Laivue 2020

Onhan niillä lisäksi Seawolf-luokan kolme venettä jossa on 660mm torpedoputket. Niihin kait tarvitaan jonkinlainen sovitinrengas jotta niillä voi ampua Tomahakeja ja 21 tuuman torpedoja. Kasarina kun suunniteltiin jotain isompaa torpedoa upottamaan uusia tuplarunkoisia neukkujen sukellusveneitä. Samanlaiset isommat torpedoputket piti tuleman myös Brittien W-luokan veneisiin. Ja sitten on ne Israelin veneet joissa on 650mm torpedoputket tiettyjä erikoistarkoitusia varten.

Mutta joo, miten nämä eri kokoiset torpedoputket liittyivätkään Suomen merivoimiin?
 
Amerikkalaisten ja Brittien suto-torpeedojen halkaisija. 324mm tämä Ruotsalaisten 400mm taitaa olla uniikki koko.
Ruotsin sukellusveneet ovat ainoita joissa on sekä 21 tuuman sekä pienempi putkia., isompia käytetään laivoja vastaan ja pienemmistä ammutaan suto-torpeedot. Muiden maiden veneet käyttävät pelkästään 21 tuuman torpedoja joissa on ASW ja ASuW kyky.
 
Onhan niillä lisäksi Seawolf-luokan kolme venettä jossa on 660mm torpedoputket. Niihin kait tarvitaan jonkinlainen sovitinrengas jotta niillä voi ampua Tomahakeja ja 21 tuuman torpedoja. Kasarina kun suunniteltiin jotain isompaa torpedoa upottamaan uusia tuplarunkoisia neukkujen sukellusveneitä. Samanlaiset isommat torpedoputket piti tuleman myös Brittien W-luokan veneisiin. Ja sitten on ne Israelin veneet joissa on 650mm torpedoputket tiettyjä erikoistarkoitusia varten.

Mutta joo, miten nämä eri kokoiset torpedoputket liittyivätkään Suomen merivoimiin?

Ja Venäjällä on käytössä 650mm torpedoja. Mutaa joo eihän nämä Suomeen liity mitenkään joten täältä tähän.
 
Liittyi luuloon, että 400mm olisi yleinen ja standardi torpedoputken mitta.

Itse asiassa Torped 47 on leveysmitoitukseltaan varsin poikkeuksellinen, sillä pinta-alusten SUTO-torpedoissa länsimainen de facto standardi on 324 mm. Mk 46, Mk 50, Mk 54, Stingray, MU90, A244-S...
 
Onhan niillä lisäksi Seawolf-luokan kolme venettä jossa on 660mm torpedoputket. Niihin kait tarvitaan jonkinlainen sovitinrengas jotta niillä voi ampua Tomahakeja ja 21 tuuman torpedoja. Kasarina kun suunniteltiin jotain isompaa torpedoa upottamaan uusia tuplarunkoisia neukkujen sukellusveneitä.

Muistelen että tuohon aikaan uutisoitiin noiden 'ylisuurien' putkien tarkoituksen olleen se että torpedo voisi lähteä sieltä omalla moottorillaan, näin tyypillinen torpedon laukaisuääni jäisi pois.
 
Kävin pitkästä aikaa Rannikonpuolustaja.fi -sivustolla.
Rannikonpuolustaja 2017_1 julkaisussa (sivut 38-41) oli artikkeli koskien Laivue 2020 hanketta.
Laitan kyseisen pdf:n tähän viestiin liitteeksi
Siellä oli paljon sellaista tietoa jonka jo tiesinkin, mutta kyllä sieltä minulle uusia tärppejäkin tuli.
mm.
-Eri aluskokojen yhdistelmäon todettu elinkaarikustannuksiltaan suuremmaksi, joten on päädytty neljään samanlaiseen alukseen.
-Miinoitustoiminta avomerellä silloin, kun peräportit ovat avoinna (vrt. Estonia), ei ole turvallista nykyisiä miinalaivoja pienemmillä aluksilla.
- Aluksen nopeuden on oltava riittävä siirryttäessä miinanlastauksista miinanlaskuun ja operaatioalueelta toiselle
- Aluksen koko tullaan optimoimaan siten, että se kykenee hyödyntämään saaristoninfrastruktuuria (väylästö, ankkuripaikat, suoja-alueet, laituri ja sotasatamat).
- Aluksen fyysisellä koolla ja havaittavuudellaesimerkiksi tutkassa tai lämpökamerassa ei ole suoraa korrelaatiota.
- Aluksen tutkan kapasiteetti tulee olemaan valvontakyvyn osalta lähes 400 km ilmaan, mahdollistaen satojen maalien yhdenaikaisen seurannan
- Laivue 2020 tietopyyntöjenvastausten perusteella on tehty tarkka vaihtoehtojen tarkastelu. Tässä tarkastelussa markkinoilla olevat tunnetut osajärjestelmät, niiden suorituskyky, mitat, massa, energiantarve ja budjetäärinen hinta sijoitettiin konseptialukseen. Vastaustenperusteella tunnistettiin useita mahdollisia taistelujärjestelmäkokonaisuuksia, jotka täyttävät suorituskykyvaatimukset ja mahtuvat suunniteltuun 1,2miljardin euron budjettiin
- Rakennettiin 1:15 mittakaavan laivamalli. Noin 7 m pituisella ja noin 900 kg painavalla alusmallilla tehtiin avovesikokeita kesäkuun ajan VTT:llä Otaniemessä.
- VTT on lisäksi vienyt laivamallin ohjailusimulaattoriin. Simulaattorikokeilla on jo osoitettu, että LV2020 hankkeen vaatimukset täyttävää alusta voidaan turvallisesti ohjailla myösrannikkomme vaativimmilla väyläosuuksilla.
- Elokuussa 2016 suoritettiin jääkokeet samalla mallilla Aker Arctic:lla Vuosaaressa hyvin tuloksi. Syyskuussa järjestettiin vielä propulsiokokeita Ruotsissa
 

