Laivue 2020

Rauman telakkaa hallinnoivan Rauma Marine Constructionsin (RMC) sekä Laivue 2020 -sotalaivojen rakentamisesta vastaavan RMC Defencen hallituksen puheenjohtaja Mikko Niini kummastelee sitä, miksi puolustusministeriö hyökkää julkisuudessa niin vahvasti Rauman telakkaa vastaan.

– Me emme oikein voi kommentoida asiaa mitenkään, sillä meillä on erittäin vahva salassapitosopimus. Mutta se on molemminpuolinen, joten siksi ihmetyttää, miksi he ovat tulleet niin yksityiskohtaisilla tiedoilla tästä julkisuuteen, aprikoi perjantai-iltapäivällä mökiltään tavoitettu Niini.

Puolustusministeriön strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja, kenraalimajuri evp. Lauri Puranen kertoo Iltalehdessä, että merivoimien uudet alukset myöhästyvät jopa puolitoista vuotta aiemmin suunnitellusta aikataulusta. Purasen mukaan kaikki alukset ovat valmiina aikaisintaan vuonna 2029.

Puranen on myös aiemmin kritisoinut Rauman telakkaa omassa blogissaan.

Laivue 2020 -hanke käsittää neljä monitoimikorvettia. Niini myöntää alusten olevan myöhässä. Se johtuu lukuisten pienten asioiden yhteissummasta.

– Me jäimme jälkeen koronan takia. Korona vaikutti meihin erityisen paljon, sillä toimimme verkostomallilla ja meidän oli erittäin vaikea saada väkeä töihin koronan riehuessa pahimmillaan, Niini kertoo.

Hankaluuksia on aiheuttanut myös pätevän työvoiman, erityisesti suunnittelijoiden löytyminen. Suurimmat haasteet tulevatkin siitä, että sotalaivat ovat laivoina täysin erityislaatuisia ja haastavia sekä suunnitella että rakentaa.

– Suomessa on rakennettu sotalaivoja viimeksi 30 vuotta sitten ja nämä ihmiset ovat jo eläkkeellä. Meidän täytyy luoda ja opettaa kokonaan uusi sukupolvi sotalaivojen rakentajia, Niini sanoo.

Niini vahvistaa Iltalehden tiedot, joiden mukaan puolustusministeriö on yhdessä RMC:n kanssa sopinut 14–18 kuukauden myöhästymisestä.

Mutta riittääkö se RMC:lle?

– Sitä en voi kommentoida, Niini sanoo.

Merivoimat joutuu venyttämään vanhojen alustensa elinkaarta, kun uudet saadaan käyttöön huomattavasti suunniteltua myöhemmin.

Telakka on luvannut rakennustyöhön liittyviä hyvityksiä myöhästymisestä. Tämän johdosta se välttää rakentamissopimuksessa määritellyt kovat sakkomaksut.

Suunnittelun kestäessäpuolustushallinnosta annettiin ymmärtää, ettei Rauman telakan johto enää nauti täyttä luottamusta. Toimitusjohtajan vaihtumisesta kerrottiin keväällä. Jyrki Heinimaa jätti telakan, Mika Laurilehto on väliaikaisena toimitusjohtajana ja Mika Heiskanen ottaa ohjat alkusyksyllä.

Mikko Niini myöntää asian, mutta toteaa, että vaihtoon syynä oli myös muu telakan toiminta. Esimerkiksi Tallinkin tilaama My Star -alus ei edelleenkään ole valmis, vaikka se piti luovuttaa tilaajalleen jo kevättalvella. Tällä hetkellä aluksen luovuttamisajankohdaksi arvellaan elokuuta.

– Se tulee myöhästymään ainakin puoli vuotta, harmittelee Niini.

RMC ei ole vielä toimittanut vuoden 2021 tilinpäätöstietojaan kaupparekisteriin. Niinin mukaan se tapahtuu lähipäivinä. Hänen mukaansa telakka on pahasti, "aivan liikaa" tappiolla. Vuosi 2020 oli vielä voitollinen.

Tärkeintä olisi saada Tallinkin alus valmiiksi, sillä suurin osa sen kauppahinnasta saadaan tilaajalta vasta kun alus luovutetaan.

Puolustusvoimien hankkeissa aluksia rahoitetaan nopeammassa tahdissa aina kun yksi osa aluksesta on saatu valmiiksi.

Niinin mukaan Tallinkin aluksesta ei "toivon mukaan" jouduta maksamaan vielä myöhästymissakkoa.

Tilauksessa olevat Tasmanian-alukset on hänen mukaansa saatu aloitettua normaalin aikataulun mukaan.

Korvetteja varten rakennettava halli valmistuu Rauman telakalla tämän vuoden puolella ja testilohko on jo tehty.

– Sen avulla olemme voineet todeta, että kokonaan uusi tuotantolinja, johon olemme investoineet korvetteja varten, toimii varmasti, Niini sanoo.

