Laivue 2020

Toisaalta Suomi hankki 100 käytettyä tankkia viiden vuoden toimitusajalla ja 48:n telatykin toimitus kestää peräti kahdeksan vuotta.

Ohjuksia ehtii hankkia lisää ennen kuin viimeinen Pohjanmaa on laskettu vesille. Ehtii block kakkonenkin tulla markkinoille

Maavoimien kehittäminen ei syystä tai toisesta ole koskaan ollut erityisenä painopisteenä. Viime vuodet ovat kyllä tuoneet asiallista kehitystä sielläkin. Valmiusprikaatien piti olla kunnollinen tasonnosto mutta sekin juna käännettiin kulkemaan rahoitus edellä ja matsi oli hävitty.

Ohjusten hankkiminen olisi varmasti fiksumpi tehdä 2-3 erässä. Mikäli ensimmäisestä hankinnasta vain jää rahaa. Merivoimien it:ssä mennään joka tapauksessa hitaasti eteenpäin.

- Hesareihin ei pystytty 80-luvulla hankkimaan lainkaan it-ohjuksia vaikka vahva meininki oli
-Mistralit hankittiin 90-luvulla todelllisella nälkäbudjetilla jota vielä viime metreillä kiristettiin oikein kunnolla.
-Umkhontojen hankinnassa vuosituhannen vaihtuessa enää sniiduiltiin. RAM kaiketi haluttiin mutta rahat loppuivat. Saatiin lopulta kuitenkin otettua askel eteen- ja ylöspäin Mistraleista.
-korvettien it-ohjukset ovat jo suht tasavertaisena osana kokonaisuutta ( ainakin tässä vaiheessa )

Tiedä mihin tässä vielä ehditään?
 
Toisaalta Suomi hankki 100 käytettyä tankkia viiden vuoden toimitusajalla ja 48:n telatykin toimitus kestää peräti kahdeksan vuotta.

Ohjuksia ehtii hankkia lisää ennen kuin viimeinen Pohjanmaa on laskettu vesille. Ehtii block kakkonenkin tulla markkinoille

Kerrohan joku järkevä syy hankkia ohjukset kahdella eri vientiluvalla? Täysin turhaa byrokratiaa ja kulutettua työaikaa sekä meidän että Yhdysvaltain päässä. Yhdelläkin vientiluvalla ostetut ohjukset voidaan toimittaa monien vuosien aikajänteellä, ja niinhän sitä yleensä toimitaankin.

Mitä tulee ESSM:n eri blokkeihin, niin ihmettelen, jos meille hankitaan ykköstä. Kakkonen on tulossa about ihan justiinsa, miksi ostaa ykköstä? Ykkösen valmistus loppuu muutoinkin FY2019.

http://www.janes.com/article/77894/essm-block-1-production-to-continue-through-fy-2019
 
No, onnistuttiinhan nuo Jassmitkin ostamaan viimeisestä valmistuerästä.

Joo, ja Hornetit...

En nyt kuitenkaan näe, miksi pitäisi kiirehtiä tätä ohjushankintaa, kun ensimmäisen aluksen rakentaminenkin alkaa vasta ensi vuonna ja koeajot aloitetaan 2022. Kauppa pitää toki allekirjoittaa aikaisemmin (jotta ohjelmistointegraatio ym. voidaan aloittaa), mutta itse ohjusten toimituksilla ei ole mikään kiire.
 
Joo, ja Hornetit...

En nyt kuitenkaan näe, miksi pitäisi kiirehtiä tätä ohjushankintaa, kun ensimmäisen aluksen rakentaminenkin alkaa vasta ensi vuonna ja koeajot aloitetaan 2022. Kauppa pitää toki allekirjoittaa aikaisemmin, mutta itse ohjusten toimituksilla ei ole mikään kiire.

Tärkeintä on tosiaan saada aikaiseksi päätös jotta saadaan samalla valittua ja hankittua laivoille tulevat laukaisimet. Ohjukset ehtii saada maahan myöhemminkin.
 