Liitteet

Kovin yllättävää, uusimmassa Suomen Sotilaassa haukutaan neljän korvetin hanke pohjamutiin.
 
Kävin nettisivuilla. En löytänyt mitään. Voitko laittaa linkin tai copy paste?
Lehdessä on artikkeli. Siis ihan fyysisessä paperilehdessä. Ensimmäinen artikkeli oli tyypillistä SS:ää "maalla olis parempi olla kaikki järjestelmät" ja toinen selkeästi jonkun firman sisällä olevan kirjoittama asiantunteva artikkeli.
 
Lehdessä on artikkeli. Siis ihan fyysisessä paperilehdessä. Ensimmäinen artikkeli oli tyypillistä SS:ää "maalla olis parempi olla kaikki järjestelmät" ja toinen selkeästi jonkun firman sisällä olevan kirjoittama asiantunteva artikkeli.
Ok. Kiitos tiedosta. Täytyy kauppareissulla vilkaista.
 
Lehdessä on artikkeli. Siis ihan fyysisessä paperilehdessä. Ensimmäinen artikkeli oli tyypillistä SS:ää "maalla olis parempi olla kaikki järjestelmät" ja toinen selkeästi jonkun firman sisällä olevan kirjoittama asiantunteva artikkeli.

Onhan Merivoimissakin varmasti erilaisia mielipiteitä. Osa ei usko uusiin konsepteihin ja osa uskoo, tulevaisuus näyttää osan kohdalla ovatko oikeassa.
 
Mitä irtonumero maksaa? 14-16 euroa. Ei kiitos. Pitäkööt tunkkinsa.
13:50 näyttää olevan. Lehtien ja kirjojen kustantaminen Suomessa eli ole halpaa puuhaa.
Ensimmäisessä artikkelissa on huomattu että Saksan sarjatyönä tehtävä Braunschweig-fregatti maksaa pienestä kostaan (2.000 tn vs 3.000 tn) huolimatta enemmän kun meidän alukset. Siis vaikka omamme ovat uniikkikappaleita. Tästä lehti voi päätellä että rahat riittävät runkoihin mutta eivät asejärjestelmiin. Kuten täälläkin on epäilty. Artikkelissa on simulointiesimerkki it-ohjuksin käytävästä torjuntatehtävästä,
joka perustuu lähteisiin, mutta niitä ei valitettavasti mainita. Joka tapauksessa johtopäätöksenä oli, ettei aluksilla ole sotatilanteessa asiaa merelle. Panssarilaivat mainittu tutusti verrokkina.
 
Kyllä tuo lehti (SS) ihan kotiin kannettuna on sellainen ilopilleri, että taidan peruuttaa tilauksen. Riippumatta siitä mihin suuntaan milloinkin ovat kallellaan, eniten tuossa pännii kaikissa käsiteltävissä asioissa älytön asenteellisuus. Eihän tuosta voi lukea mitään, ilman että tuntee olevansa propagandamyrskyn kohteena. Ja osa on vielä todella naurettavasti toimitettuja juttuja. Maanpuolustushenkinen Pahkasika sisälsi uskottavampaa journalismia, kuin näiden pellejen julkaisu. Hemmetti.

Tuo Laivue2020 juttu on niin järjettömän asenteellinen, että ikenissä vetää. Toimittaja on varmuuden vuoksi aloittanut heti alkumetereillä heittelemään sekaan omia tuntemuksiaan. Tämmöisellä sivustolla jossa me täällä pörrätään, tuo olisi ihan kelpo mielipidekirjoitus, mutta ei oikein lehdessä joka esiintyy omasta mielestään asiantuntijana.

Nämä lehden mielipiteet heittelevät aina sen mukaan mistä nyt milloinkin halutaan viisastella. Tässä versiossa nyt ohjuspuolustuksellakaan ei tee mitään, kun suhoit tulee perämerelle ammuskelemaan tusinoittain meritorjuntaohjuksia. Onneksi A.Lappi on aiemmin ennättänyt myös hylkäämään ilmavoimat, joten suhoita ei sitten saada alas edes häätäjillä - ja selväähän on, että ei ne tämän perusteella näytä tulevan alas ohjuksillakaan. Ja lehden mukaan, noin kategorisesti, Itämerelle ei korveteilla ole niin minkäänlaista asiaa.

SS voisi seuraavaksi projisoida nämä juttunsa vaikka Venäjän Itämerenlaivastoon; olisi tärkeä kertoa sloboille, että eivät lähde niillä steregushchyillä tai Buyan-emmillään merelle.. pohjaan menee ihan heti.
 
Back
Top