Laivue 2020

@Merten sheriffi Tarkoittaako tämä nyt sitä että kun laivueeseen lastataan polttoaine, miehistö ja ammukset kyytiin ja lähetetään ensimmäiseen myrskyyn, laipiot repeää ja perse irtoaa koko purkista kun krapulainen kosovolainen on tehnyt virolaiset kärryt eli 5% hitsaussaumaa, 95% pakkelia? :D
 
Harvasta asiasta on googlettamalla tarjolla yhtä runsaasti materiaalia ja vieläpä eri näkökulmista. Kaikki toki varsin yleisellä tasolla jos konkretiaa kaipaat. Kannattaa edetä aikajärjestyksessä niin näkee mielenkiintoisen kehityskulun.

Tässä aihe-alueessa yksinkertainen on itselleni kaunista. Täytyy opetella konttaamaan, ennen kävelyä. Lankaa olen pitkään lukenut, vaan tuo ei valitettavasti tarkoita ymmärrystä.
 
@Merten sheriffi Tarkoittaako tämä nyt sitä että kun laivueeseen lastataan polttoaine, miehistö ja ammukset kyytiin ja lähetetään ensimmäiseen myrskyyn, laipiot repeää ja perse irtoaa koko purkista kun krapulainen kosovolainen on tehnyt virolaiset kärryt eli 5% hitsaussaumaa, 95% pakkelia? :D
Mä kuule luulen, että ainoat kosovolaiset tuolla ovat Alihankintaketjun yrityksen omistajia. Sen olen kuullut, että työmiehet ovat kaavittu pohjia myöden Puolasta ja ylipäätään pitkälti Itä-Euroopasta. Katseet taitavat olla jo Kaukasian suunnalla.
 
Meinasitko Pantsireita? Nuo fregatit on valtamerille suunniteltuja taistelualuksia. Pohjanmaat tarkoitettu pääasiassa päätehtävänään miinoittamaan Itämeren kylpyammetta. Kenties vertailu oli tältä osin huono.
Pohjanmaan päätehtävä ei ole miinoittaminen. Se on merisodankäynti eri asejärjestelmillä ilmaan, pintaa ja pinnan alle. Miinoittaminen on vain yksi, sangen suppea tehtävä joka yleensä hoidetaan ennen avointen vihollisuuksien puhkeamista. Päämiinoittajat ovat eräät muut alukset.

Gorshkoveita tuskin nähdään Itämerellä, mutta tarvittaessa sekin tottelee rautaa.
 
No ei kyllä taida olla noilla tavaramäärillä mitä meillä kuljetetaan. Mikäli en ole tilastoja tulkinnut aivan päin sitä itseään, Suomi kuljetti 2019 rataliikenteen kautta 15 120 tonnia tavaraa ulkomaille ja ulkomailta Suomeen. Laivaliikenteen osalta luku oli 99 651 713 tonnia. Meidän pitäisi siis jotain kuusituhatkertaistaa meidän rautatieliikenne tuon laivaliikenteen korvaamiseksi. Aika mielenkiintoinen idea.


Tuo tonnimäärä voisi ehkä kattaa Tornion kautta rajan yli tulevan junaliikenteen, mutta itärajan takaa puuta tulee tuota luokkaa olevia määriä jopa yhden päivän aikana. Ei toki ihan vuoden jokaisena päivänä, jos useimpinakaan. Puun tuonti venäjältä on jossain 8 milj. kuutiometrin per vuosi luokassa.

Toisaalta tilanteessa jossa merikuljetuksilla on hankaluuksia, itärajan yli ei varmasti tuoda Suomeen muuta kuin vihaista rautaa ja vihreitä miehiä, joten...

On siis tosiaan aivan naurettavaa kuvitella, että junakuljetuksilla voitaisiin korvata merikuljetuksia edes välttämättömässä huollossa missään määrin, saatika koko ulkomaankaupan osalta. Tuollaiset väitteet kertovat @KymJP2K logistiikkaosaamisesta kaiken.
 
