Puhutkohan nyt rauhan ajan käyttö- ja ylläpitokuluista, vaiko sodanajan vastaavista?Ups. Olin tilaisuudessa vastottain tutustua toki pintapuolisesti, mutta kuitenkin, suomalaiseen laiva-pienalusosaamiseen. Parantumattomana maakrapuna oivalsin, että jokaisella alustyypillä on aivan selkeät reunaehtonsa millä tavoin ne voidaan varustaa. Mikään alus ei ole: "osta siihen mitä haluut liimaa leikkaa teippaa säädä".
Saattaa olla suorastaan turmion tie se, että valitaan alus, johon sitten ruvetaan säätämään varustusta ja pulttailemaan mihin rahat riittävät tai muuta sellaista. Suorituskykytarve edellä pitää valita alus, johon sitten pannaan legot paikoilleen, legot, jotka on tunnettava jo alusta tilattaessa. Jos tämä järjestys ei toteudu, niin helposti operatiivinen käytettävyys on perseest ja kustannukset karkaavat lapasesta huolella.
Maakravulle oli yllätys sekin, millä tavoin aluskokoa kasvatettaessa muuttuvat käyttö- ja ylläpitokulut. Seikka, jota ei voi jättää toivomusten varaan, kun korvettikokoluokasta haaveillaan. Korvettilaivue ei ole mikään köyhän sotavaltion ratkaisu....paitsi jos se makuutetaan pressujen alla visusti liikkumatta.
Tämän pintapuolisen perehtymismahdollisuuden käytettyäni en enää ihmettele, miksi Suomeen valikoitui -ohjusveneluokka-. Jos olisin keisari Herodes, niin saattaisin lähteä kuvittelemaan seuraavaa ratkaisua samalle pohjalle monestakin syystä. Taloudellisten reunaehtojen maailmassa korvettilaivue saattaa osoittautua Panssarilaiva 2ksi. Kun korvettilaivueen käyttökustannuksista puhuttaessa käytetään sanoja: toivotaan, suunnitellaan, arvioidaan, kalkyloidaan, jne. niin vissit vaaransa siinä on, vaaransa, jotka tässä epätäydellisessä maailmassa konkretisoituvat helposti.
Alusten merenkulkuhenkilöstön perusosaaminen voidaan hankkia muillakin aluksilla, siis sellaisilla joilla liikkuminen on halvempaa. Muu henkilöstö voitaneen kouluttaa pienemmälläkin liikkumisella. En näe mitään syytä miksi alusten rauhanajan suorituskyvyn hankkiminen ja ylläpito edellyttäisi alusten käyttöä 24/365 periaatteella. Eiköhän ne ole pääosin kantahenkilökunnan miehittämiä, joten luulisi oppivan asiansa paljon vähemmälläkin, jopa normi työajan puitteissa ja siitäkin osa voinee tapahtua satamassa/ankkurissa. Voisitko siis hieman avata mitä kuluja oikein pelkäät hankinnasta muodostuvan kohtuuttomaksi?
Henkilöstökulut eivät ainakaan ole kasvussa, kun alusten määrä vähenee ja automaatioaste paranee. Eikä kasva polttoainekulutkaan kun ei ajeta hanat auki (eli ajetaan runkonopeuden alapuolella) eikä muutenkaan 24/365. Ruostumisen torjunnasta on suomen telakoilla kokemusta ihan riittävästi niin siviili kuin sotilaspuoleltakin, ei luulisi senkään maksavan mahdottomia.
Teräs on väsymisen kannalta parempi materiaali kuin alumiiniseokset, ja jäissä liikuttaessa abraasiokulumisen osalta huomattavasti parempi. Nämäkin seikat alentaa käyttö- ja ylläpitokuluja.
Kyse ei muutenkaan enää liene mistään haaveilemisesta, eiköhän se vaihe ole ohitettu jo aikaa sitten, kohta edetään suunnittelusta valmistusvaiheeseen.