Sodan ajan merikuljetuksia kannattaa miettiä pala kerrallaan.
Ensin pitää pystyä toimimaan omissa satamissa ja omalla merialueella.
Toiseksi on päästävä länteen, eli Ruotsin aluevesille.
Kolmanneksi on varmistettava yhteys Ruotsista pidemmälle, joko käyttämällä ruotsalaisia satamia tai Ruotsin aluevesiä.
Mitä enemmän joudutaan poikkeamaan rauhan ajan toiminnasta, sitä suurempi haitta syntyy kansantaloudelle. Silti sodan aikana on varmasti suurempiakin murheita kuin sellupaalien toimitukset maailmalle. Sotamateriaali, terveydenhuollon tarvikkeet, energia eli polttonesteet, elintarvikkeet ja erilaiset vara- ja kuluvat osat lienevät kriittisimmät tuontiartikkelit.
				
			Ensin pitää pystyä toimimaan omissa satamissa ja omalla merialueella.
Toiseksi on päästävä länteen, eli Ruotsin aluevesille.
Kolmanneksi on varmistettava yhteys Ruotsista pidemmälle, joko käyttämällä ruotsalaisia satamia tai Ruotsin aluevesiä.
Mitä enemmän joudutaan poikkeamaan rauhan ajan toiminnasta, sitä suurempi haitta syntyy kansantaloudelle. Silti sodan aikana on varmasti suurempiakin murheita kuin sellupaalien toimitukset maailmalle. Sotamateriaali, terveydenhuollon tarvikkeet, energia eli polttonesteet, elintarvikkeet ja erilaiset vara- ja kuluvat osat lienevät kriittisimmät tuontiartikkelit.
	
 Jos JASSM:ejen aikana puhuttiin että nyt meillä on tämmöinen "kynnysasejärjestelmä", niin muutama Tomahawk pohjanmaihin ja hitto tää on niin uudella tasolla 
