Laivue 2020

Vai sitä palkintoja oikein jaetaan itselle ja tiedotetaan niistä. Ok, jännittävä kuvio. Kunpa joku livauttaisi vähän lisätietoa mitä vaatimuksia hankkeella on tältä osin. Aika yössä ollaan vaikka kovia arvaamaan.
 
Vai sitä palkintoja oikein jaetaan itselle ja tiedotetaan niistä. Ok, jännittävä kuvio. Kunpa joku livauttaisi vähän lisätietoa mitä vaatimuksia hankkeella on tältä osin. Aika yössä ollaan vaikka kovia arvaamaan.

Mitään en tiedä, mutta tuo edellisen sivun kuvassa ollut masto (sekä sen viistetyt kulmat että tutkapaneelien muoto ja koko suhteessa mastoon) on huolestuttavan samannäköinen tämän luonnoksen kanssa:

1520478522200.webp


P.S. Kaksi VLS-kennostoa! Nytkö tämän vasta huomasin? Anyway, kaksi Strike-pituista Mk 41:stä on kyllä mieltä kiihottava ajatus.
 
P.S. Kaksi VLS-kennostoa! Nytkö tämän vasta huomasin? Anyway, kaksi Strike-pituista Mk 41:stä on kyllä mieltä kiihottava ajatus.
Mahtuukohan strike-pituinen noin keulaan? Keskelle laivaa voisi olla helpompi.
Yhteen VLS:iin vain pyydettiin myytilupaa per laiva. Ellei puolta laivoista jätetä ilman tai tyydytä kahteen.

Integroidut mastothan on tämän päivän villitys. Hollantilaisilla oli esim. ennen Saabia, joten sieltä muualta on varmaan tarve löydetty meidän projektiin. Saksassa F125:ssa on paneeleja puolestaan kahdessa eri tornissa, joten en tiedä onko sekin integroitu masto.
https://defencyclopedia.com/2015/08/28/integrated-masts-the-next-generation-design-for-naval-masts/

Tässä juttu vuodelta 2007 joka kertoo kuinka Holland-luokkaan valittiin Thalesin I-Mast.
http://www.defense-aerospace.com/ar...utch-picks-thales-mast-for-new-opv-ships.html
https://www.thalesgroup.com/en/innovation/integrated-mast
 
Viimeksi muokattu:
Mahtuukohan strike-pituinen noin keulaan? Keskelle laivaa voisi olla helpompi.
Yhteen VLS:iin vain pyydettiin myytilupaa per laiva. Ellei puolta laivoista jätetä ilman tai tyydytä kahteen.

Kyllä kai rungossa on tuossa kohdin syvyyttä saman verran kuin keskilaivassakin? Parempi laittaa siilot keulaan niin keskilaiva jää vapaaksi ja painopistekin tulee alemmas.
 
Jos havainnekuvia haluaa tulkita, niin noissa uudemmissa ilmavalvontatutkana on Thalesin Sea Master 400 jonka päällä on pienempi X/I-band tutka, ehkä Thalesin APAR tai Sea Watcher.

Integroidut mastothan on tämän päivän villitys. Hollantilaisilla oli esim. ennen Saabia, joten sieltä muualta on varmaan tarve löydetty meidän projektiin. Saksassa F125:ssa on paneeleja puolestaan kahdessa eri tornissa, joten en tiedä onko sekin integroitu masto.

Käsittääkseni integroitu masto tarkoittaa sitä, että kaikki laivan sensorit, viestintälaitteet ym. härpättimet on maston sisällä, joka voidaan valmistaa erikseen ja tiputtaa legopalikan lailla valmiin laivan päälle. F125:ssä, ja LV2020 havainnekuvissa, on jonkun verran antenneja ja tutkia myös maston ulkopuolella, joten vaikuttaisi ettei ihan täysin integroitu ratkaisu ole.

Noita kahden maston aluksia on myös ainakin ausseilla, ideana on hajauttaa sensorit kahteen mastoon ja saada parempi taistelunkestävyys.
 
