Laivue 2020

Parin vuoden gappi johtuu siitä, ettei levyjä pääse leikkaamaan heti sopimuksen allekirjoituksen jälkeen. Ensin telakan on laadittava kaikki detaljisuunnitelmat ja projektinjohtajan varmistuttava, että ne ovat yhteensopivia eri järjestelmien kanssa. Sopimuksenteon viivästyminen taas voi olla kiinni siitä, ettei haluttuja ominaisuuksia vaan voi saavuttaa tarkoitukseen varatulla rahamäärällä. Loputtomiin ei voi vähentää/halventaa järjestelmiä eikä yrittää kutistaa toimittajien katteita. Ja kun ei haluta tyytyä kolmeenkaan purkkiin on asiat ulkopuolelta katsoen ollut loppuvuoden vähän kun seis.
Ehkä se vaan on parempi pultata sinne kannelle ne Sergeit sekä vanhat happamoituneet Mistralitkin. Saadaan ainakin sanottua, että tottakai meillä it ohjukset löytyy.
 
Ehkä se vaan on parempi pultata sinne kannelle ne Sergeit sekä vanhat happamoituneet Mistralitkin. Saadaan ainakin sanottua, että tottakai meillä it ohjukset löytyy.

Tuo olisi jo parempi ratkaisu kuin Ruotsilla, jotka eivät saaneet mitään IT-aseita Visbyihin. Tiedä ovatko ruotsalaiset edes antaneet mitään selityksiä tyyliin "häivekorvetti ei tarvise IT-tä kun ei näy tutkassa ja ilma-alukset eivät sitä voi ampua".
 
Jossain vaiheessa pitäisi tajuta, että ollaan menossa kohti hallitusta jolla on ilmeisesti käytössään nykyistä vähemmän rahaa.
Sen verran hurjia ovat kestävyysvajenäkymät kun syntyvyys sakkaa. Viimeksi VM taisi vilauttaa 9 mrd lukemaa. Siinä on melkoisesti sopeutettavaa taas uudella porukalla kun Sipilän porukan piti olevinaan päästä omilla toimillaan jo lähelle nollaa.

https://yle.fi/uutiset/3-5363803
https://yle.fi/uutiset/3-7949947
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8c87f0db-f060-4647-9254-2e9489075cc8

A.Rinnehän on luvannut että rahaa on. On vain taitamaton hallitus, joka ei ymmärrä kestävyysvajeesta mitään
 
Taistelujärjestelmän vaihtoehdot on Lockheed Martin Canada, Atlas Elektronik ja Saab AB. Haminassa Atlas korvataan Saabin järjestelmällä niin olisin aika erikoista jos Laivue 2020 päädytään eri ratkaisuun mitä Haminan modernisoinnissa, eli siltä osin ei varmaan kannata kynsiä pureskella.
 
Taistelujärjestelmän vaihtoehdot on Lockheed Martin Canada, Atlas Elektronik ja Saab AB. Haminassa Atlas korvataan Saabin järjestelmällä niin olisin aika erikoista jos Laivue 2020 päädytään eri ratkaisuun mitä Haminan modernisoinnissa, eli siltä osin ei varmaan kannata kynsiä pureskella.

Eipä noista taistelunjohtojärjestelmistä amatöörit mitään ymmärä. Enemmän voi arvuutella mitkä tutkat ja ohjukset sinne tulee ja minkälainen tykki takakannelle. Telakan sivuilla kyllä edelleen mainostetaan että rakentamissopimus allekirjoitetaan alkuvuodesta 2019.
 
Taistelujärjestelmän vaihtoehdot on Lockheed Martin Canada, Atlas Elektronik ja Saab AB. Haminassa Atlas korvataan Saabin järjestelmällä niin olisin aika erikoista jos Laivue 2020 päädytään eri ratkaisuun mitä Haminan modernisoinnissa, eli siltä osin ei varmaan kannata kynsiä pureskella.
Olisihan se melko epätodennäköistä kun kaksi samaa uutta asetta jo joutuu integroimaan Haminaan. Toinen on vielä Saabin oma.
Silti ei kannata vielä nuolaista. Gabriel oli esimerkiksi täysin ufo verrattuna NSM/RBS:iin. Toki sen puolesta voi huokaista helpotuksesta, että tässä kisassa ei ole IAI mukana. ;)
 