Varsinainen sotalaivojen rakentaminen ei ole vielä alkanut.
 
Kannattaisi puolisotilaallisen pursiseuran isojen herrojen pitää kieli keskellä suuta ja lopettaa syytteleminen. Merivoimat tarvitsee Rauman telakkaa mutta Rauma ei millään tavoin ole riippuvainen merivoimien tilauksista. Nappikauppaa verrattuna autolauttojen tilauksiin.
 
Rauman telakkaa hallinnoivan Rauma Marine Constructionsin (RMC) sekä Laivue 2020 -sotalaivojen rakentamisesta vastaavan RMC Defencen hallituksen puheenjohtaja Mikko Niini kummastelee sitä, miksi puolustusministeriö hyökkää julkisuudessa niin vahvasti Rauman telakkaa vastaan.

– Me emme oikein voi kommentoida asiaa mitenkään, sillä meillä on erittäin vahva salassapitosopimus. Mutta se on molemminpuolinen, joten siksi ihmetyttää, miksi he ovat tulleet niin yksityiskohtaisilla tiedoilla tästä julkisuuteen, aprikoi perjantai-iltapäivällä mökiltään tavoitettu Niini.

Puolustusministeriön strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja, kenraalimajuri evp. Lauri Puranen kertoo Iltalehdessä, että merivoimien uudet alukset myöhästyvät jopa puolitoista vuotta aiemmin suunnitellusta aikataulusta. Purasen mukaan kaikki alukset ovat valmiina aikaisintaan vuonna 2029.

Puranen on myös aiemmin kritisoinut Rauman telakkaa omassa blogissaan.

Laivue 2020 -hanke käsittää neljä monitoimikorvettia. Niini myöntää alusten olevan myöhässä. Se johtuu lukuisten pienten asioiden yhteissummasta.

– Me jäimme jälkeen koronan takia. Korona vaikutti meihin erityisen paljon, sillä toimimme verkostomallilla ja meidän oli erittäin vaikea saada väkeä töihin koronan riehuessa pahimmillaan, Niini kertoo.

Hankaluuksia on aiheuttanut myös pätevän työvoiman, erityisesti suunnittelijoiden löytyminen. Suurimmat haasteet tulevatkin siitä, että sotalaivat ovat laivoina täysin erityislaatuisia ja haastavia sekä suunnitella että rakentaa.

– Suomessa on rakennettu sotalaivoja viimeksi 30 vuotta sitten ja nämä ihmiset ovat jo eläkkeellä. Meidän täytyy luoda ja opettaa kokonaan uusi sukupolvi sotalaivojen rakentajia, Niini sanoo.

Niini vahvistaa Iltalehden tiedot, joiden mukaan puolustusministeriö on yhdessä RMC:n kanssa sopinut 14–18 kuukauden myöhästymisestä.

Mutta riittääkö se RMC:lle?

– Sitä en voi kommentoida, Niini sanoo.

Merivoimat joutuu venyttämään vanhojen alustensa elinkaarta, kun uudet saadaan käyttöön huomattavasti suunniteltua myöhemmin.

Telakka on luvannut rakennustyöhön liittyviä hyvityksiä myöhästymisestä. Tämän johdosta se välttää rakentamissopimuksessa määritellyt kovat sakkomaksut.

Suunnittelun kestäessäpuolustushallinnosta annettiin ymmärtää, ettei Rauman telakan johto enää nauti täyttä luottamusta. Toimitusjohtajan vaihtumisesta kerrottiin keväällä. Jyrki Heinimaa jätti telakan, Mika Laurilehto on väliaikaisena toimitusjohtajana ja Mika Heiskanen ottaa ohjat alkusyksyllä.

Mikko Niini myöntää asian, mutta toteaa, että vaihtoon syynä oli myös muu telakan toiminta. Esimerkiksi Tallinkin tilaama My Star -alus ei edelleenkään ole valmis, vaikka se piti luovuttaa tilaajalleen jo kevättalvella. Tällä hetkellä aluksen luovuttamisajankohdaksi arvellaan elokuuta.

– Se tulee myöhästymään ainakin puoli vuotta, harmittelee Niini.

RMC ei ole vielä toimittanut vuoden 2021 tilinpäätöstietojaan kaupparekisteriin. Niinin mukaan se tapahtuu lähipäivinä. Hänen mukaansa telakka on pahasti, "aivan liikaa" tappiolla. Vuosi 2020 oli vielä voitollinen.

Tärkeintä olisi saada Tallinkin alus valmiiksi, sillä suurin osa sen kauppahinnasta saadaan tilaajalta vasta kun alus luovutetaan.

Puolustusvoimien hankkeissa aluksia rahoitetaan nopeammassa tahdissa aina kun yksi osa aluksesta on saatu valmiiksi.

Niinin mukaan Tallinkin aluksesta ei "toivon mukaan" jouduta maksamaan vielä myöhästymissakkoa.

Tilauksessa olevat Tasmanian-alukset on hänen mukaansa saatu aloitettua normaalin aikataulun mukaan.

Korvetteja varten rakennettava halli valmistuu Rauman telakalla tämän vuoden puolella ja testilohko on jo tehty.

– Sen avulla olemme voineet todeta, että kokonaan uusi tuotantolinja, johon olemme investoineet korvetteja varten, toimii varmasti, Niini sanoo.

Varsinainen sotalaivojen rakentaminen ei ole vielä alkanut.
Koko projekti kiteytyy tähän lainaukseen ja samoin kiteytyvät koko projektin riskit. Toivon mukaan moni poliitikko on jo ymmärtänyt, että budjetti tulee paisumaan vielä aika tavalla kun matkalla tulee yllätyksiä. Toivon mukaan kuitenkaan ei päästä näihin samoihin lukuihin mihin jenkeissä on päästy. Siellä nuo on paisunut vielä enemmän

" Suomessa on rakennettu sotalaivoja viimeksi 30 vuotta sitten ja nämä ihmiset ovat jo eläkkeellä. Meidän täytyy luoda ja opettaa kokonaan uusi sukupolvi sotalaivojen rakentajia, Niini sanoo."
 
Se on isompi ongelma silloin, jos ei tule kunnollista ja jos syntyneellä osaamisella ei ole lisäkysyntää. Muuten se ajautuu alas pian kun Suomi ei tilaa jatkuvasti uutta.

Ideaalimaailmassa olisi ollut jo Turvan tapainen proto ja nyt olisi isompi tilaus 10v päästä kokemuksen pohjalta. Sen sijaan on 4 kpl jäävahvisteisten sotalaivojen hail mary kerralla. Kokoluokkakin on sellainen, jollaista ei ole Suomessa kokemusta (Hamina ja miinalaivat on merkittävästi pienempiä ja toinen alumiinia, kumpikaan ei jäävahvisteinen).

Saab luultavati osaa sentään CMS:n kun on tehnyt vaikka minkälaiseen lähtötilanteeseen integrointeja/päivityksiä.

Tämä projektihan voi venyä sen verran, että päästään tekemään suoraan MLU:ta? Tai ainakin Haminan korvaajaa...

Unohtamatta toki Nato-jäsenyyden myötä aukeavia kymmenien miljardien globaaleja taistelualusmarkkinoita. ;)
 
Pieni oikaisu: Ei korvetteja ole missään vaiheessa väitetty saatavan käyttökuntoon 300 miljoonalla per runko, joten ei siihen kannatakaan uskoa. Tuo oli inflaatiokorjaamaton hinta useamman vuoden takaa, eikä sisältänyt pintatorjuntaohjuksia, sututorpedoja, tai muilta aluksilta siirrettävää varustusta, johon kuuluvat mm. keulatykki, Cerokset ja MASS:t. Kaikki tämä on ihan julkisestikin kerrottu, mutta tarina on tietysti viihdyttävämpi, kun sivuuttaa faktat.

:rolleyes::oops: Uskotko itsekään tähän? Mites meni noin omastas mielestä?

1656722999180.png

(Ja nauru raikaa :ROFLMAO:)

(edit: Se on muuten keskiarvoa suurempi monitoimifregatti, korvetiksi 4000t sotalaivaa kutsuu lähinnä debiili laivastokokki)

(edit2: taitaa muuten olla maailman tulivoimaisin monitoimifregatti tässä painoluokassa. Voi vapaasti kiistää jos lukutaito riittää internetin lukemiseen)
 
Riippuu mitä luulee/ajattelee tuon sanan taistelujärjestelmä pitävän sisällänsä. Itse näen, että se tarkoittaisi taistelunjohtokeskusta ja mahdollisesti tuohon liittyviä sensoreita. Mutta kyllä 1,3M€ on tiukka budjetti ja kyllä itse sanoisin, että kun koko laivue on valmis ja operatiivisessa valmiudessa ja jos sen suorituskyky on käytännössä se mitä se on paperilla sanottu olevan niin olemme projektin kokonaiskustannusten kanssa lähempänä 2M€ kuin 1,3M€. Toisin sanoen yhden aluksen hinta asettuisi sinne +400m€ hujakoille. Siis aseineen.
 
:rolleyes::oops: Uskotko itsekään tähän? Mites meni noin omastas mielestä?

Katso liite: 63095

(Ja nauru raikaa :ROFLMAO:)

(edit: Se on muuten keskiarvoa suurempi monitoimifregatti, korvetiksi 4000t sotalaivaa kutsuu lähinnä debiili laivastokokki)

(edit2: taitaa muuten olla maailman tulivoimaisin monitoimifregatti tässä painoluokassa. Voi vapaasti kiistää jos lukutaito riittää internetin lukemiseen)
Niin mitä?