Kerrohan joku järkevä syy hankkia ohjukset kahdella eri vientiluvalla? Täysin turhaa byrokratiaa ja kulutettua työaikaa sekä meidän että Yhdysvaltain päässä. Yhdelläkin vientiluvalla ostetut ohjukset voidaan toimittaa monien vuosien aikajänteellä, ja niinhän sitä yleensä toimitaankin.
En tiedä, mutta kyseessä on kuitenkin vasta vientilupa, eikä ohjuksia tarvita vielä vuosiin.

Kuka tietää, ehkä löydetään vielä synergioita korkeatorjuntahankkeen kanssa. PV osaa olla luova budjettien käytössä.

Tärkeintä on hankkia suorituskykyinen järjestelmä. Ohjuksia saa myöhemmin rahalla lisää, enkä tarkoita vasta harmaassa vaiheessa.
 
Näin voi hyvinkin käydä että Haminalla on jatkossakin Umkhonto. Hankitaan uusi satsi tai tekohengitetään vanhat kun tunnit tulevat täyteen.

Kun ne saa kerran kuntoon niin säilyvät sellaisenaan tuubeissaan taas x/xx vuotta? Uusien Umkhontojen hankintaan en minäkään enää usko mutta vanhat saattavat roikkua rivissä vielä hyvän aikaa jos niihin on mahdollista tekohengittää lisää vuosia. Kyllä ne napista lähtee ihan siitä riippumatta kuka Etelä-Afrikassa peltoja viljelee ( tai tässä tapauksessa on viljelemättä ).

Oletkohan kokenut aikasiirtymän vai mitä ihmettä on tapahtunut? :D

Linkitit nimittäin jo useita päiviä ennen yläpuolisia viestejä tällaisen jutun foorumille:


Ja linkin takana on maininta:

Nykyiset ilmatorjuntaohjukset säilyvät.

Eli Hamina-luokan it-ohjuksista spekulointi voidaan lopettaa tuloksettomana. :sleep:
 
Oletkohan kokenut aikasiirtymän vai mitä ihmettä on tapahtunut? :D

Linkitit nimittäin jo useita päiviä ennen yläpuolisia viestejä tällaisen jutun foorumille:



Ja linkin takana on maininta:



Eli Hamina-luokan it-ohjuksista spekulointi voidaan lopettaa tuloksettomana. :sleep:

Mielenkiintoista. Olen nimittäin ihan varma että tuo lause it-ohjusten säilymisestä oli suluissa ja perässä kysymysmerkki silloin kun viimeksi sitä luin. Tekstiä on muutettu tai minulla viiraa päässä? Jälkimmäinen vaihtoehto on ainakin oikein...

Tämänkin asian arpomisen voi tosiaan nyt lopettaa. Umkhonto nähtävästi palvelee niin kauan kuin viheltää ja loppuaika mennään ilman it-ohjuksia.
 
Mielenkiintoista. Olen nimittäin ihan varma että tuo lause it-ohjusten säilymisestä oli suluissa ja perässä kysymysmerkki silloin kun viimeksi sitä luin. Tekstiä on muutettu tai minulla viiraa päässä? Jälkimmäinen vaihtoehto on ainakin oikein...
Nyt kun mainitsit, niin kyllä minäkin muistaisin sen noin olleen kun sitä viimeksi luin, joten tekstiä lienee muutettu tai sitten meillä molemmilla viiraa päässä. o_O
 
@Rannari

Nyt kun mainitsit, niin kyllä minäkin muistaisin sen noin olleen kun sitä viimeksi luin, joten tekstiä lienee muutettu tai sitten meillä molemmilla viiraa päässä. o_O

Asia on myös niin, että osa @Leaderwolf in lainaamasta tekstistä on sellaista, ettei sitä enää jutusta löydy.

Googlen cache 22.2. klo 0620 GMT:

Kuva: Niko Häggman

Hamina-luokan ensimmäinen peruskorjattava alus, Tornio, on seissyt Western Shipyardin telakalla Salossa nyt kuukauden päivät.
Hamina-luokka luo kaiken paitsi nahkansa

Aaro Aalto 22.2.2018 8.00

Hamina-luokan aluksissa tehdään elinkaaren puolivälin päivitystä 220 miljoonalla eurolla. Sen myötä merivoimat saa käyttöönsä kokonaan uuden aselajin, torpedot. Se ei ole kuitenkaan ainoa uudistus – varusmiehet saavat esimerkiksi punkkiinsa pistorasiat, jotta kännykkää on mukavampi ladata.

