Vaikuttaa, että ajattelemme asiasta suurinpiirtein samalla tavalla, en yhtään epäile etteikö apua tulisi. Jottei tulisi epäselvyyttä, olen ollut NATO jäsenyyden kannattaja metrin mittaisesta saakka.
Meidän kannalta etulinjan maana yksimiesyysperiaate tuo omat haasteensa.
"Suomen, kuten kaikkien muidenkin jäsenmaiden, velvollisuus olisi osallistua 5 artiklan tehtäviin ja tukea hyökkäyksen kohteeksi joutunutta liittolaista tai liittolaisia. 5 artiklan sitoumus on väljästi määritelty: se velvoittaa jäsenmaat auttamaan hyökkäyksen kohteeksi joutunutta jäsentä ”tarpeelliseksi katsomallaan tavalla, mukaan lukien sotilaallisen voiman käyttö”. Näin ollen kukin jäsenmaa määrittää itse panoksensa muodon ja laajuuden.
Päätös osallistumisesta operaatioon olisi aina kahden lukon takana:
Ensiksi Naton jäsenenä Suomi olisi päättämässä Naton neuvostossa siitä, aktivoidaanko 5 artikla. Sen käyttöönotto kaikissa tilanteissa perustuu aina Naton neuvoston tapauskohtaiseen arvioon ja yksimieliseen päätökseen. Jo tätä ennen olisi todennäköisesti käyty 4 artikla mukaiset turvallisuuskonsultaatiot kaikkien jäsenmaiden kesken.
Toiseksi Suomi tekisi kansallisten päätöksen omasta osallistumisestaan ja osallistumistavastaan. Suomi päättäisi aina itse joukkojen lähettämisestä kaikkiin Naton operaatioihin." Luonnollisesti tämä toimii samoin toisinpäin.
Puolan tilanne kahden venäläisen ohjuksen suorittaman ilmatilan loukkauksen osalta on mielenkiintoinen seurattava. Lyön vanhat jalkarättini vetoa siitä, että tuosta ei tule seuraamaan muuta kuin parran pärinää.
Puolustusministeriö kuvaa asian näin kokonaisuudessaan:
Puolustusministeriö.
www.defmin.fi
Mitä apu sitten voisi olla:
Suomen kriisitilanteessa saama tuki riippuisi liittokunnan kokonaistilanteesta, mutta voisi sisältää esimerkiksi:
- tiedustelutietoa ja informaatiota,
- teknistä ja logistista tukea,
- meri- ja ilmavoimien tukea,
- ohjuspuolustuksen suojaa sekä
- nopean toiminnan joukkoja.
- Suomen huoltovarmuus paranisi erityisesti varaosien saatavuuden ja meriyhteyksien turvaamisen kannalta.
Voi olla jotain muutakin, mutta toiminnan logiikka tukee puolustusministeriön ajatusta.
Menee jo otsikon ohi, joten ehkäpä tätä keskustelua on parempi jatkaa vaikka "Suomi NATOn jäsenenä" ketjussa.