Laivue 2020

Myös sikäli kun F-35:n kanssa on meille aiottu hankkia myös JSM-ohjuksia, niin ilmavoimien kyky iskeä myös merelle on tulevaisuudessa paljon parempi.
Sekin on totta.Tärkein muuttuja on kuitenkin Suomen NATO-jäsenyyden vaikutus Venäjän pinta-alusten mahdollisuuksiin liikkua Itämerellä. Jokainen varmasti ymmärtää, että niitä ei juurikaan ole.
 
Viimeksi muokattu:
Gabriel 5:sta on tehty niitä vientivariantteja, brittien Sea Serpent ja Blue Spear Singaporella. Ulkoisesti ainakin hyvin samannäköinen, olisivatko kuitenkin yhteensopivia, jolloin ainakin briteiltä voisi löytyä täydennystä? Tai olisiko siinä määrin standardoitu tuotantoprosessi, että noita pystyisi rinnan tekemään samalta linjalta ja määrät sitä kautta järkevät.




muok, linkki
Minä luulen (tätä en tiedä), että se on yksi-yhteen sama vehje. Mitä järkeä olisi tehdä jotakin ihme muutoksia? Ohjus, joka osuu hyvin pinta-aluksiin ja maakohteisiin myös kovissa ECM-olosuhteissa toimii niissä helpommissakin.

Se, että jollakulla olisi jotain ylimääräistä, on aikamoista toiveajattelua.
 
Sekin on totta.Tärkein muuttuja on kuitenkin Suomen NATO-jäsenyyden vaikutus Venäjän pinta-alusten mahdollisuuksiin liikkua Itämerellä. Jokainen varmasti ymmärtää, että niitä ei juurikaan ole.
Ei niin.

Mutta ei se tarkoita, että voitaisiin luopua kyvystä upottaa niitä. Ei. Päinvastoin, jotta Itämeri on Naton sisämeri, vaaditaan juuri sitä, että jokainen jäsenmaa omaa kyvyt, joilla se punalippuinen Itämeren laivasto nuijitaan meren pohjaan heti sodan ensi tunteina. Vain siten varmistamme itsellemme edullisen aseman.
 
Ei niin.

Mutta ei se tarkoita, että voitaisiin luopua kyvystä upottaa niitä. Ei. Päinvastoin, jotta Itämeri on Naton sisämeri, vaaditaan juuri sitä, että jokainen jäsenmaa omaa kyvyt, joilla se punalippuinen Itämeren laivasto nuijitaan meren pohjaan heti sodan ensi tunteina. Vain siten varmistamme itsellemme edullisen aseman.
Ei kai kukaan ole siitä ollut luopumassa? Siihenhän muutos perustuu, että NATO ja Suomi sen osana toimii jatkossa myös Suomen vesillä. Ei ole enää epämääräistä aluetta, joka voisi toimia reittinä ulos pussin perältä.
 
Ei kai kukaan ole siitä ollut luopumassa? Siihenhän muutos perustuu, että NATO ja Suomi sen osana toimii jatkossa myös Suomen vesillä.
Ei toivottavasti ole. Olen vaan tottunut siihen, että mitä päättömämpiä ajatuksia heitellään ilmaan.

Tarkasti otettuna Naton ja Venäjän välinen kamppailu Itämeren herruudesta käydään Etelä-Itämerellä. Siellä on Suomenkin sitten oltava mukana. Eikö olekin ihan kiva sattuma nyt, että "Pohjanmaa"-luokan alukset on suunniteltu ensisijaisesti avomerelle?
 
Ei toivottavasti ole. Olen vaan tottunut siihen, että mitä päättömämpiä ajatuksia heitellään ilmaan.
Aina kannattaa olla varuillaan ja varpaillaan :D

Kyllähän uudet it- ja sutokykyiset alukset, ohjukset sekä miinat nostavat Suomen kykyä. Siihen vielä omille ilmavoimille todennäköisesti tulevat kyvyt, niin kehitysaskel on melkoinen. Eikä tuossa huomioitu vielä lainkaan liittolaisten osuutta.
 
Minä luulen (tätä en tiedä), että se on yksi-yhteen sama vehje. Mitä järkeä olisi tehdä jotakin ihme muutoksia? Ohjus, joka osuu hyvin pinta-aluksiin ja maakohteisiin myös kovissa ECM-olosuhteissa toimii niissä helpommissakin.

Se, että jollakulla olisi jotain ylimääräistä, on aikamoista toiveajattelua.
Voihan niissä olla vaikka erilaiset datalinkit... VHF, LINK-16/vast, HF, SATCOM tms. Mikä nyt millekin käyttäjälle sattuu sopimaan.
 
Voihan niissä olla vaikka erilaiset datalinkit... VHF, LINK-16/vast, HF, SATCOM tms. Mikä nyt millekin käyttäjälle sattuu sopimaan.
Link-16 on gigahertsialueen laitteena hyödytön tuossa tapauksessa jos ei aina saada relekonetta (esim laivan heko) ilmaan. VHF vähän sama juttu. Lentokorkeus kun on vain muutama metri. HF taas on hankala pienen kaistanleveyden ja antennin koon takia. SATCOM lienee useimmille sopiva ratkaisu, jos vaan on sopiva lintu tarjolla. Yksi satelliitti operaatioalueen kantamassa riittää (kerrallaan).