Viimeksi muokattu:
Kun tarkemmin katselee kuvia niin Holland-luokan aluksissa välillä näkyy ja välillä ei näy i-Mastia. Sen sijaan Karel Doorman -luokan mörmötissä (27800 tn) on tosi pysvän oloisesti. :unsure:
JSS_Karel_Doorman.webp
Artikkeli kertoo: "Karel Doorman has the same sensor suite as the Holland-class offshore patrol vessels.". https://en.wikipedia.org/wiki/HNLMS_Karel_Doorman_(A833)

Ehkäpä se on välillä pois paikallaan tai ne ovat seilanneet julkisuudessa jonkin aikaa ilman.
Täältä havainnollistus: https://commons.wikimedia.org/wiki/Holland-class_offshore_patrol_vessels

Kiinnostavin osa, Sea Master 400 brosyyri:
https://www.thalesgroup.com/en/sea-master-400-non-rotating-long-range-surveillance-radar
 
Viimeksi muokattu:
Mahtuukohan strike-pituinen noin keulaan? Keskelle laivaa voisi olla helpompi.
Yhteen VLS:iin vain pyydettiin myytilupaa per laiva. Ellei puolta laivoista jätetä ilman tai tyydytä kahteen.

Integroidut mastothan on tämän päivän villitys. Hollantilaisilla oli esim. ennen Saabia, joten sieltä muualta on varmaan tarve löydetty meidän projektiin. Saksassa F125:ssa on paneeleja puolestaan kahdessa eri tornissa, joten en tiedä onko sekin integroitu masto.
https://defencyclopedia.com/2015/08/28/integrated-masts-the-next-generation-design-for-naval-masts/

Tässä juttu vuodelta 2007 joka kertoo kuinka Holland-luokkaan valittiin Thalesin I-Mast.
http://www.defense-aerospace.com/ar...utch-picks-thales-mast-for-new-opv-ships.html
https://www.thalesgroup.com/en/innovation/integrated-mast

Tuohon VLS-asiaan:

Niinhän vientilupa nähtävästi pitää ymmärtää, että neljä siiloa on tulossa. Itse arvuuttelin aiemmin, että kun kirjoitetaan neljästä järjestelmästä, niin voisiko yksi järjestelmä sisältää useamman (kaksi) kahdeksan solun moduulia. Mutta kun katselee noiden moduulien yksikköhintoja, niin noinhan se on, että yksi per alus.

Sekin on silti hienoa, jos varataan paikka toiselle (fitted for but not with), kuten kuvan pohjalta voi fantasioida. Yksittäistä Strike-pituista moduulia olisi vaikeahko ymmärtää, koska siihen ei mahdu järkevää määrää isompia ohjuksia ja koska ESSM:lle riittäisi lyhyempikin (säästäen hieman rahaa ja ennen kaikkea mahdollistaen pienemmän syväyksen), mutta varaus toiselle tekisi valinnasta jo järkevämmän.
 
Jos jäi epäselväksi, niin Laivue 2020 mastorakenne on Saabin käsialaa. Tai sitten Saabin Suomen maajohtaja oli päissään.

Vaikka olisi päissään pyhästä uskosta, niin tuossa sanottiin että masto on suunniteltu Laivue 2020 vaatimukset täyttäviksi. Ei että se olisi valittu, mikä olisi sinäänsä mielenkiintoista jos se julkistettaisiin ensimmäistä kertaa Saabin maajohtajan virkistysjuhlatwiitissä.
 
Tässä on mielenkiintoinen lopputyö Chalmersin teknillisestä korkeakoulusta vuodelta 2010. Eli kuinka rakennetaan kevyt masto Giraffe AMB:hin.
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/134453.pdf

Arvio oli, että komposiiteista tekemällä voisi säästää 43-53% painosta ja käyttöikä olisi 20 vuotta.

Sinänsä ei ihan osu, koska tuossa on simuloitu esim. tuulen vaikutusta, mikä ei kohdistuisi laivueen "tutkakuupan" eli integroidun maston tapauksessa mihinkään heikkoihin ulokkeisiin. Silti voi olla kiinnostava.