Taistelujärjestelmän vaihtoehdot on Lockheed Martin Canada, Atlas Elektronik ja Saab AB. Haminassa Atlas korvataan Saabin järjestelmällä niin olisin aika erikoista jos Laivue 2020 päädytään eri ratkaisuun mitä Haminan modernisoinnissa, eli siltä osin ei varmaan kannata kynsiä pureskella.
Kannattaa huomata, että nuo firmat on valittu nimenomaan taistelujärjestelmien pääintegraattoreiksi joilla on toki vapaus valita mitä järjestelmiä tarjoavat. Teoriassa vaikka Saab voisi tarjota venäläistä johtojärjestelmää ja LMC kiinalaista. Todennäköisesti kaikki firmat tietysti tarjoavat ensisijaisesti omaa ratkaisuaan, mutta esim. juuri israelilaisille järjestelmille on tässä vielä takaovi raollaan. Edellyttää tietysti sitä että joku ehdokkaista kokee ettei omalla systeemillä ole edellytyksiä pärjätä kilpailussa.
 
Teoriassa vaikka Saab voisi tarjota venäläistä johtojärjestelmää ja LMC kiinalaista.

No ei kyllä voisi koska aseiden osto Venäjältä ja Kiinasta länsimaihin on boikotissa. Näin ihan sivuhuomiona. Se on sitten toinen juttu tarjoaako vaikka Atlas Elektronik israelilaisia järjestelmiä osana pakettia.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
No ei kyllä voisi koska aseiden osto Venäjältä ja Kiinasta länsimaihin on boikotissa. Näin ihan sivuhuomiona. Se on sitten toinen juttu tarjoaako vaikka Atlas Elektronik israelilaisia järjestelmiä osana pakettia.
Kannattaa miettiä, onko tuollaisen sarkastisen kärjistyksen kommentointi viestin arvoista. Vai avaako siinä vaan suunsa poistaakseen kaiken epäilyksen...
 
Nyt kun on julkistettu ELM-2311 vastatykistötutkien hankinta Israelista niin on meilenkiintoista seurata onko asialla yhteyttä korvettien tutkahankintaan? Laivoihin asennettava MF-STAR tutka on samaa tuoteperhettä kun tuo ELM-2311 ja tarkoitettu erityisesti Barak-8 IT-ohjusten tulenjohtoon.
 
Riippunee lähes täysin siitä kumman johdolla komponentit kunkin tarjoukseen on ujutettu. Jos tarjoajan niin tuskinpa esim. Saab tarjoaa muuta kuin omiaan. Atlas ehkä todennäköisin olisi israelilaista, mutta ei taida olla erityisen näkyvässä roolissa Sa'ar-projektissa. Eli sielläkin Thales luultavasti ajaisi ohi. Lockheed Kanadan ajatuksista ei osaa arpoa.

Jos PV ohjaisi israelilaiseen pakettiin niin veikkaan, että tulisi kalliiksi. Sillä kukaan näistä ei ole moiseen sotkeutunut aiemmin. Saab on laitellut omia esim. Thaimaassa. Lockheed Kanada pääasiassa uusinut olemassaoleviin kansanyhteisön aluksiin tuota CMS330:a. Atlasta on ahdettu Saksan uusiin murheenkr.... siis paatteihin, esim. F125. Toki jo Gabriel Harpoonin sijaan on yksi uusi vrt. tuttu integroijille.
 
Riippunee lähes täysin siitä kumman johdolla komponentit kunkin tarjoukseen on ujutettu. Jos tarjoajan niin tuskinpa esim. Saab tarjoaa muuta kuin omiaan. Atlas ehkä todennäköisin olisi israelilaista, mutta ei taida olla erityisen näkyvässä roolissa Sa'ar-projektissa. Eli sielläkin Thales luultavasti ajaisi ohi. Lockheed Kanadan ajatuksista ei osaa arpoa.

Jos PV ohjaisi israelilaiseen pakettiin niin veikkaan, että tulisi kalliiksi. Sillä kukaan näistä ei ole moiseen sotkeutunut aiemmin. Saab on laitellut omia esim. Thaimaassa. Lockheed Kanada pääasiassa uusinut olemassaoleviin kansanyhteisön aluksiin tuota CMS330:a. Atlasta on ahdettu Saksan uusiin murheenkr.... siis paatteihin, esim. F125. Toki jo Gabriel Harpoonin sijaan on yksi uusi vrt. tuttu integroijille.
Israelin järjestelmät pelaavat loogisesti yhteen jenkkien kanssa (jostain kumman syystä..), Lockheedille ei luulisi olevan vaikeaa integroida Israelilaisten aseita ja sensoreita :unsure:
 
Heitetäänkö arviota, milloin rakentamissopimus ja taistelujärjestelmäsopimus on solmittu? Nyt on eletty jo muutama viikko alkanutta vuotta ilman tuloksia.