Pohjanmaan päätehtävä ei ole miinoittaminen. Se on merisodankäynti eri asejärjestelmillä ilmaan, pintaa ja pinnan alle. Miinoittaminen on vain yksi, sangen suppea tehtävä joka yleensä hoidetaan ennen avointen vihollisuuksien puhkeamista. Päämiinoittajat ovat eräät muut alukset.

Gorshkoveita tuskin nähdään Itämerellä, mutta tarvittaessa sekin tottelee rautaa.
Kappas. Minä kun oletin että laivue tulee olemaan pääosassa miinoituksessa. Jääluokitus jne syynä.
Gorshkov on esiintynyt jo tietääkseni Itämerellä.
 
Kappas. Minä kun oletin että laivue tulee olemaan pääosassa miinoituksessa. Jääluokitus jne syynä.
Gorshkov on esiintynyt jo tietääkseni Itämerellä.

P-maan yhtenä asejärjestelmänä ovat miinat, mutta PISO-, SUTO- ja ILPU - kyvykkyydet TVM - ja ELSO - kyvykkyyksistä puhumattakaan ovat kyllä keskiössä! Osa edellisistä liittyvät omasuojaan, mutta muutoin hyödyttävät laajemmiltikin meripuolustusta ja muuta puolustusjärjestelmää...
 
Kävi tosiaan kääntymässä jossain laivastoparaatissa Pietarissa. Kuten kävivät myös Typhoon-luokan strateginen ydinsukellusvene sekä Kirov-luokan taisteluristeilijä. Kaikkien päätehtävät ovat onneksi ihan muualla.
Joku yhteispohjoismainen harjoitus oli Itämerellä käynnissä, kun fregatti kävi morjenstamassa. Ei välttämättä liittynyt tuohon Pietarin paraatiin. Kirov muuten kävi Suomenlahdella edellisen kerran 1996. Tutkia piti päällä aika huolettomasti muistan joskus jonkun kertoneen.
 
Joku yhteispohjoismainen harjoitus oli Itämerellä käynnissä, kun fregatti kävi morjenstamassa. Ei välttämättä liittynyt tuohon Pietarin paraatiin. Kirov muuten kävi Suomenlahdella edellisen kerran 1996. Tutkia piti päällä aika huolettomasti muistan joskus jonkun kertoneen.
Kirovithan on rakennettu Pietarissa ja uusin laskettiin vesille 1996, eivät ne kai muuten täällä ole pahemmin pyörineet.
 
Tuo tonnimäärä voisi ehkä kattaa Tornion kautta rajan yli tulevan junaliikenteen, mutta itärajan takaa puuta tulee tuota luokkaa olevia määriä jopa yhden päivän aikana. Ei toki ihan vuoden jokaisena päivänä, jos useimpinakaan. Puun tuonti venäjältä on jossain 8 milj. kuutiometrin per vuosi luokassa.

Toisaalta tilanteessa jossa merikuljetuksilla on hankaluuksia, itärajan yli ei varmasti tuoda Suomeen muuta kuin vihaista rautaa ja vihreitä miehiä, joten...

On siis tosiaan aivan naurettavaa kuvitella, että junakuljetuksilla voitaisiin korvata merikuljetuksia edes välttämättömässä huollossa missään määrin, saatika koko ulkomaankaupan osalta. Tuollaiset väitteet kertovat @KymJP2K logistiikkaosaamisesta kaiken.

Suomen sotilaan kirjoitus aiheeseen liittyen.


”Mikä olisi Suomen turvallisuuden, huoltovarmuuden ja kansantalouden kannalta tehokkainta, ostaa neljä pientä sota-alusta vai sijoittaa rahat vaikkapa Helsinki–Tallinna-tunneliin, Jäämeren ratahankkeeseen, Suomen ja Ruotsin välisten maaliikenneyhteyksien kehittämiseen tai vaikkapa Pohjanlahden satamien syöttökyvyn parantamiseen?”

Kylläpä ottaa Puuperällä koville. Mielenkiintoinen ajatus luopua sovinnolla asehankinnasta ja rakentaa rahalla infraa. En ole aiemmin ymmärtänyt noita vaihtoehdoiksi vaan toisiaan täydentäviksi ratkaisuiksi.
 
Suomen sotilaan kirjoitus aiheeseen liittyen.