Kuten tuolla edellä totesin, ei hinta sisällä niitä kalleimpia asejärjestelmiä, jotka kustantavat pitkän pennin ja jotka rahoitetaan budjetin muilta momenteilta. Lisäksi korveteille tulee Hamina-luokalta ja poistuvilta aluksilta kierrätysmateriaalia, joka on jo maksettu. Asia ei vajavaisia lähteitä esittämällä ja tyttömäisessti kikattamalla muuksi muutu. Sinulla näyttää olevan agenda, mutta kannattaa tarkastaa faktat, kunhan kyllästyt olemaan oikeassa. Suosittelen tekemään sen pikana, ettet enempää nolaa itseäsi.
 
Riippuu mitä luulee/ajattelee tuon sanan taistelujärjestelmä pitävän sisällänsä. Itse näen, että se tarkoittaisi taistelunjohtokeskusta ja mahdollisesti tuohon liittyviä sensoreita. Mutta kyllä 1,3M€ on tiukka budjetti ja kyllä itse sanoisin, että kun koko laivue on valmis ja operatiivisessa valmiudessa ja jos sen suorituskyky on käytännössä se mitä se on paperilla sanottu olevan niin olemme projektin kokonaiskustannusten kanssa lähempänä 2M€ kuin 1,3M€. Toisin sanoen yhden aluksen hinta asettuisi sinne +400m€ hujakoille. Siis aseineen.
Tiukka tuo budjetti on, enkä ylläty yhtään, jos rahoitusta joudutaan vielä myöhemmin lisäämään.
 
Venäjän hyökkäys tuli oivaan aikaan merivoimien kannalta. Nyt kukaan, satunnaista vihertävää kommaria lukuunottamatta, ei kysele perään kun budjetti paisuu. Tarvitaan aluksia, tarvitaan voimaa, maksoi mitä maksoi, rahaa saa painamalla.
Samaa mieltä mutta myöhästyminen on kyllä myös selkeä riski.
 
Samaa mieltä mutta myöhästyminen on kyllä myös selkeä riski.
On. Myöhästyminen pitäisi nyt hyödyntää. 1,5v rakennusaikaan lisää ja lopputuloksena yksi kk lisää ei vakuuttaisi. Mutta jos olisi tupla MK41 (toinen strike) ja upattu CIWS sekä vaikka tupla cerokset puoli-aktiivisille. Sekä tietty ilmoitus että se on täys-aktiivinen ESSM nyt. Menisi läpi paremmin.
 
On. Myöhästyminen pitäisi nyt hyödyntää. 1,5v rakennusaikaan lisää ja lopputuloksena yksi kk lisää ei vakuuttaisi. Mutta jos olisi tupla MK41 (toinen strike) ja upattu CIWS sekä vaikka tupla cerokset puoli-aktiivisille. Sekä tietty ilmoitus että se on täys-aktiivinen ESSM nyt. Menisi läpi paremmin.
Uudessa Ruotuväessä merivoimien komentajan haastattelu. Ylimääräiset määrärahat menevät henkilöstön lisäykseen sekä kertauksien lisäämiseen. Eli turha odottaa mitään extra leluja laivueelle.
 
Erinomaisen järkevää. Sillä tuo mahdollistaa suuremman rahankäytön jatkossa jos sitä on mahdollista antaa. Nyt saa maksaa kiskurihintoja tekniikasta kun kaikki ostaa pää märkänä.
 
Laitoin nyt tämän linkin tänne näkösälle vaikkei jutussa taida aiheen tuntijoille juuri uutta olla. Itse tykkäsin kun Pohjanmaa-luokan alusten hangaariin taidetaan harkita droonia, mikä lienee nykypäivänä aika itsestään selvä kehitys kulku.
 
Rauman telakan uusi monitoimihalli on nyt harjakorkeudessaan. Rauma Marine Constructions (RMC) rakentaa hallissa Laivue 2020 -hankkeen neljä monitoimikorvettia Puolustusvoimille. Alukset rakennetaan turvallisuussyistä sisätiloissa ja halli optimoidaan viranomaisalusten rakentamiseen.

Rakennustyöt aloitettiin vuoden 2021 marraskuussa, ja peruskivi muurattiin helmikuussa 2022.

Kokonaistilavuudeltaan yli 226 000 kuution hallista tulee yksi Rauman suurimmista teollisuusrakennuksista. Hallin kokonaiskustannus on noin 26 miljoonaa euroa.

Hallin rakennuttaa Rauman kaupungin ja RMC:n yhdessä omistama kiinteistöyhtiö. RMC:stä tulee hallin pitkäaikainen vuokralainen. Rakennusprojektin pääurakoitsija on SRV.



Monitoimihallin lisäksi RMC on tehnyt investointeja esimerkiksi terästuotantoon Laivue 2020 -hanketta varten. Terästyöt alusten prototyyppilohkon parissa ovat jo käynnissä. Monitoimihallia on mahdollista käyttää myöhemmin myös muiden alusten rakentamisessa. Puolustusvoimien taistelualusten lisäksi RMC:llä on parhaillaan työn alla Tallinkin uusimman matkustaja-autolautta MyStarin viimeistely sekä kahden Australiaan tilatun nopean Spirit of Tasmania -matkustaja-autolautan rakennustyöt.
 

