Missä näin lukee? Miten te olette ihan pihalla? @Analysti llekin tiedoksi
Fregattiprojektissa ei häiritse
1. Fregatin kokoonpano, mikäli siinä on miinat, IT, MTO ja CIWS. Ihan hyvältä laivalta vaikuttaa.
2. Laivan rakentaminen suomessa, mikäli laiva a) ei hajoa ensimmäisenä vuonna kuten eräs viimeaikainen saneeraus b) sisällä suunnittelu- ja valmistusvirheitä kuten eräs italian runko.
Fregattiprojektissa häiritsee:
1. Päätehtävä, jossa ei ole logistiikan vanhana ammattilaisena minkään sortin järkeä. Päätehtävä on täytta sumutusta, joten päätehtävän täytyy olla jonkin muu.
2. Yleinen valittu rakenne. Miinanlaskuun ei tarvita kuukausien purjehduskykyä ja soveltuvuutta atlantille. Katso kohta 1 koska päätehtävä ei voi olla miinanlasku eikä ilmoitettu "kauppalaivaston suojaus"
3. Merivoimien hankintatoimen karmea viimeaikainen suoritushistoria. Historiaperusteinen epävarmuus että merivoimat osaa ostaa ja suunnitella laivan joka kelluu.
4. Tarkastusvirastonkin jo huomaama budjetoinnin piece meal hivutus, joka sotii hyvää hankintatapaa vastaan. Lisäksi merivoimilla voi olla vaikeuksia kun kansanedustajille joudutaan kertomaan miten tätä rahoitetaan.
5. Täysin utopistinen maailmanmarkkinahintaa alhaisempi listahinta. vrt kiinanhinnat vastaavalle kiinakuralle vs. Saksassa valmistetut vastaavat laitteet.
Ja kuten edellä on huomattu, makaronin keitolla ei näissä keskusteluissa oikein pärjää. Minulla ei ole mitään laivaa vastaan, mutta tämä ostoprosessi on kustu niin pahoin ettei merivoimiin luottoa löydy enää yhtään. Kunhan tämä tulee päätökseen ja ostetuksi, aion erittäin vakavasti harkita kantelua merivoimien toiminnasta tämän hankinnan osalta. Virkavastuun pitäisi painaa ja kansalaisia ei ole PV:llä yhtään varaa kusettaa.
(Ja pääasia tässä on että ne paatit saadaan. Myöhemmin voitaneen tätä projektia vetäneet voidaan seivästää, kunhan vassarihallitukselta tippuu rahat tähän projektiin. Hinta sisänsä on ihan ok, mutta kansalaisille valehtelu on mestauksen arvoinen rikos.)
Sinällään se, mikä sinua häiritsee ja mikä ei häiritse, on ihan samantekevää.
Voit tehdä huoletta ihan mitä vain kanteluita, mutta sekin on vaan veronmaksajien rahojen haaskaamista. Tiedän, että LV2020 hanke on toteutettu juuri ja täsmälleen sääntöjen mukaan, ulkopuolinen auditointi ml eikä sieltä tule löytymään mitään virhettä. VTTY:n raportissa mainitut "moitteet" ovat täysin peräisin tekijöidensä tietämättömyydestä tai sitten siitä periaatteellisesta asenteesta, että jotain sanottavaa on löydettävä. Todellisuudessa muista hankkeista tulevat suorituskyvyt on Logistiikkalaitos julkistanut aivan suurelle yleisöllekin.
Lähdetään purkamaan vaikka siitä, ettei Merivoimat hanki mitään. Puolustusvoimissa on jo vuodesta 2015 lähtien toiminut Logistiikkalaitos, joka omistaa koko sotamateriaalin. Se hankkii sen, luovuttaa sen puolustushaarojen käyttöön ja käyttöajan päätyttyä poistaa sen käytöstä.
Jos et edes tuota edellistä tiennyt, minkälaisen uskottavuuden luulet olevan lopuilla väitteilläsi? Voit tehdä Merivoimista kantelun, mutta et kyllä siitä, mitä se hankkii. Se ei nimittäin hanki juuri mitään, ehkä esikunnan vessapaperit. Niistä varmaan löydätkin kanneltavaa?
Mitä Merivoimat on sanonut alusten päätehtävästä? Kenttäohjesääntö Yleisen osan mukaan Merivoimat vastaa/osallistuu 1. aluevalvontaan, 2. torjuu Suomeen kohdistuvat (merelliset) hyökkäykset ja 3. osallistuu kansainväliseen toimintaan. "Pohjanmaa"-lk:n alukset rakennetaan näihin tehtäviin ihan niin kuin valtakunnan poliittinen johto on halunnut ja määrännyt. Sinulla puolestaan ei ole minkäänlaista sotatieteellistä koulutusta tai työkokemusta, joka mahdollistaisi näiden asioiden arvioimisen asiallisesti. Valitusta rakenteesta sinulla ei ole todellisuudessa ulkokuvia lukuunottamatta mitään käsitystä, eikä teknisiä edellytyksiä sen arvioimiseen, onko se hyvä tai huono. Missä julkaisussa on muuten puhuttu mistään "kuukausista Atlantilla"? Olisi mielenkiintoista tietää, kun en ole itse semmoiseen törmännyt.
Kansanedustajille on kerrottu jo ajat sitten kaikki tarpeellinen ja rahoitus on hyväksytty vuoden 2018 valtiopäivillä, sekä sopimukset allekirjoitettu syksyllä 2019. Eli mitään lisää ei enää ole kerrottavana. "Vassarihallitukselta" on rahat jo saatu ja peitto heiluu jo, eli homma toimii.
Merivoimien suoritushistoriasta sinä et tiedä mitään. Puolustushaarat ovat ennen Logistiikkalaitoksen aikaa käyttäneet kymmeniä miljardeja vuosikymmenten aikana ja onnistumisprosentti on varmaan n. 99%. Sitä kestää vertailla mihin tahansa hallinnonalaan. Vaikkapa raiteiden rakentamiseen...
Sinulla ei myöskään ole käytettävissä semmoista materiaalia tai tietotaitoa, jolla voisi arvioida tai vertailla eri maiden alushankkeiden hintoja tai lopullisia toteutuneita kustannuksia. Ne ovat jopa alan analyysin ammattilaiselle (minä) haastavia asioita.
Ainoa mikä on totta, on se, että makaroninkeittämisellä ei näissä kuvioissa pärjää. Se on totta. Ja sen varmaan studioyleisökin huomaa.
Tyypillisesti maailmalla tämänkaltaisten sotamateriaalihankkeiden budjettiylitys on n. 30 - 50% ja aikataulun viivästyminen 5 - 10 vuotta. Jos Suomen LV2020 hanke pääsee esim. 10% ylityksellä ja 1 - 2 v viivästyksellä, ansaitsee koko hankejoukko edelleen sotilasansiomitalit ja palkankorotuksen.
Viimeksi muokattu: