Tilauksia ei ole peruttu - vielä. Laivoja tarvitaan aina, mutta telakkateollisuus on aika syklinen ala. Voipi olla, että risteilyteollisuudelle tämä kriisi on melkoinen mainehaitta pitkään. Talouden taantumassa taas aluskanta vanhenee. Meriklusterin pitää joka tapauksessa laajentua risteilyalusten ulkopuolelle. Toki suunnittelufirmat ja alihankkijat ovat näin tehneet, Wärtsilän dieseleitä löytyy sotalaivoista risteilyaluksiin ja suomalainen alussuunnittelutaito on kysyttyä. Aikoinaan suomalainen konepajateollisuus rakentui pikavauhtia sotatarviketeollisuuden pohjalta 1940-luvun lopulla. Nytkin kriisi pitää nähdä mahdollisuutena, syntyy uusia innovaatioita ja uusia mahdollisuuksia. Tuleen ei saa jäädä makaamaan.
Totta. Jokaisessa kriisissä kun palaset notkahtelee, niin on mahollisuus kehittää uutta. Ja ottaa aloite itelle.