Mutta juuri tuollainen linkkiratkaisun vaihto voi tuoda eroja. Ehkä taistelukärki voi olla toinen kohde, jossa tilaajilla voi olla erilaisia näkemyksiä. Lentomatkan ja nopeuden välistä suhdetta lienee mahdollista ihan säätämällä säätää. Laitetaan se "kaasuvipu" vaan eri asentoon.
 
Työtä ja teknologiansiirtoa kalliilla poliittisista syistä on usein kuvio. Sitten myöhemmin todetaan, ettei sitä oikeastaan siirtynyt mutta piti perustella siinä hetkessä rahankäyttöä.
Sitä en tosin ihan täysin ymmärrä miksi Viron piti ostaa Blue Spear kun luulisi IAIlta suoraan tulevan kelpaavan kun Suomen testaama muukin kama kelpaa ilman omia pitkiä testejä.
Vai halusiko IAI myydä mieluummin tuon uuden putkan kautta vauhdittamaan vielä isompia potentiaalisia (Itä-)Aasian diilejä.
 
Ja Gabriel-5 on juuri semmoinen, jota he (itse) eivät VÄLTTÄMÄTTÄ tartte suuria määriä. Esim it-ohjuksien laita on toinen. Samoin ilmavoimien ilmasta - maahan aseet, niitä varmasti on kunnon kulutukseen valmistettu ja varastoitu.
V. 2006 sodassa IAF:ltä loppui täsmäpommit oliko noin viikon jälkeen. No ehkä niitä on sittemmin hommattu isompi satsi?
En oikein usko että merimaaliohjukset olisivat meillä sellainen artikkeli jotka olisi ensimmäisenä loppumassa, tai mitä pitäisi olla luolassa sadoittain. Mihin me niitä ampuisimme tolkuttomia määriä, ellei niitä alettaisi sitten käyttämään maakohteisiin.
 
Kuulostaa tututlta haasteet. Kokemattomuus ja pienet tekijät näkyy viivästyksinä.
The design of the Polar Security Cutter is not yet fully complete, leading to an “extended design phase and [contributing] to a three-year schedule delay in the shipyard,” according to the report.

The services planned for the design to be fully mature and complete by March 2021, but officials now say that the earliest they expect the design “to be mature enough for the program to conduct the production readiness reviews,” is March 2024, when construction is due to begin.

Four major factors have impacted the delay: U.S. designers and shipbuilders lack experience with designing and building polar icebreakers; the design is incredibly complex and complicated; the current design has been changed significantly from the original; and the COVID-19 pandemic slowed down design and manufacturing.

VT Halter Marine was the original contractor until Bollinger Shipyards acquired the company in November 2022. Bollinger executives told GAO investigators the previous management made errors that resulted in the need to do redesign work.

However, the Polar Security Cutter is not the first Coast Guard program to run into a myriad of problems and design delays of late. The GAO found similar issues with the Offshore Patrol Cutter. A June 20 report said the $12 billion program to acquire 25 new cutters also started construction before its design was mature, resulting in costly rework and schedule delays.
 
Kuulostaa tututlta haasteet. Kokemattomuus ja pienet tekijät näkyy viivästyksinä.
Viime vuosikymmenen alussa jenkit arvioivat, että uuden jäänmurtajan suunnittelu ja rakentaminen kestäisi 8-10 vuotta. Suomessa näille arvioille lähinnä naureskeltiin. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että huhtikuussa 2019 tilatun sarjan ensimmäisen aluksen valmistus voi venyä jopa vuoteen 2028 asti. Kyllä ne jenkit oman laivanrakennusteollisuutensa tuntevat...
 
Viime vuosikymmenen alussa jenkit arvioivat, että uuden jäänmurtajan suunnittelu ja rakentaminen kestäisi 8-10 vuotta. Suomessa näille arvioille lähinnä naureskeltiin. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että huhtikuussa 2019 tilatun sarjan ensimmäisen aluksen valmistus voi venyä jopa vuoteen 2028 asti. Kyllä ne jenkit oman laivanrakennusteollisuutensa tuntevat...
Niin, heidän jäänmurtajansa ovat jotain ihan muuta, mitä sanalla täällä käsitetään. Monivuotisen napajään murtaminen ja sotilaalliset suorituskyvyt yhdessä tekevät paketista takuulla aika vaikea palan heille.
Niin se olisi meillekin.
 

USCG johtoa kävi jo Obaman aikaan tutustumassa Suomessa jäänmurtajien ja mm. vl Turvan jäänmurtokykyyn. Lisäksi muutamia CoastGuard.n jäänmurtajien kippareita ja päällystöä olleet "vaihdossa" Arctian murtajilla useana vuonna.
Täältä perältä he ovat kovasti oppia hakeneet. Rauman telakka oli aikoinaan jopa ehdolla heidän ohjelman rakentajaksi, mutta ei liene enää..
 
Rauman telakka oli aikoinaan jopa ehdolla heidän ohjelman rakentajaksi, mutta ei liene enää.
Ei kyllä ollut. Jenkeissä 14 U.S.C. 1151 ja 10 U.S.C. 8679 estävät rannikkovartiostoa tilaamasta aluksia tai osia niiden rungoista ulkomaisilta telakoilta ja Trumpilta tuskin olisi herunut poikkeuslupaa kansallisen turvallisuuden nimissä. Suomi ei tuolloin edes kuulunut NATOon.

ABB sai kaupat propulsiopaketista, mutta muutoin suomalaisten osuus tässä projektissa jäi vähäiseksi.
 
En tarkoittanut siis itsenäisesti koko projektin rakentamista, vaan artikkelinkin mukaisesti "jopa 30%" osuudella projektissa. Näistä käytiin ymmärtääkseni neuvottelujakin.
Mutta hyvä kun tuo ABB.n propulsiokaupat totrutunee..
 
4 U.S.C. 1151 ja 10 U.S.C. 8679
Niin, heidän jäänmurtajansa ovat jotain ihan muuta, mitä sanalla täällä käsitetään. Monivuotisen napajään murtaminen ja sotilaalliset suorituskyvyt yhdessä tekevät paketista takuulla aika vaikea palan heille.
Niin se olisi meillekin.
Nyt on oltava eri mieltä.

Suomessa on suunniteltu ja rakennettu monivuotiseen jäähän laitteita. Tämä ei ole perustavanlaatuisesti erilainen, vaikka toki omat erityisvaatimuksensa lähinnä mitoitusten osalta onkin.

Uskoisin, että sotilaallisen suorituskyvyn osalta US-murtaja on enemmänkin lavetti, kuin aito (shokki)sotalaiva. Voin toki olla väärässäkin.
Toisaalta pyöreähkö ja erittäin vahva raskas murtajanrunko on lähtökohtaisesti hyvä "shokkilaiva" joten ehkä laitteiden asennus huomioiden se riittäisi aitoon shokkikestävyyteen eikä mitään erikoisia laipiorakenteita tarvittaisi.
Toki vaurionkestävyys tuo lisämausteensa, mutta perustavanlaatuisesti tätä on aika pitkälti siviililaitteissakin (SRTP etc.).

Mitä tulee USAn laivanrakennukseen, niin se on valitettavasti (NATO-maan näkökulmasta) esihistoriallista. Toki (isolla)rahalla saa, mutta hyötysuhde on huono ja touhu silti itse laivanrakennuksen osalta uskomattoman vanhanaikaista ja tehotonta. Jones Act ja runsas/rahakas MIL-puoli on pitänyt huolen, että alan ei ole tarvinnut kehittyä kansainvälisesti kaupallisesti kestävästi.
 
Nyt on oltava eri mieltä.

Suomessa on suunniteltu ja rakennettu monivuotiseen jäähän laitteita. Tämä ei ole perustavanlaatuisesti erilainen, vaikka toki omat erityisvaatimuksensa lähinnä mitoitusten osalta onkin.

Uskoisin, että sotilaallisen suorituskyvyn osalta US-murtaja on enemmänkin lavetti, kuin aito (shokki)sotalaiva. Voin toki olla väärässäkin.
Toisaalta pyöreähkö ja erittäin vahva raskas murtajanrunko on lähtökohtaisesti hyvä "shokkilaiva" joten ehkä laitteiden asennus huomioiden se riittäisi aitoon shokkikestävyyteen eikä mitään erikoisia laipiorakenteita tarvittaisi.
Toki vaurionkestävyys tuo lisämausteensa, mutta perustavanlaatuisesti tätä on aika pitkälti siviililaitteissakin (SRTP etc.).

Mitä tulee USAn laivanrakennukseen, niin se on valitettavasti (NATO-maan näkökulmasta) esihistoriallista. Toki (isolla)rahalla saa, mutta hyötysuhde on huono ja touhu silti itse laivanrakennuksen osalta uskomattoman vanhanaikaista ja tehotonta. Jones Act ja runsas/rahakas MIL-puoli on pitänyt huolen, että alan ei ole tarvinnut kehittyä kansainvälisesti kaupallisesti kestävästi.
Eli olet eri mieltä siitä, että "arktisen napajään murtaminen ja sotilaalliset suorituskyvyt (joista et näköjään tiedä juurikaan) yhdessä ovat haastava juttu"?

Ole vaan. Minä olen sitä mieltä, että se on. Useimmat amerikkalaiset laivastoalan tuttavani ovat samaa mieltä kanssani.
 
Kanadassa ei ole Jones actia ja silti on kallista jäänmurtajat. Mikä ei ole luultavasti pelkästään tehottomuutta, vaan siellä haetaan sotilaallisia suorituskykyjä. Mitä ei meillä ennen Pohjanmaa-luokkaa juuri ole. Rajavartiolaitostyylin murtajat hieman eri asia, vaikka niiden teossa on varmasti määrän puolesta harjaannuttu tehokkaaksi.
 
Back
Top