Vaikeuksissa olevan telakan kohtalo riippuu nyt pahasti myöhästyneestä Tallinnan laivasta – ”Jokainen viikko hankaloittaa tilannetta”​

Tallinkin Rauman telakalta tilaaman My Star -matkustaja-autolautan toimitus viivästyy jälleen.


Rauma Marine Constructions (RMC) eli Rauman telakka on taas vakavissa aikatauluongelmissa.
Tallinkilta kerrotaan, että yhtiölle rakennettava My Star -matkustaja-autolautta ei valmistukaan syyskuussa vaan myöhästyy lisää.
Alun perin My Starin piti valmistua jo tämä vuoden alussa. Tallink ehti jo mainostaa liikennöinnin alkamista viime keväänä. Valmistumisaikataulu on kuitenkin vuoden mittaan venynyt syyskuuhun.

Tallinkilta kerrottiin perjantaina HS:lle, että neitsytmatkaa on jo siirretty marraskuun alkuun. Sekin on vielä epävarma, sillä alukselle tehdään lähipäivinä merikokeita, joiden onnistuminen vaikuttaa aikatauluun.

Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen tarkoitettu alus on noin 212 metriä pitkä, ja siihen mahtuu noin 2 800 matkustajaa.

Rauman telakan viime vuotta on kuvattu karmeaksi. Yhtiön liikevaihto putosi lähes kolmanneksen, ja se teki yli 58 miljoonan euron tappion. Yhtiö kertoi syiksi koronaviruspandemian ja laitetoimittajien viivästykset.

My Star on telakalle tärkeä alus. Koko telakan kohtalon on arvioitu riippuvan siitä.

Yhtiön viime vuoden tilinpäätöksessä painotettiin, että My Star -aluksen luovutusaikatauluun liittyy olennaista epävarmuutta, joka saattaa antaa merkittävää aihetta epäillä emoyhtiön kykyä jatkaa toimintaansa.

Suomen asiakastiedon mukaan ”yritys on sekä erittäin velkainen että heikosti kannattava, mikä on vaarallinen yhdistelmä”.


Rauman telakka joutuikin vaikeuksien keskellä keväällä uusimaan johtoaan. Uusi toimitusjohtaja Mika Heiskanen aloittaa lokakuussa.

Telakan väliaikaisen toimitusjohtajana toimii nyt Mika Laurilehto. Hän myöntää, että paljon on kiinni My Starin valmistumisesta ja sitä on nyt priorisoitu.

”Totta kai jos My Starin toimitus vielä kauheasti viivästyy, niin jokainen viikko hankaloittaa tilannetta.”

Laurilehto muistuttaa, että laivahankkeissa on takapainoiset maksuehdot.

”Suuri osa rahasta saadaan vasta kun laiva luovutetaan, mikä on kassavirrallisesti aika hankalaa”, hän sanoo.

Telakka rakentaa Merivoimille neljää suurta sotalaivaa niin sanotussa Laivue 2020 -hankkeessa. Sotalaivat ovat pahasti myöhässä, mutta telakka pääsi ennen kesälomakautta sopuun puolustushallinnon kanssa uusista aikatauluista ja muista sopimuksellisista erimielisyyksistä.

”Saimme myös meidän omistajamme vakuuttuneiksi, että he lähtivät mukaan lisärahoituksella eli saimme pääomalainaa, minkä turvin tässä ollaan selvitty”, Laurilehto sanoo.


Rakenteilla oleva My Star -lautta myöhästynee näillä näkymin vajaan vuoden. Vielä kesällä laiva luvattiin syksyn liikenteeseen.

Vuonna 2021 Rauman telakalla oli ongelmia Wasalinelle rakennetun Aurora Botnia -matkustaja-autolautan valmistumisen kanssa.

Merenkurkun liikenteeseen tarkoitettu alus piti luovuttaa tilaajalle jo ennen viime vuoden vappua, mutta erinäisten viivästysten jälkeen se pääsi neitsytmatkalleen vasta elokuun lopulla.

RMC:n tilauskannassa on myös kaksi Tasmaniaan tilattua matkustaja-autolauttaa, joita on tarkoitus rakentaa samaan aikaan kuin Puolustusvoimien tilaamia sotalaivoja.

Tasmaniaan menevät laivat ovat nekin viivästyneet. Laurilehdon mukaan tilaajan kanssa on jo neuvoteltu uusi aikataulu.

Pahiten myöhässä ovat kuitenkin Merivoimien tilaamat neljä sotalaivaa. Niiden rakentamisen piti alkaa tämä vuoden alussa, mutta nykyisen arvion mukaan rakentamaan päästään ehkä vasta ensi kesänä.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan kaikkien neljän sotalaivan piti olla operatiivisessa valmiudessa vuonna 2028. Sotalaivat ovat jo nyt noin 1,5 vuotta myöhässä. Vajaa vuosi sitten telakka vielä kertoi, että myöhästyminen olisi 6–12 kuukautta.

Strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja Lauri Puranen puolustusministeriöstä katsoo, että RMC:n kanssa on tapahtunut viime kesän jälkeen ”hyvää edistymistä”.

”Löysimme ratkaisun, miten tämä viivästyminen pysäytetään ja pysyisimme aikataulussa ja saisimme laivahankettamme eteenpäin”, Puranen sanoo.

”RMC:llä on tehty riittäviä toimenpiteitä, että on saatu resursseja laivoille.”


Merivoimille
sotalaivojen viivästyminen aiheuttaa ylimääräisiä ongelmia. Merivoimat on suunnitellut, että uusien laivojen käyttöönoton myötä se poistaa käytöstä neljä loppuun ajettua Rauma-luokan ohjusvenettä ja kaksi miinalaivaa.

Näiden kuuden aluksen suunniteltua käyttöikää joudutaankin jatkamaan.

”Nyt tulee todennäköisesti yksi huoltokierros lisää”, Puranen sanoo.


Erityisen ongelmallisia ovat ohjusveneet, joiden alumiinisia runkoja on jo väsymisen vuoksi jouduttu korjaamaan.

”Mahdollisesti joudumme sopeuttamaan niiden käyttöä ihan loppumetreillä.”

Lauri Puranen, onko Puolustusvoimat hakenut RMC:ltä korvauksia myöhästymisistä?

”Olemme asiasta neuvotelleet. Tällä hetkellä emme hae. Olemme päässeet yhteisymmärrykseen valmistumisaikataulusta. Korvaukset on sidottu uuteen aikatauluun.”

Purasen mukaan RMC:n painopisteenä ovat olleet siviililaivat, koska niissäkin on ollut viivästymisiä.

Miksi RMC on laittanut siviililaivat sotalaivojen edelle?

”Sitä sinun pitää kysyä RMC:ltä.”

Onko RMC:n helpompi myöhästyttää sotalaivoja, koska niistä ei vaadita sanktiomaksuja?

”En ota kantaa tähän.”

RMC:n Laurilehto kiistää kaupallisten laivojen suosimisen sotalaivojen kustannuksella. Hänen mukaansa sotalaivahankkeessa on jopa suurempi miehitys kuin kaupallisissa hankkeissa.

”Ei voi sanoa, että olisimme priorisoineet jotain projektia toisen edelle.”

Laurilehdon mukaan My Starin myöhästymiseen liittyvistä rahallisista sanktioista neuvotellaan vielä.
 

Vaikeuksissa olevan telakan kohtalo riippuu nyt pahasti myöhästyneestä Tallinnan laivasta – ”Jokainen viikko hankaloittaa tilannetta”​

Tallinkin Rauman telakalta tilaaman My Star -matkustaja-autolautan toimitus viivästyy jälleen.


Rauma Marine Constructions (RMC) eli Rauman telakka on taas vakavissa aikatauluongelmissa.
Tallinkilta kerrotaan, että yhtiölle rakennettava My Star -matkustaja-autolautta ei valmistukaan syyskuussa vaan myöhästyy lisää.
Alun perin My Starin piti valmistua jo tämä vuoden alussa. Tallink ehti jo mainostaa liikennöinnin alkamista viime keväänä. Valmistumisaikataulu on kuitenkin vuoden mittaan venynyt syyskuuhun.

Tallinkilta kerrottiin perjantaina HS:lle, että neitsytmatkaa on jo siirretty marraskuun alkuun. Sekin on vielä epävarma, sillä alukselle tehdään lähipäivinä merikokeita, joiden onnistuminen vaikuttaa aikatauluun.

Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen tarkoitettu alus on noin 212 metriä pitkä, ja siihen mahtuu noin 2 800 matkustajaa.

Rauman telakan viime vuotta on kuvattu karmeaksi. Yhtiön liikevaihto putosi lähes kolmanneksen, ja se teki yli 58 miljoonan euron tappion. Yhtiö kertoi syiksi koronaviruspandemian ja laitetoimittajien viivästykset.

My Star on telakalle tärkeä alus. Koko telakan kohtalon on arvioitu riippuvan siitä.

Yhtiön viime vuoden tilinpäätöksessä painotettiin, että My Star -aluksen luovutusaikatauluun liittyy olennaista epävarmuutta, joka saattaa antaa merkittävää aihetta epäillä emoyhtiön kykyä jatkaa toimintaansa.

Suomen asiakastiedon mukaan ”yritys on sekä erittäin velkainen että heikosti kannattava, mikä on vaarallinen yhdistelmä”.


Rauman telakka joutuikin vaikeuksien keskellä keväällä uusimaan johtoaan. Uusi toimitusjohtaja Mika Heiskanen aloittaa lokakuussa.

Telakan väliaikaisen toimitusjohtajana toimii nyt Mika Laurilehto. Hän myöntää, että paljon on kiinni My Starin valmistumisesta ja sitä on nyt priorisoitu.

