Laivue 2020

Laivoihin tulee yleistykin (keula) lisäksi varmaankin toinen it-/monitoimitykki perään, mutta luulisin että 2 Trackfireä NSV:llä pukkaa sivuille?Lisänä 2 kevyempää konekivääriä myös.

Ehkä tiukan budjetin tullessa vaan yksi eteen ja manuaaliset 7,62 mm kk:t tukena? Tosin Trackfire ei paljoa tuossa kustanna jos 12,7kk:a löytyy jouten.
Pohdit aiemmin säästövaihtoehtoa, jossa alukselle tulee vain yksi tykki ja miehitetyt konekiväärit. Kommenttini 40 millisistä oli tarkoitettu vastaukseksi lähinnä siihen; kyllä sinne taaksekin tykki tulee ihan varmasti, mutta rahatilanne ratkaisee, ostetaanko uusi vai kierrätetäänkö vanhaa.
Puhuin Trackfireista, en tykeistä.
 

06.04.2019
Kaksi uutta ohjusta Merivoimille

Merivoimien Laivue 2020 -hanke ei vaikuta innostavan mediaa tuottamaan vastaavia palstamillimetrien määrää kuin Ilmavoimien HX-hävittäjähankinta. Neljän uuden Pohjanmaa-luokan monitoimikorvetin uudisrakennus on kuitenkin maanpuolustuksen kannalta yhtä tärkeä.

Alustyypin kehitystyö on ollut menossa jo yli 10 vuotta. Se korvaa jo aiemmin rivistä poistuneen miinalaiva Pohjanmaan sekä 2020-luvulla käytöstä poistuvat neljä Rauma-luokan ohjusvenettä ja kaksi Hämeenmaa-luokan miinalaivaa.

Varsinainen Laivue 2020 -hanke käynnistettiin 2015 ja vuonna 2017 Rauma Marine Costructions -telakan kanssa solmittiin suunnittelusopimus. Neuvottelut alusten rakentamisesta ovat edistyneet yhtiön kanssa syksyllä 2018 tehdyn aiesopimuksen pohjalta.

Tarkoituksena on rakentaa Raumalle korvettien tuotantoa varten halli, jolloin alukset voidaan tehdä sisätiloissa piilossa uteliailta silmiltä.

Metallia aletaan leikata vuonna 2021. Ensimmäisen Pohjanmaa-luokan aluksen arvioidaan pääsevän koeajolle vuonna 2024. Kaikkien neljän korvetin pitäisi olla valmiina vuonna 2028. Niille lasketaan 30 vuoden käyttöaika.

Samalla kun Laivue 2020 -hanketta on valmisteltu, alusten asejärjestelmien valinnasta on tiedotettu sitä mukaa kun sopimuksia on tehty. Viime vuoden alkupuolella kerrottiin, että korvettien sukellusveneentorjunta-aseeksi on valittu Saabin kehittämä Torped 47 -kevyttorpedo (Reserviläinen 3/2018).

Puolustusministeriö kertoi heinäkuussa 2018 uudesta pintatorjuntaohjuksesta sekä helmikuussa 2019 korvettien tulevasta ilmatorjuntaohjuksesta. Näitä kahta asetta tarkastellaan tässä artikkelissa.

Taistelujärjestelmän sopimusneuvottelut ovat edenneet aikataulussa ja ovat viimeistelyvaiheessa osana sopimuskokonaisuutta.

Yllätysvalinta Gabriel

Ei ole liioittelua sanoa, että Israel Aerospace Industries Gabriel -ohjuksen valinta Pohjanmaa-luokan uudeksi pääaseeksi löi alaa seuraavat Merivoimien ulkopuoliset tarkkailijat ällikällä. Suomi on jo 80-luvulta asti käyttänyt Saabin RBS15-meritorjuntaohjusta (MTO 85) alustensa aseena. Sen uusinta kesällä 2018 esiteltyä RBS15 Mk.4 Gungnir -versiota moni olisi jatkuvuussyistä voinut veikata myös Merivoimien uudeksi ohjukseksi.

