Kyllä tuo on kulkenut mukana koko ajan: Laivue 2020-taistelualushanke.Nyt käytettiin nimitystä taistelualus, korvetin rinnalla. En tuota termiä muista ennen nähneeni tässä yhteydessä, voin kyllä olla väärässä kun ulkomuistista tuon sanon.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä tuo on kulkenut mukana koko ajan: Laivue 2020-taistelualushanke.Nyt käytettiin nimitystä taistelualus, korvetin rinnalla. En tuota termiä muista ennen nähneeni tässä yhteydessä, voin kyllä olla väärässä kun ulkomuistista tuon sanon.
Nyt näyttäisi kuvan mukaan tulla jo sen kokoinen hangaari johon mahtuu keskikokoinen meritoimintahelikopteri .pituus 117m (+3m)
leveyys 16m (+1m)
uppouma 4300tn (+400t)?
Eikä vieläkään fregatti?
pituus 117m (+3m)
leveyys 16m (+1m)
uppouma 4300tn (+400t)?
Eikä vieläkään fregatti?
Käsittääkseni NATO:n piireissä tarkoitettu käyttöympäristö ja -rooli ovat määräävämpiä kuin absoluuttinen koko. Rannikon lähellä, mitä koko Itämeri on, toimimaan tarkoitettu isompikin alus on korvetti. On tuo myös nähtyjen lukujen valossa heikko laajojen valtamerien operaatioihin. 14vrk itsenäinen toiminta-aika vaatii käymään huoltoaluksella aika tiheään kun pienempi La Fayette kestää 50vrk täydennysten välillä.Eikös tämä mene jo fregattin puolelle mitä oon lukenut,mitat ei niin olelliset vaan aseistus.Olen henkilökohtaisesti isojen laivojen kannalla.Maahan iskukyky olisi hyvä olla.
Luokittelut ovat aina kankeita ja karkeita. Eikä meillä ole edes fregatteja ollut tapana kutsua fregateiksi. Ne ovat olleet koululaivoja ja saattajia.Käsittääkseni NATO:n piireissä tarkoitettu käyttöympäristö ja -rooli ovat määräävämpiä kuin absoluuttinen koko. Rannikon lähellä, mitä koko Itämeri on, toimimaan tarkoitettu isompikin alus on korvetti. On tuo myös nähtyjen lukujen valossa heikko laajojen valtamerien operaatioihin. 14vrk itsenäinen toiminta-aika vaatii käymään huoltoaluksella aika tiheään kun pienempi La Fayette kestää 50vrk täydennysten välillä.
Vertailun heikkoutena toki on datan vähyys. Tuo La Fayetten luku oli ainoa minkä fregateille löysin. Enkä muutenkaan edes kohota kulmakarvaa jos palvelukseen otettaessa nuo ovatkin jo nimellisestikin fregatteja.
Yes, saadaan pidemmät miinakiskot. Oli pakko.Mitat paatissa hieman kasvaneet:
Saattaja olisikin pätevä ja perinteikäs nimitys joka kattaa kaikenkokoiset purkit sluupista kevyeen risteilijään. Laitetaanko adressi pystyyn että tuo palautetaan käyttöön?Luokittelut ovat aina kankeita ja karkeita. Eikä meillä ole edes fregatteja ollut tapana kutsua fregateiksi. Ne ovat olleet koululaivoja ja saattajia.
Tuollainen perinneluokitus sopisi hyvin juuri merivoimiin.Saattaja olisikin pätevä ja perinteikäs nimitys joka kattaa kaikenkokoiset purkit sluupista kevyeen risteilijään. Laitetaanko adressi pystyyn että tuo palautetaan käyttöön?
La Fayetten 50 vrk:sta ei kannata paljon puhua. Polttoaine loppuu joka tapauksessa, joten sinne huoltoalukselle on kuitenkin suunnattava.Käsittääkseni NATO:n piireissä tarkoitettu käyttöympäristö ja -rooli ovat määräävämpiä kuin absoluuttinen koko. Rannikon lähellä, mitä koko Itämeri on, toimimaan tarkoitettu isompikin alus on korvetti. On tuo myös nähtyjen lukujen valossa heikko laajojen valtamerien operaatioihin. 14vrk itsenäinen toiminta-aika vaatii käymään huoltoaluksella aika tiheään kun pienempi La Fayette kestää 50vrk täydennysten välillä.
Vertailun heikkoutena toki on datan vähyys. Tuo La Fayetten luku oli ainoa minkä fregateille löysin. Enkä muutenkaan edes kohota kulmakarvaa jos palvelukseen otettaessa nuo ovatkin jo nimellisestikin fregatteja.