”Totta kai jos My Starin toimitus vielä kauheasti viivästyy, niin jokainen viikko hankaloittaa tilannetta.”

Laurilehto muistuttaa, että laivahankkeissa on takapainoiset maksuehdot.

”Suuri osa rahasta saadaan vasta kun laiva luovutetaan, mikä on kassavirrallisesti aika hankalaa”, hän sanoo.

Telakka rakentaa Merivoimille neljää suurta sotalaivaa niin sanotussa Laivue 2020 -hankkeessa. Sotalaivat ovat pahasti myöhässä, mutta telakka pääsi ennen kesälomakautta sopuun puolustushallinnon kanssa uusista aikatauluista ja muista sopimuksellisista erimielisyyksistä.

”Saimme myös meidän omistajamme vakuuttuneiksi, että he lähtivät mukaan lisärahoituksella eli saimme pääomalainaa, minkä turvin tässä ollaan selvitty”, Laurilehto sanoo.


Rakenteilla oleva My Star -lautta myöhästynee näillä näkymin vajaan vuoden. Vielä kesällä laiva luvattiin syksyn liikenteeseen.

Vuonna 2021 Rauman telakalla oli ongelmia Wasalinelle rakennetun Aurora Botnia -matkustaja-autolautan valmistumisen kanssa.

Merenkurkun liikenteeseen tarkoitettu alus piti luovuttaa tilaajalle jo ennen viime vuoden vappua, mutta erinäisten viivästysten jälkeen se pääsi neitsytmatkalleen vasta elokuun lopulla.

RMC:n tilauskannassa on myös kaksi Tasmaniaan tilattua matkustaja-autolauttaa, joita on tarkoitus rakentaa samaan aikaan kuin Puolustusvoimien tilaamia sotalaivoja.

Tasmaniaan menevät laivat ovat nekin viivästyneet. Laurilehdon mukaan tilaajan kanssa on jo neuvoteltu uusi aikataulu.

Pahiten myöhässä ovat kuitenkin Merivoimien tilaamat neljä sotalaivaa. Niiden rakentamisen piti alkaa tämä vuoden alussa, mutta nykyisen arvion mukaan rakentamaan päästään ehkä vasta ensi kesänä.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan kaikkien neljän sotalaivan piti olla operatiivisessa valmiudessa vuonna 2028. Sotalaivat ovat jo nyt noin 1,5 vuotta myöhässä. Vajaa vuosi sitten telakka vielä kertoi, että myöhästyminen olisi 6–12 kuukautta.

Strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja Lauri Puranen puolustusministeriöstä katsoo, että RMC:n kanssa on tapahtunut viime kesän jälkeen ”hyvää edistymistä”.

”Löysimme ratkaisun, miten tämä viivästyminen pysäytetään ja pysyisimme aikataulussa ja saisimme laivahankettamme eteenpäin”, Puranen sanoo.

”RMC:llä on tehty riittäviä toimenpiteitä, että on saatu resursseja laivoille.”


Merivoimille sotalaivojen viivästyminen aiheuttaa ylimääräisiä ongelmia. Merivoimat on suunnitellut, että uusien laivojen käyttöönoton myötä se poistaa käytöstä neljä loppuun ajettua Rauma-luokan ohjusvenettä ja kaksi miinalaivaa.

Näiden kuuden aluksen suunniteltua käyttöikää joudutaankin jatkamaan.

”Nyt tulee todennäköisesti yksi huoltokierros lisää”, Puranen sanoo.


Erityisen ongelmallisia ovat ohjusveneet, joiden alumiinisia runkoja on jo väsymisen vuoksi jouduttu korjaamaan.

”Mahdollisesti joudumme sopeuttamaan niiden käyttöä ihan loppumetreillä.”

Lauri Puranen, onko Puolustusvoimat hakenut RMC:ltä korvauksia myöhästymisistä?

”Olemme asiasta neuvotelleet. Tällä hetkellä emme hae. Olemme päässeet yhteisymmärrykseen valmistumisaikataulusta. Korvaukset on sidottu uuteen aikatauluun.”

Purasen mukaan RMC:n painopisteenä ovat olleet siviililaivat, koska niissäkin on ollut viivästymisiä.

Miksi RMC on laittanut siviililaivat sotalaivojen edelle?

”Sitä sinun pitää kysyä RMC:ltä.”

Onko RMC:n helpompi myöhästyttää sotalaivoja, koska niistä ei vaadita sanktiomaksuja?

”En ota kantaa tähän.”

RMC:n Laurilehto kiistää kaupallisten laivojen suosimisen sotalaivojen kustannuksella. Hänen mukaansa sotalaivahankkeessa on jopa suurempi miehitys kuin kaupallisissa hankkeissa.

”Ei voi sanoa, että olisimme priorisoineet jotain projektia toisen edelle.”