Muut tarjolla olleet vaihtoehdot olivat norjalaisen Kongsbergin NSM (Naval Strike Missile), eurooppalaisen MBDA:n ranskalaisperäinen Exocet ja amerikkalaisen Boeingin Harpoon.

Kaksi jälkimmäistä ovat jo pitkään käytössä olleita, infrapunahakupäähän luottava NSM puolestaan uusi tulokas markkinoilla. Kun Merivoimissa vertailtiin ehdokkaiden suorituskykyjä, huoltovarmuuskokonaisuutta ja elinkaarikustannuksia, selväksi voittajaksi nousi kisan musta hevonen Gabriel.

Hankinnan arvo on 162 miljoonaa euroa. Siihen sisältyy 193 miljoonan euron optio. Hankittavien ohjusten määrää ei kerrota. Kokoluokka lienee kuitenkin sama, jonka aseiden vientilupia Yhdysvalloissa hallinnoiva Defence Security Co-operation Agency (DSCA) kertoo nettisivuillaan myönnetyn vertailussa mukana olleille Harpoon-ohjuksille eli runsaat 100 kappaletta.

Israel on sotilasteknologian johtavia maita maailmassa. Gabriel-ohjuksesta on vuosikymmenten varrella ollut käytössä lukuisia erilaisia versioita. Merivoimista ei tarkemmin kerrota sitä, mikä Gabriel on tilattu Hamina- ja Pohjanmaa-luokan sekä ajoneuvoalustoille asennettavaksi uudeksi pintatorjuntaohjukseksi (PTO2020).

Modernia ohjusteknologiaa

Israel Aerospace Industriesin sivuilla internetissä esitellään lyhyesti Advanced Naval Attack Missile -niminen ohjus (ANAM). Se arvioidaan olevan aseperheen tuorein versio Gabriel 5.

Aseesta on saatavilla tietoa vain vähän, eikä siitä ole liikkeellä edes valokuvia epätarkkojen videoruutukaappausten lisäksi. Valmistajan sivuilta löytyy kuitenkin Advanced Naval Attack Missile -ohjuksen halkileikkaus. Sen perusteella Suomen uudessa pintatorjuntaohjuksessa on voimanlähteenä suihkuturbiini, jonka ilmanotto on aseen rungon alla.

Takaosassa on rakettimoottori, joka kiihdyttää ohjuksen lentoon ennen kuin se irtoaa ja ohjus jatkaa suihkumoottorin voimin matkalentoa. Keski- ja takarungossa on evät ohjaukseen ja lennon vakauttamiseen.

IAI kertoo, että Advanced Naval Attack Missile on varustettu aktiivisella tutkalla. Se soveltuu käytettäväksi ruuhkaisilla vesialueilla lähellä rannikkoa. Kantomatkan arvioidaan olevan noin 150 kilometriä.

Ohjuksen kerrotaan myös soveltuvan nopeasti vaihtuviin taktisiin tilanteisiin. Tämä viittaa kaksisuuntaiseen datalinkkiin laukaisevan aluksen ja aseen välillä. Siten esimerkiksi maalia voitaisiin vaihtaa lennon aikana.

Valmistajan mukaan ANAM kykenee väistämään erilaisia vastatoimia kuten tutkaa häiritsevää silppua, valemaaleja sekä aktiivista elektronista häirintää. Samaten ohjuksella on kyky tunkeutua myös asevaikutteisen torjunnan läpi.

Merivoimat aikoo käyttää uutta pintatorjuntaohjustaan aiempaan tapaan ajoneuvoalustaisissa rannikkopattereissa. Vastaava versio on RBS15-ohjuksesta. Nopeasti liikkuva järjestelmä mahdollistaa yllättävän tulenavauksen lähes miltä tahansa aukiolta.

Gabrielista ei tällaista versiota vielä ole olemassa, mutta sellaisen kehittämisen ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa. Tärkeintä on saada ohjuksille reaaliaikaista tietoa maalitilanteesta.

