Hyvä linkki, jos tarkoitus on tarkastella vanhemman polven mutta vielä käytössä olevien hakupäiden harhauttamista. Minä kuitenkin puhuin tulevien korvettien koko käyttöiän toimivuudesta, joten oletin ohjusten olevan jo huomattavasti parempia, eli niitä joita jo nyt suunnitellaan. Eivät ne vaihda mihinkään "houkuttelevampaan" maaliin sellaisen yhtäkkiä ilmestyessä tyhjästä, vaan tekevät niin ainoastaan jos nykyinen maali ensin katoaa näkyvistä. Tarvitaan siis ensin este kaikille ohjuksen sensoreille kohteen ja hakupään väliin, ja sen läpi lennettyään hakupäällä tulisi olla useita yhtä houkuttelevia maaleja joista se voi valita vain yhden, joten todennäköisyys valita todellinen alus olisi pieni. Lisäksi hakupäät tulevat olemaan / ovat jo kuvantavia, sekä näkyvän optiikan että IR osalta, miksei UV:kin. On aivan selvä että tällainen este estää signaalien ja siten sensorien toiminnan molempiin suuntiin, eikä vain toiseen.
En siis ole kovin kiinnostunut pelkkää tutkaa (tai kuumimpaan kohteeseen hakeutuvan IR-hakupäätä) käyttävän ohjuksen hakupään harhauttamisesta, koska sellaisia ei varmaankaan kovinkaan pitkään enää käytetä. Kuvantavalle minkään houkuttelevamman luominen ei onnistu, koska siihen on jo etukäteen ohjelmoitu maalin ominaisuudet, eikä se valitse sitä kuuminta tai suurinta, vaan sen mikä vastaa muodoltaan maalia jostain kuvakulmasta katsottuna koosta riippumatta, ja liikkuu kuvakulman edellyttämään suuntaan. Eli todelliset laivat eivät kulje vauhdilla sivusuuntaan, minkä oletan tulevien ohjusten algoritmien huomioivan. Toki jos maalitettaisiin ilmatyynyalusta algoritmi olisi erilainen.
Mikäli ensimmäinen lainaamasi pätkä kertoo oikein harhautuselementtien etäisyyden laivasta 500-2000 m, on jälkimmäisen linkkisi kuva 18.10 naurettava hakupään etsintäalueen koon osalta, ollen vain samaa suuruusluokkaa. Ohjus ei osuisi mihinkään ilman harhamaalejakaan jos hakualue olisi noin naurettavan pieni, ellei puhuta joitain vanhentuneen tekniikan komento-ohjattavista.