En tiedä. LV2020 budjetista julkisuuteen tullut henkilö teki joka tapauksessa vakavan virheen. Sanomalla, että se on sitten tasan se 1,2 miljardia. Olisi pitänyt sanoa, että se on 1,2 - 1,7 miljardia. Niin kuin Ilmavoimat teki: ensin sanottiin, että se on 7 - 10 miljardia, sitten sopimuksien aikaan se oli sen 10 ja ehkä hankkeen valmistuttua jotain 12,5 (jos valuuttakurssit nyt oikein epäedullisiksi heittäytyy. Se on asia jolle PV ei voi mitään). Tällä logiikalla olisi lopulta lasku veronmaksajalle ollut sen 2 miljardia tasan. Oikeasti sen ei pitäisi edes kiinnostaa juuri ketään. Se kiinnostaa, SELVIÄÄKÖ Suomi hengissä seuraavista 15 vuodesta! Se on ainoa asia, mistä minä olen huolissani tässä.
On pelätty että ulkomaisiin verrokkeihin nähden epäilyttävän halpa hinta selittyy ilmiöllä, jota voisi kuvata vaikka "Länsimetro -efektiksi". Eli hinta nousee, kun projekti ensin on saatu alimitoitetulla budjetilla läpäisemään poliittinen
päätöksenteko ja laivarungot tilaukseen. Siinä vaiheessa ei hanketta enää voida pysäyttää.
Alempi sitaattini oli 24.5.2020. Merivoimat kertoi viime vuosikymmenellä, että alusluokkaa oli suunniteltu 10 v maamme parhaiden asiantuntijoiden sekä joidenkin ulkolaisten konsulttien voimin. Tämän pohdinnan lopputulos oli tasarahan budjetti ja 200 MEUR päälle kustannusten nousun varalle eli yhteensä 1,2 miljardia. Hintaa pidettiin liian halpana sekä täällä MpNetissä sekä myös Tuija Karangon johtamassa puolustusteollisuuden yhdistyksessä. Näihin epäilyihin Puranen vastasi: "Lisää rahaa ei anneta eikä pyydetä."Noin kirjoitin ite 1.12. vuonna 2016 tällä forumilla. Silloin ja vielä myöhemminkin julkisuudessa puhuttiin tosiaan vain ja ainoastaan 1,2 MEUR hinnasta. Täällä todettiin aivan oikein, että sillä saa ainoastaan kolme laivaa. Lopullinen päätös kesti hyvin kauan vaikka hallituksen kaatumisen lisäkuukausia ei huomioida. Tästä tulee mieleen, että lisärahoitus ei ehkä irronnut Puolustusministeriöstä ihan helposti.
Jäsen @Analysti on taas valuuttakurssien suhteen täysin oikeassa, ei kellään ole kristallipalloa, mihin ne suuntaavat; näkee sitten kun purkit on valmiit. HX-kuluhaarukka taas lyötiin kiinni hallitusneuvotteluissa: alarajaa vaati vasemmisto ja ylärajaa oikeisto. Hommassa kävi sitten tämän hallituksen aloittaessa näin:
Ensin siis tarvittiin Ilmavoimien kehittämä nerokas hankintaproseduuri, joka esti poliitikkoja (tai vvm:ää) niistämästä hankittavien HX-koneiden määrää Ilmavoimien esittämää tarvetta pienemmäksi. Menettelyä kutsutaan ranskalaiseksi tarjouskilpailuksi ja käytetään lähinnä rakennusalalla. En ole lukenut, että missään maailmassa olisi militäärikauppoja tehty aikaisemmin tällä tavalla. Saattaa poikia meille konsulttityön vientiä myöhemmin.
Toiseksi tarvittiin hallitusneuvotteluihin demarit, jotka halus tehdä vasemmistolaista politiikkaa julkissektorin paisuttamisineen. Siitä tykkää heidän pääkannatussegmenttinsä ay-liike. Tämä oli mahdollista ainoastaan junailemalla myös vasemmistoliitto hallitukseen. Keskustapuolueelle tämä kävi, kuten olis sopinu melkein mikä vaan kunhan saavat maakunnat. Kepu pääsi sanelemaan hallitusohjelman HX-potteineen ilman kummoistakaan keskustelua. Änkyrävasemmistoliitolaisetkin melkein lensi ryhmästä, kun uskalsivat eduskunnassa arvostella.
Viimeksi muokattu: