Laivue 2020

Kuka halvattu haluaa nähdä tyhjän hallin?
500 ensimmäistä voi varata tutustumiskäynnin. Nyt ollaan kuukausi aikaisessa, Aprillipäivä on vasta 1.4.
Puuttui vain "oma ämpäri mukaan".
Kaikki, jotka erehtyy paikalle joutuu kuulusteluun mahdollisista laivanrakennustaidoista.
Jos lipsauttaa niin joutuu ns. komennusmieheksi. Se, jonka pokeri pettää pahiten on uusi RMC:n toimitusjohtaja. #miehetairoihin2020
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki, jotka erehtyy paikalle joutuu kuulusteluun mahdollisista laivanrakennustaidoista.
Jos lipsauttaa niin joutuu ns. komennusmieheksi. Se, jonka pokeri pettää pahiten on uusi RMC:n toimitusjohtaja. #miehetairoihin2020
Haluaisin nähdä vartijoiden ilmeen, jos menisi tuohon spektaakkeliin ja alkaisi ruuvaamaan vanhaa riistakameraa seinään.
 
Siinä on liian vähän pituusmetrejä jotta ranskalaiset ei naureskele sille satamassa(/s). Hamina on suuniteltu asymmetriseen sotaan jossa miinoitettu saaristo on meillä ja naapuri seilaa ulapalla ammuttavana, vähän kuin Moskvan liikkeet ukrainassa konsanaan. Tähän hommaan ohjusvene pienine miehistöineen vaikutti oikein sopivalta.

Nykytilanteessa täällä on 100 naton hävittäjää, merivalvontakoneet, global hawkit, B52set sekä 1 carrier group Göteborgin takana. Haminat ovat ehkä vähän pieniä ja kantamaltaan rajoittuneita muuttuneessa tilanteessa.
Haminat ovat olleet liian pieniä ja kantamaltaan rajoittuneita ihan aina. Mutta kun se tuli pyytämättä ja yllättäen.
 

Sotalaivojen rakentamiseen tarkoitettu 186 x 44 metrin kokoinen ja 32 metriä korkea halli valmistui Raumalla – ”Pystymme rakentamaan katseilta suojassa”​

Eeva Törmänen10.3.202316:01RAKENTAMINENPOLITIIKKAULKOPOLITIIKKALOGISTIIKKA

Kokonaistilavuudeltaan yli 226 000 kuution halli on yksi Rauman suurimmista teollisuusrakennuksista.​

912b41e1-0f7c-53fc-ba11-8e3f56bdc988

Uusi halli. Rauman telakan uusi monitoimihalli on optimoitu viranomaisalusten rakentamiseen. RMC/SAMMELI KORHONEN
@


SRV:n toteuttaman monitoimihallin rakennustyöt ovat valmistuneet Rauman telakalla. Hallin pitkäaikaiseksi vuokralaiseksi tulee Rauma Marine Constructions (RMC).
Uusi monitoimihalli on optimoitu viranomaisalusten rakentamiseen. RMC rakentaa hallissa neljä monitoimikorvettia Merivoimille Laivue 2020 -hankkeessa. Alukset rakennetaan turvallisuussyistä sisätiloissa.
"Halli takaa RMC:lle sen, että pystymme rakentamaan Merivoimille sotalaivat täysin sisätiloissa ja ulkopuolisilta katseilta suojassa. Kyse on sekä Rauman telakan että Suomen kannalta erittäin tärkeästä projektista. Rakennustyöt käynnistyivät sopimuksen allekirjoituksen jälkeen ennätysvauhdilla ja yhteistyö Rauman kaupungin sekä SRV:n kanssa on ollut hyvää”, kertoo RMC:n operatiivinen johtaja Ville Laaksonen tiedotteessa.
Hallia on tarkoitus hyödyntää myös matkustaja-autolauttojen rakentamisessa. Tiloja voidaan hyödyntää tuotannon tarpeiden mukaan lohkoittain. Tilojen voidaan lämmittää vyöhykkeittäin.
“Olemme jo nyt voineet hyödyntää hallia tasmanialaisen TT-linen autolauttaprojektin teräslohkojen valmistuksessa. Loppuvuodesta halli kuitenkin vapautetaan kokonaisuudessaan Laivue-hankkeen käyttöön, kun monitoimikorvettien tuotanto alkaa”, kertoo RMC:n varatoimitusjohtaja Mika Laurilehto tiedotteessa.
”Laivue 2020 -hankkeen alusten työllistävä vaikutus on 3 600 henkilötyövuoden verran erilaisissa tehtävissä toimivia laivanrakennuksen ammattilaisia.”
Kokonaistilavuudeltaan yli 226 000 kuution halli on yksi Rauman suurimmista teollisuusrakennuksista. Rakennus on 186 metriä pitkä, 44 metriä leveä ja 32 metriä korkea. Hankkeen rakennustyöt käynnistyivät marraskuussa 2021. Hankkeen kokonaiskustannus oli noin 26 miljoonaa euroa.
Monitoimikorvettien rakentaminen alkaa vielä tämän vuoden lopussa.
Tällä hetkellä korvettien perussuunnittelu on lähes valmis ja valmistussuunnittelu on käynnistynyt kone- ja runkosuunnittelusta. Muiden osa-alueiden osalta valmistussuunnittelu käynnistyy vielä maaliskuun aikana. Alusten kaikki päälaitteet on hankittu.
Hallin lisäksi RMC on tehnyt merkittäviä investointeja Laivue 2020 -hanketta varten esimerkiksi terästuotantoon. Suunnitteilla on myös uusi laiturialue-investointi liittyen Laivue-hankkeen tarpeisiin.
 
