Leaderwolf
Respected Leader
Kun Normandiaan ei lähetetä panssarivoimia lyömään maihinnousua mereen kun oli vielä tilaisuus, koska kukaan ei uskalla herättää johtajaa niin..poukkoilevaa mutta niin oli Johtajan mielikin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kun Normandiaan ei lähetetä panssarivoimia lyömään maihinnousua mereen kun oli vielä tilaisuus, koska kukaan ei uskalla herättää johtajaa niin..poukkoilevaa mutta niin oli Johtajan mielikin.
On muistettava, että suunnitelma Z oli laadittu skenaariolla, ettei sota syttyisi ainakaan ennen vuotta 1945. Suunnitelma ulottui vuoteen 1948. Sukellusveneiden määrä valtakunnassa kyllä saavutti sen luvun 300 v. 1943, mutta tietenkään merellä ja operointikunnossa ei sitä määrää ollut. Oliskohan parhaimmillaan rintamalla ollut hiukan toista sataa venettä?
On ehkä liioittelua tyrmätä Saksan sukellusvenestrategia yhden tempun ponina, mutta kokonaisstrategia kyllä ontui. Radiotiedustelua ja koodinmurtamista ei keskitetty yhtä tehokkaasti kuin Britanniassa eikä ylimmällä tasolle ollut selvää mitä pitäisi tehdä. Varustautuminen ja resurssien kohdentaminen oli poukkoilevaa mutta niin oli Johtajan mielikin.
On muistettava, että suunnitelma Z oli laadittu skenaariolla, ettei sota syttyisi ainakaan ennen vuotta 1945. Suunnitelma ulottui vuoteen 1948. Sukellusveneiden määrä valtakunnassa kyllä saavutti sen luvun 300 v. 1943, mutta tietenkään merellä ja operointikunnossa ei sitä määrää ollut. Oliskohan parhaimmillaan rintamalla ollut hiukan toista sataa venettä?
On ehkä liioittelua tyrmätä Saksan sukellusvenestrategia yhden tempun ponina, mutta kokonaisstrategia kyllä ontui. Radiotiedustelua ja koodinmurtamista ei keskitetty yhtä tehokkaasti kuin Britanniassa eikä ylimmällä tasolle ollut selvää mitä pitäisi tehdä. Varustautuminen ja resurssien kohdentaminen oli poukkoilevaa mutta niin oli Johtajan mielikin.
Myönnetään, että Meri- ja Ilmavoimissa tykätään suurista räjähdyksistä. Ne kun yleensä tuhoaa vihollisen...
Pohjanmaan "neljänteen" ulottuvuuteen mennäksemme, sen "salainen ase" on monitoiminen sisätila: monitoimikansi. Se on ainoa kohta, missä alus muistuttaa hiukan Ainolan spekuloimaa LCS:ää, jonka designin ja suorituskyvyn "Pohjanmaat" pesevät mennen tullen. Sen avulla se pystyy käyttämään mm. Merivoimien miina-asetta, joka on Suomen ainoa strategisella tasolla vaikuttava ase (ts. sen käytöllä vaikutetaan tai voidaan vaikuttaa koko maailmaan - jos niin halutaan). "Pohjanmaa"t pystyvät miinoittamaan aiempiin aluksiin nähden sekä huomattavasti nopeammin (siirtymissä n. 30% suurempi nopeus) sekä huomattavasti vaikeammassa uhkatilanteessa sensori- ja omasuojajärjestelmän havaintokyvyn sekä asejärjestelmän tehokkuuden ja ulottuvuuden ollessa "next levelillä". Monitoimikansi mahdollistaa tulevaisuudessa vaikka minkälaisten modulaaristen ase- ja sensorijärjestelmien integroinnin alukseen. Vain mielikuvitus ja tekniikan kehitys asettaa tähän rajat.
Jälleen kerran: Finnish Navy, 12 points.
Jokainen voi julkaistuista kuvista tehdä päätelmänsä miinakiskojen mahdollisesta pituudesta ja siten miinoituskapasiteetista. Miinamäärä on tosiaan hyvin huono mittari, kun miinoja on niin monen pituisia. On varmaan turvallista olettaa, että se on Rolls-Roycen tapaan "riittävä". Tuskinpa Merivoimat sitä tarkasti julkaisee, mutta tulevaisuudessa alusesittelyjen yhteydessä jokainen halukas päässenee sen monitoimikannen näkemään.Onko siitä ollut juttua, mihin suuntaan miinakannen koko muuttuu? Minulla on hämärä muistikuva, että Pohjanmaa-luokalle olisi ilmoitettu Hämeenmaa-luokkaa pienempi miinamäärä, mutta en mene vannomaan.
Tosin miinamäärä on kovin heikko tapa mitata miinakantta, kun ei tiedetä, onko se laskettu samanlaisilla miinoilla... Eli ehkä tässä(kin) halutaan sumentaa totuus epämääräisillä lukemilla, jottei OSINT olisi liian helppoa.
Jokainen voi julkaistuista kuvista tehdä päätelmänsä miinakiskojen mahdollisesta pituudesta ja siten miinoituskapasiteetista. Miinamäärä on tosiaan hyvin huono mittari, kun miinoja on niin monen pituisia. On varmaan turvallista olettaa, että se on Rolls-Roycen tapaan "riittävä". Tuskinpa Merivoimat sitä tarkasti julkaisee, mutta tulevaisuudessa alusesittelyjen yhteydessä jokainen halukas päässenee sen monitoimikannen näkemään.
Siltä näyttää ja se olisi hyvin loogista. Hekohangaarin perälaipion kohdalla voisi arvata olevan yksi aluksen vesitiiviistä laipioista (koska yleensä rakenne pitää tehdä niin, että laipiot eri kansilla ovat päällekkäin lujuuden takia).Kuva antaa ymmärtää, että monitoimikantta olisi vain helikopterikannen verran. Tiedä sitten.
Siltä näyttää ja se olisi hyvin loogista. Hekohangaarin perälaipion kohdalla voisi arvata olevan yksi aluksen vesitiiviistä laipioista (koska yleensä rakenne pitää tehdä niin, että laipiot eri kansilla ovat päällekkäin lujuuden takia).
Se poistettiin modernisoinnissa ja niissäkin miinakantta on enää peräosassa alusta.Nykyisten miinalaivojen alkuperäinen läpiajettava "autokansi" on kyllä ollut melkoinen murheenkryyni vaurionkestoa ajatellen...
Se poistettiin modernisoinnissa ja siinäkin miinakantta on enää peräosassa alusta.
Sopiiko muuten että koulukiusaus henkiset tekstit pidetään vastaisuudessa pois? Kaikilla mukavampaaKai ne maalitiedot ilmavoimienkin risteilyohjuksille jostain on tarkoitus saada, voisiko olla mahdollista saada samoista paikoista ja samoilla keinoilla tietoa noillekin?
Mitä luulet? Kysyitkö muuten jo isiltä?
Varmaan sopinee kaikille.Sopiiko muuten että koulukiusaus henkiset tekstit pidetään vastaisuudessa pois? Kaikilla mukavampaa
Jos ammutaan Gabriel ohjuksella maamaalia, niin mistä maalinosoitus?
Tähän voisi vasta myös niin, että sen maalipisteen paikantamisen voi tehdä kaikille tuttu RUK:n kouluttama joukkueen tai tiedusteluryhmän mukana kulkeva vänrikki, jota nykyisin kutsutaan taktiseksi tulenjohtajaksi. Hänellä ei kuitenkaan ole Pohjanmaan tulenkäyttöoikeutta, vaan maalitieto siirtyy ylempää löytyvälle operatiiviselle tulenjohtajalle.Tässäpä tulee perfect YE-vastaus: operatiiviseen tulenkäyttöön erikoistuneelta maalinosoittajalta
Pohjanmaa, osa 5. Lentotoiminta. Kuvia tarkasti katsoessani, olen tullut siihen tulokseen, että alukseen tulee HOSTACin mukaiset merilentojärjestelyt. Lentokansi on täysimittainen ja VERTREP-alue vielä keulassa. Kuvista voi päätellä myös hangaarin olevan täysimittainen keskiraskasta kopteria varten.
Kaikki tämä ensimmäistä kertaa Suomen Merivoimien historiassa. Se tarkoittaa merkittävää kapasiteetin kasvunvaraa tulevaisuudessa ja täydellistä yhteensopivuutta esim ruotsalaisten suto-hekojen (sekä Nato-maiden vastaavien myös) kanssa. Se on askel, jota on odotettu. Toivottavasti se enteilee myös helikopterien ilmestymistä Suomen Merivoimien palvelukseen mahdollisimman pian. Helikopteri on ainoa vastaus sutokysymykseen näkyvillä olevassa tulevaisuudessa. Muitakin kykyjä se antaa myös...
Harppaus oikeiden sota-alusten joukkoon.
Pohjanmaa, osa 5. Lentotoiminta. Kuvia tarkasti katsoessani, olen tullut siihen tulokseen, että alukseen tulee HOSTACin mukaiset merilentojärjestelyt. Lentokansi on täysimittainen ja VERTREP-alue vielä keulassa. Kuvista voi päätellä myös hangaarin olevan täysimittainen keskiraskasta kopteria varten.
Kaikki tämä ensimmäistä kertaa Suomen Merivoimien historiassa. Se tarkoittaa merkittävää kapasiteetin kasvunvaraa tulevaisuudessa ja täydellistä yhteensopivuutta esim ruotsalaisten suto-hekojen (sekä Nato-maiden vastaavien myös) kanssa. Se on askel, jota on odotettu. Toivottavasti se enteilee myös helikopterien ilmestymistä Suomen Merivoimien palvelukseen mahdollisimman pian. Helikopteri on ainoa vastaus sutokysymykseen näkyvillä olevassa tulevaisuudessa. Muitakin kykyjä se antaa myös...
Harppaus oikeiden sota-alusten joukkoon.
Nyt näyttää kuitenkin hyvälle, kunnon hangaari ja lentokansi. Merisodan tulevaisuus on kuitenkin ilmassa.No se P... keleen hangaari oli kyllä oikea murheenkryyni, oli pientä ja isoa ja teleskoopilla ja ilman. Jos leveyden perusteella olisi mahtunut tuplatalli, niin esim CIWS-aseiden sijoittaminen olisi ollut/olisi paljon helpompaa. Mutta any way, nykyisinkin riittää optioita vaikka mihin...
Nyt näyttää kuitenkin hyvälle, kunnon hangaari ja lentokansi. Merisodan tulevaisuus on kuitenkin ilmassa.
Onneksi! Itse vaan olen vieläkin skeptinen niiden hekojen suhteen. Suto vaatisi niitä, mutta erityisesti piso. Jos minimitasolla mennään, niin laittaisin toiveeni jenkkien UAV-kehitykseen. Heidän Fire Scout C vapauttaneet aika monta ed B-versiota, joihin pitäisi päästä kiinni. Hyötykuorma on kuitenkin 270kg, jolloin mukaan mahtuisi mm pintavalvontatutka.