Minua hävetti suunnattomasti se eka kuva. Hyi helvetti.. ei kyllä mitään käryä mitä on järjestelmä tekemässä. Mitenkä ihmeessä se on niin surkeaa Suomessa tuo touhu? Lukihan yhdessä PV:n tiedotteessa, että pohjanlahdella operoi "Finnsh Navy battleship..." . On siinä kyllä tullut kahvit ulos suusta kun sitä on aamukahvilla luettu jossain esikunnissa lännessä. Olin vajota maan alle.No tuohan on vaan random kuvataiteilijan tuotos että onpahan jonkunlainen kuva lehdistotiedotteeseen, kuten LV2020:n eka kuva, josta heti sanottiin ettei uusi alus tule näyttämään yhtään tuolta.
Vaikka nimeksi tulee Luulaja-luokka niin tuskin aikovat Perämerellä juuri toimia. Jäävahvistus ei ehkä ole sitten niin tarpeen. Ehkä MEKO-sarjasta löytyisi sopivan kokoinen runko? Kiirettä kuitenkin pitää jos meinaavat 2030 saada ekan paatin käyttöön.
Eikä tuossa uudessa videossakaan kaikki kyllä ihan putkeen mene. Mikä on se outo härpäke hangaarin katolla, mittasuhteet ihan päin helvettiä.. Samoin ne potkurit! Luoja sentään. Kyllä siihen nyt High Skew -lavat olisi voinut piirtää ihan randomilla, ei ne mitään potkurin arvoja olisi paljastaneet. Nyt ne "ropellit" mitkä siinä on, lähinnä naurattaa maailmalla. Toki, kyllä kaikki tietää, millaiset sotalaivan potkurit nyt nykyaikana aina on (olleet jo kauan), mutta lähinnä videon tekijät ja hyväksyjät tässä naurut saa tuolla asiantuntijapiireissä. Samoin kuin aluksen nimittäminen enää korvetiksi. Korvetti on max 2500 tonnia (ehkä vankoin poliittisin perustein 3200 tonnia), kahden taistelulajin pienin oikea taistelualus. Noin 4000 tonnin, kolmeen taistelulajiin pystyvä alus on fregatti. Piste. Eikä se saivartelulla muuksi muutu.
Ei muuten ole se Ruotsin alus vielä vuonna 2035 käytössä, jos eivät ota kaikkineen aivan valmista tuotetta. Saabin laitteet jos haluavat, se on silloin "Pohjanmaa". Jos taas se ei vaan käy, se on joko muun valmistajan järjestelmän omaava valmis alus (esim just se kauppalaivapohjainen liian iso Arrowhead tai vaikka Gorshkov tuosta itänaapurista tai jos latovat 1000 miljoonaa € rahaa per alus, niin sitten F-126 tai FREMM...) tai sitten hyväksytään aikatauluviive tuonne 2030-luvun puoliväliin. Alan teollisuus on nyt ihan rajoilla, osaajia etsitään kissojen ja koirien kanssa ympäri maailmaa... ei ole helppoa ei.
Meko-200 voisi olla sopiva myös, mutta on iso, ei Saabin järjestelmää integroituna (paitsi Australiassa vanhaan versioon ja paljon muuttuneena sen jälkeen), ja hintalappu nousee tässä projektissa 800 miljoonan luokkaan per alus. Ja ei sitten kulje minkäänlaisessa jäässä.
Viimeksi muokattu: