Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
"Uusi monitoimihalli valmistuu joulukuussa 2022 ja halliin liittyvä toimistokokonaisuus helmikuussa 2023."Onko ne saaneet jo sen hallin pystyyn vai onko se vaiheessa?
Hmm. NATO-aikaa ajatellen nämä 'korvetit' ovat kyllä erinomaisen hyvin laajempaankin toiminta-alueeseen sopivia. Osasivatko ne taas firmassa 'ennakoida'?
"Uusi monitoimihalli valmistuu joulukuussa 2022 ja halliin liittyvä toimistokokonaisuus helmikuussa 2023."
RMC:n telakan uudella monitoimihallilla muurattiin peruskivi
Rauman telakka-alueelle rakentuvan monitoimihallin peruskivi muurattiin tänään 15. helmikuuta.www.srv.fi
Eikö ne jonkun pellinpalan jo leikanneet eli rakentaminen olisi muodollisesti aloitettu?Eli alusten rakentaminen alkaa käytännössä 2023.... hienot viivästykset. Mutta onneksi ollaan kohta Natossa.
Mahdotonta käyttää kun RMC oli alkujaankin taloudellisesti liian heikko ja Patrian piti taata sitä puolta, että päästiin edes liikkeelle. Loput otti PV riskiä.Mielenkiintoista, että sopimukseen on kirjattu sanktiot mutta niitä ei käytetä vaikka puhutaan merkittävästä sopimusrikkomuksesta jo nyt. Jos nyt ollaan suunnittelupöytä vaiheessa siinä tilanteessa, että homma kusee aikataulullisesti niin mitä homma on sitten kun aletaan rakentamaan? Useinhan viivästykset tulee juuri rakentamisaikana samoin kuin ne yllättävät kustannukset.
Ei kovin hyvää lupaa tämä touhu. Taitaa raja saada ennen omat paattinsa ja homma on kuitenkin ihan alkutekijöissään.
Muistelisin kanssa, että RMC:n tosiasiallista kykyä suunnitella ja valmistaa alukeset epäiltiin. Tämä alkaa konkretisoitumaan nyt. Suomessa on vaihtoehtoja kovin vähän rakentaa aluksia ja monen telakan tilauskirja on ollut täynnä. Siitä huolimatta ollaan otettu aika suuri riski näiden kanssa. Ehkä olisi pitänyt kuitenkin tilata vaikka sitten saksalaiselta telakalta alukset ettei vain käy niin, että saamme maailman kalleimmat korvetit.Mahdotonta käyttää kun RMC oli alkujaankin taloudellisesti liian heikko ja Patrian piti taata sitä puolta, että päästiin edes liikkeelle. Loput otti PV riskiä.
Tässä vaiheessa saa tyytyä siihen, että tulee myöhässä ja paljon kalliimmalla. Huonoimmassa tapauksessa tapahtuu jotain eri tavalla konkreettista.
Meillähän olisi osaavia suunnittelutoimistoja mutta niitä ei välttämättä voi käyttää kun esim. Deltamarin myytiin taannoin ulkomaiseen omistukseen.Muistelisin kanssa, että RMC:n tosiasiallista kykyä suunnitella ja valmistaa alukeset epäiltiin. Tämä alkaa konkretisoitumaan nyt. Suomessa on vaihtoehtoja kovin vähän rakentaa aluksia ja monen telakan tilauskirja on ollut täynnä. Siitä huolimatta ollaan otettu aika suuri riski näiden kanssa. Ehkä olisi pitänyt kuitenkin tilata vaikka sitten saksalaiselta telakalta alukset ettei vain käy niin, että saamme maailman kalleimmat korvetit.
Muistelisin kanssa, että RMC:n tosiasiallista kykyä suunnitella ja valmistaa alukeset epäiltiin. Tämä alkaa konkretisoitumaan nyt. Suomessa on vaihtoehtoja kovin vähän rakentaa aluksia ja monen telakan tilauskirja on ollut täynnä. Siitä huolimatta ollaan otettu aika suuri riski näiden kanssa. Ehkä olisi pitänyt kuitenkin tilata vaikka sitten saksalaiselta telakalta alukset ettei vain käy niin, että saamme maailman kalleimmat korvetit.
Pieni oikaisu: Ei korvetteja ole missään vaiheessa väitetty saatavan käyttökuntoon 300 miljoonalla per runko, joten ei siihen kannatakaan uskoa. Tuo oli inflaatiokorjaamaton hinta useamman vuoden takaa, eikä sisältänyt pintatorjuntaohjuksia, sututorpedoja, tai muilta aluksilta siirrettävää varustusta, johon kuuluvat mm. keulatykki, Cerokset ja MASS:t. Kaikki tämä on ihan julkisestikin kerrottu, mutta tarina on tietysti viihdyttävämpi, kun sivuuttaa faktat.Ne on nykyisellään niin uskomattoman halvat että itse uskon merivoimien tehneen erittäin luovat rahoituskehykset joissa ylläpitokustannuksilla rahoitetaan rakennusta. Maailman ylivoimaisesti halvin monitoimifregatti. Jos alukset olisi tilattu saksasta, hinta olisi x2 nykyiseen verrattuna ja aseistus/sensoripaketti erilainen. Saksalaiset maksavat 1800t K130 korvetistaan 400miljoonaa/kpl. F125 7200t maksaa sitten jo 775m/kpl. Suomen 4000t asejuhta maksaakin 300miljoonaa, jos joku tähän hintaan vielä uskoo.
Itse suunniteltuna ja tehtynä saa haluamansa, ei modattua f125sta. Lisäksi ylläpidetään osaamista huoltovarmuuden kannalta. Miinakansi, sukellusvenetorjuntakyky ja pitkä VLS on semmoinen setti jota harvempiin paatteihin survotaan.
Meillähän olisi osaavia suunnittelutoimistoja mutta niitä ei välttämättä voi käyttää kun esim. Deltamarin myytiin taannoin ulkomaiseen omistukseen.
Varmasti käytetäänkin mutta sielläkin puolella on siis kotimaassa tuota omistussuhdeongelmaa.Jotain osaavaa saksalaista suunnittelutoimistoahan konsultoitiin jo vuosia sitten? Miksi siis ei voisi nytkin?
Joo kyllä tuo on tullut jo varhain selväksi ettei 1.2 miljardia ole koko totuus. Sehän ei tietenkään tarkoita että kaikki myöhemmät korotukset olisivat suunniteltuja ja hallittuja.Pieni oikaisu: Ei korvetteja ole missään vaiheessa väitetty saatavan käyttökuntoon 300 miljoonalla per runko, joten ei siihen kannatakaan uskoa. Tuo oli inflaatiokorjaamaton hinta useamman vuoden takaa, eikä sisältänyt pintatorjuntaohjuksia, sututorpedoja, tai muilta aluksilta siirrettävää varustusta, johon kuuluvat mm. keulatykki, Cerokset ja MASS:t. Kaikki tämä on ihan julkisestikin kerrottu, mutta tarina on tietysti viihdyttävämpi, kun sivuuttaa faktat.