ASW duties and volumetric survey assignments in shallow, reverberation-limited waters.
https://www.navalnews.com/naval-new...systems-for-finnish-navy-pohjanmaa-corvettes/


Eli kiinteä runkosonari on ilmeisesti laskettavalla sensorikupolilla ja jääsuojauksella. Lihavoin mielenkiintoiset kohdat, eli mm. SS2030:n täysin digitaalinen antenni ja pulssin vakautus. SD 9500 on laskettava sonari sukeltajien, s-veneiden ja pohjan kartoitukseen. Ei sanota että onko tuo hinattavissa perässä vai käytetäänkö valvomaan vain kun ollaan paikoillaan. Jos s-veneitä on tarkoitus bongailla, niin käsittääkseni TR-antennin on oltava kaukana moottoreista ja potkureista liikkeessä.
https://www.kongsberg.com/globalass...-for-asw-and-volume-survey-in-littoral-waters
https://www.kongsberg.com/globalass...cuments/anti-submarine-warefare-sonar-ss-2030

Sivustolla oli listaa muistakin sensoreista Saabilta, jotka eivät ole suuria yllätyksiä. Pieni lisäuutinen on tuo laservaroitusjärjestelmä tosin.
Saab will provide a wide range of systems and solutions for the Pohjanmaa corvettes, including:

  • Trackfire Remote Weapon Station
  • TactiCall integrated communication system
  • Saab Lightweight Integrated Mast (SLIM)
  • Sea Giraffe 4A Fixed Face radar
  • Sea Giraffe 1X radar
  • Saab’s new lightweight torpedo
  • Ceros 200 radar and electro-optical director
  • Saab Naval Laser Warning System
Samalla sivulla esitettiin "varmana tietona" nuo speksit:
Length: 114 m (374 ft)
Beam: 16 m (52 ft)
Displacement: 3,900 tonnes (3,800 long tons; 4,300 short tons)
Crew: 70 to 120 sailors

  • Sea Giraffe 4A Fixed Face radar
  • Sea Giraffe 1X radar
Miten nuo kaksi tutkaa eroavat toisistaan eli miksi kaksi eri tutka järjestelmää?
 
  • Sea Giraffe 4A Fixed Face radar
  • Sea Giraffe 1X radar
Miten nuo kaksi tutkaa eroavat toisistaan eli miksi kaksi eri tutka järjestelmää?
Toinen on selvästikin isompi, C-alueen "päätutka" ja toinen on oletettavasti täydentävä X-alueen tutka. Ainakin taajuusalueen laajentaminen vaikeuttaa vastapuolen häirintää, joka joudutaan levittämään laajemmalle alueelle. Tietenkin tehon kustannuksella. Muitakin etuja tuollaisella järjestelyllä saavutetaan. Esim NL/Venäjä on aina pyrkinyt siihen, että tutkakeskuksessa tai aluksella on useamman taajuusalueen tutkia. Syy on ilmeinen.

Tutkat eroaa toisistaan myös siinä, että päätutka koostuu neljästä (jokainen omaan suuntaansa) mittaavasta kiinteästä paneelista, kun x-alueen tutkan antenni pyörii perinteiseen tapaan.


 
Viimeksi muokattu:
Voi herran tähden. En muuta sano. Kyllä se on vaikeaa, on se vaikeaa... hah hahhah. Minä nauran jo ääneen.

Jos Venäjän agressio kohdistuu yksin Suomeen, ei ne pinnanalaiset pirulaiset muodosta minkäänlaista uhkaa. Ehkä tervehtivät toisiaan keskellä Itämerta matkallaan omiin hommiinsa.

Lisäksi, vaikka palstalla näyttää tehdyn sukellusveneestä joku ihmease, niin voin kertoa ettei se semmoinen ole. Se on hidas. Se on kallis. Sillä on melko rajoittunut asevalikoima, useimmilla konventionaalisilla veneillä ainoastaan torpedot. Jotkut voi ampua joko risteilyohjuksia tai meritorjuntaohjuksia. Osa voi miinoittaa, sitäkään ei välttämättä ihan kaikki. Sitä voi käyttää käytännössä vain pintamaaleja vastaan (no, myös maamaalit, jos sattuu olemaan varusteltu siten). Sitä on vaikea pitää koko ajan käytettävissä. Ruotsilla on 5 venettä, niistä kolme, korkeintaan neljä kerrallaan on mahdollista saada operoimaan. Venäjällä on vain kaksi venettä. Sukellusveneillä on roolinsa ja tehtävänsä, mutta kaikkien Itämeren maiden laivastojen iskuvoima perustuu tällä hetkellä pinta-aluksiin. Suvet korkeintaan tukevat niitä. Tietenkin niillä voidaan teettää muutakin, esim tiedustelua tai erikoisjoukkojen operaatioita. Mutta silloin ne ovat poissa muista tehtävistä. Kun sukellusvene on havaittu pisteessä x, voidaan piirtää melkoinen alue missä se ei ainakaan x-tuntiin tule olemaan. Jne jne... sillä on hyvin suuria rajoitteita, vaikka on suuria etujakin. Mutta mikään kultainen luoti se ei ole. Ei ole koskaan ollut, ei ole nyt eikä tule olemaan.

Svedujen Gotland yllätti harjoituksessa USN:n lentotukialusosaston ja upotti supercarrierin... Eli näkisin mystiikan olevan oikeutettua.

Sukellusveneiden aiheuttama uhka Suomelle on sitten asia erikseen. Toisaalta kun meriyhteyksien turvaaminen on yksi merivoimien päätehtävistä, niin voisin olettaa sukellusveneidenkin olevan kuviossa mukana tavalla tai toisella. Jos esimerkiksi haluaisin nostaa Suomeen kulkevien alusten ja rahdin vakuutusmaksuja, niin meritorjuntaohjus rahtilaivan kyljessä on huomattavasti vaikeampi selittää kuin sattumalta Vuosaaren sataman edustalle ajautunut toisen maailmansodan aikainen sarvimiina. Vaikutus on kuitenkin sama.
 
Back
Top