Hamina-luokan Tornio-alus seisoo koinsyömän näköisenä Teijon telakalla Salossa. Alus seisoo paikalla parhaillaan toista kuukautta. Maalipintaa ollaan hiomassa ja puhaltamassa pois, joten ympäröivät lumikasat ovat peittyneet hiekkapölyyn.

– Teemme aluksesta kuin tyhjän taulun, kaikki muu paitsi runko menee vaihtoon, kertoo päivityshankkeen päällikkö, komentajakapteeni Markus Mildh.

Mildhin toteamus vahvistuu aluksen sisällä. Haisee maalille ja sirkkelimäinen ääni raastaa korvia. Huonekalut on viety pitkälti pois, ohjaamostakin on jäljellä vain massiivinen rivi katosta roikkuvia johtoja.

Asejärjestelmät menevät kokonaan uusiksi: luvassa on upouudet kevyttorpedot ja Pintatorjuntaohjus 2020 -hankkeen yhteydessä valittava ase. Vartalo-ohjattavat konekiväärit korvataan kauko-ohjattavalla asejärjestelmällä. (pysyvätkö ilmatorjuntaohjukset ennallaan?)

Tiloja sijoitellaan ahtaassa laivassa hieman uusiksi. Monipuolisempaa laitteistoa on luvassa, toisaalta nykytietokoneet vievät aiempaa vähemmän tilaa. Sommittelussa auttoivat esimerkiksi sähköiset 3D-mallinnusohjelmat.

– Majoitustilat pysyvät eniten ennallaan. Nyt kaikille varusmiehille on tosin luvassa oma kaappi, lisäksi punkkien seiniin saadaan pistorasiat ja suihkuhuoneeseen kuivaava pesukone, erittelee rakennusvalvontapäällikkö, kapteeniluutnantti Malik Abdeen.

Merellä aluksessa on kerrallaan parikymmentä henkilökunnan jäsentä ja 6–8 varusmiestä. Laivastovarusmiehet asuvat aluksessa myös ajoittain sen ollessa satamassa. Viihtyvyyttä parannetaan mahdollistamalla alukseen tv- ja nettiyhteyksiä, toki niitä tullaan käyttämään vain operaatioturvallisuuden ehdoilla, tilanteen ja vallitsevan uhkatason mukaan.

Uusi aseistus on huomattava parannus merivoimien iskukykyyn. Torpedot moninkertaistavat sukellusveneentorjunnan kantaman, jolloin elintärkeitä meriyhteyksiä voidaan suojata paremmin. Torpedoksi valittiin ruotsalainen upouusi Saab Torpedo 47, joita toimitetaan parhaillaan myös Ruotsin merivoimille. Ruotsin merivoimat kouluttaa torpedojen käyttöä Suomelle, ja siinä vaiheessa myös lainaa ohjuksia.

– Ruotsin kanssa tehtävä yhteistyö on merkittävässä asemassa, ja mitä enemmän teemme materiaalistakin yhteistyötä, sitä hedelmällisempää se toki on. Kilpailutimme kuitenkin kaikki toimittajat, kartoitimme plussat ja miinukset, ja paras voitti, Abdeen kuvailee.

Yhtenä syynä valinnalle on myös se, että Saabin järjestelmä on suunniteltu Itämeren omintakeisille – vaihteleville ja matalille pinnanmuodoille.

Veden pinnalla iskukykyä parantaa puolestaan järjestelmä, joka valitaan pian Pintatorjuntaohjus 2020 -hankkeessa. Se korvaa nykyisen Meritorjuntaohjus 85 -järjestelmän, jolloin kantama yhtä lailla paranee merkittävästi. Ohjukset tulevat olemaan monipuolisempia, ne kykenevät esimerkiksi vaikuttamaan merimaalien lisäksi myös maamaaleihin.