Nimi pintatorjuntaohjus kertoo sen, että Gabriel kykenee iskemään myös maalla oleviin kohteisiin. Suhteellisen pieni taistelukärki määrittelee sen, että kallista asetta kannattaa käyttää vain todella tärkeisiin kohteisiin kuten tutka-antenneihin, ohjuslavetteihin tai linnoittamattomiin johtokeskuksiin.

ESSM laajalti käytössä

Toinen kokonaan uusi asejärjestelmä Suomessa on korveteille valittu Raytheon RIM-162 ESSM -ilmatorjuntaohjus (Evolved SeaSparrow Missile). Tilauksen arvonlisäveroton hinta on 83 miljoonaa euroa.

Kauppaan kuuluvat laukaisinyksiköt, varaosat, käytön edellyttämät lisäosat sekä näihin liittyvä ohjelmistokokonaisuus. Hankittavien ohjusten määrää ei kerrota.

Yhdysvaltain DSCA on kuitenkin ilmoittanut netissä kaupan käsittävän enintään 68 ohjusta. Lisähankinnat sujuvat luultavasti helposti, sillä ESSM on jo nyt käytössä yli kymmenessä maassa.

ESSM-ohjusten käytön mahdollistamiseksi Pohjanmaa-korvetit saavat etukantensa alle VLS Mk.41 -ohjussiiloston (Vertical Launch System). Siinä on kahdeksan pystysuoraa siiloa. Kun niihin jokaiseen asennetaan niin sanottu Quad pack Mk.25 -teline, yhdessä siilossa voi olla neljä ESSM-ohjusta (meillä ITO20).

Siten yhdelle korvetille voidaan ladata enimmillään 32 ilmatorjuntaohjusta. Kun samalla uuden aseen torjuntaetäisyys kasvaa aiemman kaluston 20 kilometristä 50:een, Merivoimien ilmapuolustus saa merkittävän parannuksen aiempiin DENEL Umkhonto -ohjuksiin verrattaessa.

Siinä missä Gabriel tulee myös peruskorjauksessa oleviin Hamina-luokan ohjusveneisiin, ESSM kuuluu ainoastaan yli satametrisen Pohjanmaa-luokan varustukseen. Kyseessä lienee silti pienin alusluokka, jolle täysimittainen VLS-siilosto on asennettu.

ESSM on nimensä Evolved-sanan mukaisesti kehitysversio RIM-4 SeaSparrow-ohjuksesta. Se puolestaan on alusversio ilmataistelukäyttöön kehitetystä AIM-7 Sparrow -tutkaohjuksesta, jonka kehitystyö alkoi 50-luvun lopussa.

Sparrow hakeutuu maaliinsa passiivisesti. Aluksen tutka valaisee kohteen ja ohjus lukittuu hakeutuen siitä takaisinheijastuvaan säteilyyn.

Evolved-versiossa on aiempaa suurempi rakettimoottori, joten sen kantama on SeaSparrowia suurempi. Samaa moottoria hyödynnetään kehitteillä olevassa NASAMS ER -ohjuksessa (Extended Range). Sen avulla on tarkoitus pidentää Suomessakin käytössä olevan NASAMS-ohjuksen (ITO12) kantamaa.
 
"RIM-7 Sea Sparrow"



"AMRAAM-ER -ohjuksessa"



:facepalm:

Luulin lukevani Suomen Sotilasta, olikin Reserviläinen...
Mä olen ollut uskossa, että ovat kaksi eri ohjusta. Amraamin-er ja sitten tämä ESSM jossa on amraamin hakupää? Tuota ESSM versiotahan on norjassa ammuttu jo. Amraam-er on vasta kehitteillä.
 
Mä olen ollut uskossa, että ovat kaksi eri ohjusta. Amraamin-er ja sitten tämä ESSM jossa on amraamin hakupää? Tuota ESSM versiotahan on norjassa ammuttu jo. Amraam-er on vasta kehitteillä.