Laurilehdon mukaan My Starin myöhästymiseen liittyvistä rahallisista sanktioista neuvotellaan vielä.
Tuo RMC on kyllä hoidettu ihan päin peetä. Ei niiltä ole onnistunut mikään.

Jotenkin epäilen, että yhtiön ongelmat ovat syvemmällä kuin korona-pandemiassa yksin. Sen taakse vain on helppo mennä.

Nyt sanovat, että Laivue 2020 päästään rakentamaan "ehkä vasta ensi kesänä". Uskon kun näen ja olisin positiivisesti yllättynyt jos näin tosiaan olis. Kesällä sanoivat, että MyStar tulee liikenteeseen syksyllä, nyt se on jo ensi kesä. Aikataulut elävät kuin Olkiluodossa. Kun kaikki muutkin hankkeet ovat jo ennen aloitusta myöhässä, niin pessimisi-realisti arvaisi, että Laivue 2020 rakennustyöt alkavat oikeasti vasta 2024.

Laivue 2020 rakentaminen piti alkaa 2021, nyt on vuosi 2022 lopuillaan ja vasta hallia rakennellaan.
 
Tuo oli alunalkaenkin aika riskipitoinen valmistaja hankkeelle. Ei nämä ongelmat oikeasti yllätyksenä tule. Johan tuosta ennen kuin oli yhtäkään nimeä paperissa oli juttua, että tuo merivoimien projekti on yhtiön talouskuntoon nähden liian massiivinen.

No pakko oli tuolta saada. Kohta voidaan kysyä, että olisiko halvemmaksi tullut ruopata tilaa turusta ja rakentaa kokonaan uusi telakka alue turun telakan kylkeen... *vitsi, vitsi.

Kun alkuvaikeudet ovat tätä luokkaa niin en oikein uskalla ajatella mitä ne vaikeudet tulevat matkanvarrella vielä olemaan ja mikä on alusluokan lopullinen hintalappu ennen kuin alukset hyväksytään operatiiviseen käyttöön.
 
En olisi niin kriittinen tuota RMC:n telakkaa kohtaan. Telakka ja sen omistajajärjestelyt ovat tuoreita ja uuden telakan organisaatiolle pandemia sattui pahaan aikaan. Perään tuli globaali komponenttipula ja merivoimien vaatimus uuden hallin rakentamiseksi, joka ei ole ihan pieni rakennus. Suomessa ei rakenneta mitään pressuhalleja kun tarkoitus on että se kestää muitakin projekteja arktisissa oloissa. Sinnehän tulee hallinosturi ja kaikenlaista teknologiaa sekä kaikenlisäksi tilasuojelu pitää olla priimaa palonehkäisyn ym. osalta.

Rauman telakan monitoimihallin jatkoksi lisäinvestointeja​

RMC:n ja Rauman kaupungin 26 miljoonan euron yhteishanke etenee ripeällä aikataululla.
42cc3e9ff95fd28163d4fb3b068a111e.jpg.webp

Telakan uusi monitoimihalli on Rauman suurimpia teollisuusrakennuksia. Harjannostajaiskorkeuteen nousseella rakennuksella on pituutta 186 metriä, leveyttä 44 metriä ja korkeutta on 32 metriä. Pääurakoitsijana on SRV.https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000009054107.html

Selvää on että pääomaa pitäisi olla paljon kun telakkaa pystytetään että saadaan tilaukset valmiiksi. Tuo telakkateollisuus on vähän kreisibisnes, koska rakennuttaja kantaa yksinään riskit kun kassavirtaa tulee vasta paatin valmistuttua. Siksi pitää olla lainaa tai pääomaa että saa paatin tehtyä ajoissa. Samaa taistelua oli aikanaan Turun Meyer-telakan kanssa kun Etelä-Korealainen STX ei saanut hommaa toimimaan eikä tilauksia. Telakkaa ei voitu tukea valtion toimesta kun EU:n kilpailulainsäädäntö estää sen. Sittemmin kävi mäihä kun sakemannit ostivat telakan ja laittoivat sen kukkimaan. Meyerillä oli rahaa mukana ja hyvä maine sekä kokemusta.

Annetaan aikaa Raumalle, mitään muuta mahdollisuutta ei taida olla Pohjanmaiden rakentamiselle täällä. Muuten homma pitää aloittaa alusta ja rakennuttaa ulkomailla.
 
Kesällä sanoivat, että MyStar tulee liikenteeseen syksyllä, nyt se on jo ensi kesä.
Ei vissiin luettu samaa uutista, koska itse en ainakaan saanut jutusta sellaista kuvaa, että laiva ei valmistuisi vielä tämän vuoden puolella. MyStarhan on lähdössä lähiaikoina merikoeajollekin.

En myöskään allekirjoita sitä, että Turun telakka olisi selvinnyt tästä tilauksesta yhtään sen paremmin. Meyerhän on käytännössä erikoistunut suuriin matkustajalaivoihin ja uudet ulkovartiolaivatkin rakennetaan pääosin "jossain muualla".
 
Back
Top