Tässäpä on lupaava kehitys. Helsingin telakka siirtymässä paariasta yhdelle Pohjois-Amerikan isoimmista toimijoista. Rakensi taannoin esim. aux tankkereita RCN:lle, joihin tuli Suomesta päällisosa moduulina.

Eli ei ihan Kanadan tärkein sotalaivojen paukuttaja (Seaspan kai on se), mutta kakkonen?

Ttyövoimasta tulee taas kovempi kisa. Olisikohan heillä kutinaa, että jäävahvisteista paattia tai keskikokoista murtajaa voisi myydä Kanadaan osin Suomessa tehtynä?
 
Viimeksi muokattu:
Olemme vängänneet CIWS tarpeellisuudesta laivueelle paljonkin. Tarpeettomuuden puolesta on puhuttu myös ohjusten korkean nopeuden vuoksi. Miten näiden Iranilaisten lennokkien kohdalla? Tulevaisuudessa tusina mopoa voi hyvinkin olla yhtä todennäköinen uhka kuin merimaaliohjus.
 
Olemme vängänneet CIWS tarpeellisuudesta laivueelle paljonkin. Tarpeettomuuden puolesta on puhuttu myös ohjusten korkean nopeuden vuoksi. Miten näiden Iranilaisten lennokkien kohdalla? Tulevaisuudessa tusina mopoa voi hyvinkin olla yhtä todennäköinen uhka kuin merimaaliohjus.
Viisseiska poimii mopot kuin marjat. Ei mitään jakoa päästä torjunnasta läpi noin hitailla ja helposti havaittavilla päristimillä.
 
Viisseiska poimii mopot kuin marjat. Ei mitään jakoa päästä torjunnasta läpi noin hitailla ja helposti havaittavilla päristimillä.
Kyllä tiedän mutta jos saturaatio tulee useammasta suunnasta.
Joku vastaa tähän että tukevat alukset osallistuvat torjuntaan. Yhtä lailla ne voitaisiin iskussa tuhota myös. Kenties ensimmäisenä. Dronet mielestäni vaativat ilmatorjuntaa ottamaan askeleen taakse päin.
 
Kyllä tiedän mutta jos saturaatio tulee useammasta suunnasta.
Joku vastaa tähän että tukevat alukset osallistuvat torjuntaan. Yhtä lailla ne voitaisiin iskussa tuhota myös. Kenties ensimmäisenä. Dronet mielestäni vaativat ilmatorjuntaa ottamaan askeleen taakse päin.
Korvetti kökönään yksin paikallaan avomerellä? Ja vielä niin pitkään, että se ehditään maalittaa ja lennättää kymmenittäin mopoja paikalle? Satunnainen torjunnan läpäisevä ohjus on uskoakseni paljon vakavampi uhka. Kun aluksilla on konstit torjua pintatorjuntaohjuksia, niin lentävä ruohonleikkuri ei ole kummoinen uhkatekijä.
 
Korvetti kökönään yksin paikallaan avomerellä? Ja vielä niin pitkään, että se ehditään maalittaa ja lennättää kymmenittäin mopoja paikalle? Satunnainen torjunnan läpäisevä ohjus on uskoakseni paljon vakavampi uhka. Kun aluksilla on konstit torjua pintatorjuntaohjuksia, niin lentävä ruohonleikkuri ei ole kummoinen uhkatekijä.
Olisiko teoriassa mahdollista lähettää mopot suuren kauppa-aluksen kannelta?
Jos on, niin pelottaa ajatuskin ensi-iskusta Hiidenmaan luoteispuolelta. Pearl Harbour 2.0
 
Olisiko teoriassa mahdollista lähettää mopot suuren kauppa-aluksen kannelta?
Jos on, niin pelottaa ajatuskin ensi-iskusta Hiidenmaan luoteispuolelta. Pearl Harbour 2.0
Kaikki on mahdollista. Onnistumisen todennäköisyydet tietysti vaihtelevat tilanteen, olosuhteiden ja maalityypin mukaan paljonkin. Iranilainen lentävä mopo ei kyllä jatkossakaan ole Venäjän aseista se pelottavin.
 
Olisiko teoriassa mahdollista lähettää mopot suuren kauppa-aluksen kannelta?
Jos on, niin pelottaa ajatuskin ensi-iskusta Hiidenmaan luoteispuolelta. Pearl Harbour 2.0

Ei niitä tarvitse mistään kauppa-aluksen kannelta lähettää. Kantamaa 1000-2500 km.

 
Paras ratkaisu tuohon uhkaan saattaa löytyä, kun siihen herätään maailmalla. ESSM:n hinta ehkä tulee alaspäin, jos tilausmääriin laitetaan nolla perään? Tai sitten kehitetään halpis it-ohjuksia.

 
Back
Top