Olen tässä huvittuneena seurannut vuoden päivät asiasta mitään tietämättömien ja ymmärtämättömien jokeltelua enkä juuri viitsi edes sitä kommentoida. Mutta tähän viitsin.
Ruotsalaiset katsovat meitä ylöspäin ja epätoivoisen kateellisina. Mitä tulee hyviin aluksiin ja projekteihin, otetaanpa vaikka Visby-lk:
- piti tulla 14 kpl
- suunnittelu alkoi joskus 1990, rakentaminen 1996, piti olla valmista hiukan jälkeen vuoden 2000
- piti tulla alueilmatorjuntakyky, pintatorjuntakyky ja sukellusveneentorjuntakyky ja vaikka mitä
Miten kävi:
- tuli 5 kpl ja rahaa paloi sen 14 suunnitellun verran ja hieman enemmänkin
- ensimmäinen oli täysin valmis 2016 (26 vuotta suunnittelun aloittamisen jälkeen!!!). Nyt kun koko laivue on vihdoin kunnossa, alkaakin jo MLU!
- ei ilmatorjuntakykyä paitsi se yksi 57, joka Suomen fregateissa ei pysty mihinkään...
- vain 4 MTO
- vain yksi tulenjohtodirektori (katve!!)
- vain pyörivä pikkututka valvontatutkana
- hyvin ankea EW-järjestelmä
- ei toimi jäissä
- lyhyt toimintasäde ja pieni miehistö (ei toimi kauaa aikaa merellä)
- rakenteen ja yltiöpäisen stealthin takia kaikki modifikaatiot ovat äärettömän kalliita tai mahdottomia.
Lyhyesti sanottuna: Visby-lk on lähes täysin epäonnistunut hanke.
Tässä teille sitä "vihreämpää ruohoa".
Eikä siinä kaikki, tällä viikolla FMV on ilmoittanut ettei "suurennettua" Visby:tä tulla rakentamaan, koska se ei kuitenkaan selviytyisi Naton fregattiosastossa (SNMG).
Itänaapurissa on tarjolla alustyyppi jota tulee suunniteltu 4 kpl, kykenee täysin samaan kuin useimmat Nato:n osaston fregatit ja enempäänkin (esim Portugali, Kreikka ja Turkki ovat usein mukana Meko-200:lla, jonka suorituskyvyn "Pohjanmaat" ylittää mennen tullen. Parin kolmen vuoden myöhästyminen on sotalaivaprojekteissa enemmän sääntö kuin poikkeus, samoin jos budjetin ylitys on alle 20%, on projektiorganisaatio onnnistunut erinomaisesti. Merten sheriffikään ei pystyisi hankkimaan lusikkahaarukkaa itse ja räkyttää koko ajan, uskomatonta!
"Pohjanmaassa" on moderni vaiheohjattu tutka, kaksi direktoria, 360 asteen torjuntakyky nimenomaan ohjustorjuntaan ensisijaisesti suunnitelulla it-ohjusjärjestelmällä joka ESSM Block-2 ohjuksella kykenee niin moneen yhtäaikaiseen torjuntaan kuin ohjuksia aluksissa on. Kaksi kertaa enemmän PTO:ia kuin Visbyllä (maa-ammuntakyvyllä), miinoituskyky, suto-kyky täydellisellä sonarvarustuksella, täydellinen EW-varustus, monitoimikansi mahdollistaa suorituskykyjen kehittämisen vuosikymmeniä. Alus on valmistuttuaan taistelunkestävin alus Itämerellä. Täydellinen NH-90/ vast keskiraskaan helikopterin toimintakyky (lentokannen koko on juuri se minkä se pitääkin olla). "Pohjanmaasta" tulee alustyyppinsä referenssi koko maailmalla, kuinka vielä osataan tehdä taistelunkestävä ja kompaktin kokoinen taistelualus joka ei ole pullistunut 6500-tonniseksi järkäleeksi. Ja "Pohjanmaassa" on jotain mitä ei ole missään käytössä olevassa taistelualuksessa maailmassa: kyky toimia oikeasti arktisessa ympäristössä, myös kiintojäässä.
Puheet siitä Saar-6:sta voitte unohtaa, se ei tule koskaan kantamaan semmoista asekuormaa kuin netissä lukee, niin kävi Saar 5:llekin, liian vähän uppoumaa. Lisäksi heidän majoitusolosuhteensa ovat uskomattaman ankeat, alukset on tarkoitettu vain muutaman päivän tehtäviin, ei oikeasti merelle.
Epäilemättä tuon päätöksen (olla hankkimatta Visby-2:sta, mikä oli todella järkevä veto) jälkeen FMV:n katse kääntyy Suomeen. Toivottavasti vain Suomen hallitus ja RMC hoksaavat tilaisuuden tulleen. Tilaisuuden, jota "Turunmaa"-luokan jälkeen ei ole ollutkaan.