Lentopostin juttu

"ER:ssä on aiemman AMRAAM-ohjuksen etuosa tutkineen ja taistelukärkineen. Moottori on sen sijaan suurempi ja se on peräisin Evolved Sea Sparrow Missile -ohjuksesta (ESSM)."

Nasamsistahan on koeluontoisesti ammuttu myös ESSM-ohjus.
 
Tarjouskilpailun taistelujärjestelmästä voitti Saab. Hanketta jatketaan tästä eteenpäin saabin kanssa
 
Ei yllättänyt, oli hienoisesti todennäköisin.

Odotukset liittyy lähinnä pääkomponentteihin, joista ei kerrottu vielä mitään. Suuri todennäköisyys tosin, että Saabin oma tutka voitti. Eli joko palstankuulu lokkitutka Sea Giraffe 4A Fixed Face, tai maailmalla menestynyt Sea Giraffe AMB, joka on pyörivä ja luultavasti halvempi. Tosin kaikki tähän asti nähdyt havainnekuvat viittaa, että tulisi ensimmäinen.

Sea Giraffe 4A löytyy myös pyörivänä, mutta aiemmat juorut vihjasivat siitä olleen pakko siirtyä FF:ään pärjätäkseen juuri tässä kisassa. Vaikea arvioida onko vain legendaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei yllättänyt, oli hienoisesti todennäköisin.

Odotukset liittyy lähinnä pääkomponentteihin, joista ei kerrottu vielä mitään. Suuri todennäköisyys tosin, että Saabin oma tutka voitti. Eli joko palstankuulu lokkitutka Sea Giraffe 4A Fixed Face, tai maailmalla menestynyt Sea Giraffe AMB, joka on pyörivä ja luultavasti halvempi. Tosin kaikki tähän asti nähdyt havainnekuvat viittaa, että tulisi ensimmäinen.

Saahan 4A:n myös pyörivänä asennuksena. Sea Giraffe AMB olisi täysin käsittämätön ratkaisu tämän kokoluokan aluksessa, liekö se olisi suorituskyvyltään edes sen kummempi kuin Haminoiden TRS-3D...
 
Jossakin määrin ratkaisu oli ennustettava. Saab integroi jo Gabrielin ja Torped 47:n taistelunjohtojärjestelmäänsä ohjusveneissä, joten etumatka kustannuksissa oli odotettavissa. Oletettavasti ohjelmisto on myös pitkälti samankaltainen kuin ohjusveneissä, joten yhtenevyydestä voi olettaa saatavan koulutuksellisia ja taktisia etuja.
 
Saahan 4A:n myös pyörivänä asennuksena. Sea Giraffe AMB olisi täysin käsittämätön ratkaisu tämän kokoluokan aluksessa, liekö se olisi suorituskyvyltään edes sen kummempi kuin Haminoiden TRS-3D...
Joo, AMB olisi pettymys. Eikä minkään muun takia potentiaalinen kuin paremman myyntimenestyksen. En halunnut vetää vain suoraa johtopäätöstä 4A FF, kun se olisi liian varmaa suhteessa siihen, että ollaan pelkkiä muniin puhaltelijoita aiheen suhteen.

Positiivista tässä on se, että Saabille ja Ruotsiin valuu näkemystä Suomen uljaasta uudesta alusluokasta, joka saa Visbyillä seilaavat vihreäksi kateudesta. Ehkä johtaa toimenpiteisiin. Onhan Brasilia kertonut harkitsevansa Umkhonto ER:n kehitystä Gripukkaan, joten siitä puikko Visbyyn. :ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:
Eli
Saab Sea Giraffe
ESSM
Torpeedi 47
Gabriel mk5
Ei. Tutkaa ei tiedetä vielä.

Taistelunjohtojärjestelmän toimittaa Saab, käytännössä SAAB 9LV CMS mk4, mutta se on järjestelmäintegraattori, aluksen aivot. Tutka on vain yksi sen käyttämä komponentti muiden, kuten aseiden, joukossa.

Tutka voi olla yhä mikä vain, vaikka mahdollisuudet jollekin Sea Giraffe versiolle kasvoivatkin.
 
