Rauman telakkaa hallinnoivan Rauma Marine Constructionsin (RMC) sekä Laivue 2020 -sotalaivojen rakentamisesta vastaavan RMC Defencen hallituksen puheenjohtaja Mikko Niini kummastelee sitä, miksi puolustusministeriö hyökkää julkisuudessa niin vahvasti Rauman telakkaa vastaan.
– Me emme oikein voi kommentoida asiaa mitenkään, sillä meillä on erittäin vahva salassapitosopimus. Mutta se on molemminpuolinen, joten siksi ihmetyttää, miksi he ovat tulleet niin yksityiskohtaisilla tiedoilla tästä julkisuuteen, aprikoi perjantai-iltapäivällä mökiltään tavoitettu Niini.
Puolustusministeriön strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja, kenraalimajuri evp. Lauri Puranen kertoo Iltalehdessä, että merivoimien uudet alukset myöhästyvät jopa puolitoista vuotta aiemmin suunnitellusta aikataulusta. Purasen mukaan kaikki alukset ovat valmiina aikaisintaan vuonna 2029.
Puranen on myös aiemmin kritisoinut Rauman telakkaa omassa blogissaan.
Laivue 2020 -hanke käsittää neljä monitoimikorvettia. Niini myöntää alusten olevan myöhässä. Se johtuu lukuisten pienten asioiden yhteissummasta.
– Me jäimme jälkeen koronan takia. Korona vaikutti meihin erityisen paljon, sillä toimimme verkostomallilla ja meidän oli erittäin vaikea saada väkeä töihin koronan riehuessa pahimmillaan, Niini kertoo.
Hankaluuksia on aiheuttanut myös pätevän työvoiman, erityisesti suunnittelijoiden löytyminen. Suurimmat haasteet tulevatkin siitä, että sotalaivat ovat laivoina täysin erityislaatuisia ja haastavia sekä suunnitella että rakentaa.
– Suomessa on rakennettu sotalaivoja viimeksi 30 vuotta sitten ja nämä ihmiset ovat jo eläkkeellä. Meidän täytyy luoda ja opettaa kokonaan uusi sukupolvi sotalaivojen rakentajia, Niini sanoo.
Niini vahvistaa Iltalehden tiedot, joiden mukaan puolustusministeriö on yhdessä RMC:n kanssa sopinut 14–18 kuukauden myöhästymisestä.
Mutta riittääkö se RMC:lle?
– Sitä en voi kommentoida, Niini sanoo.
Merivoimat joutuu venyttämään vanhojen alustensa elinkaarta, kun uudet saadaan käyttöön huomattavasti suunniteltua myöhemmin.
Telakka on luvannut rakennustyöhön liittyviä hyvityksiä myöhästymisestä. Tämän johdosta se välttää rakentamissopimuksessa määritellyt kovat sakkomaksut.
Suunnittelun kestäessäpuolustushallinnosta annettiin ymmärtää, ettei Rauman telakan johto enää nauti täyttä luottamusta. Toimitusjohtajan vaihtumisesta kerrottiin keväällä. Jyrki Heinimaa jätti telakan, Mika Laurilehto on väliaikaisena toimitusjohtajana ja Mika Heiskanen ottaa ohjat alkusyksyllä.
Mikko Niini myöntää asian, mutta toteaa, että vaihtoon syynä oli myös muu telakan toiminta. Esimerkiksi Tallinkin tilaama My Star -alus ei edelleenkään ole valmis, vaikka se piti luovuttaa tilaajalleen jo kevättalvella. Tällä hetkellä aluksen luovuttamisajankohdaksi arvellaan elokuuta.
– Se tulee myöhästymään ainakin puoli vuotta, harmittelee Niini.
RMC ei ole vielä toimittanut vuoden 2021 tilinpäätöstietojaan kaupparekisteriin. Niinin mukaan se tapahtuu lähipäivinä. Hänen mukaansa telakka on pahasti, "aivan liikaa" tappiolla. Vuosi 2020 oli vielä voitollinen.
Tärkeintä olisi saada Tallinkin alus valmiiksi, sillä suurin osa sen kauppahinnasta saadaan tilaajalta vasta kun alus luovutetaan.
Puolustusvoimien hankkeissa aluksia rahoitetaan nopeammassa tahdissa aina kun yksi osa aluksesta on saatu valmiiksi.
Niinin mukaan Tallinkin aluksesta ei "toivon mukaan" jouduta maksamaan vielä myöhästymissakkoa.
Tilauksessa olevat Tasmanian-alukset on hänen mukaansa saatu aloitettua normaalin aikataulun mukaan.
Korvetteja varten rakennettava halli valmistuu Rauman telakalla tämän vuoden puolella ja testilohko on jo tehty.
– Sen avulla olemme voineet todeta, että kokonaan uusi tuotantolinja, johon olemme investoineet korvetteja varten, toimii varmasti, Niini sanoo.
Varsinainen sotalaivojen rakentaminen ei ole vielä alkanut.
– Me emme oikein voi kommentoida asiaa mitenkään, sillä meillä on erittäin vahva salassapitosopimus. Mutta se on molemminpuolinen, joten siksi ihmetyttää, miksi he ovat tulleet niin yksityiskohtaisilla tiedoilla tästä julkisuuteen, aprikoi perjantai-iltapäivällä mökiltään tavoitettu Niini.
Puolustusministeriön strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja, kenraalimajuri evp. Lauri Puranen kertoo Iltalehdessä, että merivoimien uudet alukset myöhästyvät jopa puolitoista vuotta aiemmin suunnitellusta aikataulusta. Purasen mukaan kaikki alukset ovat valmiina aikaisintaan vuonna 2029.
Puranen on myös aiemmin kritisoinut Rauman telakkaa omassa blogissaan.
Laivue 2020 -hanke käsittää neljä monitoimikorvettia. Niini myöntää alusten olevan myöhässä. Se johtuu lukuisten pienten asioiden yhteissummasta.
– Me jäimme jälkeen koronan takia. Korona vaikutti meihin erityisen paljon, sillä toimimme verkostomallilla ja meidän oli erittäin vaikea saada väkeä töihin koronan riehuessa pahimmillaan, Niini kertoo.
Hankaluuksia on aiheuttanut myös pätevän työvoiman, erityisesti suunnittelijoiden löytyminen. Suurimmat haasteet tulevatkin siitä, että sotalaivat ovat laivoina täysin erityislaatuisia ja haastavia sekä suunnitella että rakentaa.
– Suomessa on rakennettu sotalaivoja viimeksi 30 vuotta sitten ja nämä ihmiset ovat jo eläkkeellä. Meidän täytyy luoda ja opettaa kokonaan uusi sukupolvi sotalaivojen rakentajia, Niini sanoo.
Niini vahvistaa Iltalehden tiedot, joiden mukaan puolustusministeriö on yhdessä RMC:n kanssa sopinut 14–18 kuukauden myöhästymisestä.
Mutta riittääkö se RMC:lle?
– Sitä en voi kommentoida, Niini sanoo.
Merivoimat joutuu venyttämään vanhojen alustensa elinkaarta, kun uudet saadaan käyttöön huomattavasti suunniteltua myöhemmin.
Telakka on luvannut rakennustyöhön liittyviä hyvityksiä myöhästymisestä. Tämän johdosta se välttää rakentamissopimuksessa määritellyt kovat sakkomaksut.
Suunnittelun kestäessäpuolustushallinnosta annettiin ymmärtää, ettei Rauman telakan johto enää nauti täyttä luottamusta. Toimitusjohtajan vaihtumisesta kerrottiin keväällä. Jyrki Heinimaa jätti telakan, Mika Laurilehto on väliaikaisena toimitusjohtajana ja Mika Heiskanen ottaa ohjat alkusyksyllä.
Mikko Niini myöntää asian, mutta toteaa, että vaihtoon syynä oli myös muu telakan toiminta. Esimerkiksi Tallinkin tilaama My Star -alus ei edelleenkään ole valmis, vaikka se piti luovuttaa tilaajalleen jo kevättalvella. Tällä hetkellä aluksen luovuttamisajankohdaksi arvellaan elokuuta.
– Se tulee myöhästymään ainakin puoli vuotta, harmittelee Niini.
RMC ei ole vielä toimittanut vuoden 2021 tilinpäätöstietojaan kaupparekisteriin. Niinin mukaan se tapahtuu lähipäivinä. Hänen mukaansa telakka on pahasti, "aivan liikaa" tappiolla. Vuosi 2020 oli vielä voitollinen.
Tärkeintä olisi saada Tallinkin alus valmiiksi, sillä suurin osa sen kauppahinnasta saadaan tilaajalta vasta kun alus luovutetaan.
Puolustusvoimien hankkeissa aluksia rahoitetaan nopeammassa tahdissa aina kun yksi osa aluksesta on saatu valmiiksi.
Niinin mukaan Tallinkin aluksesta ei "toivon mukaan" jouduta maksamaan vielä myöhästymissakkoa.
Tilauksessa olevat Tasmanian-alukset on hänen mukaansa saatu aloitettua normaalin aikataulun mukaan.
Korvetteja varten rakennettava halli valmistuu Rauman telakalla tämän vuoden puolella ja testilohko on jo tehty.
– Sen avulla olemme voineet todeta, että kokonaan uusi tuotantolinja, johon olemme investoineet korvetteja varten, toimii varmasti, Niini sanoo.
Varsinainen sotalaivojen rakentaminen ei ole vielä alkanut.
RMC:n Mikko Niini ihmettelee, miksi puolustusministeriö hyökkää niin vahvasti telakkaa vastaan – Rauman telakka sinnittelee myöhästyvien laivojen ja tappioiden kanssa
Rauman telakkaa hallinnoivan Rauma Marine Constructionsin (RMC) sekä Laivue 2020 -sotalaivojen rakentamisesta vastaavan RMC Defencen hallituksen puheenjohtaja Mikko Niini kummastelee sitä, miksi puolustusministeriö hyökkää julkisuudessa niin vahvasti Rauman telakkaa vastaan.
www.ts.fi