Tässä Saabin Singaporen RSS Independencea varten tekemä integroitu masto. Näyttää melkeinpä isommalta. Vaikka luokka on huomattavasti pienempi (80m, 1200tn). https://en.wikipedia.org/wiki/Independence-class_littoral_mission_vessel
Littoral_Mission_Vessel_LMV_RSS_Independence_RSN_Singapore_3.webp

Joten ehkäpä sitä pömpeliä on tuumattu nimenomaan Suomen kisaa ajatellen? Suomeen on tarjolla pyramidin oloinen (ts. lähes Thalesin tuotteen ulkonäöllinen kopio) kun nämä edelliset on joko kartion tai obeliskin muotoisia. Sekä tuo Singaporen väärinpäin oleva suppilo.

https://saab.com/globalassets/comme...l/sea-giraffe-naval-radars-product-folder.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Tämä kuva saattaa selittää paljon. Sea Giraffe 4A, eli vasta joulukuussa esitelty tuote, jossa on neljä erillistä paneelia olisi looginen syy miksi havainnekuvassa on tuollainen pyramidimainen masto. http://www.naval-technology.com/news/saab-launches-sea-giraffe-4a-fixed-face-radar-configuration/
20171229-en-2779988-1[1].webp

Tässä marraskuulta 2015 juttu, jossa maaversio Giraffe 4A. Varmaan hyvin saman oloinen teknisesti, paitsi tietysti vaikutukset, jotka tulee siitä ettei tarvitse pyörähtää.
http://www.lentoposti.fi/artikkelit...nitoimivalvontatutka_tositoimissa_gotlannissa
 
Joo, toi integroitu tutka on ihan erilainen ratkaisu ja näyttää sisältävän fixed face-tutkan ja ainakin viestintäantenneja ja merenkulkututkan. Toi vanhempi suppilo on "enclosed mast", jonka sisällä on normaaliin tapaan pyörivät tutkat. Sellainen löytyy jo Visbystä.

Tästä kaikeasta voisi päätellä, että fixed face-tutka sisältyy vaatimuksiin.
 
Onko tuo se virallinen kuva?

Tuo on ensimmäisiä mallinnuksia, tässä uudempi:

Laivue2020_20180126_remake_kansilehtikuva2.jpg
 
Sinänsä on varmaan viisasta ostaa tuollainen pömpeli tuli sen sisälle pyörivä tai ei. Laajennusvara. Tosin järkevintä olisi ostaa heti monipaneeli kun kehityksen suunta on selkeä.
 
Tuohon VLS-asiaan:

Niinhän vientilupa nähtävästi pitää ymmärtää, että neljä siiloa on tulossa. Itse arvuuttelin aiemmin, että kun kirjoitetaan neljästä järjestelmästä, niin voisiko yksi järjestelmä sisältää useamman (kaksi) kahdeksan solun moduulia. Mutta kun katselee noiden moduulien yksikköhintoja, niin noinhan se on, että yksi per alus.

Sekin on silti hienoa, jos varataan paikka toiselle (fitted for but not with), kuten kuvan pohjalta voi fantasioida. Yksittäistä Strike-pituista moduulia olisi vaikeahko ymmärtää, koska siihen ei mahdu järkevää määrää isompia ohjuksia ja koska ESSM:lle riittäisi lyhyempikin (säästäen hieman rahaa ja ennen kaikkea mahdollistaen pienemmän syväyksen), mutta varaus toiselle tekisi valinnasta jo järkevämmän.

Lisäsiilojen tilavaraus olisi kyllä varsin tyhjänpäiväinen optio. Aivan liian hidas järjestely jotta sen saisi aktivoitua tarpeen ollessa vielä päällä. Kunpa nyt ei oltaisi rakentamassa mitään Toivotaan Toivotaan -luokkaa.

Ensimmäisissä havainnekuvissa oli muuten keulalla 32 siiloa :oops:
 
Back
Top