Jos ne saadaan allekirjoitettua tämän vuoden loppuun mennessä, niin hyvä...
 
Heitetäänkö arviota, milloin rakentamissopimus ja taistelujärjestelmäsopimus on solmittu? Nyt on eletty jo muutama viikko alkanutta vuotta ilman tuloksia.

Jos ne saadaan allekirjoitettua tämän vuoden loppuun mennessä, niin hyvä...
Eikö sopimuksen kerrottu valmistuvan 2019 alkupuolella? Epäilen tämän tarkoittavan ensimmäistä vuosipuoliskoa eli aikaa olisi jatkettu kesäkuun loppuun. Realistinen hiha-arvio on vuoden 2019 aikana.

Tällä on tosin kaikki edellytykset päätyä länsimetron ja OL3:n kaltaiseksi ikuisuusprojektiksi.
 
Puolustusministeriö: Merivoimien monitoimikorvettien hankinnasta lopullinen päätös kevään aikana, neuvottelut eivät niin yksinkertaisia kuin ajateltiin
15.1.2019 19.59

Laivue 2020 -hanke käsittää neljän monitoimikorvetin hankinnan.
Picasa
Mikko PulliainenAamulehti

Monimutkaiset neuvottelut viivästyttävät merivoimien Laivue 2020 -hankkeen lopullista rakentamispäätöstä.

Hankkeen tarkoituksena on korvata yhteensä seitsemän merivoimien poistuvaa tai jo poistunutta alusta neljällä monitoimikorvetilla.

Uudet alukset on tarkoitus rakentaa Rauma Marine Constructionsin telakalla, mutta monimutkaiset neuvottelut ovat viivästyttäneet lopullisen rakentamissopimuksen solmimista.

Helsingin Sanomat uutisoi viime kesänä, että Rauman telakan pienuus vaikeuttaa neuvotteluja. Puolustusvoimat ovat joutuneet neuvottelemaan rakentamisesta vain RMC:n kanssa, mikä on aiheuttanut huolta telakan pienuudesta. HS:n mukaan Puolustusvoimat halusivat varmuuden siitä, että yhtiö kykenee kantamaan toimitusvastuunsa.

Aiesopimus tehty

Aiesopimus telakan kanssa kirjoitettiin viime lokakuussa.
Lopullinen rakennuspäätös pyritään tekemään kevään aikana, kertoo strategisten suorituskykyhankkeiden ohjelmajohtaja Lauri Puranen puolustusministeriöstä.

–Tavoitteena on, että maaliskuun aikana saataisiin asia maaliin. Se edellyttää, että pääsemme rakentamissopimuksesta yksimielisyyteen RMC:n kanssa.

Purasen mukaan sopimusneuvottelut ovat parhaillaan käynnissä.

–Neuvotteluita on useampia: omistajasopimus ja rakentamissopimuksen yksityiskohdat. Varmistamme, että saamme käytettävällä rahalla sellaiset laivat, joita tarvitsemme, ja se vähän kestää tässä. Neuvottelut eivät ole olleet niin yksinkertaiset kuin ajattelimme.

Päätös tulee tehdä myös alusten taistelujärjestelmän toimittajan suhteen. Kisassa mukana ovat saksalainen Atlas Elektronik, kanadalainen Lockheed Martin Canada sekä ruotsalainen Saab. Purasen mukaan toimittajavalinta tehdään yhdessä muiden päätösten kanssa.

Yhdistämme asiat ja viemme ne yhtenä esittelyputkena valtioneuvoston päätettäväksi. Taistelujärjestelmää ei lähdetä hankkimaan, ennen kuin olemme saaneet selville, että laivat pystytään rakentamaan.

https://www.aamulehti.fi/a/201403173
 
Rauman telakalla lienee valtit hihassa . Telakka tahtoo tietenkin tehdä voittoa sotalaivoillakin ja kun tilauskirjatkaan eivät ole tyhjät niin ainakaan riskisopimuksiin ei ole mielenkiintoa.
 
Back
Top