Aika todennäköistä on että Saabin tarjous sisälsi joskus vuosi sitten mainitun Lightweight Integrated Mastin, kun kerran siitä mainittiin että oli kehitetty Laivue 2020:a varten. Tutkina tuossa muistaakseni oli Sea Giraffe 1X suojakartion alla ja Sea Giraffe 4FF-paneelit ilmavalvontatutkana. Onhan se toki mahdollista, että mastossa olisi eri tutkat mutta luulisi että Saab tarjoaa houkuttelevinta pakettia omilla tutkillaan.

DXtmiggW0AAVh9v.jpg:large

Friskin vanha juttu Saabin 9LV-tarjouksesta, missä avataan sen sisältöä:
 
Viimeksi muokattu:
Joo, AMB olisi pettymys. Eikä minkään muun takia potentiaalinen kuin paremman myyntimenestyksen. En halunnut vetää vain suoraa johtopäätöstä 4A FF, kun se olisi liian varmaa suhteessa siihen, että ollaan pelkkiä muniin puhaltelijoita aiheen suhteen.

Positiivista tässä on se, että Saabille ja Ruotsiin valuu näkemystä Suomen uljaasta uudesta alusluokasta, joka saa Visbyillä seilaavat vihreäksi kateudesta. Ehkä johtaa toimenpiteisiin. Onhan Brasilia kertonut harkitsevansa Umkhonto ER:n kehitystä Gripukkaan, joten siitä puikko Visbyyn. :ROFLMAO:
Ei kannata innostua liikaa. Ruotsilla on varaa hankkia ja kehittää jo Visbyn seuraajaa. Uusia paatteja tulee lähivuosina varmasti lisää.
flexpatrol_wide_storm_16-9_widescreen_v3.jpg

https://saab.com/naval/submarines-and-surface-ships/surface-ships/nextgenerationcorvette/
 
Saahan 4A:n myös pyörivänä asennuksena. Sea Giraffe AMB olisi täysin käsittämätön ratkaisu tämän kokoluokan aluksessa, liekö se olisi suorituskyvyltään edes sen kummempi kuin Haminoiden TRS-3D...
AMB on AESA ja TRS-3D on PESA. Giraffen AMB kykenee useisiin samanaikaisiin tehtäviin todennäköisesti esim. etsimään/mittaamaan pinta- ja ilmamaaleihin 14 säteen ansiosta. Pitäisi olla nopeampi myös löytämään maalit ja seuraamaan tarkemmin. Tuskin jenkit olisi sitä valinneet LCS:n jos se olisi huono luokassaan.
 
AMB on AESA ja TRS-3D on PESA. Giraffen AMB kykenee useisiin samanaikaisiin tehtäviin todennäköisesti esim. etsimään/mittaamaan pinta- ja ilmamaaleihin 14 säteen ansiosta. Pitäisi olla nopeampi myös löytämään maalit ja seuraamaan tarkemmin. Tuskin jenkit olisi sitä valinneet LCS:n jos se olisi huono luokassaan.

Lähde väitteelle? Kaikkien minun tietojeni mukaan AMB on myös "vain" PESA.

Saab itse ei mainitse termiä AESA.

https://saab.com/air/sensor-systems/ground-based-air-defence/giraffe-amb/

Suomalaisen tutkielman mukaan se on myös PESA (s.18 sivunumeroinnin mukaisesti).

http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/118721/Niemi_MT.pdf?sequence=2&isAllowed=y

American Security Today -julkaisun mukaan kyse on PESA-teknologiasta.

https://americansecuritytoday.com/saab-sea-giraffe-multi-mode-radar-selected-us-navy-ships-video/

Ja mitä tulee Littoral Combat Ship -projektiin, niin AMB on käytössä Independence-luokassa ja TRS-3D on käytössä Freedom-luokassa. Uudempiin Freedom-luokan aluksiin tulee TRS-4D, TRS-3D:n seuraaja, eli ainakin sille AMB näyttää häviävän.
 
Back
Top