”Mikä olisi Suomen turvallisuuden, huoltovarmuuden ja kansantalouden kannalta tehokkainta, ostaa neljä pientä sota-alusta vai sijoittaa rahat vaikkapa Helsinki–Tallinna-tunneliin, Jäämeren ratahankkeeseen, Suomen ja Ruotsin välisten maaliikenneyhteyksien kehittämiseen tai vaikkapa Pohjanlahden satamien syöttökyvyn parantamiseen?”

Kylläpä ottaa Puuperällä koville. Mielenkiintoinen ajatus luopua sovinnolla asehankinnasta ja rakentaa rahalla infraa. En ole aiemmin ymmärtänyt noita vaihtoehdoiksi vaan toisiaan täydentäviksi ratkaisuiksi.
Puuperä on aivan naurettava kaveri. Esiintyy suurena sotilaallisten asioiden asiantuntijana vailla minkäänlaista sotatieteellistä koulutusta tai työkokemusta. Mielipiteitä voi olla kenellä vaan, mutta asiantuntijan saappaisiin ei kannata heittäytyä ilman asiantuntemusta.

Jotenkin tämä sarkatakkien sabotaasi on noloa. Koskas olette kuulleet meri- tai ilmamiehen olleen julkisuudessa mollaamassa maavoimien hankintoja? Minä en ainakaan koskaan.
 
Puuperä on aivan naurettava kaveri. Esiintyy suurena sotilaallisten asioiden asiantuntijana vailla minkäänlaista sotatieteellistä koulutusta tai työkokemusta. Mielipiteitä voi olla kenellä vaan, mutta asiantuntijan saappaisiin ei kannata heittäytyä ilman asiantuntemusta.

Tuo kirjoitus on jo itsessään ristiriitainen: SS on mollannut laivoja liian isoiksi, tuossa niitä pidetään "pieninä..."

Jotenkin tämä sarkatakkien sabotaasi on noloa. Koskas olette kuulleet meri- tai ilmamiehen olleen julkisuudessa mollaamassa maavoimien hankintoja? Minä en ainakaan koskaan.
 
Kylläpä ottaa Puuperällä koville. Mielenkiintoinen ajatus luopua sovinnolla asehankinnasta ja rakentaa rahalla infraa. En ole aiemmin ymmärtänyt noita vaihtoehdoiksi vaan toisiaan täydentäviksi ratkaisuiksi.

LV2020-rahoilla ei montaa metriä Tallinnatunnelia tehtäisi. Myös Jäämeren rata on kallis pieti. Suosituin vaihtoehto (Rovaniemi-Sodankylä-Kirkkoniemi) maksaisi vuoden 2017 selvityksen perusteella yli 2.6 miljardia euroa. Tämä olisi maanpuolustukselliselta kannalta melko huono valinta kun rata menisi läheltä Venäjää. Tromssan rata maksaisi huikeat 7 miljardia.
 
Laitetaanpa tähän lukuja:

RMC 648 M€
Saab 412
Aker Arctic 27

Siinä on jo 1082 M€ selällään runko + taistelujärjestelmään. Jos menee kuin elokuvissa. ;)

 
Viimeksi muokattu:
Hei tää on niin helppoa, että klikkaatte ignore niiden pahimpien trollien ja turhimpien vänkääjien kanssa, niin ei tarvi menettää hermoja, lopettaa foorumilla... Ja vielä parempi jos ette vastaa niille, niin ei tarvi nähdä edes niitä
 
Laitetaanpa tähän lukuja:

RMC 648 M€
Saab 412
Aker Arctic 27

Siinä on jo 1082 M€ selällään runko + taistelujärjestelmään. Jos menee kuin elokuvissa. ;)

Sidottuna/myönnettynä ilmeisesti on PVKEH18:sta ja muista kohdista yhteensä n. 1,325 miljardia tähän hankkeeseen, jos nyt oikein tulkitsin budjettikirjan numeroita. Lisäksi tulee torpedoja, PTO:t, tykit ja muuta kierrätyskamaa siten, että alusten kokonaisarvo lienee jossain 1,4 miljardin hujakoilla.
 
Back
Top