Lähialueen suojaus on perustunut aiemmin vartalosuunnattaviin konekivääreihin, jolloin yhtä asetta kohden on vaadittu yksi taistelija. Uusi kauko-ohjattava järjestelmä seuraa kohdetta ja määrittää ampuma-arvot automaattisesti, sekä osoittaa maalin muiden sensoreiden tuottaman tiedon perusteella. Sää, valon määrä ja ampujan taito eivät siis enää vaikuta yhtä paljon, samalla torjuntaan tarvitaan vain yksi operaattori, aiemman yhden operaattorin ja kahden ampujan sijaan.

Sensorijärjestelmää päivitetään, joten alukset pystyvät tuottamaan parempaa maalitietoa itsenäisesti yhä kauempaa. Vedenalaista tilannekuvaa taas monipuolistavat uudet kaikumittaimet.

Alukset saapuivat merivoimille 2000-luvun alussa, ja nyt käynnissä on elinkaaren puolivälin päivitys. Sen voimin alusten on määrä toimia vuoteen 2035 asti. Luokka koostuu Hamina-, Tornio-, Hanko- ja Pori-nimisistä aluksista, ja Tornio on päivitettävistä ensimmäinen. Viimeisen aluksen on määrä olla päivitetty vuonna 2021.

– Emme ota vielä kantaa, mitä aluksille 2030-luvulla tapahtuu. Tulevien viidentoista vuoden aikana huolehdimme, että runko, koneet ja järjestelmät ovat kunnossa. Sitten katsomme, millaista käyttöä aluksille on, Mildh sanoo.

Peruskorjauksen yhteishinta on puolustusministeriön mukaan noin 223 miljoonaa euroa, ja se työllistää kolmisensataa henkilöä.

Sivu nyt:

Kuva: Niko Häggman

Hamina-luokan ensimmäinen peruskorjattava alus, Tornio, on seissyt Western Shipyardin telakalla Salossa nyt kuukauden päivät.
Hamina-luokka luo kaiken paitsi nahkansa

Aaro Aalto 22.2.2018 8.00

Hamina-luokan aluksissa tehdään elinkaaren puolivälin päivitystä 220 miljoonalla eurolla.

Hamina-luokan Tornio-alus seisoo koinsyömän näköisenä Teijon telakalla Salossa. Maalipintaa ollaan hiekkapuhaltamassa pois, joten ympäröivät lumikasat ovat peittyneet pölyyn.

– Teemme aluksesta kuin tyhjän taulun, kaikki muu paitsi runko uusitaan, kertoo hankepäällikkö, komentajakapteeni Markus Mildh.

Mildhin toteamus vahvistuu aluksen sisällä. Haisee maalille ja sirkkelimäinen ääni raastaa korvia. Huonekalut on viety pitkälti pois, ohjaamostakin on jäljellä vain massiivinen rivi katosta roikkuvia johtoja.

Asejärjestelmiä uusitaan paljon: luvassa on upouudet kevyttorpedot ja Pintatorjuntaohjus 2020 -hankkeen yhteydessä valittava ase. Vartalo-ohjattavat konekiväärit korvataan kauko-ohjattavalla asejärjestelmällä. Nykyiset ilmatorjuntaohjukset säilyvät.

Tiloja sijoitellaan ahtaassa laivassa hieman uusiksi. Monipuolisempaa laitteistoa on luvassa, toisaalta nykytietokoneet vievät aiempaa vähemmän tilaa. Sommittelussa auttoivat esimerkiksi sähköiset 3D-mallinnusohjelmat.

– Majoitustilat pysyvät eniten ennallaan. Nyt kaikille varusmiehille on tosin luvassa oma kaappi, lisäksi punkkien seiniin saadaan pistorasiat, erittelee rakennusvalvontapäällikkö, kapteeniluutnantti Malik Abdeen.

Merellä aluksessa on kerrallaan parikymmentä henkilökunnan jäsentä ja 6–8 varusmiestä. Laivastovarusmiehet asuvat aluksessa myös ajoittain sen ollessa satamassa. Viihtyvyyttä parannetaan mahdollistamalla alukseen tv- ja nettiyhteyksiä, toki niitä tullaan käyttämään vain operaatioturvallisuuden ehdoilla, tilanteen ja vallitsevan uhkatason mukaan.