Tuota tuota... olen kyllä näitä merisota-asioista aika lailla seurannut, enkä koskaan ole semmoiseen törmännyt, että aluksen toimintaympäristö määrittelisi mikä se on. Kyllä se on koko ja taistelukyvykkyydet mitkä sen määrää. Kyvykkyyksiä on pintatorjunta, ilmatorjunta ja sukellusveneen torjunta sekä viimeisimpänä pitkälle kantava maa-ammuntakyky (esim Tomahawk/vast). Joskus suunniteltu toiminta-alue voi kyllä vaikuttaa aluksen suunnitteluparametereihin, esim suurin sallittu syväys. Samoin luokitteluun voidaan hiukan katsoa sen, kuinka suuret on oltava suurin saavutettava toimintamatka ja -aika.Käsittääkseni NATO:n piireissä tarkoitettu käyttöympäristö ja -rooli ovat määräävämpiä kuin absoluuttinen koko. Rannikon lähellä, mitä koko Itämeri on, toimimaan tarkoitettu isompikin alus on korvetti. On tuo myös nähtyjen lukujen valossa heikko laajojen valtamerien operaatioihin. 14vrk itsenäinen toiminta-aika vaatii käymään huoltoaluksella aika tiheään kun pienempi La Fayette kestää 50vrk täydennysten välillä.
Vertailun heikkoutena toki on datan vähyys. Tuo La Fayetten luku oli ainoa minkä fregateille löysin. Enkä muutenkaan edes kohota kulmakarvaa jos palvelukseen otettaessa nuo ovatkin jo nimellisestikin fregatteja.
Joo, eihän meillä ole mahdollisia sotalaivojen nimiäkään kuin seitsemän kappaletta ja niistäkin vain viittä kierrätetään koska Ilmarinen ja Väinämöinen on jäädytettynä.Tuollainen perinneluokitus sopisi hyvin juuri merivoimiin.
toisaalta la fayette on 8 metriä pidempi ja siitä puuttuu miinat. Tilaan saa aika paljon enemmän tarvikkeita jotka pidentävät merellä oloaikaa.La Fayetten 50 vrk:sta ei kannata paljon puhua. Polttoaine loppuu joka tapauksessa, joten sinne huoltoalukselle on kuitenkin suunnattava.
Ilahduttavaa kehitystä "Pohjanmaan" kanssa. Aletaan olemaan siellä missä pitääkin, täysin Nato-kelpoinen monitoiminen pintataistelualus täydellä heko-toimintakyvyllä ja tehokkaalla asejärjestelmällä. Hienoa.
Tietenkin "Pohjanmaat" luokitellaan fregateiksi lopulta. Samoin naurettavat "saattaja"/yms pelleilyt jätetään väliin. Kannattaa ottaa semmoinen hiukan ammattimaisempi asenne Nato-maana.
Pohjanmaa-luokan aluksille tulee varmasti tällaiset tilat sillä yksi niistä toimii laivastomme lippulaivana.Fregatista ylöspäin saattaa mukana olla vielä osastonjohtokyky (järjestelmät ja tilat pienelle johtoportaalle).
Polttoainetta sillä on kuitenkin tuonkokoiselle alukselle tyypillinen n. 350 tn. Ja se loppuu kyllä merellä operoitaessa alle kahdessa viikossa. Tai, siis oikeammin laskee tankkausrajalle ehkä jo aiemminkin.toisaalta la fayette on 8 metriä pidempi ja siitä puuttuu miinat. Tilaan saa aika paljon enemmän tarvikkeita jotka pidentävät merellä oloaikaa.
Pieni laivasto - pienet perinteet. Itse asiassa semmoisia perinteisiä suomalaisen sota-aluksen nimiä on kyllä yli 30 kpl. Joista muutama ehkä nyt poissa laskuista.Olishan se hienoa kun täälläkin olisi hieman enemmän perinteitä ja ajatuksia alusten nimistä.
Samojen maakuntien nimet tosiaan seikkailevat laivojen kyljessä uudestaan ja uudestaan. Pohjanmaa on hiukan tylsä. Itse ottaisin mallia brittiperinteestä ja lisäisin nimiin paria napsua räyhää, kyseessä on kuitenkin sotakone. Yhdet ja samat nimet tosin toistuvat briteilläkin vuosisadasta toiseen, valikoimaa vain on meitä enemmän.Joo, eihän meillä ole mahdollisia sotalaivojen nimiäkään kuin seitsemän kappaletta ja niistäkin vain viittä kierrätetään koska Ilmarinen ja Väinämöinen on jäädytettynä.
Sodan aikana meillä oli tykkiveneet Aunus ja Viena, nyt kun on Nato selkärankana niin noitahan voisi taas käyttää
pituus 117m (+3m)
leveyys 16m (+1m)
uppouma 4300tn (+400t)?
Eikä vieläkään fregatti?
Hävittäjä on Euroopassa nykyään keräilyharvinaisuus. Ja risteilijä hävinnyt kokonaan kuvioista.Korealaisilla on 3900t hävittäjäkin, joten taitaa mennä suoraan siihen luokkaa ylemmäs.