Uudet asejärjestelmät parantavat merivoimien suorituskykyä merkittävästi. Torpedojärjestelmällä pystytään suojaamaan meriyhteyksiä tehokkaammin. Torpedoksi valittiin ruotsalainen Saab Torpedo 47. Saman valitsi myös Ruotsin merivoimat, joka osallistuu myös torpedojen käyttökoulutukseen.

– Ruotsin kanssa tehtävä yhteistyö on merkittävässä asemassa, ja mitä enemmän teemme materiaalistakin yhteistyötä, sitä hedelmällisempää se toki on. Eri toimittajien tuotteet tutkittiin ja parhaiten vaatimukset täyttänyt järjestelmä voitti, Abdeen kuvailee.

Saabin järjestelmä on myös suunniteltu Itämeren omintakeisille – vaihteleville ja matalille pinnanmuodoille.

Veden pinnalla suorituskykyä parantaa puolestaan järjestelmä, joka valitaan Pintatorjuntaohjus 2020 -hankkeessa. Se korvaa nykyisen Meritorjuntaohjus 85 -järjestelmän.

Hamina-ohjusveneiden lähisuojaus on perustunut aiemmin vartalosuunnattaviin konekivääreihin, jolloin yhtä asetta kohden on vaadittu yksi taistelija. Uusi kauko-ohjattava järjestelmä seuraa kohdetta ja määrittää ampuma-arvot automaattisesti, sekä osoittaa maalin muiden sensoreiden tuottaman tiedon perusteella. Sää, valon määrä ja ampujan taito eivät siis enää vaikuta yhtä paljon, samalla torjuntaan tarvitaan vain yksi operaattori, aiemman yhden operaattorin ja kahden ampujan sijaan.

Sensorijärjestelmää päivitetään, joten alukset pystyvät tuottamaan parempaa maalitietoa itsenäisesti yhä kauempaa. Vedenalaista valvontakykyä taas parantavat kaikumittaimet.

Alukset saapuivat merivoimille 2000-luvun alussa, ja nyt käynnissä on elinkaaren puolivälin päivitys. Sen voimin alusten on määrä toimia vuoteen 2035 asti. Luokka koostuu Hamina-, Tornio-, Hanko- ja Pori-nimisistä aluksista, ja Tornio on päivitettävistä ensimmäinen. Viimeisen aluksen on määrä olla päivitetty vuonna 2021.

– Tulevien viidentoista vuoden aikana huolehdimme, että runko, koneet ja järjestelmät ovat kunnossa. Sitten katsomme, millaista käyttöä aluksille on, Mildh sanoo.

Peruskorjauksen yhteishinta on puolustusministeriön mukaan noin 223 miljoonaa euroa, ja se työllistää kolmisensataa henkilöä.

Kyllä, on muutettu, ei näköjään viiraa muiden kuin minun päässäni, joka en sitä heti hoksannut. :)
 
Poistettu jo. Mistralit siis.
Näin ehdin pelätä kun 91 hankintavuosi tarkoittaa ohjuksien olleen elinkaarensa päässä. Silti jollain huoltotoimenpiteellä niitä olisi varmaan voitu pitää rivissä pidempäänkin. Jos näille ei ole korvaajaa, jää merivoimien ilmatorjunta aika pienimuotoiseksi uusien laivue2020 -ja ohjusveneiden ulkopuolella. Suomella kuitenkin on tietääkseni edelleen aika rannikkopuolustus-painotteiset merivoimat jotka myös varmaan joutuisivat ilma-aseen kohteiksi siinä missä maavoimatkin. Sama koskee avainsatamia. Vai onko ideana että merivoimat "syövät" maavoimilta ilmatorjuntakalustoa k. Tilanteissa? Vai siinä että uudet paatit vastaavat tästäkin?
 
Näin ehdin pelätä kun 91 hankintavuosi tarkoittaa ohjuksien olleen elinkaarensa päässä. Silti jollain huoltotoimenpiteellä niitä olisi varmaan voitu pitää rivissä pidempäänkin. Jos näille ei ole korvaajaa, jää merivoimien ilmatorjunta aika pienimuotoiseksi uusien laivue2020 -ja ohjusveneiden ulkopuolella. Suomella kuitenkin on tietääkseni edelleen aika rannikkopuolustus-painotteiset merivoimat jotka myös varmaan joutuisivat ilma-aseen kohteiksi siinä missä maavoimatkin. Sama koskee avainsatamia. Vai onko ideana että merivoimat "syövät" maavoimilta ilmatorjuntakalustoa k. Tilanteissa? Vai siinä että uudet paatit vastaavat tästäkin?

Osa it-kalustosta sijoittuu kriisin tullen Merivoimien toiminta-alueelle. Julkisista tiedoista päätellen ainakin Crotaleja ja yksi 05M-patteri tykkien lisäksi. Mutta ei se mitään syömistä ole. It-pumput vain koulutetaan Maavoimien organisaatiossa. Sodanajan hommat on kokonaan eri asia. Silloin potti jaetaan kaikkien puolustushaarojen kesken.
 
Muutenkin moinen pseudo-intellektuellin "sivistyssanojen" laukominen on aika huvittavaa. Jos on oikeasti sivistynyt, niin puhuu asioista ilman vaikeita nimiä.
Olla ja pitäisi olla ovat eri asioita. Sopimukset kuuluvat pitäisi olla puolelle ja myös olla puolelle jos niitä noudatetaan. Pohjois-Korea kuului ydinsulkusopimukseen kunnes vuonna 2003 jäi pois.

Enkä nyt ole ehdottamassa oman ydinaseen hankkimista, mutta totean ettei ydinasevaltaan toinen valtio ole hyökännyt.
 
Jos jossitellaan nykyisen tiedon varassa, niin miten arvon väki näkee merivoimien tulevan suorituskyvyn verrattuna entiseen? Hamina vs Hamina MLU ja Pohjanmaa vs Hämeenmaa & Rauma.

Suto-kyky ottaa harppauksen torpedoiden (ja uusien sonareiden?) myötä.
Samoin IT, kun Hamina MLU säilyttää Umkhontot ja Pohjanmaa saa ESSM:n (jos saa).
Omasuoja paranee Haminoissa koska uudet tykit ja CIWS, ja Pohjanmaissa koska häive(?) ja ESSM. MASS säilyy.
Meritorjuntaohjuksissa en näe varsinaista suorituskyvyn parannusta vaan ennemminkin ajanmukaistamisen.
 
Jos jossitellaan nykyisen tiedon varassa, niin miten arvon väki näkee merivoimien tulevan suorituskyvyn verrattuna entiseen? Hamina vs Hamina MLU ja Pohjanmaa vs Hämeenmaa & Rauma.

Suto-kyky ottaa harppauksen torpedoiden (ja uusien sonareiden?) myötä.
Samoin IT, kun Hamina MLU säilyttää Umkhontot ja Pohjanmaa saa ESSM:n (jos saa).
Omasuoja paranee Haminoissa koska uudet tykit ja CIWS, ja Pohjanmaissa koska häive(?) ja ESSM. MASS säilyy.
Meritorjuntaohjuksissa en näe varsinaista suorituskyvyn parannusta vaan ennemminkin ajanmukaistamisen.

En ymmärrä tuota kohtaa "Meritorjuntaohjuksissa en näe varsinaista suorituskyvyn parannusta vaan ennemminkin ajanmukaistamisen.". Voisihan saman sanoa kaikkiin kohtiin :P
 
En ymmärrä tuota kohtaa "Meritorjuntaohjuksissa en näe varsinaista suorituskyvyn parannusta vaan ennemminkin ajanmukaistamisen.". Voisihan saman sanoa kaikkiin kohtiin :p
Yritän vähän avata ajatuksenjuoksuani :geek:

Jos syvyyspommien lisäksi saadaan torpedot, nousee suorituskyky kokonaan uudelle tasolle. Sukellusveneitä voidaan torjua huomattavasti paremmin kuin ennen.

Onko uusin Harpoon mitenkään ratkaisevasti parempi kuin MTO85? Ajanmukainen se tietysti on, mutta myös vastatoimet ovat kehittyneet. En usko, että Harpoon on v 2025 mitenkään ratkaisevasti suorituskykyisempi kuin MTO85 joskus vuonna 1995.
 
Back
Top